Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteribytte med lengre rekkevidde om noen år?

Startet av Solstråler, torsdag 07. mars 2013, klokken 20:06

« forrige - neste »

Solstråler

Nå har jeg sittet på gjerdet og lest innlegg en stund. Har bestemt meg for at bil nr 2 i familien blir en elbil.
Jeg vurderer Leaf eller I-Miev. Klarer ikke å velge. Leaf blir med hjertet, I-Miev blir med fornuften.
Jeg blir veldig glad for tilbakemelding.


Mitt/vårt behov er som følgende:
5 km hver vei til jobb, inkludert levering i barnehage.
Plass til bakovervendt sete og en bil som er ok sikker i forhold til kollisjon. Er 4 stjerner nok?
Noe kveldskjøring (må ha bil nr 2 da mannen reiser i sitt arbeid og har med seg hovedbilen).

Forhold som forenkler/vanskeliggjør elbil:
Har ikke parkeringsmuligheter i heimen med strøm
Kan lade gratis i parkeringshus på jobb :)
Har en hurtiglader 6 km fra der hvor vi bor.
Skal ikke kjøre langt

Har konkludert slik:
Jeg kan ikke forvarme en I-Miev hjemme da jeg ikke har strømtilgang? Derfor trenger jeg kanskje bare 2011 modell, men bør kanskje gå for en nyere modell?
Jeg er ikke mekkekyndig, bør derfor ha norsk garanti, ikke importbil?

Tar imot all tilbakemelding med takk. :)




Elmo

#1
Jeg skal ikke forsøke å velge mellom Leaf og MiEV for deg for jeg har ingen av delene selv. Men jeg har bekjente med hhv Leaf og MiEV som alle virker like fornøyde og overbevist om at de valgte rett.

Sitat fra: Solstråler på søndag 17. februar 2013, klokken 14:45
Har ikke parkeringsmuligheter i heimen med strøm
Kan lade gratis i parkeringshus på jobb :)
Har en hurtiglader 6 km fra der hvor vi bor.
Skal ikke kjøre langt
Det er ikke noe problem.
Den ene Leaf-bekjenten min er i eksakt samme situasjon, og han har kjørt over 30000km på ett år nå. Han har ca 2mil til jobb, og Leafen er hans eneste bil.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Espen Hugaas Andersen

#2
Jeg ville nøle med å kjøpe elbil uten å ha mulighet til å lade hjemme.

Det er så klart mulig å få til, men jeg ville tenke meg godt om før jeg gjorde det. Det kan bli veldig upraktisk. Hvis det ikke er veldig mange ladepunkter i parkeringshuset du bruker, så er det slettes ikke umulig at om 2 år så er alle plassene opptatt regelmessig. Vil du fint kunne leve med å komme grytidlig for å sikre deg ladeplass? Eventuelt, kan du leve med å bruke 20 minutter i en hektisk hverdag innimellom for å stoppe å bruke hurtigladeren? Det kan hende du ville måtte vente i kø på å bruke hurtigladeren også.

Hvis du av en eller annen grunn ikke får ladet på jobb en dag, hvor mange dagers forbruk har du på batteriet? Er det slik at du *må* lade hver eneste dag, eller er det greit om du gjør det hver 3. dag? Er dette annerledes når batteriet synker til 70% kapasitet etter noen år, og hva med vinteren?

Tenk igjennom disse tingene grundig.  Det beste er å få satt opp et ladepunkt hjemme - er dette fullstendig umulig?

Utover det punktet, når det kommer til kollisjonstesting så kan stjernene være misvisende. De er stort sett bare for å sammenligne biler av samme størrelse - i de fleste tilfeller er en bil på 3 tonn med tre stjerner mye tryggere enn en bil på 1 tonn med fem stjerner. Leaf er helt klart den tryggeste bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Jeg glemte det viktigste punktet i forhold til å ikke lade hjemme:

Elbilen vil jo ikke være bil nr 2, den vil bli bil nr 1 veldig raskt, da den er mer morsom å kjøre og billig i drift. Så ikke undervurder hvor mye du vil bruke den! Sånt sett er kanskje Leaf bedre, med sin lengre rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

AreGar

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. februar 2013, klokken 15:49
Jeg glemte det viktigste punktet i forhold til å ikke lade hjemme:

Elbilen vil jo ikke være bil nr 2, den vil bli bil nr 1 veldig raskt, da den er mer morsom å kjøre og billig i drift. Så ikke undervurder hvor mye du vil bruke den! Sånt sett er kanskje Leaf bedre, med sin lengre rekkevidde.

Kan du si hvorfor en elbil er mer morsom å kjøre enn "nr 1" bilen uten å vite hva slags bil som er nr 1? :)
Har selv lyst på el-bil men det er utelukkende pga økonomi da jeg tror min nåværende bil er langt mer artig å kjøre med V6 og 4x4 :)

cra

Sitat fra: AreGar på fredag 22. februar 2013, klokken 14:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. februar 2013, klokken 15:49
Jeg glemte det viktigste punktet i forhold til å ikke lade hjemme:

Elbilen vil jo ikke være bil nr 2, den vil bli bil nr 1 veldig raskt, da den er mer morsom å kjøre og billig i drift. Så ikke undervurder hvor mye du vil bruke den! Sånt sett er kanskje Leaf bedre, med sin lengre rekkevidde.

Kan du si hvorfor en elbil er mer morsom å kjøre enn "nr 1" bilen uten å vite hva slags bil som er nr 1? :)
Har selv lyst på el-bil men det er utelukkende pga økonomi da jeg tror min nåværende bil er langt mer artig å kjøre med V6 og 4x4 :)

Det er i alle fall morro å kjøre til en brøkdel av drivstoffkostnaden kontra hvilken som helst annen bil. Evt. bompenger ++ kommer i tillegg. ;)  Men for al del, det kan jo tenkes at du blir "unntaket som bekrefter regelen"?  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AreGar

Kostnaden er helt klart en fordel, men å si at det er mer morsomt å kjøre elbil vil jeg gjerne høre litt mer om ;)
Er selvfølgelig ikke morsomt å stå ute i stiv kuling å se hundrelappene renne ut av lommeboka mens man fyller 60 nye liter med bensin, men det er jo ikke det vi snakker om :)

jkirkebo

Sitat fra: AreGar på fredag 22. februar 2013, klokken 14:16
Kostnaden er helt klart en fordel, men å si at det er mer morsomt å kjøre elbil vil jeg gjerne høre litt mer om ;)
Er selvfølgelig ikke morsomt å stå ute i stiv kuling å se hundrelappene renne ut av lommeboka mens man fyller 60 nye liter med bensin, men det er jo ikke det vi snakker om :)

Det aller morsomste etter min mening er at man alltid er raskest ut fra kryssene siden det er fullt dreiemoment helt fra bunn. Skal du få til noe lignende med fossilbil er det bånn gass, mishandling av clutch og hjulspinn som gjelder, og da ser bare alle rart på deg...
Med elbil er det derimot helt udramatisk å gjøre dette, bare å trykke pedalen i bunn så blir bilen bak deg plutselig bare en liten prikk i speilet, uten at sjåføren bak skjønte hva i all verden som skjedde nå  ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: AreGar på fredag 22. februar 2013, klokken 14:09
Kan du si hvorfor en elbil er mer morsom å kjøre enn "nr 1" bilen uten å vite hva slags bil som er nr 1? :)
Har selv lyst på el-bil men det er utelukkende pga økonomi da jeg tror min nåværende bil er langt mer artig å kjøre med V6 og 4x4 :)
Jeg kan love deg at det er veldig, veldig gøy å kjøre elbil! :D

(Jeg skal tørke av meg fliret den dagen jeg møter noen som kjører en Bugatti Veyron som nummer-1 bil. :P)
Tesla Roadster, 25Mm

AreGar

Med en Tesla ser jeg at det er potensiale for mye morro, men med en Leaf har man 0-100 på 11,9 sek og det er et godt stykke over hva mitt dråg leverer.

Øyvind.h

Sitat fra: AreGar på fredag 22. februar 2013, klokken 14:39
Med en Tesla ser jeg at det er potensiale for mye morro, men med en Leaf har man 0-100 på 11,9 sek og det er et godt stykke over hva mitt dråg leverer.
E63 AMG er egentlig raskere 0-100 enn Model S, men ikke i praksis. Du overser de momentane kreftene du har i en elbil, selv om elbilen ganske raskt blir tatt igjen :)

Akkurat samme greia med Leaf, bare i litt mindre skala. Leaf er raskt ut av startblokka pga full fres fra 0 rpm. Det kan ikke ditt dråg matche.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

#11
Sitat fra: Solstråler på søndag 17. februar 2013, klokken 14:45
Jeg vurderer Leaf eller I-Miev. Klarer ikke å velge. Leaf blir med hjertet, I-Miev blir med fornuften.
<..>
Har ikke parkeringsmuligheter i heimen med strøm
Kan lade gratis i parkeringshus på jobb :)
Har en hurtiglader 6 km fra der hvor vi bor.
Du bør få prøvekjørt begge. Noen elsker leaf, noen elsker imiev. Trillingeiere er ihvertfall VELDIG fornøyde (se her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7075.0.html)
Med hurtiglader såpass nært og ingen lademulighet hjemme er det mulighet å kjøpe et abonnement på hurtiglading og lade så ofte og mye man vil der. Spesielt gunstig er det om hurtigladeren ligger et sted man likevel bruker tid, som f.eks. en matbutikk, da man kan bruke ladetiden til noe fornuftig (slik alle med hjemmelademulighet kan..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

#12
Sitat fra: Bent på fredag 22. februar 2013, klokken 14:33
(Jeg skal tørke av meg fliret den dagen jeg møter noen som kjører en Bugatti Veyron som nummer-1 bil. :P)

Det blir i så fall historiens dyreste driftsutgifter, siden det koster $70,000 å bytte dekk på en Veyron :o
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. februar 2013, klokken 14:49
Sitat fra: AreGar på fredag 22. februar 2013, klokken 14:39
Med en Tesla ser jeg at det er potensiale for mye morro, men med en Leaf har man 0-100 på 11,9 sek og det er et godt stykke over hva mitt dråg leverer.
E63 AMG er egentlig raskere 0-100 enn Model S, men ikke i praksis. Du overser de momentane kreftene du har i en elbil, selv om elbilen ganske raskt blir tatt igjen :)

Akkurat samme greia med Leaf, bare i litt mindre skala. Leaf er raskt ut av startblokka pga full fres fra 0 rpm. Det kan ikke ditt dråg matche.

Dessuten sier ikke 0-100 tallene alt. Tenkt eksempel: To biler kappkjører ut av et lyskryss med to filer videre (ganske så vanlig i USA har jeg skjønt...).

Bil 1: Leaf. 0-100 på 11,9. Meget rask 0-60 og ganske daff 60-100
Bil 2: BMW 3-serie ett eller annet. 0-100 på 7 sekunder. Daff 0-30 og kjapp 30-100.

Leafen vil stikke av i starten men etter kort tid til BMWen ha høyere fart. Det tar dog en god stund å ta igjen forspranget. Etter 10 sekunder er det absolutt ikke umulig at Leafen fortsatt leder selv om BMWen haler raskt innpå.

For å understreke poenget kan vi ta en ekstrem (og særdeles urealistisk) variant:
Bil 1: 0-90km/t på 1 sekund, 90-100km/t på 8 sekunder.
Bil 2: 0-100 kmt/t på 3 sekunder.

Selv om bil 1 bruker 3 ganger så lang til på 0-100 vil den vinne alle kappløp i normale hastigheter med enorm margin. Det vil ta lang tid før bil 2 kommer i kapp pga. den enorme ledelsen bil 1 opparbeider seg i starten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. februar 2013, klokken 15:57
Leafen vil stikke av i starten men etter kort tid til BMWen ha høyere fart. Det tar dog en god stund å ta igjen forspranget. Etter 10 sekunder er det absolutt ikke umulig at Leafen fortsatt leder selv om BMWen haler raskt innpå.
Synes å huske at man kan se denne typen effekt i den Model S vs M5 drag race videoen som ble lagt ut for noen tid siden.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA