Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Knut Øygard

En viktig strekning for meg er Gol-Sauda. Det er 360 km vinterstid over Hardangervidda. En SC på E134 ved avkjøring mot Odda er derfor perfekt for meg. Haugesund hjelper meg ikke.

Jeg er kanskje alene om å kjøre akkurat denne strekningen men jeg mener hurtigladerne bør plasseres der det er nødvendig for å komme seg mellom alle steder i (Sør-)Norge fremfor der det er "kjekt å ha" - som Haugesund.

Jeg synes kartet ditt slik det ser ut nå, jkirkebo, ser veldig bra ut. Rent egoistisk hadde jeg gjerne sett at Odda var mørkerød, men jeg innser at det er andre punkt som er viktigere for de fleste :)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

cdabel

#166
I og med at det ikke blir bare Tesla som bygger ut hurtigladere har kanskje folk her fornuftig innspill til Transnova.

http://www.transnova.no/horing-om-nasjonal-strategi-for-utbygging-av-infrastruktur-for-elbiler
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Nuvolari

Sitat fra: cdabel på fredag 01. mars 2013, klokken 08:05
I og med at det ikke blir bare Tesla som bygger ut hurtigladere har kanskje folk her fornuftig innspill til Transnova.

http://www.transnova.no/horing-om-nasjonal-strategi-for-utbygging-av-infrastruktur-for-elbiler

Jkirkebo har allerede overbragt vårt kart i kommentarfeltet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Knut Øygard

Musk: minst 4 superladere i 2013 for å kunne kjøre mellom Oslo, Bergen, Trondheim(og Stockholm?).
Hvor tror/håper vi disse kommer?
Geilo, Oslo, Haukeligrend og Otta? Eller blir en av de 4 i Sverige?
Jeg tror Geilo kommer:
http://www.epostavisen.no/default.aspx?pageId=26&articleId=6884&news=1
Og håper på Otta heller enn en stasjon i Østerdalen siden Otta dekker ruter fra vestlandet til Trondheim i tillegg til Oslo-Trondheim.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

OleJA

Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer superlader i Oslo. Denne ville isåfall bli blokkert av lokale biler som skal lade gratis, og de som er på gjennomreise vil havne langt bak i køen. Vi er nå engang slik at når noe er gratis så tar egoismen overhånd.
I og med at TMS nå ser ut til å kunne lade fra CHADEMO, så må nok de som har planer om Stockholm - Bergen nonstop satse på dette.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

eclipse

Sitat fra: OleJA på torsdag 07. mars 2013, klokken 18:46
Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer superlader i Oslo. Denne ville isåfall bli blokkert av lokale biler som skal lade gratis, og de som er på gjennomreise vil havne langt bak i køen. Vi er nå engang slik at når noe er gratis så tar egoismen overhånd.
I og med at TMS nå ser ut til å kunne lade fra CHADEMO, så må nok de som har planer om Stockholm - Bergen nonstop satse på dette.

Jeg tror du har rett her, hvis noen har kjørt +300 km og ankommer Oslo så er det som regel for å bli værende en stund, Oslo er veldig ofte målet. Da bør det ikke være et problem å lade 2 timer i en Chademo lader. 

Det er ikke et vanlig trafikkmønster å f.eks starte i Kristiansand for så å kjøre via Oslo til Stocholm eller Trondheim. Trafikken gå heller mellom de norske byene og Oslo. men vi får nok SC i Oslo også, bare ikke i første omgang.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på torsdag 07. mars 2013, klokken 18:46
Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer superlader i Oslo. Denne ville isåfall bli blokkert av lokale biler som skal lade gratis, og de som er på gjennomreise vil havne langt bak i køen. Vi er nå engang slik at når noe er gratis så tar egoismen overhånd.
I og med at TMS nå ser ut til å kunne lade fra CHADEMO, så må nok de som har planer om Stockholm - Bergen nonstop satse på dette.

I så fall må vi droppe alle abonnementer med fri bruk også. CHAdeMO-laderne vil vel bli like opptatt de om folk betaler fast pris på 299,- pr. måned, viktig å få brukt dem mest da ?

Nei, det problemet tror jeg blir svært lite. Strøm er så billig at få gidder å bruke tiden sin på å tanke gratis. Om du står en halvtime og får 80kW i snitt har du fått strøm for 30 kroner, det blir 60 kroner i timen. Jeg har ihvertfall MYE bedre ting å bruke tiden min på. F.eks jobbe overtid til det femdobbelte av den summen der, etter skatt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på torsdag 07. mars 2013, klokken 18:53
Jeg tror du har rett her, hvis noen har kjørt +300 km og ankommer Oslo så er det som regel for å bli værende en stund, Oslo er veldig ofte målet. Da bør det ikke være et problem å lade 2 timer i en Chademo lader. 

Det er ikke et vanlig trafikkmønster å f.eks starte i Kristiansand for så å kjøre via Oslo til Stocholm eller Trondheim. Trafikken gå heller mellom de norske byene og Oslo. men vi får nok SC i Oslo også, bare ikke i første omgang.

Kanskje ikke SÅ lange strekk, men når jeg kommer fra Ålesund eller Bergen skal jeg til Fredrikstad, ikke til Oslo. Jeg vil også tro det er folk i Kongsvinger som kjører til Kristiansand eller noen i Porsgrunn som skal til Trondheim innimellom.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lokführer

Flisespikkeri, men går det an å skrive lokasjon på norsk? Skal det ikke være "plasseringer?"
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Thomas Parsli

Sitat fra: OleJA på torsdag 07. mars 2013, klokken 18:46
Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer superlader i Oslo. Denne ville isåfall bli blokkert av lokale biler som skal lade gratis, og de som er på gjennomreise vil havne langt bak i køen. Vi er nå engang slik at når noe er gratis så tar egoismen overhånd.
I og med at TMS nå ser ut til å kunne lade fra CHADEMO, så må nok de som har planer om Stockholm - Bergen nonstop satse på dette.

Det argumenter gjelder alle storbyer (eller byer med mange nok Tesla-eiere til å "blokkere" ladestasjonen) så jeg kjøper det ikke helt.
Og tror du ikke Tesla tenker at det skal være mulig å kjøre f.eks Trondheim-Oslo uten å ende opp med tomme batterier i en by uten hurtiglader?
Jeg ser for meg en hurtiglader litt utenfor sentrum, sannsynligvis langs E6.

Jeg parkerer jevnlig i Kongensgate og der står en rekke elbiler på vanlige parkeringsplasser når de kunne ladet gratis. Vi (jeg er en av de) lader altså heller hjemme og frigjør en ladeplass til de som trenger det.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ebbrey

#175
Han sa også at de så på oslo - kristiansand som en prioritet etter oslo bergen trondheim.

Men jeg tror det blir for få SC, at disse kun vil være til nytte for de som reiser langt hjemmefra uansett og trenger fylle bilen for enten å komme seg videre eller "feriere" i den nye byen. Til hverdagsbruk blir de nok ikke å kunne regne med.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Tesladigger

Håper også at de prioriterer en av de første SC til Haukeli. Denne veistrekningen er vel den mest brukte mellom vest og øst og den som har minst vinter utfordringer sammenlignet med Hardangervidda.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Obba

Både DN.no http://www.dn.no/dnBil/article2575384.ece og Hegnar.no http://www.hegnar.no/motor/article722043.ece skriver at "I første omgang vil de nye laderne bli plassert ut på veiene fra Oslo til Bergen, Stavanger, Trondheim og Stockholm."

Litt rart om Tesla velger å ikke dekke veien langs Sørlandet. Denne har best fremkommelighet vinterstid og er i tilregg den mest folkerike ruten.

laumb

Jeg tør å vedde en tier i donasjon til forumet på at en av laderne kommer i Oslo området. Skal du kjøre Stockholm - Bergen, som da i teorien høres ut som om den skal være dekket så må det nok til.

Merker at jeg kommer til å bli litt av en langtur-kar i forhold til hva jeg er nå, når det blir gratis å kjøre rundt i Europa. Hvorfor bruke titusenvis av kroner på å fly til steder for ferie når jeg kan utvide ferien et par dager og dra tilnærmet gratis?

Cirion

Sitat fra: laumb på torsdag 07. mars 2013, klokken 23:29Merker at jeg kommer til å bli litt av en langtur-kar i forhold til hva jeg er nå, når det blir gratis å kjøre rundt i Europa. Hvorfor bruke titusenvis av kroner på å fly til steder for ferie når jeg kan utvide ferien et par dager og dra tilnærmet gratis?
Helt gratis kommer det ikke til å bli... Forsikringen trenger nok noen ekstra km i året :)

Men helt klart, bensin koster mer enn overnattinger på vei sørover.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA