Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pendle med Nissan Leaf Sandefjord-Drammen

Startet av Bjoris, fredag 08. mars 2013, klokken 09:41

« forrige - neste »

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Bjoris

Takk for tips, jeg ringte dem nå for å være sikker, men fikk negativt svar både hos Statoil Sira og Vikeså så jeg får holde meg til planen om å topplade hos Statoil Ualand som var veldig velvillig da jeg snakket med dem...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Ja, da viste det seg at alle laderene til vår lokale Mitsu forhandler bare var 10 amp:( Dermed ser det ut til å bli en litt annen tur enn planlagt... Dermed er overnatting på Moi mest aktuelt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#33
Da er vi i Flekkefjord etter en veldig grei start, bilen er strøken og vi brukte 6 streker og hadde 75 km igjen når vi stoppet på ladepunktet i Flekkefjord, 66 km kjørt. Deilig bil å skli avgårde i:)

Ett lite spørsmål, går ladingen saktere når batteriet nærmer seg fult også med 10 amp lader eller er det først og fremst ved hurtiglading?

Vi må ha ett ladestopp til før hurtigladerne så spm om det går raskere å lade bare litt på hvert sted, vi trenger ikke 100% batteri når vi gjør det slik med ca 6 mil mellom hvert stopp

Bilder og litt oppdatering under veis:)

http://nissanleaf2011.blogspot.no/?m=1

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rasmus.B

Det går ikke merkbart tregere. 10A lading er så pass tregt i utgangspunktet at det greier batteriet å ta til seg selv om det er nesten fullt. Så lad opp så mye du kan før du kjører videre. God tur.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Ladefabrikken

Sitat fra: bjoris på lørdag 13. april 2013, klokken 16:34
Da er vi i Flekkefjord etter en veldig grei start, bilen er strøken og vi brukte 6 streker og hadde 75 km igjen når vi stoppet på ladepunktet i Flekkefjord, 66 km kjørt. Deilig bil å skli avgårde i:)

Ett lite spørsmål, går ladingen saktere når batteriet nærmer seg fult også med 10 amp lader eller er det først og fremst ved hurtiglading?

Vi må ha ett ladestopp til før hurtigladerne så spm om det går raskere å lade bare litt på hvert sted, vi trenger ikke 100% batteri når vi gjør det slik med ca 6 mil mellom hvert stopp

Bilder og litt oppdatering under veis:)

http://nissanleaf2011.blogspot.no/?m=1
Gratulerer med fin rød bil. Ikke gjør deg bilind på hvor mange km gjetometer sier, den er dum som et brød. Bruk heller antall streker du har igjen som referangse, det fungerer mye bedre og man slipper å bli stressa av gjetometere som løper opp og ned. Nå har du brukt 6 streker på 6 mil da vil du ha ca 6 mil igjen med den samme kjøringen uten å gå helt tom. Gjetometere fungerer veldig bra i Danmark uten bakker og gjevn kjøring.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Bjoris

#36
Takk :D Nå er vi på Ualand, ca 7 mil fra Sandnes! Vi fikk på 3 streker på 3 timer i Flekkefjord, men brukte 4 her til så nå var det 5 igjen når vi startet ladingen. Veldig hyggelig fyr som åpnet tankanlegget her for at vi skulle få strøm så han fikk sin belønning:)

Videre er det ganske flatt og med lav trafikk kan vi kjøre super økonomisk så spørsmålet er hvor mye vi skal putte på av strøm her for å sikre at vi rekker Sandnes? Tenker vi tar tre streker, isåfall er vi videre kl 23, enn så lenge har dette gått veldig greit. Men når vi skulle snu bilen slik at ledningen rakk begynte ett lite rødt lys av en bil med nøkkel inni å lyse... Dermed har jeg også funnet ut at av alle de store bøkene som fulgte med er ikke brukerhåndboka, grr...

Dere proffe vet sikkert hva dette er? Bilen kjørte uten problem, men det lyser (blinker) fortsatt. Bilen er nå av og lader...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Hejduk

Vet ikke helt hvilket lys det er snakk om, men her er pdf med brukermanual til 2012
http://global-4-lvs-turing.opera-mini.net/hz29-08/15452/1/-1/large.stanford.edu/2012-Nissan-LEAF.pdf

God tur videre!
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ladefabrikken

Det høres ut som det er lavt batteri i Nøkelen til bilen. Hvis du ikke får startet bilen forde nøklen er tom for batteri så kan du holde den helt inn til startknappen i bilen mens du trykker på startknappen. Da skal du få start på bilen.

God tur vider
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Bjoris

#39
Etter noen opp og igjen låsninger er lyset borte, takk for tips om batteriene i nøkkel:) Da står vi på Aksdal og hurtiglader, langt foran forventet tidsskjema:)

Jeg fikk ikke åpnet linken med manualen
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Blip

Gi gjerne en oppsummert turbeskrivelse når du er framme. Det hadde vært gøy å kjøre Kristiasand - Sandes - bare for sportens skyld...  ;D Jeg tror ikke det er mange som har kjørt denne strekningen før. (Edit: ... med elbil ...)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Elmo

#41
Sitat fra: Blip på søndag 14. april 2013, klokken 12:25
Jeg tror ikke det er mange som har kjørt denne strekningen før. (Edit: ... med elbil ...)

Ikke tull da. Zero-/viking-rally gikk jo fra Oslo til Stavanger ifm EVS24 i 2009
http://www.electrifyingtimes.com/EVS24/stavanger.html

Samtidig var det årlige nordiske elbil-entusiast-treffet EV2009 i Stavanger.
To linker til info http://www.evguide.nu/ev2009.html 
http://elbilforum.no/forum/index.php?board=34.0
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Blip

Men vi snakker stadig elbil-entusiaster... Jeg tenker mer på den (etter hvert) vanlige (el)billisten som faktisk kjører strekningen fordi det finnes et behov. Jeg kjører strekningen ferier og savner Leafen mens jeg oppholder meg i Rogaland fordi vi ikke gidder å bruke 11-12 timer på noen som normalt tar 3-4 timer.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Eirikog

Aktuell ferie-strekning for meg også, så jeg har fulgt denne tråden med spenning. Kanskje vi må mase litt på Grønn Kontakt, og fortelle dem at vi veldig gjerne vil ha en hurtiglader i Flekkefjord så snart som mulig, selv om de ikke fikk Transnova-støtte til det i denne omgang (se http://www.elbil.no/ladestasjoner/919-flere-hurtigladere-for-elbil-pa-gang).
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

Bjoris

Rapport skal bli:)

Litt hektisk etter at vi kom hjem, litt søvn manglet også, hehe...

Ang hurtiglader så burde den stått i Moi for at det skulle gå greit å kjøre til Sørlandet fra Vestlandet med elbil. Det er 113 km fra Flekkefjord til Sandnes og vi hadde nok greid det med ett nødskrik, men vi kjørte ekstremt økonomisk, det som talte mot oss er 4 tunge vinterhjul samt 2 i bilen og lav temperatur fra Flekkefjord, frå Ualand var det null grader.

Vel, her er litt detaljer fra de 5 øktene...

Mandal-Flekkefjord - 6 mil og 6 barer brukt
Vi var raske på overleveringen, bilen så veldig bra ut, en liten stripe på hver side og absolutt ingen parkeringsmerker var jo veldig flott, innvendig så den svært lite brukt ut og det er jo imponerende med det hvite interiøret. SørImport sa at de bare kjøper de bilene som er helt uten anmerkninger for å slippe skuffede kjøpere så dette holder stikk i mitt tilfellet iallefall.

I farten fra Mandal glemte jeg å sett den i Eco, men kom på det underveis når den ikke regenererte så mye som jeg hadde ventet i nedoverbakkene:) Vel, hadde flott vær, sol og tørt så det var ikke behov for bruk av klima til Flekkefjord. Da vi var fremme hadde vi brukt 6 barer. Vi fant ladingen ved sykhuset på første forsøk, plugget i og innså at vi ikke hadde hengelås til laderen. Vel, vi tok oss god tid til å spise middag og fikk ladet over 3 timer, men som nevnt bare med 10 amp laderen. Da vi begynte å bli klar vippet ladelyset over til 2 faste og dermed var det 9 barer. Siden vi uansett skulle lade ett sted til før vi rakk hurtigladerene la vi avgårde til Ualand.

Flekkefjord-Ualand - 4 mil og 5 barer
Litt mer opp og ned så følte at det gikk mer strøm her og når vi var på plass på Ualand litt før kl. 20 så vi at det hadde gått 5 barer på litt over 4 mil. Siden det er er 113 km fra Flekkefjord til Sandnes vurderte vi aldri å ta sjansen på å kjøre helt dit. Jeg hadde derfor ringt til Statoil i Ualand og fått positivt svar på at der kunne jeg lade, men jeg måtte ringe litt før vi kom. Verken Statoil Siri eller Vikeså kunne hjelpe oss så jeg vet ikke om det er såpass med elbiler nå at det er blitt irriterende for dem? Vel, jeg forstod hvorfor vi måtte ringe på forhånd for han som skulle åpen lørdag kveld måtte kjøre 15 minutter! Snakk om service, jeg måtte presse han til å ta i mot penger for det også:)

Ualand-Randaberg - 9 mil - 8 barer
Kl 2315 fikk vi to faste lys på ladelysene i dahsbordet og det var gongongen for at vi ville ta sjansen mot Sandnes, litt spent siden det nå var nesten 0 grader ute og det ble mye kondens. Vi tørket rutene rene og hadde bare på kaldluft og laveste trinn på vifta samt at vi kjørte ekstremt økonomisk, men det er mange plasser å slippe forbi og lite trafikk så sent natt til søndag. Vi hadde bestemt at vi skulle lade i Sandens hvis vi ikke hadde mer en 2 barer igjen da, men jeg var usikker på om vi da ville rekke til Aksdal og jeg var også usikker på om det var så smart å lade der og så lade igjen på Randaberg. Plane var å lade litt i Sandnes og så fulle opp på Randaberg, men vi hadde 3 barer da vi kom til Sandnes og tok sjansen, det gikk fint, bikket akkurat ned på 1 bar da vi stoppet fremfor laderen i Randaberg (som var litt vanskelig å finne i mørket, stemte ikke med mobilappen sin kjøreanvisning).

Det var sykt å se at vi ladet med 195 amper i starten på Randaberg, vi gav oss på 83% siden jeg har hørt at det ikke er bra å hurtiglade over 80%, vi hadde da ca 30 amp lading så det er jo fortsatt langt over 10 eller 16 amper. Siden det var søndag natt så gikk det ferje bare kl. 0230 og 0455. Vi hadde god tid til 0230 og satte derfor i litt 10 amp lader mens vi skulle vente nesten en time. Vi hadde varme klær og sovepose, ingen varmeapparat brukt til nå siden Mandal, men når vi kom frem til Randaberg var jeg bra kald.

Randaberg-Askdal 6 mil 6 barer
Vi tok det veldig rolig opp tunnelene i Rennfast, ca 60, men ellers lå vi vel i 70-80, følte at det var rimelig greit med strøm til å nå Aksdal siden vi nå så at den gikk veldig langt på lite strøm. Rekkeviddeangsten var som blåst bort:) Da vi kom på land i Arsvågen satte vi også varmen på og la oss ca 80 km/t.

Aksdal-hjem 6 mil og 7 barer
Da vi kom til Aksdal var klokken ca 0330, vi begynte å bli skikkelig trøtte. Det holdt på å ende med bulking da vi var ferdig å lade til 87%. Jeg hadde helt glemt de to steinen og flaggstanga som står der og det var bare flaks at vi ikke rykket på dem. Ryggekamera er jo greit, men du må jo se på det skal det ha noe verdi, syns egentlig sensorer er bedre, men det er vel vanen...

Vi kjørte litt hardere enn før til Stord etter at vi følte oss tryggere på hvor langt du kunne kjøre, litt kjøring ble det også på Stord før jeg var hjemme kl. 0515, 23 timer etter at vi satte oss på bussen på vei nedover og 15 timer etter at vi startet turen hjemover i Mandal. 310 km totalt.

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA