Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

DonPedro

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 00:10
Sitat fra: DonPedro på søndag 14. april 2013, klokken 00:02
@jkirkebo

Jeg stiller meg bak posten til ohh angående prioritering av Stockholm vs. Göteborg/København.  Uten at jeg har tilgang på harde fakta vil jeg si at jeg er temmelig overbevist om at det er betydelig flere som kjører Oslo-Göteborg (og videre nedover) enn Oslo-Stockholm.  I tillegg er ruta via Göteborg veien til Europa, som også skal få SC-nett.  For meg virker det nesten opplagt at denne ruta må ha høyere prioritet.

Argumentet om Europa har vært framført tidligere, men er det realistisk? Nå kjører ikke jeg dit spesielt ofte (har faktisk aldri gjort det) men om jeg skulle gjort det hadde det nok føltes mer naturlig for meg å begynne turen med Oslo-Kiel ferja enn å kjøre gjennom halve Sverige og hele Danmark...

1. E6 mot København/Göteborg er langt mer trafikkert enn Stockholm (uansett om Kielferga har en del trafikk)
2. Elon Musk har sagt at hele Europa skal bygges ut med SC-nett - det er åpenbart at en strekning som kobler oss mot det fremtidige nettet har en (alt annet like) høyere prioritet enn en som ikke gjør det

Jeg kan ikke se at det er fremført et eneste argument for hvorfor Stockholm skulle prioriteres (annet enn at det går an å lade underveis til Køben, som jeg synes ooh svarte veldig godt på).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 00:10
Sitat fra: DonPedro på søndag 14. april 2013, klokken 00:02
@jkirkebo

Jeg stiller meg bak posten til ohh angående prioritering av Stockholm vs. Göteborg/København.  Uten at jeg har tilgang på harde fakta vil jeg si at jeg er temmelig overbevist om at det er betydelig flere som kjører Oslo-Göteborg (og videre nedover) enn Oslo-Stockholm.  I tillegg er ruta via Göteborg veien til Europa, som også skal få SC-nett.  For meg virker det nesten opplagt at denne ruta må ha høyere prioritet.

Argumentet om Europa har vært framført tidligere, men er det realistisk? Nå kjører ikke jeg dit spesielt ofte (har faktisk aldri gjort det) men om jeg skulle gjort det hadde det nok føltes mer naturlig for meg å begynne turen med Oslo-Kiel ferja enn å kjøre gjennom halve Sverige og hele Danmark...

Nå skal jeg kjøre til Spania i sommer - og da starter vi med Kiel ferja. Dette koster oss nesten to tusen kroner for to pers og bilen.
Om det blir superladere med som gir mindre halve prisen (bompenger mellom Danmark og Sverige, og på brua mellom Fyn og Sjælland) for samme start-etappe, som igjen tar omtrent like lang tid, så tror jeg de fleste Model S eiere kjører første strekket.

Med stor diesel BMW blir det hipp som happ i pris.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 00:10
Sitat fra: DonPedro på søndag 14. april 2013, klokken 00:02
@jkirkebo

Jeg stiller meg bak posten til ohh angående prioritering av Stockholm vs. Göteborg/København.  Uten at jeg har tilgang på harde fakta vil jeg si at jeg er temmelig overbevist om at det er betydelig flere som kjører Oslo-Göteborg (og videre nedover) enn Oslo-Stockholm.  I tillegg er ruta via Göteborg veien til Europa, som også skal få SC-nett.  For meg virker det nesten opplagt at denne ruta må ha høyere prioritet.

Argumentet om Europa har vært framført tidligere, men er det realistisk? Nå kjører ikke jeg dit spesielt ofte (har faktisk aldri gjort det) men om jeg skulle gjort det hadde det nok føltes mer naturlig for meg å begynne turen med Oslo-Kiel ferja enn å kjøre gjennom halve Sverige og hele Danmark...

Hvert eneste år hører jeg om familie eller venner som ikke rekker ferge mellom Larvik og Hirtshals, og må kjøre rundt istedet. Det er praktisk å ha muligheten til dette også med Model S.

Jeg håper Tesla prioriterer Oslo-Sthlm og Oslo-Kph likt.

Og så er jeg veldig spent på hvor de kommer til å plassere superladere nede på kontinentet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Elmo

#243
Sitat fra: OleJA på søndag 14. april 2013, klokken 00:17
Sitat fra: Elmo på lørdag 13. april 2013, klokken 22:07
Tesla hadde fremvisning på Holmensenteret  i Asker idag.
Der sa de at det kommer 2 superladere både mellom Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Stavanger.
Jeg sa at Elon sa bare én pr strekning så sa han har han visste for han hadde selv vært å sjekket konkrete mulige steder.
Før vi tar helt av i gledesrus: Vi kan vel ikke utelukke at det fremdeles er snakk om kun en superladerlokasjon, men med 2 ladere pr plass? I US plasseres det typisk 4-6 ladere sammen.

Han sa to ulike steder på hver strekning.
Men jeg tenke ikke på å spørre om det blir på to forskjellige veier, eller på ca hver 1/3 på samme vei.

Men så vet jeg jo ikke om det er sant, eller bare bilselgerprat da.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Takayama

Nå ryktes det at det var en delegasjon fra Tesla, inkludert folk fra California, på Dombås i går og at det skal opp en ny trafo... Spennende!

OleJA

Sitat fra: Takayama på torsdag 18. april 2013, klokken 11:55
Nå ryktes det at det var en delegasjon fra Tesla, inkludert folk fra California, på Dombås i går og at det skal opp en ny trafo... Spennende!
Dette underbygger ryktene om at det kommer to SC på hver av hovedstrekningene. :D Skal vi spekulere i hvor SC nr2 da bygges langs E6 Oslo - Trondheim? Jeg vil tro en plass mellom Lillehammer og Hamar vil være naturlig?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

Sitat fra: OleJA på torsdag 18. april 2013, klokken 12:00
Jeg vil tro en plass mellom Lillehammer og Hamar vil være naturlig?

Tipper enten nær Lillehammer, eller rett syd for Hamar, så den kan dekke trafikken både opp mot Guldbrandsdalen og Østerdalen. Espa kanskje?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

DonPedro

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2013, klokken 12:39
Sitat fra: OleJA på torsdag 18. april 2013, klokken 12:00
Jeg vil tro en plass mellom Lillehammer og Hamar vil være naturlig?

Tipper enten nær Lillehammer, eller rett syd for Hamar, så den kan dekke trafikken både opp mot Guldbrandsdalen og Østerdalen. Espa kanskje?

Det finnes ikke større kremmer enn han bollemannen på Espa, så dersom det er potensial for en SC-stasjon innen 100km av ham så kommer den der!  ;D
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øyvind.h

Sitat fra: DonPedro på torsdag 18. april 2013, klokken 13:23
Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2013, klokken 12:39
Sitat fra: OleJA på torsdag 18. april 2013, klokken 12:00
Jeg vil tro en plass mellom Lillehammer og Hamar vil være naturlig?

Tipper enten nær Lillehammer, eller rett syd for Hamar, så den kan dekke trafikken både opp mot Guldbrandsdalen og Østerdalen. Espa kanskje?

Det finnes ikke større kremmer enn han bollemannen på Espa, så dersom det er potensial for en SC-stasjon innen 100km av ham så kommer den der!  ;D
Jeg kan tipse han om det :) De holder på å bygge ny stasjon nå, men hvor viktig er det egentlig med en hurtiglader 9 mil fra Oslo?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 13:27
... men hvor viktig er det egentlig med en hurtiglader 9 mil fra Oslo?

Blir litt nært ja, men kan være en ide for å toppe opp batteriet på vei til Dombås (E6) eller Alvdal (RV3) på vei nordover (ja, om en havner på Dombås ser jeg ikke bort i fra at en på sikt vil havne ca like langt opp Østerdalen også), og få akkurat god nok tid til å handle boller ;)

På vei sydover så kan man toppe opp så man har strøm ikke bare til Oslo, men også for å bruke innen Oslo, eller for nå neste SC syd for Oslo om man skal lengre.

Men med en SC så nære vil jeg nesten utelukke at det blir en SC i Oslo som det har vært spekulert i. Dersom den plasseres på/nært Lillehammer/Biri bør det nok også komme en i eller nært Oslo.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

den12mann

Sitat fra: Elmo på lørdag 13. april 2013, klokken 22:07
Tesla hadde fremvisning på Holmensenteret  i Asker idag.
Der sa de at det kommer 2 superladere både mellom Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim og Oslo - Stavanger.

Gode ting, men sa de noe om når?

OleJA

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2013, klokken 14:02
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 13:27
... men hvor viktig er det egentlig med en hurtiglader 9 mil fra Oslo?

Blir litt nært ja, men kan være en ide for å toppe opp batteriet på vei til Dombås (E6) eller Alvdal (RV3) på vei nordover (ja, om en havner på Dombås ser jeg ikke bort i fra at en på sikt vil havne ca like langt opp Østerdalen også), og få akkurat god nok tid til å handle boller ;)

På vei sydover så kan man toppe opp så man har strøm ikke bare til Oslo, men også for å bruke innen Oslo, eller for nå neste SC syd for Oslo om man skal lengre.

Men med en SC så nære vil jeg nesten utelukke at det blir en SC i Oslo som det har vært spekulert i. Dersom den plasseres på/nært Lillehammer/Biri bør det nok også komme en i eller nært Oslo.

Enig, tror plassering av superladere 10-12 mil fra Oslo vil være en bedre strattegi enn å ha en lader i Oslo. Dersom dette gjennomføres både nord, syd og vest for Oslo så dekker en greit gjennomgangstrafikken, uten at laderen blir misbrukt av de som like gjerne kunne ladet hjemme i garasjen i Oslo.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

DonPedro

Tror de vil unngå hurtigladere i storbyene, om ikke annet så for å hindre at folk drar dit bare for å spare på strømregningen. :)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Runex

#253
Sitat fra: DonPedro på torsdag 18. april 2013, klokken 13:23
Det finnes ikke større kremmer enn han bollemannen på Espa, så dersom det er potensial for en SC-stasjon innen 100km av ham så kommer den der!  ;D
Det skal bygges et større veiservicesenter noen kilometer lenger opp langs E6 (Tangen), med både enkelte butikker og serveringssted. Dette stedet passer godt sammen med Teslas policy om at SC bør stå på et sted der du kan fordrive tiden med noe under ladetiden (som betyr mer enn å kjøpe en pose boller og gå på do). Kanskje handle mat til turen?
At bolleland ønsker SC som nabo er jeg derimot ikke i tvil om. De er ekte kræmmere og skjønner verdien av dette.
Begge stedene ligger (heldigvis) før E6 og Rv3 skiller lag. Time will show...
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Amoss

Sitat fra: Runex på torsdag 18. april 2013, klokken 19:09
Det skal bygges et større veiservicesenter noen kilometer lenger opp langs E6 (Tangen), med både enkelte butikker og serveringssted.

Ok, kjente ikke til disse planene. Da høres det ut som ett mer logisk sted enn Espa ja :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA