Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Gjermund

På sikt er det jo en god forretningsmulighet, siden de antageligvis blir mange flere elbiler på sikt.

Stig O

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 11:36
Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 11:03
Fordelen med E6 er at den også dekker avstikkere mot vest. Så for ren Trondheim-Oslo-kjøring velger nok de fleste Østerdalen, men det er flere som "må" ta E6.

Oslo-laderen er vel tiltenkt butikken, den tipper jeg kommer uansett.

Det er det viktigste argumentet for å velg E6 ja. Dombås dekker da Ålesund, Molde osv.

Oslo er et digert veikryss/knutepunkt så den er helt nødvendig. Dekker f.eks kjøring Halden-Gol, Hamar-Kristiansand osv. Svært mange som bor 10 mil uttafor Oslo kjører stadig gjennom Oslo og godt ut på andre siden. Plassering internt i Oslo er dog et problem mhp. å unngå omveier, men butikken ligger ganske bra til sånn selv om en sekundær lader i Sandvika nok kanskje hadde vært en god ide.

Uten Oslo og Kolomoen blir svært mange hytteområder nord for Oslo utilgjengelige for oss som bor sør for Oslo.
Ja jeg er trønder som bor på vestlandet og kjører til Stjørdal hver sommer, så Dombås (evt. Otta) er et mye bedre alternativ en Østerdalen. Håper bare det blir mange uttak, for her tror jeg det kan bli kø. Inntrykk av at alle stopper og raster her.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

OleJA

#92
Ang. gratis / ikke gratis superlading:

Så vidt jeg forstår så identifiserer superladerne hver enkelt bil før den får tilgang til superladeren. Teknisk sett så burde det derfor ikke være noe iveien for at Tesla på et gitt tidspunkt går over fra å inkludere gratis superlading med bilene, til å ta seg betalt for dette.

Dersom det bidrar til bedre dekning av superladere så betaler jeg gjerne pr lading, men ikke dersom Tesla allerede har solgt meg en Model S inkl. gratis lading i bilens levetid.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Sitat fra: Stig O på mandag 18. februar 2013, klokken 12:38
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 11:36
Sitat fra: Epleskreller på mandag 18. februar 2013, klokken 11:03
Fordelen med E6 er at den også dekker avstikkere mot vest. Så for ren Trondheim-Oslo-kjøring velger nok de fleste Østerdalen, men det er flere som "må" ta E6.

Oslo-laderen er vel tiltenkt butikken, den tipper jeg kommer uansett.

Det er det viktigste argumentet for å velg E6 ja. Dombås dekker da Ålesund, Molde osv.

Oslo er et digert veikryss/knutepunkt så den er helt nødvendig. Dekker f.eks kjøring Halden-Gol, Hamar-Kristiansand osv. Svært mange som bor 10 mil uttafor Oslo kjører stadig gjennom Oslo og godt ut på andre siden. Plassering internt i Oslo er dog et problem mhp. å unngå omveier, men butikken ligger ganske bra til sånn selv om en sekundær lader i Sandvika nok kanskje hadde vært en god ide.

Uten Oslo og Kolomoen blir svært mange hytteområder nord for Oslo utilgjengelige for oss som bor sør for Oslo.
Ja jeg er trønder som bor på vestlandet og kjører til Stjørdal hver sommer, så Dombås (evt. Otta) er et mye bedre alternativ en Østerdalen. Håper bare det blir mange uttak, for her tror jeg det kan bli kø. Inntrykk av at alle stopper og raster her.

Hehe nå fikk jeg opp et bildet i hodet av hvordan det ser ut på populære båtplasser langs svenskekysten i juli. 200 båter som krangler om landstrøm med strømkabler på kryss og tvers. Og rett som det er har noen dratt ut pluggen din. Og sånn går nå sommeren...
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gjermund


OleJA

Sitat fra: Gjermund på mandag 18. februar 2013, klokken 13:03
Står det noe kontraktmessig om gratis lading?

Vet ikke ang kontrakt, men http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options sier:

Superlading:
Tesla bygger et nettverk av Superladere over hele Europa langs bereiste veier. Superladere er konstruert for å gi langveiskjørere halv lading på omtrent en halv time. Inkluderer all maskinvare, programvare, testing, og ubegrenset gratis lading på alle Superlader-steder.

Så lenge det fremdeles reklameres med dette når norske kjøpere skriver kontrakt, så anser jeg det som ganske bindende.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

laumb

Buhu, alltid noen som sutrer...

Når strømmen først er GRATIS - så er pokker meg det ett problem også? Herre!


Tapatalkin' from iTalatut...

Per Magnus

Poenget er vel at skal andre aktører tilby lading av Model S med SC så vil det etter all sannsynlighet innebære at en må betale for hurtigladingen, noe som er helt ok for min del. Tesla kan paralelt tilby gratis hurtiglading og dermed holde hva de lover, mens vi som MS eiere har et større tilbud å velge av.

Vet at andre aktører har vært i kontakt/møter med Tesla for å kunne tilby hurtiglading av MS. Antar de da ønsker å bruke Teslas SC.
Model X - 90

Gjermund

Sitat fra: laumb på mandag 18. februar 2013, klokken 13:21
Buhu, alltid noen som sutrer...

Når strømmen først er GRATIS - så er pokker meg det ett problem også? Herre!


Tapatalkin' from iTalatut...

Hvorfor er det alltid sutring når noen ikke er enig? Hva med å argumentere i stedet for hersketeknikker?

Tesla er jo uansett et aksjeselskaå som kan gi bort hva de vil, uasnett mener JEG det er smartere og bedre for både Tesla og brukerne om vi måtte betale. Gjerne bare selvkosten for strømmen og driften av stasjonene. Uansett er ingenting gratis, det vil være en del av prisen på bilene eller servicene, siden utgiftene må dekkes et eller annet sted.

sims

Tipper Tesla ser på SC kostnader som ren markedsføring, og at vi kanskje aldri får se helsides annonser i DN etc a la Nissan Leaf i disse dager. SCene vil ha enorm PR verdi i Norge også. Media sørger deretter for "gratis annonsering" - se bare hvor mye PR Tesla har fått i USA pga dette.

Bent

Sitat fra: Gjermund på mandag 18. februar 2013, klokken 12:23
Hvorfor må det være gratis å lade for å vise at rekkevidde ikke vil bli et problem?
Det er det ikke. Men hvis du ønsker å legge debatten helt død uten noensinne å møte noen som seriøst ønsker å argumentere mot deg, så er dette en utmerket måte å gjøre det på. Og det er nok der Tesla er.

Tesla ønsker å være de som, etter at industrien har slitt med det i 20 år, endelig løste rekkeviddeproblemet, definitivt og en gang for alle. Da må man slå på stortromma. Jeg tror nok dette resonnerer så godt i hjemmemarkedet deres at de får igjen for investeringen mange ganger over.
Tesla Roadster, 25Mm

Bent

Sitat fra: Nuvolari på mandag 18. februar 2013, klokken 12:26
Enig i at det gjerne kan koste litt slik at de som virkelig trenger lading får plass.
Teslas strategi må være å sørge for at det er så mange ladeplasser på hver stasjon at det ikke danner seg kø. Dersom folk blir nødt å vente i halvtimesvis på å begynne å lade så vil hele konseptet falle sammen.
Tesla Roadster, 25Mm

Bent

Sitat fra: Per Magnus på mandag 18. februar 2013, klokken 13:28
Poenget er vel at skal andre aktører tilby lading av Model S med SC så vil det etter all sannsynlighet innebære at en må betale for hurtigladingen, noe som er helt ok for min del. Tesla kan paralelt tilby gratis hurtiglading og dermed holde hva de lover, mens vi som MS eiere har et større tilbud å velge av.
Om 20 år, når Tesla er i monopolsituasjon på bilmarkedet, så vil konkurransemyndighetene tvinge dem til å åpne superladerne for konkurrenter. :P
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: Bent på mandag 18. februar 2013, klokken 14:05
Sitat fra: Nuvolari på mandag 18. februar 2013, klokken 12:26
Enig i at det gjerne kan koste litt slik at de som virkelig trenger lading får plass.
Teslas strategi må være å sørge for at det er så mange ladeplasser på hver stasjon at det ikke danner seg kø. Dersom folk blir nødt å vente i halvtimesvis på å begynne å lade så vil hele konseptet falle sammen.

Nettopp. Den første som ble satt opp i USA (Harris Ranch) fikk kun én ladeplass. Det viste seg fort å bli alt for lite så i løpet av et par-tre måneder skal den være ferdig utvidet til 10(!) ladeplasser.  Det er 600kW makseffekt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 09:46
Jeg har oppdatert kartet litt da jeg ville gjøre en prioritering innenfor de røde laderne. De som nå er mørke røde er det jeg mener er aller viktigst for å muliggjøre langdisansekjøring, disse bør bygges ut mer eller mindre samtidig i første runde etter min mening. Totalt er det 6 stk. av disse. Ikke et avskrekkende antall synes jeg...
http://www.zeemaps.com/map?group=504377
Maser fortsatt på Lærdal, mener den bør være første pri og mørkerød.
En lader i Lærdal dekker hele Nordvestlandet for kjøring mot øst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA