Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 19. februar 2014, klokken 17:26
Sitat fra: Amoss på onsdag 19. februar 2014, klokken 15:49
Egentlig burde den stått i Sandvika, men da blir den vel stående full hele tiden ;)
Løsningen på dette blir betal SC eks langs ring 3- så kan man regulere bruken vha prisen. Tesla kan bruke samarbeidspartneren sin slik at de ikke blir anklaget for brudd av lovnader. ;)

Så lenge folk lader der for å kunne bruke bilen som en fossilbil er det jo helt greit. Men hvis det er for å spare penger er det helt utrolig. Kjøpe bil til 700' for så å sitte i bilen mens den lader for å spare 20-30,- 
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Trustno1

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:04
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 19. februar 2014, klokken 17:26
Sitat fra: Amoss på onsdag 19. februar 2014, klokken 15:49
Egentlig burde den stått i Sandvika, men da blir den vel stående full hele tiden ;)
Løsningen på dette blir betal SC eks langs ring 3- så kan man regulere bruken vha prisen. Tesla kan bruke samarbeidspartneren sin slik at de ikke blir anklaget for brudd av lovnader. ;)

Så lenge folk lader der for å kunne bruke bilen som en fossilbil er det jo helt greit. Men hvis det er for å spare penger er det helt utrolig. Kjøpe bil til 700' for så å sitte i bilen mens den lader for å spare 20-30,-

Du skal ikke se bort fra at det kan være noen luringer som finner på dette.

Den beste løsningen kunne kanskje vært for tesla å lagt inn en sperre for supercharging for ladere innen 2-3 mils omkrets i forhold til den adressen man har registrert som hjemstedsadresse.


RaBalder

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:12
Den beste løsningen kunne kanskje vært for tesla å lagt inn en sperre for supercharging for ladere innen 2-3 mils omkrets i forhold til den adressen man har registrert som hjemstedsadresse.

Den likte jeg  ;)   Kjempeforslag.

Og det skulle være helt på linje med Teslas intensjon med Superladere.

Eivind_Bergen

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:12
Den beste løsningen kunne kanskje vært for tesla å lagt inn en sperre for supercharging for ladere innen 2-3 mils omkrets i forhold til den adressen man har registrert som hjemstedsadresse.

Jeg ser for meg avisoppslagene etter at førstemann som skulle hjem fra hytta ble stående ved en supercharger 15 km fra hjemmet sitt uten å kunne lade med 5 km rekkevidde igjen. Sannsynligvis med kone og to sultne og kalde barn. For meg høres dette ut som en ekstremt dårlig ide.

Amoss

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:12
Den beste løsningen kunne kanskje vært for tesla å lagt inn en sperre for supercharging for ladere innen 2-3 mils omkrets i forhold til den adressen man har registrert som hjemstedsadresse.

Ikke enig. Som andre alt har påpekt så kan man trenge denne "boosten" for å komme seg helt hjem uten for mye problemer. Eller at man må "toppe opp" like etter avreise for å rekke til neste stasjon.

En bedre løsning hadde da vært å bruke dette patenterte prioriteringssystemet til å sette en prioritering basert på hvor langt hjemmefra du er. Se tråden "Superchager patent". http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12506.0.html
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 19. februar 2014, klokken 18:12
Den beste løsningen kunne kanskje vært for tesla å lagt inn en sperre for supercharging for ladere innen 2-3 mils omkrets i forhold til den adressen man har registrert som hjemstedsadresse.

Det ser jeg på som en utrolig dårlig måte å løse et ikke-problem på. Har du vært på farten hele fredagen så er det vel ingen grunn til at du ikke skal kunne superlade så du kommer deg avgårde på helgeturen? ;)

At noen bor så nærme at de kan bruke den for å toppe batteriet får så være. Kostnadene med strøm er uansett så beskjedne at de sikkert har betalt for det likevel, godt hjulpet av alle som bare sjeldent benytter seg av superladere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trustno1

#471
Ikke vær så vanskelige da folkens. "Stå fast" problemer kan enkelt løses med å gi tilgang feks en gang i uka til lokal SC.

Poenget her er bare å hindre at man kan bruke en lokal SC som sin egen private ladestasjon

RaBalder

#472
Teslas beskrivelse av supercharger

--------cut
Teslas superladere lar Model S-eiere reise gratis mellom byer langs travle motorveier i Nord-Amerika og Europa. Superladere gir en halv lading på så lite som 20 minutter, og er strategisk plassert for å la eiere kjøre fra stasjon til stasjon med et minimalt antall stopp.
--------cut

...mellom byer...

Om Tesla skulle sette opp en superlader midt i Oslo og jeg ikke kan benytte den fordi jeg bor i Oslo, så er det helt ok for meg.

Teslas superlader har aldri ment å skulle erstatte all lading man måtte ha behov for. Uansett hvor mye det måtte haste.

*** Det kunne selvfølgelig vært kjekt om man alltid hadde en superlader tilgjengelig på hvert hushjørne, men den servicen forventer jeg ikke at Tesla stiller opp med  :)


mrm

Om det hadde vært en superlader 5 minutter fra her jeg bor, kan jeg ikke se for meg at hadde benyttet den ofte.  Gidder jo ikke sitte vente på at bilen lader for å spare et par kroner, og kanskje i tillegg slite ekstra på batteriet.


Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

Trustno1

Sitat fra: mrm på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:26
Om dsom kunnehadde vært en superlader 5 minutter fra her jeg bor, kan jeg ikke se for meg at hadde benyttet den ofte.  Gidder jo ikke sitte vente på at bilen lader for å spare et par kroner, og kanskje i tillegg slite ekstra på batteriet.

Ditto

Men ikke undervurder gjerrigheten og korttenktheten til folk. Er nok mange som kunne funnet på dette

t0ffluss

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:33
Sitat fra: mrm på onsdag 19. februar 2014, klokken 19:26
Om dsom kunnehadde vært en superlader 5 minutter fra her jeg bor, kan jeg ikke se for meg at hadde benyttet den ofte.  Gidder jo ikke sitte vente på at bilen lader for å spare et par kroner, og kanskje i tillegg slite ekstra på batteriet.

Ditto


Men ikke undervurder gjerrigheten og korttenktheten til folk. Er nok mange som kunne funnet på dette

+1

Skulle jeg ha vurdert en brukt Tesla om et par år hadde jeg IKKE valgt en som har levd hele sitt liv i nærheten av en SC. Latskapen til folk skal en ikke undervurdere som Trustno1 skriver. Det tærer på batteriene å lade for ofte med den hinsides strømstyrken som SC``en leverer.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Havebigfun

Jeg tror de fleste er fornuftige nok til å skjønne at det er bedre å bruke fritiden til annet enn å vente på lading på en SC når det samme skjer på mindre skadelig måte hjemme i garasjen til noen få kroner. :o
Nordmenn er generelt lite prissensitive, de fleste vet knapt hva 500 g smør koster- hvorfor skal de gidde å bruke tid på SC når de ikke trenger det??
Strømmen er billig og prognostiseres til å bli enda billigere de neste årene.
Noen gjerrigknarker vil dog alltid finnes :(

Trustno1

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 19. februar 2014, klokken 23:05
Jeg tror de fleste er fornuftige nok til å skjønne at det er bedre å bruke fritiden til annet enn å vente på lading på en SC når det samme skjer på mindre skadelig måte hjemme i garasjen til noen få kroner. :o
Nordmenn er generelt lite prissensitive, de fleste vet knapt hva 500 g smør koster- hvorfor skal de gidde å bruke tid på SC når de ikke trenger det??
Strømmen er billig og prognostiseres til å bli enda billigere de neste årene.
Noen gjerrigknarker vil dog alltid finnes :(

Er vel akkurat de få gjerrigknarkene som kan bli problemet. Skal ikke alt for mange til for å blokkere en lokasjon.

jkirkebo

Sitat fra: t0ffluss på onsdag 19. februar 2014, klokken 22:08
Skulle jeg ha vurdert en brukt Tesla om et par år hadde jeg IKKE valgt en som har levd hele sitt liv i nærheten av en SC. Latskapen til folk skal en ikke undervurdere som Trustno1 skriver. Det tærer på batteriene å lade for ofte med den hinsides strømstyrken som SC``en leverer.

Tja, så veldig hinsides er det da ikke. Jeg har aldri sett over 105kW. Det er 105/85=1,23C. Batteriene til drillen min lades med 4C, over 3 ganger så raskt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius84

Er det bekreftet superchargers langs E6? Til Bodø foreksempel? :)
På det kartet over superchargers på tesla nettsiden. Så kan man velge mellom vinter 2014 og nå.vil vinter 2014 si før eller etter sommeren?

Har ikke lest igjennom hele denne tråden så vet ikke om det er nevnt noe om dette tidligere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA