Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade med 16A lader offentlig

Startet av jkirkebo, onsdag 06. mars 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Modelsn på torsdag 28. februar 2013, klokken 13:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. februar 2013, klokken 13:30
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 28. februar 2013, klokken 10:55
Noen som kan overlevere Kirkebo sitt supercharger nettverk til elon på onsdag. Hvorfor ikke gå rett til topps!!!!!!!!!!

Ja, gjerne for min del. Jeg kan høyst sannsynlig ikke komme da jeg jobber 16-24 den dagen.

Skrive ut i stort format. Ramme inn? Hilsen alle oss på Tesla-forumet? Noen som jobber i grafisk bransje?

Hehe. Fikk flyttet arbeidsdagen til 10-18 så jeg kommer kanskje alikevel. Kommer an på om det er plass igjen...

Noen som har fått bekreftelse ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Tesladigger på onsdag 27. februar 2013, klokken 23:13
Burde plassere en SC i nærheten av Haugesund, her får man et møtepunkt hvor trafikk går nordover til Bergen, østover over Haukeli og sørover mot Stavanger. Dette burde være en bra stategisk plass å tanke opp for videre ferd.

Jeg ser ikke helt alt det hjelper så mye. Sandnes, Odda, Voss og Bergen dekker da stort sett alle muligheter ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

Me bør vel kanskje være storfornøyd om det kjem 5-8 SC i Norge, totalt.

Trur ikkje på noke meir enn dette, egentlig.. men det bør da kunne knytte landet bra sammen?

Tviler på at dei spanderer 20+ her til lands..

Tesladigger

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. februar 2013, klokken 14:10
Sitat fra: Tesladigger på onsdag 27. februar 2013, klokken 23:13
Burde plassere en SC i nærheten av Haugesund, her får man et møtepunkt hvor trafikk går nordover til Bergen, østover over Haukeli og sørover mot Stavanger. Dette burde være en bra stategisk plass å tanke opp for videre ferd.

Jeg ser ikke helt alt det hjelper så mye. Sandnes, Odda, Voss og Bergen dekker da stort sett alle muligheter ?

Hvis du startet i Sandnes/Stavanger regionen og skal østover over Haukeli kjører du ikke via Voss eller Odda, da har du ikke mulighet før den foreslåtte SC på Haukeli. Men dette er både et stykke å kjøre samt mange høyde meter og legger du til begrenset rekkevidde på vinteren så kan det være det ikke går.
En lader i Haugesund regionen dekker også et mye større knutepunkt en Odda som ligger et godt stykke bort fra Europaveien over Haukeli.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

jkirkebo

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:08
Hvis du startet i Sandnes/Stavanger regionen og skal østover over Haukeli kjører du ikke via Voss eller Odda, da har du ikke mulighet før den foreslåtte SC på Haukeli. Men dette er både et stykke å kjøre samt mange høyde meter og legger du til begrenset rekkevidde på vinteren så kan det være det ikke går.
En lader i Haugesund regionen dekker også et mye større knutepunkt en Odda som ligger et godt stykke bort fra Europaveien over Haukeli.

Hvis du ser på den i Odda så ligger den ved E134, ikke inne i Odda. Kalte den bare "E134 sør for Odda" fordi veikrysset ikke har noe navn jeg kan se på kartet.

Ang. Sandnes og østover så oppgir visveg.no raskeste vei via E18 og korteste (sommerstid) over Valle. Skal du alikevel over Haukeli oppgis det å ta kun 5 minutter ekstra å kjøre via Haugesund (istedenfor mot Jørpeland) slik at du kan bruke den sør for Odda, om du ikke satser på å kjøre rett til Haukeli.

Så en ekstra SC i området der virker å bli litt vel mye luksus etter min mening...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesladigger

#155
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:26
Sitat fra: Tesladigger på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:08
Hvis du startet i Sandnes/Stavanger regionen og skal østover over Haukeli kjører du ikke via Voss eller Odda, da har du ikke mulighet før den foreslåtte SC på Haukeli. Men dette er både et stykke å kjøre samt mange høyde meter og legger du til begrenset rekkevidde på vinteren så kan det være det ikke går.
En lader i Haugesund regionen dekker også et mye større knutepunkt en Odda som ligger et godt stykke bort fra Europaveien over Haukeli.

Hvis du ser på den i Odda så ligger den ved E134, ikke inne i Odda. Kalte den bare "E134 sør for Odda" fordi veikrysset ikke har noe navn jeg kan se på kartet.

Ang. Sandnes og østover så oppgir visveg.no raskeste vei via E18 og korteste (sommerstid) over Valle. Skal du alikevel over Haukeli oppgis det å ta kun 5 minutter ekstra å kjøre via Haugesund (istedenfor mot Jørpeland) slik at du kan bruke den sør for Odda, om du ikke satser på å kjøre rett til Haukeli.

Så en ekstra SC i området der virker å bli litt vel mye luksus etter min mening...

Enig i at så mange lader i samme området kan virke litt mye og at plasseringen langs hovedveien er bedre enn nede i Odda sentrum, men poenget mitt er at du vil dekke et større bohov med en lader i Haugesunds regionen en du vil gjøre med den du har plassert ved E134 inærheten av Odda. Og med en lader utenfor Haugesund vil du være godt nok dekket med at neste lader kommer på Haukeligrend. Så du trenger ikke flere, bare plassere en av dem litt smartere. Og jeg mener heller ikke i Haugesund sentrum, men i nærhet av der innfartsveiene møtes. En slik plassering vil komme mange vestlendinger til gode enten de kjører sørover, nordover eller østover.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

christian1986

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. februar 2013, klokken 14:03
Sitat fra: Modelsn på torsdag 28. februar 2013, klokken 13:40
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. februar 2013, klokken 13:30
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 28. februar 2013, klokken 10:55
Noen som kan overlevere Kirkebo sitt supercharger nettverk til elon på onsdag. Hvorfor ikke gå rett til topps!!!!!!!!!!

Ja, gjerne for min del. Jeg kan høyst sannsynlig ikke komme da jeg jobber 16-24 den dagen.

Skrive ut i stort format. Ramme inn? Hilsen alle oss på Tesla-forumet? Noen som jobber i grafisk bransje?

Hehe. Fikk flyttet arbeidsdagen til 10-18 så jeg kommer kanskje alikevel. Kommer an på om det er plass igjen...

Noen som har fått bekreftelse ?

Jeg fikk en bekreftelse tidlig i morges, og en nå i ettermiddag.

jkirkebo

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:37
Enig i at så mange lader i samme området kan virke litt mye og at plasseringen langs hovedveien er bedre enn nede i Odda sentrum, men poenget mitt er at du vil dekke et større bohov med en lader i Haugesunds regionen en du vil gjøre med den du har plassert ved E134 i nærheten av Odda. Og med en lader utenfor Haugesund vil du være godt nok dekket med at neste lader kommer på Haukeligrend. Så du trenger ikke flere, bare plassere en av dem litt smartere. Og jeg mener heller ikke i Haugesund sentrum, men i nærhet av der innfartsveiene møtes. En slik plassering vil komme mange vestlendinger til gode enten de kjører sørover, nordover eller østover.

Jeg skjønner ikke helt poenget. Om du kjører fra området rundt Haugesund og mor Haukeligrend, hva skal du med en lader rundt Haugesund ? Den står alt for nær startpunktet ditt. Eneste poenget med noe på Haugesund er om det er behov for noe der for å dekke Stavanger-Bergen, men det er det ikke. Sandnes-Bergen er kun 223km.

Den sør for Odda dekker derimot Bergen-Haukeligrend (243km raskeste vei, noe som kan være litt mye vinterstid med mye stigning og kanskje dårlig vær og kolonnekjøring) samt kjøring fra Bergen til vintersportsstedet Røldal og tilbake om man ikke får ladet helt opp mens man er der. Dessuten kan den brukes på reiser fra Stavanger og Sandnes mot Voss via Tau.

Generelt mener jeg at ytterst langs kysten bør de ikke ligge nærmere hverandre enn ca. 200km. Det er viktigere å få dekket de viktige veikryssene lengre innover i landet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: christian1986 på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:44
Jeg fikk en bekreftelse tidlig i morges, og en nå i ettermiddag.

Ok. Får håpe jeg får positivt svar i løpet av morgendagen da :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tesladigger

#159
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. februar 2013, klokken 20:30
Sitat fra: Tesladigger på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:37
Enig i at så mange lader i samme området kan virke litt mye og at plasseringen langs hovedveien er bedre enn nede i Odda sentrum, men poenget mitt er at du vil dekke et større bohov med en lader i Haugesunds regionen en du vil gjøre med den du har plassert ved E134 i nærheten av Odda. Og med en lader utenfor Haugesund vil du være godt nok dekket med at neste lader kommer på Haukeligrend. Så du trenger ikke flere, bare plassere en av dem litt smartere. Og jeg mener heller ikke i Haugesund sentrum, men i nærhet av der innfartsveiene møtes. En slik plassering vil komme mange vestlendinger til gode enten de kjører sørover, nordover eller østover.

Jeg skjønner ikke helt poenget. Om du kjører fra området rundt Haugesund og mor Haukeligrend, hva skal du med en lader rundt Haugesund ? Den står alt for nær startpunktet ditt. Eneste poenget med noe på Haugesund er om det er behov for noe der for å dekke Stavanger-Bergen, men det er det ikke. Sandnes-Bergen er kun 223km.

Den sør for Odda dekker derimot Bergen-Haukeligrend (243km raskeste vei, noe som kan være litt mye vinterstid med mye stigning og kanskje dårlig vær og kolonnekjøring) samt kjøring fra Bergen til vintersportsstedet Røldal og tilbake om man ikke får ladet helt opp mens man er der. Dessuten kan den brukes på reiser fra Stavanger og Sandnes mot Voss via Tau.

Generelt mener jeg at ytterst langs kysten bør de ikke ligge nærmere hverandre enn ca. 200km. Det er viktigere å få dekket de viktige veikryssene lengre innover i landet.

Poenget skulle være ganske klart, å plassere ladere i viktige knutepunkt???
Kjører man fra Haugesund så har man ikke behovet for en lader etter få meter, men forslaget bygger som sagt på å plassere laderen på en taktisk god plass for dem som reiser på kryss og tvers i denne delen av landet og ikke behovet til noen som bor i Haugesund området.
Nå virker det på meg som du ikke er så veldig kjent på disse veiene, å Kjøre via Tau er vel ikke akkurat en hovedfartsåre og ivertfall ikke vinterstid. Det er også mange som velger å kjøre via Haugesund fra Bergen også når det skal over Haukeli pga. veiforholdene via Odda. Disse veiene du foreslår er smale svingete veier med lavere prioritet ifm. brøyting og salting vinterstid enn Europaveiene jeg sikter til.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

jkirkebo

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 28. februar 2013, klokken 21:13
Poenget skulle være ganske klart, å plassere ladere i viktige knutepunkt???
Kjører man fra Haugesund så har man ikke behovet for en lader etter få meter, men forslaget bygger som sagt på å plassere laderen på en taktisk god plass for dem som reiser på kryss og tvers i denne delen av landet og ikke behovet til noen som bor i Haugesund området.
Nå virker det på meg som du ikke er så veldig kjent på disse veiene, å Kjøre via Tau er vel ikke akkurat en hovedfartsåre og ivertfall ikke vinterstid. Det er også mange som velger å kjøre via Haugesund fra Bergen også når det skal over Haukeli pga. veiforholdene via Odda. Disse veiene du foreslår er smale svingete veier med lavere prioritet ifm. brøyting og salting vinterstid enn Europaveiene jeg sikter til.

Men om man kjører fra Bergen til Haukeligrend via Haugesund så ligger da fortsatt laderen sør for Odda glimrende til etter ca. 225km ?

Om du har noen forslag til kjøreruter som ikke er brukbart dekket så kom gjerne med dem. Men jeg må nesten ha noen eksempler...

Forøvrig, lavere prioritet mhp. salting er da bare positivt ? ;) Det er så deilig å kjøre av Rv4 på vei til hytta og over på Fv34 som ikke er saltet...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Tesladigger:

Ta en sjekk av hurtigladeroversikten på elbilforum. Det er sjeldent er er mange som er i bruk samtidig. Og det er med kanskje 7000 elbiler med CHAdeMo i Norge.

Det vil aldri være vanskelig å finne ruter uten hurtigladere, men skal man plassere ved Haugesund, så er det jo sikkert 50-100 andre steder i Norge hvor det er større behov/flere innbyggere.

I tillegg, selv om Tesla kanskje brukes mer på langturer enn Nissan Leaf, så behøver de jo å lades mye sjeldnere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

acschmi

Helt enig med jkirkebo, fra Sandnes/Stavanger området vil en SC nær Odda være perfekt. Da dekker en både mot øst på E134 og mot Geilo over Hardangervidda som er en veldig aktuell strekning for Rogalendinger.

Hilsen en Siddis (S118 + X P13)

Tesladigger

Sitat fra: Rio på torsdag 28. februar 2013, klokken 21:36
Tesladigger:

Ta en sjekk av hurtigladeroversikten på elbilforum. Det er sjeldent er er mange som er i bruk samtidig. Og det er med kanskje 7000 elbiler med CHAdeMo i Norge.

Det vil aldri være vanskelig å finne ruter uten hurtigladere, men skal man plassere ved Haugesund, så er det jo sikkert 50-100 andre steder i Norge hvor det er større behov/flere innbyggere.

I tillegg, selv om Tesla kanskje brukes mer på langturer enn Nissan Leaf, så behøver de jo å lades mye sjeldnere.

Skjønner at dette ikke var så lett å forstå, men det handler ikke om innbyggertallet i Haugesundsregionen som for øvrig er på ca 100.000 personer inkl nabokommuner. Odda har vel i størrelse orden ca 5-8000 eller noe slikt, men som sagt så var ikke det poenget mitt.

Poenget mitt var å foreslå en plassering hvor det er stor trafikktetthet og som er strategisk plassert uavhengig av hvilken retning du skulle, rett og slett en plass med stor nytte verdi. Forslaget ved Odda har både lavere trafikkgrunnlag og innbyggertall hvis det var det som var viktig. At Haukeli totalt sett har en fornuftig dekning er vel poenget til flere, så det er jo bra. Så får fremtiden vise hvordan det blir.

Men det må være lov å ha forskjellige meninger ;)
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

jkirkebo

#164
Sitat fra: Tesladigger på torsdag 28. februar 2013, klokken 21:59
Skjønner at dette ikke var så lett å forstå, men det handler ikke om innbyggertallet i Haugesundsregionen som for øvrig er på ca 100.000 personer inkl nabokommuner. Odda har vel i størrelse orden ca 5-8000 eller noe slikt, men som sagt så var ikke det poenget mitt.

Poenget mitt var å foreslå en plassering hvor det er stor trafikktetthet og som er strategisk plassert uavhengig av hvilken retning du skulle, rett og slett en plass med stor nytte verdi. Forslaget ved Odda har både lavere trafikkgrunnlag og innbyggertall hvis det var det som var viktig. At Haukeli totalt sett har en fornuftig dekning er vel poenget til flere, så det er jo bra. Så får fremtiden vise hvordan det blir.

Men det må være lov å ha forskjellige meninger ;)

Ja, Tesla har stort sett planlagt å plassere sine ladere utenfor allfarvei, ikke i bysentra. F.eks på Kolomoen sør for Hamar bor det heller ikke spesielt mange, men det er alikevel et viktig knutepunkt. Jeg har heller ikke plassert ladere f.eks i Sarpsborg/Fredrikstad-området eller i Vestfold, selv om det bor svært mange i disse områdene. Laderne et stykke unna dekker uansett godt.

At Haugesund skal være så veldig strategisk ser jeg ikke, og det ligger alt for nær Sandnes. Da måtte jeg flyttet rundt på alt igjen for å få passende avstander, og den i Kristiansand hadde blitt flyttet nærmere Oslo. Å ha en på hver side av fjorden mellom Stavanger og Haugesund ser jeg nemlig på som svært urealistisk.

Men som sagt, om du har eksempler på lokasjoner man sliter med å komme seg mellom slik kartet er lagt opp nå så tar jeg gjerne imot info om det. Type "jeg vil kjøre fra Jørpeland til Dale". For øvrig et godt eksempel på hva laderen sør for Odda dekker...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA