Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nyheter fra dagens Tesla event

Startet av GRS, torsdag 07. mars 2013, klokken 23:00

« forrige - neste »

GRS

Har for tiden (dessverre) ikke el-bil selv, men blir likevel litt provosert av noe jeg ser går igjen flere steder. Senest igår på Lagunen utenfor Bergen.

Mange kjører idag elbiler med grei rekkevidde, noe som reduserer behover for lading til stadighet. Igår  samtlige elbilplasser på Lagunen kjøpesenter tatt av elbiler som IKKE stod på lading. Likevel var det massevis av ledige plasser rundt omkring......

Disse plassene bør være forbeholdt de som faktisk HAR BEHOV FOR LADING, og ikke brukes for å slippe å lete etter plass. Hadde jeg kommet med egen elbil og oppdaget dette hadde jeg faktisk blitt steik forbanna. Nå ble jeg bare småirritert på andres vegne ;).

Mulig det har vært oppe flere ganger før, men synes dette burde vært innlysende for de fleste. :)

Foreslår at Elbilforeningen lager et skriv som man kan ha med seg og sette i ruta til de som ikkje skjønner bedre..... ;)
TM3P sort/sort

GRS

Så denne etter mitt innlegg....er ikke inne så ofte... :) http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6956.0.html

Når det gjelder parkering på Lagunen, så er den gratis. Så der sparer man ingenting på å bruke elbil-plassene.
TM3P sort/sort

Elmo

Senest igår måtte jeg ut med kjøteledning fra vanlig plass på Holmensenteret i Asker av samme grunn.

Jeg tillater meg å legge fra meg en flyer som er lagret i dette innlegget.
Den er beregnet på "fossilgjøker", så jeg skriver på med penn "som behøvde lading"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

Når jeg leser dette tror jeg at jeg skal investere i en skikkelig skjøteledning og ha bak i bilen på lur. Elbiltettheten i Trøndelag er ikke så høy enda at jeg har hatt det behovet, men det er nok bare et tidsspørsmål. Noen konkrete tips til skjøteledningen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 17. februar 2013, klokken 20:37
Når jeg leser dette tror jeg at jeg skal investere i en skikkelig skjøteledning og ha bak i bilen på lur. Elbiltettheten i Trøndelag er ikke så høy enda at jeg har hatt det behovet, men det er nok bare et tidsspørsmål. Noen konkrete tips til skjøteledningen?

Clas Ohlson har noen som er oransje, og oljebestandig, og fleksibel ned til -35 grader.

http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8teledning/Pr362895000

Det er dog bedre å kjøpe noen som harr 2,5 mm2 i tverrsnitt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

#5
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 17. februar 2013, klokken 20:37
Når jeg leser dette tror jeg at jeg skal investere i en skikkelig skjøteledning og ha bak i bilen på lur. Elbiltettheten i Trøndelag er ikke så høy enda at jeg har hatt det behovet, men det er nok bare et tidsspørsmål. Noen konkrete tips til skjøteledningen?

I never leave home without it.
Ja, det er viktig at den er 2,5 mm2 og skikkelig utekabel, dvs solid gummi utenpå som tåler en støyt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

Sitat fra: Elmo på søndag 17. februar 2013, klokken 21:04
Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 17. februar 2013, klokken 20:37
Når jeg leser dette tror jeg at jeg skal investere i en skikkelig skjøteledning og ha bak i bilen på lur. Elbiltettheten i Trøndelag er ikke så høy enda at jeg har hatt det behovet, men det er nok bare et tidsspørsmål. Noen konkrete tips til skjøteledningen?
I never leave home without it.
Ja, det er viktig at den er 2,5 mm2 og skikkelig utekabel, dvs solid gummi utenpå som tåler en støyt.
Ja, fikk en indikasjon på at den må være 2,5 mm2 i ettermiddag da jeg skulle lade litt hos svigerfar. Med 1,5 mm2 skjøteledning så stoppet 16A-ladingen etter kort tid (uten at sikringen hans slo ut). Men han hadde liggende en 2,5 mm2 kabel som rakk såviiidt og hadde et hjemmesnekra stikk i den ene enden. Skeptisk men den funka faktisk. Så 2,5 mm2 tverrsnitt er vel et must. Denne skulle vel duge da: http://www.jula.no/skjoteledning-10-m-ip44-403152
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafster


TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Kom til å tenke på at jeg har 16A-kladd med CEE-kontakt (kjøpt i Sverige), og bruker til vanlig en kort CEE til Schuko overgang. Så da har jeg mulighet til også å bruke CEE-skjøteledning, f.eks. denne: http://www.jula.no/skjoteledning-403111

Er det noe å hente på dette i form av økt sikkerhet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

grenborg1

Skjøteledninger er ikke farlige i seg selv, men de gjør at det er flere ting som kan gå galt:

1. Ledningen kan lettere skades, så det må man unngå. Bruk en solid kabel beregnet for utendørsbruk. Kast en ledning hvis den har blitt/kan ha blitt skadet.

2. Det er lett å koble inn en ledning med for lavt tverrsnitt. 2,5 mm^2 bør brukes, selv på 10 A.

3. Hver eneste kontakt er et svakhetspunkt, spesielt Schuko. CEE er bedre så foretrekk skjøteledninger med slike i enden.

Jeg pleier å gjøre en risikoanalyse der jeg ser på konsekvensene ved feil. Den største faren er varmgang og kortslutning/brann i Schuko-kontakten. Derfor trekker jeg gjerne 16 A fra en frittstående stolpe, men ikke fra en kontakt på en (tre)vegg. Jeg forutsetter da at resten av anlegget tåler det strømtrekket som sikringen tillater. I gamle hus er ikke det nødvendigvis sant, så der må man også være tilbakeholden. Noe av det nyttigste med ladekabelen til Charge-Amps er faktisk at den gjør det mulig å lade på beskjedne 6 A. Huset jeg bor i nå er nemlig fra 1955...
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

cra

Sitat fra: grenborg1 på mandag 18. februar 2013, klokken 10:49
Noe av det nyttigste med ladekabelen til Charge-Amps er faktisk at den gjør det mulig å lade på beskjedne 6 A. Huset jeg bor i nå er nemlig fra 1955...

Ja, det er gunstig, både med tanke på kvalitet på anlegg, sant evt. andre ukjente forbrukere på kursen. :)

Jeg har også hus fra 1955 (men garasjen er under 10 år), og vurdere å prøve å få labbene på et FLIR-kamera så jeg kan sjekke kurser i hele huset under belastning, samt sjekke hvor det kan være noe å hente på enda mer isolasjon etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA