Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av commiesoft, fredag 08. mars 2013, klokken 05:14

« forrige - neste »

commiesoft

Noen som vet om de her kan brukes? Evt sette inn større sikringer, men kan det skje noe med reflektorer el.lign?

http://www.everbuying.com/product37009.html
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

hma

Hei,

Nevnte pærer tror jeg ikke er godkjente jfr. denne:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html

De markedsføres som "blålys" og jeg kunne ikke se at de har korrekt E-merking.
Også litt pussig at de reklamerer med "Low electricity consumption" når pærene trekker 100W :)

NÆRLYS
2.   Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.
2.1   Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med fjernlys):
a)   Være E-merket med symbolene C (ECE-reg.nr. 1), HC (ECE-reg.nr. 5), SC (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
b)   Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c)   Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
2.2   Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 40 m fremover.
2.3   Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
       Dersom bilen påmonteres spesielt utstyr (f.eks. snøplog) som dekker de ordinære lyktene som gir nærlys, kan det monteres ekstra lykter for nærlys i den høyde som er nødvendig.
2.4   Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant, og slik at den lysende flates ytterkant ikke ligger innenfor ytterste kant av den lysende flaten i fjernlyset.
2.5   Avstanden mellom innerste kant av de lysende flatene på lyktene skal være 60 cm eller mer.
2.6   Lykter som er plassert slik på bilen at deres øverste kant ligger mer enn 120 cm over vegbanen (jf. nr. 2.3 siste ledd), må være innstilt slik at belysningen 25 m foran lyktene er mindre enn 0,7 lux i ethvert punkt som ligger 110 cm eller mer over vegbanen.
2.7   Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
       Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent.
2.8   Avblendingsbryteren skal være slik innrettet og plassert at den kan betjenes på lett og sikker måte.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mr.Zero

Det er nok eksempler på smeltede kontakter og ledningsisolasjon, brente lysbrytere, smeltede sikringsbokser etc der det har blitt montert inn 100W pærer. Reflektorer har også gulnet på noen kjøretøy.
Nå kjenner ikke jeg til det elektriske anlegget på din bil, men skal man unngå at deler blir for varme med påfølgende trøbbel, er løsningen å montere inn et lysrelé eller to. Biltema selger ferdige relesatser som er rimelig bolt on om det er H4 i lyktene.
Selv hadde jeg heller gått for disse pærene med "+50% mere lys" o.l som faktisk gir et betraktelig bedre lys, men som også har kortere levetid. Monterer du LED dagskjørelys, sparer du hovedlyspærene til mørket kommer.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynet

Støtter innleggene til de to foran, og ikke glem at lyktene på Think City ikke er så enkel å skaffe. Glasset kan også sprekke lettere pga den høye varmen pærene utvikler.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Glem 100w pærer. Gå heller for xenon.

Fakta om lampene:

1. gen lamper er reflektorer, og glass ytterst. Reflektoren blir brun, og glasset kommer nok til å sprekke hvis du f.eks. kjører gjennom vanndam eller treffer snø
2. gen lamper er linselys, med glass ytterst. Disse linsene tåler helst sikkert 100w en god stund, men kan også ha en fare for å bli svidd innerst i glasset. Samme fare med ytterglasset som 1. gen
3. gen lamper har linser, plastikk ytterst, og disse er justerbare. Tåler nok 100w en stund de og, men det kommer til å gjøre plasten sprø.

2.gen lamper koster rundt 3500,- stk, 3. gen 11.000,- (Ref R&S juli 2012)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

davgal

3 gen lamper er justerbare, betyr det at de kan ha godkjent xenon?
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

Lynet

For all del, ikke sett inn xenon-kit i en Think. Med den korte akselastanden blir det grusomt for møtende trafikk.
Det er en grunn til at det PÅBUDT med automatisk høydejustering av xenon nærlys.

Gå for rele for å redusere spenningsfall og E-merkede 55W pærer med 80% mer lys. Disse er mer enn bra nok på en Think.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Sitat fra: davgal på tirsdag 19. februar 2013, klokken 17:44
3 gen lamper er justerbare, betyr det at de kan ha godkjent xenon?

Godkjent xenon krever lamper/linser som er godkjent for xenon(dermed umulig...), i tillegg krever dette høydesensor på for- og bakaksel som konstinuerlig justerer lysets høyde.

Riktig justert xenon i riktig farge(4500K, i værste fall 6000K) vil stort sett fungere uten sjenanse for medbilister, siden Think har linselys og dermed lite strølys.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 19. februar 2013, klokken 20:15
Sitat fra: davgal på tirsdag 19. februar 2013, klokken 17:44
3 gen lamper er justerbare, betyr det at de kan ha godkjent xenon?

Godkjent xenon krever lamper/linser som er godkjent for xenon(dermed umulig...), i tillegg krever dette høydesensor på for- og bakaksel som konstinuerlig justerer lysets høyde.

Riktig justert xenon i riktig farge(4500K, i værste fall 6000K) vil stort sett fungere uten sjenanse for medbilister, siden Think har linselys og dermed lite strølys.

Det er også påbudt med lyktespylere.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lene Jensen

Noen som kan forklare for en "dummie" om hvordan jeg lett og billig kan få litt bedre lys på min Think 2010? Skjønte ikke helt den setningen med relé  ???
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lynet

Kjøp Philips H7 X-treme Vision, koster en del men utrolig bra lys og helt lovlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Et rele monteres like ved lyktene, og strømmen som normalt brukes til lysperen aktiviserer nå releet.

Releet lukker så kretsen med 12V direkte fra 12V batteriet uten å gå via GEM etc, og vil derfor ha redusert spenningstap når den kommer til peren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lene Jensen

Så et relè gir mer strøm til lyspærene og derav sterkere lys? Gjelder det med originalpærene eller bare dersom man bytter ut pærene med pærer som er beregnet for høyere watt?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

hma

Trikset med relé vil fungere for alle typer pærer, men det har størst effekt på biler hvor man har større tap (spenningsfall) i de originale lysledningene.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lene Jensen

Sitat fra: hma på onsdag 20. februar 2013, klokken 18:19
Trikset med relé vil fungere for alle typer pærer, men det har størst effekt på biler hvor man har større tap (spenningsfall) i de originale lysledningene.
Hvordan er de originale lysledningene på Think 2010?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA