Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mobiler med bra app'er for Model S

Startet av trygvelo, mandag 04. mars 2013, klokken 09:21

« forrige - neste »

trygvelo

Enda et problem for oss i kalde Norge som jeg ikke var klar over når jeg reserverte MS er at lading går atskillig treigere i kulda. Det går ganske klart frem av NYT artikkelen som diskuteres i en annen tråd her, men http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen viser godt hvor mye temperaturen faktisk har å si. Nå skal det jo sies at MS kan varme opp batteriet, men denne oppvarmingen bruker vel ca. 6kW. Hva som da går raskest av å varme opp batteriet samtidig med ladingen eller å lade et kaldt batteri kommer vel an på hvor mye energi som er tilgjengelig på ladepunktet. Med en supercharger tipper jeg oppvarming + lading går absolutt raskest, om da ikke selve strømstyrken ved supercharger lading er nok til å varme batteriet tilstrekkelig ved lading alene? Tviler litt på det i temperaturer under -20 f.eks.

Øyvind.h

En av grunnene til at jeg gjerne vil ha CHAdeMO adapter (i tillegg til det raskt voksende antallet ladere) er at man sjelden får 90kW fra Tesla laderen.
I praksis får du under gode forhold i snitt rundt 80kW fra 0-50%, deretter kanskje 40-50kW opp til 80-90% før effekten faller ned på 10-20kW (rene anslag dette!)
Dvs ankommer du med 50% eller mer får du garantert ikke utnyttet mer enn hva CHAdeMO kan levere uansett.

Jeg kommer svært sjelden til å ha behov for hurtiglader, så det et ikke krise for meg om jeg må vente 20 eller 40 min for å få god nok rekkevidde til å komme frem, men antallet steder jeg kan hurtiglade er viktig!

For øvrig er jeg også spent på om batterivarmen gjør forskjell mellom sommer/vinter mindre for Model S enn eksempelvis Leaf.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

I verste fall så må vi kjøpe noen ruller glava til garasjen da, men håper å slippe det.

Bent

Sitat fra: trygvelo på onsdag 13. februar 2013, klokken 10:15Med en supercharger tipper jeg oppvarming + lading går absolutt raskest, om da ikke selve strømstyrken ved supercharger lading er nok til å varme batteriet tilstrekkelig ved lading alene? Tviler litt på det i temperaturer under -20 f.eks.
Når du kommer til en superlader har du vel gjerne kjørt en stund og da vil batteriet allerede være varmt. Vil tro det er de færreste forunt å starte dagen ved en superlader. :)
Tesla Roadster, 25Mm

Gjermund

Bent. Du har jo roadster.

Har du hatt problemer med vanlig lading i kulda? Trenger vi å isolere garasjen?

i_expect

Sitat fra: Bent på onsdag 13. februar 2013, klokken 11:09
Sitat fra: trygvelo på onsdag 13. februar 2013, klokken 10:15Med en supercharger tipper jeg oppvarming + lading går absolutt raskest, om da ikke selve strømstyrken ved supercharger lading er nok til å varme batteriet tilstrekkelig ved lading alene? Tviler litt på det i temperaturer under -20 f.eks.
Når du kommer til en superlader har du vel gjerne kjørt en stund og da vil batteriet allerede være varmt. Vil tro det er de færreste forunt å starte dagen ved en superlader. :)

Bent har et godt poeng her. Jeg har et par ganger hurtigladet bilene når batteriet har vært kaldt (dagtemp på 3-4 minus). Men dette endrer seg betraktelig ved relativt lang kjøring først. Var i Danmark i mars/april i  fjor. Flere av dagene var det kald vind og 2-4 minus inkludert første dagen hvor det var minus hele vegen til Randers. Etter at bilen hadde blitt oppvarmet på fergen var det ikke noe problem å Hurtiglade i Hjørring og Aalborg (dvs det var "vanlig "fart). På veg hjem hadde bilen stått nesten stille et par dager i kuldegrader uten tilkobling og det gikk definitivt tregere da vi hurtigladet etter bare noen kilometer kjøring.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Trond.Strom

Chademo funker ikke spesielt bra i kulda heller, prøvde birger n haug sin på rud i februar i fjor ved -15 eller deromkring. ikke 30 minutter fra 0-80% på leafen da nei. Mener å huske ca 30-50% på 30 minutter eller omtrendlig 10KW i snitt

Trond

Bent

Sitat fra: Gjermund på onsdag 13. februar 2013, klokken 11:33
Bent. Du har jo roadster.

Har du hatt problemer med vanlig lading i kulda? Trenger vi å isolere garasjen?
Først må jeg poengtere at bruksmønsteret mitt på bilen er slik at jeg aldri egentlig legger merke til hvordan den oppfører seg ved kald-lading. Enten er jeg ut og kjører langtur og må stoppe et sted for å lade (skjer i praksis en eller to ganger i året kanskje, på ferietur), og da er jo bilen fremdeles varm etter kjøringen så det er rett på full lade-effekt. Eller så har jeg nettopp satt bilen i garasjen for dagen, da kan den jo forsåvidt være kald siden det bare er ~5km fra jobb til hjemme men så skal jeg bare gå fra den og la den stå i 10+ timer så hvem vet hva som foregår da.

vet jeg forsåvidt det fordi en gang jeg hadde plugget den i veggen og var på vei ut av garasjen tok jeg tilfeldigvis en titt på ladeskjermen gjennom bakvinduet og la merke til at den ikke så helt ut sånn som den pleier. Så jeg satt meg tilbake inn i bilen og finleste.

Der stod det noe sånt som "preparing to charge, heating battery, 12% finished". Artig tenkte jeg og gikk inn i leiligheten. Skal jeg gjette så kanskje det tar en halvtime eller noe å få batteripakken opp på ladbar temperatur hvis det er grisekaldt, og så er det vanlig lading. Men siden dette egentlig ikke er relevant for meg så har jeg ikke målt og har ikke noe reelt erfaringsgrunnlag.

Den ene tingen jeg har lagt merke til i denne forbindelsen er at enkelte dager når det er kaldt så får jeg ikke regenerativ bremsing fra start, selv om bilen har stått plugget inn i veggen. Dette overrasker meg for jeg hadde trodd at den sørget for å holde batteriet konstant på kosetemp når den er innplugget, og at jeg derfor alltid ville ha regen ved Standard-lading uavhengig av utetemperatur. Dette med ikke å få regen skjer veldig sjelden, og det vanlige er at jeg har regenerativ bremsing fra start selv om det har vært -20C om natta osv. Skal jeg gjette vilt så vil jeg si at muligens så varmer den batteriet intervallvis slik at den kanskje slår av varming i et par timer, så slår det på en time, osv., og hvis jeg har maks uflaks kommer jeg ut og starter opp på slutten av en av-periode og batteriet har rukket å komme under tilmålt minsteverdi.

Dette er en såvidt mystisk effekt sett fra brukerens perspektiv at jeg vil gjette på at dersom Model S viser samme oppførsel så fikser de det i en programvareoppdatering.

Ellers så står bilen innplugget i carport med god eksponering til kystvind og blæst når jeg er på besøk i Kristiansund, og har heller ikke hatt noe problemer med lading der. Vil ikke tro at det er noen generell grunn til å bekymre seg for garasjetemperatur på disse.
Tesla Roadster, 25Mm

Gjermund

Tror egentlig di aller fleste av oss vil være i din situasjon. At vi ikke vil merke noe særlig til dette i det daglige.

Truls

Bent, jeg vil tro at grunnen til at bilen ikke regenererer når den er fulladet er at batteriet ikke har godt av å få tilført mer strøm, det er fullt og kan ta skade av ytterligere lading. Jeg hadde en Citroen Saxo en gang i verden som regenererte selv om den hadde fullt batteri. Korteste vei til jobb startet med en lang bakke og det ble diskutert flittig hvordan man kunne unngå å skade batteriene, jeg endte med å kjøre en omvei for å unngå nedoverbakken.

Ford Rangeren jeg har nå regenererer ikke når den er fulladet, kobles inn når spenningen har sunket etter noen kilometer. Regner med det er tilfelle på Leaf og trillingene også?

Truls
Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018

Griffel

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 13. februar 2013, klokken 13:35
Chademo funker ikke spesielt bra i kulda
Dette har ikke noe med laderen som sådan å gjøre. Det er kontrollsystemet i bilen som bestemmer ladehastigheten ut fra det designeren mener den spesifikke batteripakka tåler av ladehastighet ved ulike temperaturer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bent

Sitat fra: Truls på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:01
Bent, jeg vil tro at grunnen til at bilen ikke regenererer når den er fulladet er at batteriet ikke har godt av å få tilført mer strøm, det er fullt og kan ta skade av ytterligere lading.
En Tesla lader normalt bare opp til ca 90% (Standard mode) og da har man regenerering fra start, det er dette jeg vanligvis gjør og av og til ser at jeg allikevel ikke får regen.

Når jeg derimot lader på Range mode så lader den opp til 100% og da har jeg aldri regen fra start, av den grunnen du påpeker.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA