Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny større Th!nk?

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 04. mars 2008, klokken 16:43

« forrige - neste »

elektrolux

#15
To skritt fram og et tilbake sies det.

Nå ser det ut som om det går framover igjen. Michelin har tidligere erkjent at nyere dekk ikke har like lav rullemotstand som Proxima'en de produserte i forrige århundre.

Ble også svært skuffet da jeg byttet ut 2 stk 8 år gamle Proxima'ene mot nye Energy 3 dekk for et par år siden, og mistet 10 % rekkevidde. Det blir 20% rekkevidde på 4 dekk!

Nå ser det ut som om fokus endelig er tilbake på rullemotstand. Skal vi tro "reklamen" er disse dekkene enda bedre på brems på våt vei enn de gamle dekkene med redusert rullemotstand.

Se: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=32156

og: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=32162&tid=50
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Jeg bytter dekk neste uke, så hvis noen ønsker fire pent brukte Michelin Proxima (uten felg) hvorav ett punktert (skrue eller spiker som fortsatt står i) kan de hentes i Heggedal.
Det er fortsatt lovlig mønsterdybde, men de er åtte år gamle og derfor ganske harde. Småsprekker i sidene som tyder på at de er på slutten av levetiden.

De blir kastet tirsdag hvis ingen sier ifra.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Hvilken dimensjon snakker vi om.

Ingenting er bedre enn gamle dekk som er blitt harde. De blir nærmest uslitelige. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Fryktet det. AX'en trenger 155/70-13.

Forsøker nå å spore opp Norauto Prevensys dekk i denne dimensjonen, da dette var testvinneren på rullemotstand i nettop 155/70-13

Se: http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/155_70_R13T/Norauto_Prevensys.asp?ComponentID=173942&SourcePageID=173976

Ser ut som om jeg må til Tyskland for å få tak i disse dekkene, da ingen her på berget har hørt om de engang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. april 2008, klokken 22:01
Ingenting er bedre enn gamle dekk som er blitt harde. De blir nærmest uslitelige. ;D

Det skumle er jo (som du helt sikkert er klar over) at det blir som hjulene på skateboard. Jo hardere de var jo lenger varte de, og så ble det mye enklere å skli sidelengs med brettet bortetter veien. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Det er primært fordi de er gamle og harde jeg bytter, hullet kan nok plugges.
De ruller bra, bremser dårlig på tørr asfalt og enda dårligere på våt asfalt.

Siden jeg kjører daglig på E18 -ofte mellom 80 og 90km/t- velger jeg å kjøpe nye dekk istendenfor å plugge de gamle. Pengene jeg sparer på å plugge forsvinner fort hvis jeg ikke klarer å stoppe en dag...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 12. april 2008, klokken 11:55
Siden jeg kjører daglig på E18 -ofte mellom 80 og 90km/t- velger jeg å kjøpe nye dekk istendenfor å plugge de gamle. Pengene jeg sparer på å plugge forsvinner fort hvis jeg ikke klarer å stoppe en dag...

Alt i verden er et kompromiss. Det er helt klart OK å stoppe før fotgjengerfeltet, i stedet for 10 m etter, men med Elbil kjører vi jo meget defansivt uansett, og forsøker i det lengste å unngå bremsing uansett.

Jeg har dessuten lite sans for disse skrekksenarioene som nevnt ovenfor. Kjører en så aktivt at en såvidt klarer å stoppe framfor fotgjengeren med helt nye superklisterdekk, er det kanskje en ide å justere kjøremønsteret litt ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Det er ikke kjøremønsteret mitt det er noe galt med når medtraffikanter bryter sperrelinjer og kjører rett på E18, eller når noen bryter ut av køen og slenger seg inn i kollektivfeltet uten å se seg om.

Fotgjengerfelt har jeg aldri hatt problemer med -hverken i elbil eller dieselbil- så jeg lurer litt på hva du mener?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 12. april 2008, klokken 21:39
Det er ikke kjøremønsteret mitt det er noe galt med når medtraffikanter bryter sperrelinjer og kjører rett på E18, eller når noen bryter ut av køen og slenger seg inn i kollektivfeltet uten å se seg om.

Fotgjengerfelt har jeg aldri hatt problemer med -hverken i elbil eller dieselbil- så jeg lurer litt på hva du mener?

Thomas

Kanskje vi burde kjøre en elektrisk bulldozer?  ;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på lørdag 12. april 2008, klokken 21:39
så jeg lurer litt på hva du mener?

Det jeg mener er at ikke alle kan kjøre F1 biler som bremser på 5 øren. Der vil alltid være et kompromiss, og en bør velge etter det. Når jeg kjører Elbil er førsteprioritet rekkevidde, Når jeg kjører motorsykkel er det levetid på dekkene.

Farten tilpasser jeg det enkelte dekket og føreforholdene forøvrig, slik trafikkloven påbyr oss å gjøre. Er jeg uheldig er min egen feil, og ikke dekk, eller føre.

Du prioriterer åpenbart å kunne bremse ned forrand kryssende trafikk, og velsigne deg for det.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

#26
Stor vinterdekk test i NAF magasinet i oktober.
Merkelig nok har ikke piggdekk større rullemotstand enn piggfri i flere tilfeller.

http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/Dekktester/Vinterdekktest-2009/
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Desverre begynner utvalget å bli lite når det gjelder 13" felger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Et annet problem er tilgangen på smale ( 5 - 5 1/2" ) 14" felger.

Bilene våre kler disse godt, men ofte stikker aluminiumen utenfor selve dekket, og blir ødelagt av forthaugskanter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Og hva er erfaringen med div sommerdekk nå to år etter at dette ble diskutert her inne? Hvilket bør jeg velge når jeg må bytte nå snart? (Tror jeg har punktert på det ene dekket, men det lever i grunn sitt eget liv og holder på lufta flere dager før det kanskje en dag tapper ut halvparten så jeg må pumpe opp igjen.) For det er vel en fordel å kjøpe nye nå og ikke bare reparere dekket, for jeg regner med at dette er dekkene som var nye da bilen var ny i 1999.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA