Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: erlendwiborg på lørdag 16. februar 2013, klokken 19:42
Ser veldig bra ut, men jeg savner to ladere på kartet.

Du har lagt opp en på Svinesundsparken, for så neste i Oslo. På kartet bør man vurdere å ta med en i Moss all den tid norges mest trafikerte fergestrekning går mellom Moss-Horten. Fornuftig da å ha en SC der.

I tillegg bør man vurdere å legge en SC på E18 gjennom Østfold da det er en meget trafikkert vei mot Sverige.

Moss ser jeg egentlig ikke behovet for. Det er bra med ladere ellers på begge sider av fjorden. Om du reiser over til Horten og skal sørover har du Tønsberg. Innover har du Kongsberg og skal du nordover skal du antageligvis ikke så langt, ellers var det liten grunn til å ta ferga i utgangspunktet.

Ørje vurderte jeg, men la den ikke til i første omgang. Men etter å ha vurdert videre er jeg enig i at det bør være en der, så jeg har lagt til en grønn en. Dog bør den ikke være topprioritert av de grønne akkurat, heller nær bunnen sammen med Dokka, Lofoten og Kongsvinger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

#61
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2013, klokken 12:10
Sitat fra: flux på lørdag 16. februar 2013, klokken 00:37
Jeg kjører ofte vest/øst, og velger av og til hvilken fjellovergang jeg satser på først ved Aurland. Ferdinands tur i dag kunne ha gått i vasken om det var gått et lite snøras på fjellovergangen på Hemsedalsfjellet. Med en SC i Aurland kan en på kort varsel velge å lade litt og så kjøre til hytten i Hemsedal via Fv50.

Fint om Aurland kommer inn på top pri liste, slik at elbiler og blir et trygt alternativ om vinteren med fare for stengninger og lang ventetid i kolonner.

Voss-Hemsedal over Rv50 er fortsatt bare 243km, så det bør gå fint med full opplading på Voss. Grønn lader på Geilo gir ekstra sikkerhet etterhvert og er ikke langt fra krysset Rv7/Rv50. Så jeg er fortsatt ikke overbvist ang. Aurland.
Det er ofte slik at veiene her stenges på kort varsel, om en da må kjøre helt tilbake til Voss for å lade nok til å kjøre en alternativ fjellovergang, blir det nok ikke elbil en velger på neste vinter fjelltur.

Vil heller ha SC i Lærdal eller Aurland, enn på Voss. Å ha SC like før fjelloverganger som er utsatt for stenging/kolonne tror jeg er lurt.




fredag

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 15:08
1. gruppe består av 13 hurtigladere, 2.gruppe av 9 stk. Totalt 22 stk. for å muliggjøre kjøring landet rundt. Ikke så verst det ?

Hvor mange superladere tror du det er realistisk at Tesla setter opp i Norge? Jeg synes du er veldig optimistisk.

Hvis de europeiske S-ene kommer med standard combined charging ladeport, så trenger ikke Tesla bekoste utbygging av ladeinfrastrukturen i Norge selv. Multistandard chademo/combined ladestasjoner vil kunne hurtiglade både i-miev, leaf og model s. Model S kommer kanskje til å komme med et par års gratis abonnement hos Ishavsveien eller noe sånt.

Tesla kan da bygge et par superladere for å muliggjøre kjøring til Sthlm, Cph, Jylland og videre ned til Tyskland.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: flux på lørdag 16. februar 2013, klokken 23:31
Det er ofte slik at veiene her stenges på kort varsel, om en da må kjøre helt tilbake til Voss for å lade nok til å kjøre en alternativ fjellovergang, blir det nok ikke elbil en velger på neste vinter fjelltur.

Vil heller ha SC i Lærdal eller Aurland, enn på Voss. Å ha SC like før fjelloverganger som er utsatt for stenging/kolonne tror jeg er lurt.

Voss er valgt fordi den i første omgang dekker både E16 og Rv7 over fjellet, og litt av poenget er å holde antallet ladere i første gruppe nede på det nødvendige.

Jeg ser poenget med stengte fjelloverganger, men synes den sikkerheten bør vente til grønn gruppe. Personlig hadde jeg nok ikke kjørt elbil om det var stor fare for stengte fjelloverganger, før nettet var svært godt utbygd. Lærdal og Geilo dekker uansett opp i grønn gruppe på sikt.

Noen avveininger må alltid gjøres. For fjellovergangenes del burde den på Geilo heller ligget i Hol, der Fv50 tar av fra Rv7. Men da havner den upraktisk til for kjøring fra Kongsberg mot Voss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: fredag på lørdag 16. februar 2013, klokken 23:46
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 15:08
1. gruppe består av 13 hurtigladere, 2.gruppe av 9 stk. Totalt 22 stk. for å muliggjøre kjøring landet rundt. Ikke så verst det ?

Hvor mange superladere tror du det er realistisk at Tesla setter opp i Norge? Jeg synes du er veldig optimistisk.

Hvis de europeiske S-ene kommer med standard combined charging ladeport, så trenger ikke Tesla bekoste utbygging av ladeinfrastrukturen i Norge selv. Multistandard chademo/combined ladestasjoner vil kunne hurtiglade både i-miev, leaf og model s. Model S kommer kanskje til å komme med et par års gratis abonnement hos Ishavsveien eller noe sånt.

Tesla kan da bygge et par superladere for å muliggjøre kjøring til Sthlm, Cph, Jylland og videre ned til Tyskland.

De skal sette opp et par hundre i USA (100 først og 100 til senere), om Norge kommer opp i 15% av salget i USA (ganske sannsynlig mener jeg) betyr det tilsvarende 15+15. Så den røde gruppen bør ihvertfall være realistisk etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gjermund

Om det blir så mange teslaer og andre elbiler på norske veier at det går å tjene penger på ladestasjoner vil jo også andre enn Tesla være interresert i å sette opp stasjoner.

Nuvolari

Vet vi når tesla planlegger å bygge den første sc i Norge?

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Epleskreller

Veldig bra gjennomført kart!  Men har det ikke vært snakket om at Tesla skal ha en SC på Otta?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2013, klokken 12:10
Voss-Hemsedal over Rv50 er fortsatt bare 243km, så det bør gå fint med full opplading på Voss. Grønn lader på Geilo gir ekstra sikkerhet etterhvert og er ikke langt fra krysset Rv7/Rv50. Så jeg er fortsatt ikke overbvist ang. Aurland.
Sitat fra: flux på lørdag 16. februar 2013, klokken 23:31
Det er ofte slik at veiene her stenges på kort varsel, om en da må kjøre helt tilbake til Voss for å lade nok til å kjøre en alternativ fjellovergang, blir det nok ikke elbil en velger på neste vinter fjelltur.

Jeg syns dere glemmer at man faktisk kan lade ALLE STEDER hvor det finnes strøm, selvom det ikke går i superfart.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

paracord


petersv

#70
Imponert (ikke ironi) over innsatsen folk legger i dette hypotetiske Super changer-scenarioet. Bra jobba. Jeg tror imidlertid vi er heldige om vi får en lader per utsalgssted.

Men dette kartet burde jo være gull verdt for ishavskraft og lignende om de vil satse på Tesla-lading.

jkirkebo

Jeg har oppdatert kartet litt da jeg ville gjøre en prioritering innenfor de røde laderne. De som nå er mørke røde er det jeg mener er aller viktigst for å muliggjøre langdisansekjøring, disse bør bygges ut mer eller mindre samtidig i første runde etter min mening. Totalt er det 6 stk. av disse. Ikke et avskrekkende antall synes jeg...

http://www.zeemaps.com/map?group=504377
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

#72
Jeg tenkte på det samme, at de aller viktigste burde markeres bedre.

Dersom vi skulle kuttet de med enda en ville jeg nedgradert Hamar og Dombås og gjort Ringebu mørkerød. Kommer seg Oslo-Trondheim med bare den :)

Edit: Evt kunne Lom, Ringebu og Dombås vært slått sammen til en stk Superrød på Otta.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kjølholdt

6 superchargere bør Tesla greie. Hvis ikke er det en vits å selge oss bil med mulighet for hurtiglading
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Epleskreller

#74
Men uansett kunne vel Ringebu og Lom være erstattet av en på Otta? De som kjører via disse kjører også via Otta (klar over at det finnes en snarvei forbi Otta fra Lom, men den er ikke sååå snar)


Så ser jeg ikke helt behovet for Dokka og Førde.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA