Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valgets kvaler

Startet av terhalbo, lørdag 09. mars 2013, klokken 00:04

« forrige - neste »

terhalbo

Mener at jeg leste at man ikke skulle slepe en leaf ved strømstans, men hva kan skades da? Tenkte å kjøre molde-trondheim, og har da tilgang på bil som deverre er for liten til å ta leafen på henger, men greier utmerket godt å slepe den. Kan jo sette på ecomode så blir jo bilen ladet også:-) Funker dette eller vil jeg da ødelegge den nye leafen?
Blå Tesla Model S85(9/3-15)
hvit nissan Leaf(26/2-13)

TB

#1
I følge Nissan LEAF Owners Guide.pdf http://uldalen.no/Elbil/Leaf/2011-Nissan-LEAF-OwnersGuide.pdf er dette uheldig:

SitatNever tow with the front wheels on
the ground or four wheels on the
ground (forward or backward), as
this may cause serious and expensive
damage to the motor.

Men, å slepe ein elbil vil (normalt) gå heilt fint. Så lenge som framdrifts batteriet ikkje er heilt tomt vil alle normale system, som lys, bremser, ABS, ESP osv fungere som normalt. Om bilen står i D / Eco vil det oppleves som ein lang bakke, og bilen lades.

Det er mulig Nissan er redd for at "bakken" er uvanleg lang - og dette kan medføre uheldige situasjoner?

Citroen er ikkje så bastant når det gjeld sleping:
http://www.elbil.no/wiki/IMiEV:Instruksjonsbok
Sitat
Taueringen er sveiset til understellet under
støtfangeren foran.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

terhalbo

Er vel best å legge inn ladepauser da skjønner jeg, blir en LAANG tur :)
Blå Tesla Model S85(9/3-15)
hvit nissan Leaf(26/2-13)

Jærbuen

Men har man 5-10 min før man er fremme, og ser at man kommer til å gå tom, stopp før alt er dødt, og slep den hjem, enten i D eller Eco
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

cra

Jeg ville satt den i eco, siden det er litt mer regen der. Da holder du fin stramming på slepetauet, og turen blir mye mer behagelig i begge bilene. "Prisen" er som nevnt at det blir tyngre å slepe.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Grunnen til at man ikke skal taue og lade samtidig, er nok at det ikke er beregnet på kilometer etter kilometer med regenerering, og lading av batteriet.

Skal man gjøre det ville jeg gjort det i "D" for å minske regen og lading inntil jeg så at det gikk greit.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trond Arve

Hvorfor kan man ikke taue så langt man gidder i N?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Bodø_EL

Slep i N å bruk eco som brems i unnabakker.
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

akseln

Har gått tom en gang ca. 5 km hjemmefra. Ringte kona som tauet meg hjem. Rullet i N hele veien. Fungerte tilsynelatende helt fint.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Blip

Batteriet tåler nok sleping i D/Eco. Det tilsvarer hurtiglading. Det er nok verre med omformeren som er beregnet på korte sekvenser. Den skal tross alt overføre 20-30 kW...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

#10
Sitat fra: Blip på tirsdag 19. februar 2013, klokken 20:48
Batteriet tåler nok sleping i D/Eco. Det tilsvarer hurtiglading. Det er nok verre med omformeren som er beregnet på korte sekvenser. Den skal tross alt overføre 20-30 kW...
I tillegg til at det er en kostbar og lite miljøvennlig måte å lade batteriene på, husk at energien som etterhvert havner i batteriene kommer fra trekkbilmotoren med store tap underveis.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ragnasan

Det er også mulig å frakte bilen på hurtigruta mellom Molde og Trondheim
Trondheim
Nissan Leaf -2012  150 000km 19.02.19
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)

TB

Sitat fra: Akseln på tirsdag 19. februar 2013, klokken 19:19
Har gått tom en gang ca. 5 km hjemmefra. Ringte kona som tauet meg hjem. Rullet i N hele veien. Fungerte tilsynelatende helt fint.

Dette er nok den typen sleping som Mitsubishi har tenkt på med setningen "over en avstand på maks. 30 km og uten å overskride 30 km/t ."

Å slepe elbil er ingen miljøvennlig måte å ta seg fram på, ei heller praktisk. Men, alternativet: flatvogn for å frakte bilen ein kort strekning er kostbart, og mindre miljøvennlig.

Nissan og Mitsubishi har ulikt synspunkt på dette i manualen, ved at Nissan skriv ingen sleping skal foregå.

Så lenge som oppbygging er rimelig lik, vil det neppe lage skade i normale tilfeller.

Om nokon sleper sin Leaf langt og/eller i høg hastigheit, gjerne i Eco - som fører til at komponentar i motor- / styring / likeretter tar skade, så kan det nok oppstå utfordring med få Nissan til å dekke deler og arbeid på garanti.

Men, det er klart - det må ha ein beviselig sammenheng med feilen som oppstår.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Legger merke til at der blir en del varmgang ved regenerering ( sleping, rulling mned bakker etc. ) på Think Classic.

Samtidig går der historier om at Think testet bilen ved å kjøre / slepe den mellom Oslo og Stavanger på slutten av 90 tallet.

Benytter gjerne kjøring/slepe metoden ved egen transport over lengre strekninger. F.eks mellom Kristiansand og Stavanger, der kona drog meg opp alle bakkene, med regen på, og jeg kjørte selv på flatene. Brukte minimalt ekstra tid i forhold til "normalen" med bare Dieselbil.

Nå "ødela" jeg riktignok en motor på en Berlingo med samme teknikk, så det er klart dette er belastende for teknikken. Tror problemet her var at Berlingo har 50% mer effekt enn P106/Saxo med samme motorstyring, og bare litt større motor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jærbuen

Sitat fra: elektrolux på fredag 22. februar 2013, klokken 06:25
Legger merke til at der blir en del varmgang ved regenerering ( sleping, rulling mned bakker etc. ) på Think Classic.

Samtidig går der historier om at Think testet bilen ved å kjøre / slepe den mellom Oslo og Stavanger på slutten av 90 tallet.

Benytter gjerne kjøring/slepe metoden ved egen transport over lengre strekninger. F.eks mellom Kristiansand og Stavanger, der kona drog meg opp alle bakkene, med regen på, og jeg kjørte selv på flatene. Brukte minimalt ekstra tid i forhold til "normalen" med bare Dieselbil.

Nå "ødela" jeg riktignok en motor på en Berlingo med samme teknikk, så det er klart dette er belastende for teknikken. Tror problemet her var at Berlingo har 50% mer effekt enn P106/Saxo med samme motorstyring, og bare litt større motor.

Men med bilen i "N" bør man kunne slepe ganske langt, eller er det noe som tar skade av det?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA