Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på fredag 08. mars 2013, klokken 05:32
Sitat fra: laumb på torsdag 07. mars 2013, klokken 23:29Merker at jeg kommer til å bli litt av en langtur-kar i forhold til hva jeg er nå, når det blir gratis å kjøre rundt i Europa. Hvorfor bruke titusenvis av kroner på å fly til steder for ferie når jeg kan utvide ferien et par dager og dra tilnærmet gratis?
Helt gratis kommer det ikke til å bli... Forsikringen trenger nok noen ekstra km i året :)

Men helt klart, bensin koster mer enn overnattinger på vei sørover.

4000km utvidet kjørelengde koster 500,- i økt forsikring i DnB. Altså omtrent ingenting.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Cirion

500,- er da fortsatt uendelig mye dyrere enn gratis  :P
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cdabel

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 07. mars 2013, klokken 22:46
Håper også at de prioriterer en av de første SC til Haukeli. Denne veistrekningen er vel den mest brukte mellom vest og øst og den som har minst vinter utfordringer sammenlignet med Hardangervidda.

I og med at Fredrich Hauges Bergen - Oslo tur gikk gjennom Geilo, og at Tesla var på befaring der nylig, tror jeg at plassering blir Geilo.

Men det er ikke bare Tesla som ikke prioriterer Haukeli-ruten. I kap. VII i rapporten om hurtigladerstrategi som Transnova legger frem neste uke, foreslår de støtte til 50 hurtigladere i år over en 4-års periode, med Olso byområde og kyststripen Oslo-Bergen som første prioritet. Fjelloverganger er tredje prioritet, med tre foreslåtte overganger. Den gjennom Haukeli er tredjeprioritet  av disse tre.

http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2013/02/Hurtigladeutredning-Del-1.pdf
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Bent

Sitat fra: ebbrey på torsdag 07. mars 2013, klokken 20:45Men jeg tror det blir for få SC, at disse kun vil være til nytte for de som reiser langt hjemmefra uansett og trenger fylle bilen for enten å komme seg videre eller "feriere" i den nye byen. Til hverdagsbruk blir de nok ikke å kunne regne med.
Tesla vil måtte bygge ut superladerstasjonene slik at de til enhver tid har nok kapasitet til å ta unna biler uten at det blir kødannelse. Hele strategien deres bygger på at langdistansekjøring med en Tesla er en problemfri opplevelse, og da kan man ikke ha folk som står og plages i ladekø. Her tror jeg Tesla kommer til å være veldig på hugget, det siste de trenger er førsteside i VG med bilde av lang kø på en superlader.

Superladerne er ikke beregnet til bykjøring og hverdagsbruk, de er der for å ta vekk rekkeviddeangst når du driver landeveiskjøring. Derfor bygges de også gjerne i grisgrendte strøk mellom store byer, dette har bl.a. annet den effekten at du ikke vil få en masse byfolk som fyller opp bilen sin der istedenfor å gjøre det hjemme.

Rent praktisk ville det også normalt sett være komplett idiotisk å kjøre til en superlader for å fylle opp der, hvis du like gjerne kan fylle på i garasjen hjemme. Å plugge inn kabelen før du går ut av garasjen tar ca 20 sekunder, og resten av ladetiden merker du ikke for du er inne i huset og spiser middag, ser på TV, leker med ungene osv. Når du kommer ut om morgenen er bilen full av strøm på magisk vis uten at det tok noe tid du la merke til. Hvis du derimot insisterer på å kjøre til den lokale superladeren for å få gratis strøm så tar det deg ~10 minutter å komme deg dit, ~30 minutter å få strøm for en femtilapp, og ~10 minutter å kjøre hjem igjen. 50 minutter istedet for 20 sekunder, hvis det virkelig er verdt en femtilapp for deg så hadde du antagelig ikke råd til en Model S i utgangspunktet.
Tesla Roadster, 25Mm

RuneW

#184
Sitat fra: Bent på fredag 08. mars 2013, klokken 10:27
Tesla vil måtte bygge ut superladerstasjonene slik at de til enhver tid har nok kapasitet til å ta unna biler uten at det blir kødannelse. Hele strategien deres bygger på at langdistansekjøring med en Tesla er en problemfri opplevelse, og da kan man ikke ha folk som står og plages i ladekø. Her tror jeg Tesla kommer til å være veldig på hugget, det siste de trenger er førsteside i VG med bilde av lang kø på en superlader.

Superladerne er ikke beregnet til bykjøring og hverdagsbruk, de er der for å ta vekk rekkeviddeangst når du driver landeveiskjøring. Derfor bygges de også gjerne i grisgrendte strøk mellom store byer, dette har bl.a. annet den effekten at du ikke vil få en masse byfolk som fyller opp bilen sin der istedenfor å gjøre det hjemme.

Rent praktisk ville det også normalt sett være komplett idiotisk å kjøre til en superlader for å fylle opp der, hvis du like gjerne kan fylle på i garasjen hjemme. Å plugge inn kabelen før du går ut av garasjen tar ca 20 sekunder, og resten av ladetiden merker du ikke for du er inne i huset og spiser middag, ser på TV, leker med ungene osv. Når du kommer ut om morgenen er bilen full av strøm på magisk vis uten at det tok noe tid du la merke til. Hvis du derimot insisterer på å kjøre til den lokale superladeren for å få gratis strøm så tar det deg ~10 minutter å komme deg dit, ~30 minutter å få strøm for en femtilapp, og ~10 minutter å kjøre hjem igjen. 50 minutter istedet for 20 sekunder, hvis det virkelig er verdt en femtilapp for deg så hadde du antagelig ikke råd til en Model S i utgangspunktet.

+1

Enig på samtlige punkter!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

kjølholdt

Skal aldri kjøre til en hurtiglader i bergen for å lade gratis, det er bortkastet tid.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

tomrh

#186
Sitat fra: Bent på fredag 08. mars 2013, klokken 10:27
Superladerne er ikke beregnet til bykjøring og hverdagsbruk, de er der for å ta vekk rekkeviddeangst når du driver landeveiskjøring. Derfor bygges de også gjerne i grisgrendte strøk mellom store byer, dette har bl.a. annet den effekten at du ikke vil få en masse byfolk som fyller opp bilen sin der istedenfor å gjøre det hjemme.
Ja, og derfor bør også superladerne i Oslo, Trondheim, Bergen og Sandes fjernes fra jkirkebos kart. Egentlig betenkelig også å plassere de småbyer, som f.eks. Kristiansand, siden lokalbefolkningen vil lage kø etterhvert som Tesla-tettheten øker. Hvis det likevel er mest hensiktsmessig med by fordi det er et trafikk-knutepunkt, bør superladeren legges f.eks. et par mil utenfor byen slik at det koster litt ekstra å nå den for byfolket. Den som kommer på langtur klarer fint å kjøre et par mil ekstra omvei for å få lade.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Stig O

Sitat fra: cdabel på fredag 08. mars 2013, klokken 09:29
Sitat fra: Tesladigger på torsdag 07. mars 2013, klokken 22:46
Håper også at de prioriterer en av de første SC til Haukeli. Denne veistrekningen er vel den mest brukte mellom vest og øst og den som har minst vinter utfordringer sammenlignet med Hardangervidda.

I og med at Fredrich Hauges Bergen - Oslo tur gikk gjennom Geilo, og at Tesla var på befaring der nylig, tror jeg at plassering blir Geilo.

Men det er ikke bare Tesla som ikke prioriterer Haukeli-ruten. I kap. VII i rapporten om hurtigladerstrategi som Transnova legger frem neste uke, foreslår de støtte til 50 hurtigladere i år over en 4-års periode, med Olso byområde og kyststripen Oslo-Bergen som første prioritet. Fjelloverganger er tredje prioritet, med tre foreslåtte overganger. Den gjennom Haukeli er tredjeprioritet  av disse tre.

http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2013/02/Hurtigladeutredning-Del-1.pdf

Ja Transnova har jo tydeligvis bare tenkt på dagens elbilpark, og da er det ikke så rart at de ikke prioriterer fjellovergangene. Ingen av dagens elbiler er jo særlig praktisk for lagturer. Jeg har i hvert fall ikke orket å kjøre 40mil på vinteren og kanskje måttet lade fire ganger.
Nå blir jo heldigvis SHAdeMO laddere tilgjengeli for Tesla også, men det visste jo ikke Transnova når de satset på dette. Nå vet jeg ikke om de satser på de nye multiladerne.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

gosaland

Hvis DU var Elon Musk, hvor ville da du satt opp de første SC på norske veier? La oss tenke noen år frem i tid og la oss si at det om noen år vil være 10 SC i landet vårt, hvor ville da du plassert disse? Det er lov å være noe partisk, men prøv gjerne å tenk på helheten fremfor bare deg selv :)

Her er mitt tips i prioritert rekkefølge (er åpen for både innspill og kritikk):

1. Mellom Oslo - Bergen (Geilo)
2. Mellom Oslo - Stavanger (Kristiansand)
3. Mellom Oslo - Trondheim (Otta)
4. En i Oslo-området
5. En i Stavanger/Sandnes området (Forus)
6. En i Bergens-området
7. En i Trondheimsområdet
8. En på E134?
9. En i Sogn/Møre?
10. En nordover?
Tesla Model S 85kw Performance, EU#2777
Grå, Tech-pakke, panorama, 19"

Øyvind.h

For strekningen Oslo-Trondheim ville jeg helt klart plassert laderen på RV4 i Østerdalen. For å holde antallet nede ville jeg plassert den ved Koppang, altså ca midtveis.

Ønsker ikke å måtte kjøre over Dovre hver gang jeg skal til Trondheim, selv om en lader på Otta kan dekke flere strekninger i tillegg til at veien over Dovre er mye mer hyggelig å kjøre enn Østerdalen :) )
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

thoberre

Jeg, og sikkert fler med meg, bet meg merke i at det skulle prioriteres en Supercharger på strekningen Oslo-Stockholm. Om jeg skulle gjette ville strekningen Oslo-Gøteborg-København være mer trafikert, er det noen som har hørt noe om dette er i planene?
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

stor66

-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:02
For strekningen Oslo-Trondheim ville jeg helt klart plassert laderen på RV4 i Østerdalen. For å holde antallet nede ville jeg plassert den ved Koppang, altså ca midtveis.

Det hadde nok vært mitt personlige valg også, men men samtidig er det nok også slik at en lader ved f.eks Otta vil dekke flere strekninger. Vi kan jo håpe at både Østerdalen og Gudbrandsdalen blir dekket etterhvert.
Ladere i Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen har jeg lite tro på: Superladerne plasseres 'på landet' for de som reiser mellom byene og det vil nok dekke 90% av langturene. De som kun er innom en storby på gjennomreise må nok belage seg på fylle på litt på en Chademo eller tilsvarende.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

Sitat fra: OleJA på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:32
Ladere i Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen har jeg lite tro på: Superladerne plasseres 'på landet' for de som reiser mellom byene og det vil nok dekke 90% av langturene. De som kun er innom en storby på gjennomreise må nok belage seg på fylle på litt på en Chademo eller tilsvarende.

I utgangspunktet er jeg nok enig med deg her, men med unntak av Oslo... Dette fordi det her blir mye gjennomgangstrafikk fra Stavanger/Sørlandet/Bergen og nordfra Hamar/Lillehammer/Trondheim - som skal videre til Sverige (E6/E18).

Så noen som nevnte Vinterbro (Der E18 og E6 møtes/krysses) som ett mulig sted, og det hadde vel egentlig vært nesten perfekt. Evnt. langs E6 nordover mot Gardermoen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RuneW

Sitat fra: thoberre på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:10
Jeg, og sikkert fler med meg, bet meg merke i at det skulle prioriteres en Supercharger på strekningen Oslo-Stockholm. Om jeg skulle gjette ville strekningen Oslo-Gøteborg-København være mer trafikert, er det noen som har hørt noe om dette er i planene?

Akkurat dette reagerte jeg på også. Det må da være mye mer aktuelt med SC nedover i Sverige?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA