Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 15. februar 2013, klokken 18:56
Ser bra ut! Men Lofoten er dårlig dekket. Strekningen Leknes - Narvik er 307 km uten hurtigladere i nærheten. Svolvær bør derfor ha en blå markør. (Det er ingen i Lofoten som gidder ta ferge over Vestfjorden for å reise til Narvik.)

Eller..muligens er E10 rett ved Lødingen bedre slik at Vesterålen er med på samme lader.

Nja. 307km bør gå greit her, det er flatt og relativt mildt i forhold til innlandet ? Om jeg skulle satt en her så hadde den blitt grønn i så fall. Men kjører folk helt til Narvik og drar fort tilbake ? Narvik er et sted der det definitivt burde vært 22kW ladepunkter...

Tenke, tenke. Lødingen ?

Nei, jeg setter den ved Tjeldsund bru, så dekker den Harstad også samt at det er passende avstand fra Ulvsvåg for de som skal til Lofoten via Narvik. Ser det greit ut ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars J

Godt initiativ dette.

Min kommentar er at sommarute frå Stavanger til Oslo kan bli vanskeleg.
Sommarhalvåret er desidert kortaste rute frå Stavanger mot Oslo, over Suleskaret, Valle, Dalen, kjem inn på E134 (frå Haugesund) ved Høylandsmo. Første ladepunkt er først i Kongsberg. Det er mange fjellovergangar på strekket frå Stavanger til Kongsberg.

Til samanlikning er det mellom Haugesund og Kongsberg to ladestasjonar (og altså ingen mellom Stavanger og Kongsberg).

To alternative løysningar som gir ein ladestasjon mellom Stavanger og Kongsberg:
- Ladestasjonen i Evje flyttast nord til Valle (strekket Arendal - Egersund/Helleland er ingen problem likevel)
- Ladar på E134 nær Høydalsmo (østside), for eksempel Seljord. Denne kan då brukast både av trafikkantar til/frå Haugesund (E134) og til/frå Stavanger. Strekket Stavanger-Seljord bør gå greidt med 85 kWh, usikker med 60 kWh.
Kanskje stasjonen på Haukeligrend kan flyttast hit?
Sandnes, Think Classic og TMS

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 15. februar 2013, klokken 19:23
Ytre Helgeland skulle også hatt noe mer. Hvis man skal kjøre fra Inndyr i Gildeskål til Brønnøysund, så er det 293 km langs rv. 17. Man kan kjøre om Mosjøen, men må da kjøre hele 408 km.

Niks. Her ser jeg for meg en enklere løsning, nemlig 22kW ladestolper på fergeleiene. Perfekt mens du venter på ferge.

Visveg.no angir raskeste vei via E6, nesten 3 timer raskere selv om det er vesentlig lengre. Så jeg vil tro de som velger kystveien stort sett er turister som ikke har dårlig tid. Via E6 er det ikke noe problem å komme frem med de blå.

Forøvrig bør vel 293km gå greit langs kysten om ikke været er helt ekstremt. Er været ekstremt så går vel neppe fergene ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#33
Sitat fra: Lars J på fredag 15. februar 2013, klokken 19:52
Godt initiativ dette.

Min kommentar er at sommarute frå Stavanger til Oslo kan bli vanskeleg.
Sommarhalvåret er desidert kortaste rute frå Stavanger mot Oslo, over Suleskaret, Valle, Dalen, kjem inn på E134 (frå Haugesund) ved Høylandsmo. Første ladepunkt er først i Kongsberg. Det er mange fjellovergangar på strekket frå Stavanger til Kongsberg.

Godt poeng. jeg landet på å flytte Evje til Valle.. Haukeligrend bør ligge der den ligger pga. at der kommer veien fra Setesdalen innpå. Evje er dog typisk et sted som bør ha 22kW tilgjengelig ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gjermund

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 17:25
Sitat fra: thorstein på fredag 15. februar 2013, klokken 17:05
Mange gode forslag her. Oversikten virker logisk. Men hva med en by som Kristiansand? Er jo + 120 000 i distriktet som ville kunne bruke denne + trafikk ifm fergen til Danmark.

Arendal dekker vel fint kjøring mot Oslo og Egersund andre veien ? Dessuten når man frem til Haukeli. Hr derfor ikke sett noe behov for en stasjon inne i Kristiansand.

Jeg syens det burde vært en i Kristiansand også. Grei plass å stoppe.

Disse vil vel på sikt også være lønnsomme,  jeg regner med de vil ta betalt for strømmen. Jeg vil heller ha mange gode lademuligheter og måtte betale, enn gratis og få muligheter.

laumb

Kristiandsand ville vært fantastisk.
Gjør det enklere der nede.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

flux

Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 17:23
Sitat fra: flux på fredag 15. februar 2013, klokken 17:07
Satsjonen i Lærdal bør flyttes til andre siden av Lærdalstunnelen i  Aurland, da dekker den både EV16 Filefjell, RV 52 Hemsedal og FV 50 Hol-Aurland som alle er mye brukte fergefrie "stamveier" mellom Oslo og Bergen. Og den må være med i første runde, da den vil bli nødvendig for de som vil kjøre Oslo - Bergen.

Men da dekker den ikke kjøring mot Kaupanger og Sogndal...
Grunnen til at den ikke er med i første runde er at det allerede er to farbare veier til Bergen (Rv7 og Rv134) samt at da måtte også Fagernes være med. Rv134 må være med etter min mening og Rv7 har flere destinasjoner underveis (som Geilo). Siden jeg prøvde å begrense meg litt la jeg E16 i grønn gruppe. Visveg.no har også Rv7 som raskeste alternativ Oslo-Bergen og over Haukeli som korteste alternativ. Rv16 er over 4 mil lengre enn Rv7.
Rv7 er den minst stabile vintervegen av alle veiene mellom øst og vest. Den er stengt eller har kolonne mer enn 3x så mange døgn som feks. Rv52 over Hemsedal. I følge tall jeg kjapt fant hadde den stengt ca. 600t vinteren 07/08 og  700 timer kolonne. Ev16 er den mest stabile.


jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 15. februar 2013, klokken 21:45
Rv7 er den minst stabile vintervegen av alle veiene mellom øst og vest. Den er stengt eller har kolonne mer enn 3x så mange døgn som feks. Rv52 over Hemsedal. I følge tall jeg kjapt fant hadde den stengt ca. 600t vinteren 07/08 og  700 timer kolonne. Ev16 er den mest stabile.

Det er et poeng men det dekker laderen på Gol. Gol-Voss over Rv7 er 191km, over Rv52 er det 206km
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fredag 15. februar 2013, klokken 21:33
Kristiandsand ville vært fantastisk.
Gjør det enklere der nede.

Enklere hvordan da ? Det er kun 67km til Arendal, 179km til Egersund og 236km til Haukeligrend. Jeg kan ikke se at man kommer seg så mange flere steder med en hurtiglader i Kristiansand. Dog bør det på et såpass stort sted være en god del 22kW stolper, også på fergeleiet.

Oslo-Kristiansand er uansett for langt.

Med sekundære i Mandal og Valle bør vel Sør-Norge være godt dekket ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

#39
Sitat fra: jkirkebo på fredag 15. februar 2013, klokken 22:30
Sitat fra: laumb på fredag 15. februar 2013, klokken 21:33
Kristiandsand ville vært fantastisk.
Gjør det enklere der nede.

Enklere hvordan da ? Det er kun 67km til Arendal, 179km til Egersund og 236km til Haukeligrend. Jeg kan ikke se at man kommer seg så mange flere steder med en hurtiglader i Kristiansand. Dog bør det på et såpass stort sted være en god del 22kW stolper, også på fergeleiet.

Oslo-Kristiansand er uansett for langt.

Med sekundære i Mandal og Valle bør vel Sør-Norge være godt dekket ?

Ikke ofte jeg er i stavanger, men det hender. Dette er hovedsakelig myntet på kombinasjonen av de som er derfra og en ekstra superlader like før tønsberg.

Jeg som reiser fra Oslo kan tenke meg Tønsberg og Kristiansand. Dette fordi 2 litt kortere stopp er velkomment - og det vil gi kortere ladetidsbehov pr. Stasjon for å kjøre Oslo-Stavanger. Mer rullering på laderne, kortere ventetid hvis biler står i kø.

I tillegg får alle som kommer fra enten Oslo eller Stavanger, og skal ta båten fra Kristiansand til Danmark mulighet til å toppe opp bilen før turen, slik at man har godt med rekkevidde når man kommer i land i Danmark. Forutsetter her lite eller ingen mulighet til å lade på båten. Å ankomme Kristiansand for litt sightseeing, eller Tønsberg, Tjøme (Verdens ende) og slikt med god lading for å kunne avslutte en lang, hyggelig dag med diverse aktiviteter med godt med strøm.

Deilig å kunne dundre ned til Tønsberg, lade opp til 90%, stikke på slottsfjellfestivalen med lite tilgjengelige småladere noen timer, for så å dra hjemover "uansett hvor man kommer fra".

Å lade like utenfor Tønsberg er heller ikke feil ved en tur til Sandefjord. Klarer ikke tur-retur Sandefjord-Oslo uten mye ekstra strøm.

Jeg tar ofte å kjører til Strömstad, for så å ta ferja over til Sandefjord og besøke litt familie på hjemreisen. Kanskje egoistisk motivert, men jeg ser ladere på disse to punktene som en veldig fleksibel løsning for mange.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Rio

Sitat fra: Nuvolari på fredag 15. februar 2013, klokken 23:04
Hva med superladere på ferger?

"Svært få" ferjer (dvs. null) har 150 kW til overs! Da må man ha motor til å drive en generator, så må spenningen stabiliseres og man må betale for en superlader.

Ja, også må den ha diesel...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Rio

#43
Sitat fra: Nuvolari på fredag 15. februar 2013, klokken 23:36
Sitat fra: Rio på fredag 15. februar 2013, klokken 23:31
Sitat fra: Nuvolari på fredag 15. februar 2013, klokken 23:04
Hva med superladere på ferger?

"Svært få" ferjer (dvs. null) har 150 kW til overs!

Hva du vet :)



Det er mulig du får 150 kW av dem, hvis du lover å ro ferjen over fjorden!  8)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fredag 15. februar 2013, klokken 22:50
Jeg som reiser fra Oslo kan tenke meg Tønsberg og Kristiansand. Dette fordi 2 litt kortere stopp er velkomment - og det vil gi kortere ladetidsbehov pr. Stasjon for å kjøre Oslo-Stavanger. Mer rullering på laderne, kortere ventetid hvis biler står i kø.

I tillegg får alle som kommer fra enten Oslo eller Stavanger, og skal ta båten fra Kristiansand til Danmark mulighet til å toppe opp bilen før turen, slik at man har godt med rekkevidde når man kommer i land i Danmark. Forutsetter her lite eller ingen mulighet til å lade på båten. Å ankomme Kristiansand for litt sightseeing, eller Tønsberg, Tjøme (Verdens ende) og slikt med god lading for å kunne avslutte en lang, hyggelig dag med diverse aktiviteter med godt med strøm.

Deilig å kunne dundre ned til Tønsberg, lade opp til 90%, stikke på slottsfjellfestivalen med lite tilgjengelige småladere noen timer, for så å dra hjemover "uansett hvor man kommer fra".

Å lade like utenfor Tønsberg er heller ikke feil ved en tur til Sandefjord. Klarer ikke tur-retur Sandefjord-Oslo uten mye ekstra strøm.

Jeg tar ofte å kjører til Strömstad, for så å ta ferja over til Sandefjord og besøke litt familie på hjemreisen. Kanskje egoistisk motivert, men jeg ser ladere på disse to punktene som en veldig fleksibel løsning for mange.

Ok. Jeg har gjort noen endringer. Oslo-Arendal ble kanskje litt langt. Jeg har fjernet den grønne i Mandal og lagt til en rød i Kristiansand. Sandefjord er et poeng pga. fergen, så jeg har lagt den andre røde der. Den fikser også tur/retur Larvik/Porsgrunn/Skien.

Tønsberg bør være helt uproblematisk tur/retur fra Oslo uten lading, det er bare 103km. Tilsvarende finnes det heller ingenting i Sarpsborg/Fredrikstad-området.

Jeg har lagt til en grønn på Kragerø/Kil, sentralt til i forhold til vei mot Tokke og den gjør det mulig å hoppe over Sandefjord. Dessuten er Sandefjord-Egersund 358km korteste rute inne i landet, og det kan være litt langt vinterstid. Kragerø fikser dette, evt. vil en 22kW stolpe i Evje også hjelpe.

Vi er nå oppe i 15 røde, 9 blå og 20 grønne. Ser det bedre ut ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA