Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

tomrh

#45
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 19:48
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 15. februar 2013, klokken 18:56
Ser bra ut! Men Lofoten er dårlig dekket. Strekningen Leknes - Narvik er 307 km uten hurtigladere i nærheten. Svolvær bør derfor ha en blå markør. (Det er ingen i Lofoten som gidder ta ferge over Vestfjorden for å reise til Narvik.)

Eller..muligens er E10 rett ved Lødingen bedre slik at Vesterålen er med på samme lader.

Nja. 307km bør gå greit her, det er flatt og relativt mildt i forhold til innlandet ? Om jeg skulle satt en her så hadde den blitt grønn i så fall. Men kjører folk helt til Narvik og drar fort tilbake ? Narvik er et sted der det definitivt burde vært 22kW ladepunkter...

Tenke, tenke. Lødingen ?

Nei, jeg setter den ved Tjeldsund bru, så dekker den Harstad også samt at det er passende avstand fra Ulvsvåg for de som skal til Lofoten via Narvik. Ser det greit ut ?
Det er mye kupert fra Lofast og østover langs E10, og enda mer fra Fauske til Narvik langs E6. Da vi kjørte her i området med campingvogn i fjor sommer, så økte drivstoff-forbruket med nesten 20% i forhold til E6 Trondheim - Mosjøen. Til sammenligning økte forbruket med bare 8-10% over Saltfjellet. En superlader ved Tjeldsundbrua er en helt ok plassering. Narvik er sentrum i denne regionen, og Evenes er hovedflyplassen. Det kjøres faktisk endel t/r Narvik og Evenes fra utkantstrøkene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 19:58
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 15. februar 2013, klokken 19:23
Ytre Helgeland skulle også hatt noe mer. Hvis man skal kjøre fra Inndyr i Gildeskål til Brønnøysund, så er det 293 km langs rv. 17. Man kan kjøre om Mosjøen, men må da kjøre hele 408 km.

Niks. Her ser jeg for meg en enklere løsning, nemlig 22kW ladestolper på fergeleiene. Perfekt mens du venter på ferge.

Visveg.no angir raskeste vei via E6, nesten 3 timer raskere selv om det er vesentlig lengre. Så jeg vil tro de som velger kystveien stort sett er turister som ikke har dårlig tid. Via E6 er det ikke noe problem å komme frem med de blå.

Forøvrig bør vel 293km gå greit langs kysten om ikke været er helt ekstremt. Er været ekstremt så går vel neppe fergene ;)
Ja, du har helt rett. Skal man kjøre langt og raskt i fylket og bor langs kysten, så kjører man typisk inn til E6, kjører så langt nord/sør som man skal, og så rett ut mot kysten igjen. Og det er mildt der. Riksvei 17 brukes bare til kortere distanser og turisme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

flux

#47
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 22:19
Sitat fra: flux på fredag 15. februar 2013, klokken 21:45
Rv7 er den minst stabile vintervegen av alle veiene mellom øst og vest. Den er stengt eller har kolonne mer enn 3x så mange døgn som feks. Rv52 over Hemsedal. I følge tall jeg kjapt fant hadde den stengt ca. 600t vinteren 07/08 og  700 timer kolonne. Ev16 er den mest stabile.

Det er et poeng men det dekker laderen på Gol. Gol-Voss over Rv7 er 191km, over Rv52 er det 206km
Ja Gol er et must, men en SC i Aurland gir en ekstra sikkerhet om vinteren.

Jeg kjører ofte vest/øst, og velger av og til hvilken fjellovergang jeg satser på først ved Aurland. Ferdinands tur i dag kunne ha gått i vasken om det var gått et lite snøras på fjellovergangen på Hemsedalsfjellet. Med en SC i Aurland kan en på kort varsel velge å lade litt og så kjøre til hytten i Hemsedal via Fv50.

Fint om Aurland kommer inn på top pri liste, slik at elbiler og blir et trygt alternativ om vinteren med fare for stengninger og lang ventetid i kolonner.



Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 23:47

Ok. Jeg har gjort noen endringer. Oslo-Arendal ble kanskje litt langt. Jeg har fjernet den grønne i Mandal og lagt til en rød i Kristiansand. Sandefjord er et poeng pga. fergen, så jeg har lagt den andre røde der. Den fikser også tur/retur Larvik/Porsgrunn/Skien.

Tønsberg bør være helt uproblematisk tur/retur fra Oslo uten lading, det er bare 103km. Tilsvarende finnes det heller ingenting i Sarpsborg/Fredrikstad-området.

Jeg har lagt til en grønn på Kragerø/Kil, sentralt til i forhold til vei mot Tokke og den gjør det mulig å hoppe over Sandefjord. Dessuten er Sandefjord-Egersund 358km korteste rute inne i landet, og det kan være litt langt vinterstid. Kragerø fikser dette, evt. vil en 22kW stolpe i Evje også hjelpe.

Vi er nå oppe i 15 røde, 9 blå og 20 grønne. Ser det bedre ut ?

Skal ikke Stavanger få egen Teslabutikk? Da må den vel også få en lader, som de andre byene?

Mandal er 200 km fra Stavanger, Kristiansand er 240 og Grimstad er vel rundt 270?

Det er også en fin distanse for de som skal videre nordover mot Bergen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Epleskreller

Sitat fra: flux på lørdag 16. februar 2013, klokken 00:37
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 22:19
Sitat fra: flux på fredag 15. februar 2013, klokken 21:45
Rv7 er den minst stabile vintervegen av alle veiene mellom øst og vest. Den er stengt eller har kolonne mer enn 3x så mange døgn som feks. Rv52 over Hemsedal. I følge tall jeg kjapt fant hadde den stengt ca. 600t vinteren 07/08 og  700 timer kolonne. Ev16 er den mest stabile.

Det er et poeng men det dekker laderen på Gol. Gol-Voss over Rv7 er 191km, over Rv52 er det 206km
Ja Gol er et must, men en SC i Aurland gir en ekstra sikkerhet om vinteren.

Jeg kjører ofte vest/øst, og velger av og til hvilken fjellovergang jeg satser på først ved Aurland. Ferdinands tur i dag kunne ha gått i vasken om det var gått et lite snøras på fjellovergangen på Hemsedalsfjellet. Med en SC i Aurland kan en på kort varsel velge å lade litt og så kjøre til hytten i Hemsedal via Fv50.

Fint om Aurland kommer inn på top pri liste, slik at elbiler og blir et trygt alternativ om vinteren med fare for stengninger og lang ventetid i kolonner.

Jeg mener Lærdal er en mye bedre plassering enn Aurland. Med Lærdal dekker man i tillegg til to veier Oslo-Bergen også Oslo-Sogndal/Førde/Sandane/Stryn og noen mot Ørsta/Volda og kanskje Ulstein.. Til å begynne  med trenger man vel neppe dekke 3 fjelloverganger Bergen-Oslo? Dessuten er vel Aurlandovergangen ganske ustabil?

For egen del kjører jeg disse veiene like mye mot Nordfjord som mot Bergen. Om sommeren skulle jeg likt å ha Fagernes så jeg kunne kjørt Valdressflya.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: flux på lørdag 16. februar 2013, klokken 00:37
Jeg kjører ofte vest/øst, og velger av og til hvilken fjellovergang jeg satser på først ved Aurland. Ferdinands tur i dag kunne ha gått i vasken om det var gått et lite snøras på fjellovergangen på Hemsedalsfjellet. Med en SC i Aurland kan en på kort varsel velge å lade litt og så kjøre til hytten i Hemsedal via Fv50.

Fint om Aurland kommer inn på top pri liste, slik at elbiler og blir et trygt alternativ om vinteren med fare for stengninger og lang ventetid i kolonner.

Voss-Hemsedal over Rv50 er fortsatt bare 243km, så det bør gå fint med full opplading på Voss. Grønn lader på Geilo gir ekstra sikkerhet etterhvert og er ikke langt fra krysset Rv7/Rv50. Så jeg er fortsatt ikke overbvist ang. Aurland.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RoadRunner

Meget bra tiltak!!

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 19:58
Niks. Her ser jeg for meg en enklere løsning, nemlig 22kW ladestolper på fergeleiene. Perfekt mens du venter på ferge.
Tente bare jeg måtte utdype litt rundt "lade mens du venter på ferge".
Det er nå svært mange samband langs vestlandet og opp til trøndelag som har fått fornuftig størrelse og frekvens på avganger slik at man slipper å vente mer enn 15-30 min. på neste ferge. Dette forutsetter selvfølgelig at man holder sin fysiske plass i køa.

Jeg tror ikke at man skal forvente normalsituasjonen "å lade mens man venter på ferga",
men det er selvfølgelig enkelt å stå over en ferge og stå å lade, for så å finne seg en plass i den nye køa. Eller ta ferga først og lade på andre siden (min preferanse, men fler ladepunkt...).

Det er en perfekt tanke med lading på ferge-tillegget! Så kan man trøye tida med avis og is!

Junior har erfart mange snille fergemannskap som har gitt bort klatt-lading :) ombord. Kanskje ikke umulig å få tilgang til 3-fas underveis på lengre strekninger hvis man smiler pent (eller sender kona for å spørre ;))?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Griffel

Ideen med å lade en elbil fra en dieselgenerator ombord i en ferge er ikke spesielt tiltalende. En ønsker jo tvert imot å få flest mulig ferger over på batteridrift.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 16. februar 2013, klokken 14:44
Meget bra tiltak!!

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 19:58
Niks. Her ser jeg for meg en enklere løsning, nemlig 22kW ladestolper på fergeleiene. Perfekt mens du venter på ferge.
Tente bare jeg måtte utdype litt rundt "lade mens du venter på ferge".
Det er nå svært mange samband langs vestlandet og opp til trøndelag som har fått fornuftig størrelse og frekvens på avganger slik at man slipper å vente mer enn 15-30 min. på neste ferge. Dette forutsetter selvfølgelig at man holder sin fysiske plass i køa.

Mulig det er slik lengre sør. Jeg har dog kjørt kystriksveien fra Bodø og et stykke sørover, og måtte innimellom vente opptil 3 timer på ferge. Vi hadde planlagt å kjøre hele veien langs kysten men måtte gi opp etter et par dager og kjøre inn til E6 pga. at det tok for lang tid i forhold til hva vi hadde tilgjengelig, pga. ventingen på fergene.

Fergekø ? Det fikses lett ved å ha to separate ladeplasser med 22kW tilgjengelig, der de som lader er garantert plass på ferga men til gjengjeld blir de to siste bilene som får kjøre ombord.  Å komme ut sist er vel greit med en Model S, skal du kjøre langt og spare på strømmen kjører du ikke grisefort uansett, og skal du ikke det har du nok av krefter til å kjøre forbi de andre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 00:38
Skal ikke Stavanger få egen Teslabutikk? Da må den vel også få en lader, som de andre byene?

Mandal er 200 km fra Stavanger, Kristiansand er 240 og Grimstad er vel rundt 270?

Det er også en fin distanse for de som skal videre nordover mot Bergen.

Laderne i Oslo, Trondheim og Kristiansand er ikke satt de fordi Tesla skal åpne butikker i de byene. De har ikke planlagt noen hurtigladere ved butikkene i USA heller, de står stort sett mellom byene.

Egersund er såpass nær Stavanger, så jeg tror ikke det er noen turer som blir mulige med en lader i Stavanger og som ikke går uten. Tesla-butikkene bør selvsagt tilby 20kW lading til de som trenger det, og byer av denne størrelsen bør også ha mange flere 22kW stolper rundt omkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. februar 2013, klokken 15:41
Ideen med å lade en elbil fra en dieselgenerator ombord i en ferge er ikke spesielt tiltalende. En ønsker jo tvert imot å få flest mulig ferger over på batteridrift.

Nettopp. Derfor er ladepunkter på fergeleiene en mye bedre løsing. De fleste steder er det etter hva jeg skjønner ganske mye strøm tilgjengelig, fergene bruker vel landstrøm når de ligger stille om natten ? Det er ikke noe problem å lage en løsning som bruker samme forsyning til 22kW lading så lenge fergene ikke bruker den. 3x125A 230V gir 2x22kW med en 50kVA trafo, så setter man 3x125A stikken i et låst skap med et relé som kutter strømmen til ladestolpene når skapet åpnes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2013, klokken 18:45

Laderne i Oslo, Trondheim og Kristiansand er ikke satt de fordi Tesla skal åpne butikker i de byene. De har ikke planlagt noen hurtigladere ved butikkene i USA heller, de står stort sett mellom byene.

Egersund er såpass nær Stavanger, så jeg tror ikke det er noen turer som blir mulige med en lader i Stavanger og som ikke går uten. Tesla-butikkene bør selvsagt tilby 20kW lading til de som trenger det, og byer av denne størrelsen bør også ha mange flere 22kW stolper rundt omkring.

Men hvorfor ikke sette hurtigladeren mellom Kristiansand og Bergen ca på halvveien? Egersund er vel bare rundt 150 km fra Kristiansand; Stavanger er 240 km, og passer vel derfor bedre - også med tanke på turer innover i fylket, og til Bergen?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2013, klokken 18:51
Sitat fra: Griffel på lørdag 16. februar 2013, klokken 15:41
Ideen med å lade en elbil fra en dieselgenerator ombord i en ferge er ikke spesielt tiltalende. En ønsker jo tvert imot å få flest mulig ferger over på batteridrift.

Nettopp. Derfor er ladepunkter på fergeleiene en mye bedre løsing. De fleste steder er det etter hva jeg skjønner ganske mye strøm tilgjengelig, fergene bruker vel landstrøm når de ligger stille om natten ? Det er ikke noe problem å lage en løsning som bruker samme forsyning til 22kW lading så lenge fergene ikke bruker den. 3x125A 230V gir 2x22kW med en 50kVA trafo, så setter man 3x125A stikken i et låst skap med et relé som kutter strømmen til ladestolpene når skapet åpnes.

Helt enig!

Ev. lader man elektriske ferjer med strøm fra batteriene i biler ombord! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 18:56
Men hvorfor ikke sette hurtigladeren mellom Kristiansand og Bergen ca på halvveien? Egersund er vel bare rundt 150 km fra Kristiansand; Stavanger er 240 km, og passer vel derfor bedre - også med tanke på turer innover i fylket, og til Bergen?

Godt poeng. Egersund ble opprinnelig valgt pga. avstand til Arendal. Nå som den er flyttet blir en lokasjon nærmere Bergen bedre. Jeg har dog landet på Ålgård, da Stavanger er litt langt fra Kristiansand og Ålgård passer også bedre for de som f.eks kommer sørfra og skal innover mot Jørpeland, Tau osv. Ålgård ligger også bedre til (3 mil kortere) for de som kommer innenifra (f.eks fra Setesdalen) og skal til Stavanger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erlendwiborg

Ser veldig bra ut, men jeg savner to ladere på kartet.

Du har lagt opp en på Svinesundsparken, for så neste i Oslo. På kartet bør man vurdere å ta med en i Moss all den tid norges mest trafikerte fergestrekning går mellom Moss-Horten. Fornuftig da å ha en SC der.

I tillegg bør man vurdere å legge en SC på E18 gjennom Østfold da det er en meget trafikkert vei mot Sverige.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA