Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: På vei til Geneve-utstillingen

Startet av Mc_Herreington, lørdag 09. mars 2013, klokken 13:40

« forrige - neste »

Stig O

#60
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 14:35
Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 12:42
Lavere uavfjæret vekt er jo bra, men mest pga kjøring på ujevn overflate.

Tror det største praktiske forskjellen er hvor kjipt det er å komme litt bort i fortaukanten med den breie bilen med 21", i andre rekke kommer støy og mindre komfort på ujevn vei. 0.5% dårligere akslerasjon og marginalt dårligere rekkevidde tipper jeg vi vil merke fint lite til.

Så da blir vell konklusjonen at alle praktiske ting, fra ubetydlige til noe mer trekker i samme retning mot 19".
Men at noen synes 21" ser lekkrere ut, i et hvertfall før "Rial Lugano" ble trukket inn i bildet.

Det vil i hvert fall jeg påstå. 21" kun utseende. 19" praktisk, derfor skal jeg ha 19".


"kun utseende". For en ekte bilentusiast så har dette mye og si.Tror nok mange kjøper Tesla S p.g.a utseende også.Etter min mening er bilen myyyyye finere med 21". Ser jo på dette forumet, i forhold til f.eks VAG og BMW forum,at folk er mye mere praktisk orientert. Hadde avstemmingen på 19"/21" vært på de andre forumene er jeg sikker på at flertallet hadde valgt 21". Ellers er jeg enig i at man kantkjører 19" like lett som 21". Har kjørt på 22" på de to siste bilene uten en stripe på felgene. Skrapet imidlertid opp 17"ene på Golfen til kona på en fortauskant!!!!! Ellers så håper jeg de fleste kjøper 19".
For meg blir det noen fetere 21" en orginalene som er 2-3 kg lettere.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Elmo

Sitat fra: Jejl på onsdag 20. februar 2013, klokken 09:51
Det var en som sa at 1kg redusert vekt på hjulene tilsvarer ca4kg redusert vekt på bilen, i forhold til forbruk og aks.

4 hjul á 1kg.  4*1=4  8)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gjermund

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. februar 2013, klokken 15:04
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 12:42
Tror det største praktiske forskjellen er hvor kjipt det er å komme litt bort i fortaukanten med den breie bilen med 21", i andre rekke kommer støy og mindre komfort på ujevn vei. 0.5% dårligere akslerasjon og marginalt dårligere rekkevidde tipper jeg vi vil merke fint lite til.

Fortauskanter skraper nok opp 19"-felgene like bra tenker jeg. Skal du unngå slikt må vel dekksidene fort være nærmere 15cm høye. Touranen vår har 15" felger og nok av skraper på felgene.

Største ulempe slik jeg ser det er pris på dekk, om ikke Extremecontact-dekkene blir godkjent i Europa. Michelin Sport PS2 er dyre, ca. 15k for et sett ferdig lagt på.

Jeg prøver meg uansett med 21" (parkerer stort sett aldri langs fortauskanter uansett) i begynnelsen. Blir ulempene for store og jeg vil bytte når dekkene er utslitt er det sikkert noen som venter på sin ikke-performance Model S som gjerne tar et par pene 21" grå felger i bytte mot nye 19" med dekk.

19" blir sikkert også skadet av fortauskanter, men ikke like stor skade, over sikkert ikke like dyre å bytte.

laumb

Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 21:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. februar 2013, klokken 15:04
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 12:42
Tror det største praktiske forskjellen er hvor kjipt det er å komme litt bort i fortaukanten med den breie bilen med 21", i andre rekke kommer støy og mindre komfort på ujevn vei. 0.5% dårligere akslerasjon og marginalt dårligere rekkevidde tipper jeg vi vil merke fint lite til.

Fortauskanter skraper nok opp 19"-felgene like bra tenker jeg. Skal du unngå slikt må vel dekksidene fort være nærmere 15cm høye. Touranen vår har 15" felger og nok av skraper på felgene.

Største ulempe slik jeg ser det er pris på dekk, om ikke Extremecontact-dekkene blir godkjent i Europa. Michelin Sport PS2 er dyre, ca. 15k for et sett ferdig lagt på.

Jeg prøver meg uansett med 21" (parkerer stort sett aldri langs fortauskanter uansett) i begynnelsen. Blir ulempene for store og jeg vil bytte når dekkene er utslitt er det sikkert noen som venter på sin ikke-performance Model S som gjerne tar et par pene 21" grå felger i bytte mot nye 19" med dekk.

19" blir sikkert også skadet av fortauskanter, men ikke like stor skade, over sikkert ikke like dyre å bytte.


Skade er skade.


Tapatalkin' from iTalatut...

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 21:01
19" blir sikkert også skadet av fortauskanter, men ikke like stor skade, over sikkert ikke like dyre å bytte.

Bytte ? Så store skader får man vel sjelden. Reparasjon av lakk tror jeg koster det samme uansett hvor stor felgen er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gjermund

Sitat fra: Stig O på onsdag 20. februar 2013, klokken 16:23
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 14:35
Sitat fra: Griffel på onsdag 20. februar 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 12:42
Lavere uavfjæret vekt er jo bra, men mest pga kjøring på ujevn overflate.

Tror det største praktiske forskjellen er hvor kjipt det er å komme litt bort i fortaukanten med den breie bilen med 21", i andre rekke kommer støy og mindre komfort på ujevn vei. 0.5% dårligere akslerasjon og marginalt dårligere rekkevidde tipper jeg vi vil merke fint lite til.

Så da blir vell konklusjonen at alle praktiske ting, fra ubetydlige til noe mer trekker i samme retning mot 19".
Men at noen synes 21" ser lekkrere ut, i et hvertfall før "Rial Lugano" ble trukket inn i bildet.

Det vil i hvert fall jeg påstå. 21" kun utseende. 19" praktisk, derfor skal jeg ha 19".


"kun utseende". For en ekte bilentusiast så har dette mye og si.Tror nok mange kjøper Tesla S p.g.a utseende også.Etter min mening er bilen myyyyye finere med 21". Ser jo på dette forumet, i forhold til f.eks VAG og BMW forum,at folk er mye mere praktisk orientert. Hadde avstemmingen på 19"/21" vært på de andre forumene er jeg sikker på at flertallet hadde valgt 21". Ellers er jeg enig i at man kantkjører 19" like lett som 21". Har kjørt på 22" på de to siste bilene uten en stripe på felgene. Skrapet imidlertid opp 17"ene på Golfen til kona på en fortauskant!!!!! Ellers så håper jeg de fleste kjøper 19".
For meg blir det noen fetere 21" en orginalene som er 2-3 kg lettere.

Om du synes 21" er mye finere er det jo en ting, det gjør ikke jeg, litt finere, men samtidig synes jeg det ser litt showete ut. Jeg synes f.eks. det er bra at stylinga på performance er holdt på et edruelig nivå. Smaken er vel som baken.

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 21:30
Om du synes 21" er mye finere er det jo en ting, det gjør ikke jeg, litt finere, men samtidig synes jeg det ser litt showete ut. Jeg synes f.eks. det er bra at stylinga på performance er holdt på et edruelig nivå. Smaken er vel som baken.

Jeg er enig ang. de sølvgrå 21" felgene. Spesielt på mørke biler synes jeg de gjør for mye av seg. De mørkegrå felgene gir derimot et helt annet inntrykk av hele bilen synes jeg. Sportslig, uten å bli prangende eller rånete.

På vinterdekkene blir det originale 19", synes de også kler bilen bra og de ser ut til å være lette å rengjøre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mc_Herreington

da har jeg lett med lys og lykter på teslaforum for å finne noen som har testet 19" kontra 21".

Fant ikke det, men fant en som har byttet de orginale 19" ( 30lbs ) mot "lette" 23lbs felger. Han har med 7lbs lettere felger redusert forbruket ( økt range ). Er ikke veldig vitenskapelig målt, men det beste som jeg fant.

Tenker at hvis dette stemmer så bør jo bytte av 21" ( 34lbs ) med 19" ( 18lbs ) ha en betydelig rangeøkning.

Planen min er å bestille 21" som sommerdekk ( klarer ikke la være selv om jeg er overbevist om at 19" er bedre og mer praktisk ) og kjøpe lette 19" til vinterfelger, det er jo tross alt på vinteren at range problematikken for min del kan slå inn.

Tråden til han som har testet : http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12671-Weight-of-19-quot-Wheels-and-Tires
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

ohh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. februar 2013, klokken 22:12
Sitat fra: Gjermund på onsdag 20. februar 2013, klokken 21:30
Om du synes 21" er mye finere er det jo en ting, det gjør ikke jeg, litt finere, men samtidig synes jeg det ser litt showete ut. Jeg synes f.eks. det er bra at stylinga på performance er holdt på et edruelig nivå. Smaken er vel som baken.

Jeg er enig ang. de sølvgrå 21" felgene. Spesielt på mørke biler synes jeg de gjør for mye av seg. De mørkegrå felgene gir derimot et helt annet inntrykk av hele bilen synes jeg. Sportslig, uten å bli prangende eller rånete.
Jeg tenker akkurat motsatt når det gjelder sølv/mørkegrå felger.. :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Zanka

Helt enig, føler at de mørke felgene gjør bilen "rånete", mens de sølvgrå passer bilen fint. Er vel mest interessert i å skaffe noen 19" turbinfelger til sommerhjulene.
Ang. vekt av felger har også jeg inntrykk av at 4-5 kg. pr. felg tilsvarer MYE mer enn 15-20kg i tradisjonell vekt endring når det gjelder akselerasjon .
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

laumb

De mørke passer til mørke farger og rød.
De lyse passer til lyse farger, og rød.

Mørk grå med mørk grå felger (Zextraterrestrial sin på TMC) - G R I S E L E K K E R T !


Tapatalkin' from iTalatut...

Griffel

#71
Sitat fra: Zanka på torsdag 21. februar 2013, klokken 00:01
Ang. vekt av felger har også jeg inntrykk av at 4-5 kg. pr. felg tilsvarer MYE mer enn 15-20kg i tradisjonell vekt endring når det gjelder akselerasjon .
Som tidligere skrevet er det minst to ting som gjør dette, treghetsmomentet til hjulet krever energi til akselerasjon som kommer i tillegg til akselerasjonen rett fram. Dermed teller vekten av hjulet snaut dobbelt sammenlignet med resten av bilen og last. Treghetsmomentet  er dessuten porposjonalt med radien i 2 potens regnet til tyngdepunktet. 21" felgen har i utgangspunktet selvfølgelig større radius enn 19" felg men siden mye av vektøkningen ligger i ytterkant av felg øker tyngdepunktsradien relativt mer enn økningen i felgens ytre radius. Her får altså 19" dobbelt gevinst i tillegg til den rene vekt reduksjonen som en har ved å skifte til lettere felg av samme dimmensjon. Et lettere hjul har også mindre uavfjæret masse noe som sparer energi om veien er dumpete. Bedre fjæring i dekket bidrar til det samme.

(en ren vektøkning av hjulene på tilsammen 4 kg (1 kg/hjul) uten endring i geometri, tyngdepunkstradius og andre egenskaper tilsvarer noe mindre enn 8 kg vektøkning på de deler av bilen som ikke roterer)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på torsdag 21. februar 2013, klokken 00:12
De mørke passer til mørke farger og rød.
De lyse passer til lyse farger, og rød.

Mørk grå med mørk grå felger (Zextraterrestrial sin på TMC) - G R I S E L E K K E R T !

Da er vi helt enige. Mørke felger på hvit bil blir litt for spesielt synes jeg. Samtidig står de sølvgrå veldig ut på sort eller blå bil og trekker mye fokus mot felgene. Da ser de rett og slett for store ut etter min mening.  Så sølvgrå 21" har aldri vært et alternativ på blå bil som jeg skal ha, da hadde det isåfall blitt 19".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. februar 2013, klokken 01:09
Som tidligere skrevet er det minst to ting som gjør dette, treghetsmomentet til hjulet krever energi til akselerasjon som kommer i tillegg til akselerasjonen rett fram.

Jepp. Ved akselerasjon spiller det en rolle. Og når du slakker av så får du igjen endel av denne ekstra energien, siden treghetsmomentet da virker motsatt vei.

Ved jevn fart har det ikke noe å si for energiforbruket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cato76

Jeg velger nok 21" , men jeg planlegger å slanke meg 10 kg for å kompensere med vekten på felgene. Kommer til å merke en formidabel endring i akslerasjonen...  ;D ;D ;D

Men helt sakelig: Det er vel kun utseende på felgene som er et diskusjonstema? Herregud bilen går 0-100 på 4,6 sekunder (og majoriteten av TMS kjøpere har vel aldri vært i nærheten av noe lignende).
Man merker vel heller ikke SÅ stor forskjell på 19" kontra 21". Det viktigste momentet for rekkevidde kommer vel an på kjørestil og terreng  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA