Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Jeg har brukt litt av dagen til å lage et oppsett i Zeemaps på hvor jeg mener Tesla i første gang bør plassere sine hurtigladere i Norge. Jeg har gått ut ifra at det helst skal være maks 225km (140 miles som Musk har nevnt for kalde steder) mellom hurtigladerne. Endel avvik finnes i begge retninger pga. at jeg har tatt endel strategiske valg mhp. plassering (f.eks Dombås som er et viktig veikryss).

Jeg har laget to grupper foreløpig. Første gruppe (rød) mener jeg bør prioriteres først, disse dekker fra Trondheim og sørover. Blå gruppe dekker hele Nord-Norge. Jeg skal også lage en grønn gruppe som er 3.prioritet for å dekke opp mer imellom de eksisterende slik at man får flere valgmuligheter.

1. gruppe består av 13 hurtigladere, 2.gruppe av 9 stk. Totalt 22 stk. for å muliggjøre kjøring landet rundt. Ikke så verst det ?

Kom gjerne med kommentarer!

http://www.zeemaps.com/map?group=504377
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Ser bra ut dette. Hele landet med 22 stk viser jo bare potensialet. Det kan jo ikke koste Tesla en formue å sette opp disse. Selger de 2000 biler i Norge i året bør det være nok til å dekke inn utgiftene.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Knut Øygard

Dette ser ut som et fornuftig utgangspunkt. Jeg ønsker meg i tillegg et punkt som deler opp strekningen Stavanger/Haugesund - Gol: Odda, Eidfjord eller noe imellom?
Kanskje det sørlige brofestet til Hardangerbrua et et bra sted? Det dekker også Bergen-Gol over Hardangervidda. Det er 248 km fra Stavanger til dette punktet.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Rio

Flott initiativ, men det er litt vanskelig å kjøre langs kysten mellom Stavanger og Trondheim.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Yagi

Støtter forslagene til plassering. Godt initiativ!
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

Leaffen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 15:08
Jeg har brukt litt av dagen til å lage et oppsett i Zeemaps på hvor jeg mener Tesla i første gang bør plassere sine hurtigladere i Norge. Jeg har gått ut ifra at det helst skal være maks 225km (140 miles som Musk har nevnt for kalde steder) mellom hurtigladerne. Endel avvik finnes i begge retninger pga. at jeg har tatt endel strategiske valg mhp. plassering (f.eks Dombås som er et viktig veikryss).

Jeg har laget to grupper foreløpig. Første gruppe (rød) mener jeg bør prioriteres først, disse dekker fra Trondheim og sørover. Blå gruppe dekker hele Nord-Norge. Jeg skal også lage en grønn gruppe som er 3.prioritet for å dekke opp mer imellom de eksisterende slik at man får flere valgmuligheter.

1. gruppe består av 13 hurtigladere, 2.gruppe av 9 stk. Totalt 22 stk. for å muliggjøre kjøring landet rundt. Ikke så verst det ?

Kom gjerne med kommentarer!

http://www.zeemaps.com/map?group=504377

Ser ut som et veldig bra gjennomarbeidet konsept. Det er så bra at jeg presenterer dette for en større aktør. Kan ikke si så mye ennå om hvilken aktør. Men jeg skal love dere at dette kan bli spennende.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

stor66

Veldig bra initiativ. Jeg grunnet også over at det manglet ladere på kystveien fra Stavanger til Trondheim. Særlig på nordvestlandet - Ålesund - Molde - Kristiansund. Her er det mye overganger og tuneller, og det å kjøre inn i landet for å lade blir gjerne en omvei.

Forøvrig er det bare Trondheim og Oslo av de større byene som er satt opp med supercharger. Hva med de andre byene som Bergen, Kristiansand, Stavanger, Ålesund, Tromsø? En idé å ta utgangspunkt i de større byene og så dekke de lange strekningene mellom dem?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

fonberg

En god start, bra jobba!

Liten digresjon: Noen som kjenner til om Tesla bygger sine SC-stasjoner i samarbeid med handlesenter e.l.? Skulle tro det var interessant for handlesentre å sikre seg at fremtidige privatbilister tar ladestoppen nettopp hos dem...
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jkirkebo

#8
Sitat fra: KnutGol på fredag 15. februar 2013, klokken 15:32
Dette ser ut som et fornuftig utgangspunkt. Jeg ønsker meg i tillegg et punkt som deler opp strekningen Stavanger/Haugesund - Gol: Odda, Eidfjord eller noe imellom?
Kanskje det sørlige brofestet til Hardangerbrua et et bra sted? Det dekker også Bergen-Gol over Hardangervidda. Det er 248 km fra Stavanger til dette punktet.

Jeg la inn en grønn en (3.pri) sør for Odda. Dog er jeg enig i at den trengs, så jeg har endret farge til rød.

23 stk. nå (14+9).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#9
Sitat fra: Rio på fredag 15. februar 2013, klokken 15:35
Flott initiativ, men det er litt vanskelig å kjøre langs kysten mellom Stavanger og Trondheim.

Jepp. Det går bra litt lengre inn i landet, via Odda og Voss. Jeg har lagt til en grønn en i Bergen og det er alt en i Førde, så det blir 3.pri. Det er foreløpig 19 grønne lokasjoner.

Til sammen blir det 14+9+19=42 stk. med full utbgging. De fleste blir nok enkle 120kW ladere med 2 uttak i så fall.

Det "grønne" nettet muliggjør også å komme seg rundt i landet de fleste steder vinterstid med 60kWh batteri.

I tillegg bør vi få et nett av doble 22kW stolper i de aller fleste tettsteder i Norge, men det må nok noen andre bygge ut. Jeg kan tenke meg at omtrent 200 lokasjoner blir passe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: stor66 på fredag 15. februar 2013, klokken 15:48
Veldig bra initiativ. Jeg grunnet også over at det manglet ladere på kystveien fra Stavanger til Trondheim. Særlig på nordvestlandet - Ålesund - Molde - Kristiansund. Her er det mye overganger og tuneller, og det å kjøre inn i landet for å lade blir gjerne en omvei.

Forøvrig er det bare Trondheim og Oslo av de større byene som er satt opp med supercharger. Hva med de andre byene som Bergen, Kristiansand, Stavanger, Ålesund, Tromsø? En idé å ta utgangspunkt i de større byene og så dekke de lange strekningene mellom dem?

Enig i at det kan være en omvei inn i landet, men jeg har prøvd å begrense de røde stolpene til å vise hva som er nødvendig for å komme frem. Det grønne nettet dekker valgmulighetene, også på denne strekningen.

Hurtigladerne bør stå mellom de store byene (som er typiske destinasjoner, og der kan man lade saktere på 22kW stolper). Oslo og Trondheim er unntak da store veier passerer gjennom disse og det er mye gjennomgangstrafikk. Ålesund er derimot typisk endepunkt, og jeg har plassert en grønn stolpe på Moa-senteret i Spjelkavik isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kjølholdt på fredag 15. februar 2013, klokken 15:27
Ser bra ut dette. Hele landet med 22 stk viser jo bare potensialet. Det kan jo ikke koste Tesla en formue å sette opp disse. Selger de 2000 biler i Norge i året bør det være nok til å dekke inn utgiftene.

De første 14 (røde) kan jeg tenke meg koster omkring 20 mill. kroner totalt sett. Ref. kostnaden på Vestby på 1,8 mill som inkluderer 3 hurtigladere, ny trafo og 22kW stolpe. Tesla lager hurtigladerne selv så jeg tror nok det blir litt billigere for de enn for Ishavsveien. Plasseringene vil være avhengig av tilgang til 11kV nett eller tilsvarende.

Med 2000 solgte biler er det 10.000 i anleggsbidrag fra hver bil, eller røft regnet 10% av det de tjener pr. bil. Dvs. at et mersalg på 200 biler betaler hele utbyggingen av det røde nettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

#12
Bra ja. :D
Om jeg kan få komme med er forslag så ville jeg endret den på Røros til rød, og heller prioritert en (grønn) lader på Alvdal, eller kanskje enda lengre sør (Atna - Koppang).

Røros er såpass nær Trondheim at en kommer fint frem uten å lade. De som skal videre sørover kjører heller Rv3 om Berkåk (Ulsberg), Alvdal og har ingen nytte av en lader på Røros. Kjører man Rv3 nordover så er avstanden Oslo - Alvdal litt for lang, slik at denne med fordel kan stå 5-8 mil lenger sør.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på fredag 15. februar 2013, klokken 16:30
Bra ja. :D
Om jeg kan få komme med er forslag så ville jeg endret den på Røros til rød, og heller prioritert en (grønn) lader på Alvdal, eller kanskje enda lengre sør (Atna - Koppang).

Røros er såpass nær Trondheim at en kommer fint frem uten å lade. De som skal videre sørover kjører heller Rv3 om Berkåk (Ulsberg), Alvdal og har ingen nytte av en lader på Røros. Kjører man Rv3 nordover så er avstanden Oslo - Alvdal litt for lang, slik at denne med fordel kan stå 5-8 mil lenger sør.

Du så kanskje ikke den røde på Hamar/Kolomoen ? Der E6 og Rv3 skiller lag. Jeg la den der fordi en stk. mellom Oslo og Trondheim blir for lite, da slapp jeg med 3 stk. totalt sett istedenfor 4 om den lå lengre nord.

Alvdal er omtrent nøyaktig mellom Hamar og Trondheim.

Røros la jeg der som grønn (3.prioritet) pga. kjøring mot Sverige samt f.eks kjøring Trondheim-Trysil osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 16:43
Sitat fra: OleJA på fredag 15. februar 2013, klokken 16:30
Bra ja. :D
Om jeg kan få komme med er forslag så ville jeg endret den på Røros til rød, og heller prioritert en (grønn) lader på Alvdal, eller kanskje enda lengre sør (Atna - Koppang).

Røros er såpass nær Trondheim at en kommer fint frem uten å lade. De som skal videre sørover kjører heller Rv3 om Berkåk (Ulsberg), Alvdal og har ingen nytte av en lader på Røros. Kjører man Rv3 nordover så er avstanden Oslo - Alvdal litt for lang, slik at denne med fordel kan stå 5-8 mil lenger sør.

Du så kanskje ikke den røde på Hamar/Kolomoen ? Der E6 og Rv3 skiller lag. Jeg la den der fordi en stk. mellom Oslo og Trondheim blir for lite, da slapp jeg med 3 stk. totalt sett istedenfor 4 om den lå lengre nord.

Alvdal er omtrent nøyaktig mellom Hamar og Trondheim.

Røros la jeg der som grønn (3.prioritet) pga. kjøring mot Sverige samt f.eks kjøring Trondheim-Trysil osv.

Ai-ai, ser nå at jeg har byttet om fargene med tanke på 1. og 2. pri  :o.
(Neida , jeg er ikke fargeblind...)

Da er vi straks mer enige  :D
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA