Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pendle med Nissan Leaf Sandefjord-Drammen

Startet av Bjoris, fredag 08. mars 2013, klokken 09:41

« forrige - neste »

BE

Bra oppsummering!

Det er ikke noe problem å benytte hurtigladeren helt til topps, elektronikken passer selv på å sakke ned mot slutten.

Forresten, har du fått med deg at det er mulig å kjøre varmeapparatet samtidig med at du hurtiglader? Dette er veldig kjekt da det slår veldig lite ut på ladehastigheten av batteriene (Du mottar mange ganger mer enn du bruker på oppvarming). Det gjør ladingen mye mer behagelig i kulden.

Når du leser 30 A på hurtigladeren, er dette betydelig raskere enn 10 og 16A lading, husk på at hurtigladerne også lader med 396 volt (?) spenning. 30 A på hurtiglader er derfor over 3 ganger så raskt som vanlig 16A lading på 220 Volt.

Det er jo en kanonbra jomfrutur med bilen, du kvitter deg med rekkeviddeangsten første dagen :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Bjoris

#46
Flott, jeg vet ikke hvor jeg har dette med at det er skadelig med hurtiglading over 80%, det var kanskje at en burde sjekke at laderen ikke var noe feil på og presset for mye strøm inn etter at en passerte 80%, dvs at den ikke gikk ned. Kunne godt vært større display på hurtigladerene slik at en så dette også fra bilen, men, men... Antar det er best for den gemene hop at det er enklest mulig...:)

Jeg har et par spørsmål, er det ikke mulig å stille ladingen til 80% ved direktelading? Dvs jeg som ikke har Carwing må definere timeren for å få den til å stoppe på 80%?

Jeg turte ikke å trykke på startknappen når vi ladet, på vei hjem, men prøvde nå hjemme når den stod på lading, men det kom bare kaldluft? Har det med prioriteringene (strøm/klima) å gjøre? Jeg hadde lite strøm da jeg prøvde og bare 10 amp lading så kanskje den prioriterte strøm først?

Ellers er det lett å skjønne at dette er en bil folk bli glad i, det er litt bestemor duck bil, men med positivt fortegn, jeg var i Stavanger i går og tok Audien siden jeg måtte kjøre kl. 0545 for å rekke møte, noe tidligere for å lade var ikke aktuelt:) På vei hjem lå jeg i 90 oppover Rennfast og ble forbi kjørt av en rød Leaf:) måtte flire litt da, men den er jo kjempesprek. Kjørte nå til jobb 3 mil og brukte D, det er jo MYE artigere enn ECO der alt går i sirrup... brukte 4 strømbarer på 3 mil, men da også vanlig fart 80-100 og 21 grader på klima så det var helt ok. Målet er å komme tur/retur med 80% lading på jobb så jeg slipper å dra frem kabelen hjemme, men jeg lurer jo litt på om det er smartere å sette timeren til 100% her på jobb og ha kun slutt tid for ladingen. Jeg forstår det slik at det er størst problem om bilen blir stående full ladet, hvis den kjøres direkte etterpå er det ikke så stort problem? Problemet er at det skal ikke mye småkjøring til hjemme før 80%en ikke er nok til å komme seg på jobb dagen etter og dermed må jeg lade to ganger pr dag og det er vel ikke bra for batteriets varighet?

Dermed kommer neste spørsmål, hva er best for batteriet, to små ladinger fra la oss si 40% til 80% eller en fra 20% til 100%?

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rasmus.B

Det er bare å lade til 100%
Ingen vits i legge begrensninger på bruk av bilen ved at man ikke vil lade helt opp. Jeg/vi har ett bruks mønster på bilen som gjør at vi må lade til 100 % og det gjør vi konsekvent. Skal bilen stå ubrukt over lengre tid, er det nok en fordel å lade til 80% og la den stå. Har kjørt Leafen vår over 30.000km og har ikke merket noe reduksjon på batterikapasitet.
Når det gjelder bruk av varme mens en lader, er det kun på hurtigladestasjoner at det er mulig. Det er de som leverer nok effekt til å lade batteriet hurtig og samtidig kunne varme bilen. Med 10A ladekabel tilkoblet kan du slå på varme med Carwings, eller programmere timeren i bilen til å starte varmen, men da er det ikke nok strøm til å lade bilen. Faktisk så vil varmeapparatet tappe batteriet siden det trekker mer en 10A.

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Blip

For å lade til 80% må du sette timer til samme tidspunkt hver dag, f.eks. på og av hver dag kl. 12:00

Varme ved lading har med prioritering og ladestrøm å gjøre. I tillegg er det kun i Auto det kommer varme, dvs. at klimaanlegget må gå.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Bjoris

#49
Ok, takk for tips!

Leser meg litt opp på lading og det er jo ikke tvil om at Nissan anbefaler 80% lading, men det jeg ikke helt finner ut av er om de da mener det er bedre å lade to ganger til 80% på ett døgn eller om det er bedre å lade til 100% dersom en da vil klare seg med en lading...

Men jeg tror jeg kommer til å ende med 100% lading til det tidspunktet jeg pleier gå fra jobben, forstår det slik at det er tiden batteriet er over 80% som er avgjørende... Den blir jo kort når jeg uansett har under 80% før jeg er hjemme... samtidig vil det normalt holde med en lading da, i dag ble det to ladinger, men ser faktisk ut til at jeg har brukt så mye strøm i dag at jeg måtte ladet to ganger uansett, ser det går MYE strøm i øspøs med varme og ikke spesielt økonomisk kjøring samt mye småkjøring...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Thomas Parsli

Sitat fra: bjoris på tirsdag 16. april 2013, klokken 23:34
Leser meg litt opp på lading og det er jo ikke tvil om at Nissan anbefaler 80% lading,

Hvor gjør de det?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Bjoris

#51
...
[/quote]

Hvor gjør de det?

Thomas
[/quote]

Det står i håndboka, jeg har fått lånt meg en bok og ser i avsnittet om lading at det for lang levetid på batteriet anbefales å kun lade til 80%. Det er mye forskjellig å lese om akkurat dette på nettet, jeg har forstått det slik at i allefall noen mener at det viktigste er at den ikke blir stående med over 80% lengre enn nødvendig.

Det som ikke henger helt på greip er at hvis dette var veldig viktig burde det gått å definert 80% lading også når du bare plugget i kontakten, uten timer... Men det finnes ikke funksjonalitet for. En må bruke timeren.

Nå kom jeg over denne linken til en som mener han har funnet ut hvordan du stiller timerene for å sikre deg at det alltid lades til 80%, har ikke studert dette nermere. Spørsmålet jeg fortsatt er usikker på er om det er bedre å lade to eller flere ganger pr døgn for å holde batteriet mellom f.eks 40-80%, enn å strekke strikken i begge ender av batteriskalaen?

Typisk ladet jeg til 80% på jobb i går, men det er kaldt, blåser og pøsregner og jeg kjørte i D med 22 grader på klimaen og AC på, så strømmen rant av, så ble det div småkjøring og på vei hjem siste turen fikk jeg jammen lavt batteri tegnet, da hadde jeg kjørt ca 58 km totalt, men med mye start og stopp gitt litt på ved fartsøkning etc så jeg antar at forbruker er normalt med slik bruk og "uforsiktig" kjøring.

Jeg regner med at det hadde vært bedre for batteriet å ladet til 100% med "end time" kl. 1600 når jeg kjører fra jobb, på de 3 milene hjem ville jeg vært under 80% igjen og da blir det ikke lange tiden over 80%. Isåfall hadde jeg hatt 20-30% igjen når dagen var over, i stedenfor å tappet det helt ut (hadde en bar igjen og 10 km på gesometeret). Alternativ 2 ville vært å ladet litt hjemme, men det er jo litt styr med denne kabelen også, snart får jeg to stk og da blir dette alternativet lettere....

Vel, jeg er enig med den som skrev at bilen skal jo brukes så det jeg prøver er bare å finne skjæringspunktet for best practice ifht mitt bruksmønster... Perfekt bruk blir det nok ikke, men det er greit å gjøre det beste mulig. Jeg ser forresten at det ikke anbefales å lade over 80% på hurtiglader om du hurtiglader mer enn en gang pr uke... Tror jeg så dette også i boka... Samtidig er jo spørsmålet, hva er best om du trenger 85-90% for å være sikker på å ikke tømme det helt, det er jo heller ikke bra:)



http://sfbayleafs.org/ev-resources/leaf-tips-tricks/charge-to-80-percent/
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trond Arve

Svaret på optimalt lademønster får vi sannsynligvis om noen år, ettersom Nissan samler inn enorme datamengder fra oss. Har oppsummert på elbil-wiki:

Sitat fra: Elbil-wikiGenerelt kan man kjøre og lade etter behov. Leaf har moderne batterier og -styringssystem som håndterer opp- og utlading uten at du trenger å bekymre deg:
o Lad bilen når det passer.
o Klattlading er OK.
o Ikke være redd for å lade til 100% (men ikke la bilen stå fulladet over lengre tid).
o Bruk 80% ladeinnstilling dersom det passer ditt bruksmønster.
o Ikke behov for å kjøre batteripakken tom (ingen minneeffekt).

Imidlertid kan man være oppmerksom på følgende:
o Unngå å la bilen stå fulladet over lang tid (flere dager, uker). Bruk gjerne 80% ladeinnstilling for å unngå dette.
o Unngå å kjøre tom. Leaf beskytter batteriene etterhvert som batteriene tømmes, men risikoen for skader er allikevel tilstede.
o Unngå hyppig hurtiglading. Dette skyldes sannsynligvis at battericellene kan bli for varme ved hurtiglading.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

#53
80% lading med en gang du plugger inn gjøres ved å sette 00:00 som start- og slutt-tid for timeren.

Min står slik i helgene, (overstyrer denne via nettet eller knappen til venstre under rattet dersom jeg trenger mer energi).

(Forøvrig skulle jeg ønske at bilen alltid ladet til 80% med en gang jeg plugget inn, uavhengig av timere. Siste rest til 100% kunne styres med timer).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Bjoris

Ok, takk for info:) Det var nettopp noe slik jeg var på jakt etter, dårlig å lete antaklig:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA