Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sidestøtte seter

Startet av Jarle_Bergen, mandag 04. mars 2013, klokken 06:49

« forrige - neste »

Jarle_Bergen

Hei
Jeg får min første elbil (Leaf) i dag. Jeg tenkte å anskaffe en egen 16A hjemmelader, eller evt. en ny 16A ladekabel. Synes det er høy pris på dette utstyret. Kan ladeutstyr fra USA (nett med 60 Hz) benyttes på norsk elnett (50Hz)? Kan ladestasjoner på 30A benyttes på Nissan Leaf?

Er det noen som har kjøpt PodPoint lader fra england?
(Jeg sendte en mail til de, men fikk svarmail fra Proxll som er den norske forhandleren). Selges mye billigere i england enn i norge.

Mvh
Jarle

Geving

Jeg kjøpte en slik: http://charge-amps.com/um-evse
Rett fra produsent, vesentlig billigere enn norske forhandlere.
Denne kan stilles til å lade på 6A, 10A eller 16A, alt etter hva du har tilgjengelig.

Jeg endte faktisk opp med å ha 16A ladekabelen i bilen, og 10A "original" ladekabelen fast i garasjen.

Hvorfor?
Fordi jeg er mer avhengig av kjapp lading når jeg er ute enn når jeg parkerer hjemme om kvelden.


Og for å faktisk svare på spørsmålet ditt; USA utstyr kan modifiseres til å fungere her i Norge, men det koster mer enn det smaker. (Se link)

Alle ChaDeMo ladere kan brukes på Leafen, men du vil ikke klare å lade med 30A fra denne laderen.
Laderen i 2012 modellen er ikke på mer enn 3,3KW om jeg ikke husker feil.
Dette vil si at 16A er det høyeste du kan lade med, uten å gå over til DC lading.

Jarle_Bergen

Hei, og takker for svaret.
Kunne jeg spørre hva du betalte for en charge-amps lader fra produsenten??

Er det noen andre som har kjøpt PodPoint lader fra produsent i england??

Mvh
Jarle

Geving

Jeg betalte prisen som står oppgitt; 4700 SEK + 140 SEK i frakt.
Dette kom på 4 237,60 NOK etter at kredittkortselskapet har gjort konverteringen sin.
Jeg kjøpte fredags kveld, pakken ble sendt med FedEx på mandag eller tirsdag.
Også tok det to eller tre dager å få den via FedEx.

Jeg antar at det vil komme en faktura fra FedEx på tollgebyr og mva.
Denne er vel på ca 1200-1300 kr, alt etter kurs og gebyrer fra FedEx.

I mitt hode koster denne laderen ca 5500,- og tar ca ei uke å få levert.

Hvis jeg skulle kunne endre noen ting som helst, måtte det være sort ledning i stedet for orange, og andre farger på LED, da de blå er litt for intense.
Men dette blir bare flisespikkeri...

Strålende fornøyd!

el nino

Sitat fra: Geving på onsdag 13. februar 2013, klokken 12:17
Jeg betalte prisen som står oppgitt; 4700 SEK + 140 SEK i frakt.
Dette kom på 4 237,60 NOK etter at kredittkortselskapet har gjort konverteringen sin.
Jeg kjøpte fredags kveld, pakken ble sendt med FedEx på mandag eller tirsdag.
Også tok det to eller tre dager å få den via FedEx.

Jeg antar at det vil komme en faktura fra FedEx på tollgebyr og mva.
Denne er vel på ca 1200-1300 kr, alt etter kurs og gebyrer fra FedEx.

I mitt hode koster denne laderen ca 5500,- og tar ca ei uke å få levert.

Hvis jeg skulle kunne endre noen ting som helst, måtte det være sort ledning i stedet for orange, og andre farger på LED, da de blå er litt for intense.
Men dette blir bare flisespikkeri...

Strålende fornøyd!
Jeg forsto det slik at prisen på 4 237 var inkl. moms og evt. toll. Har ikke hørt noe fra FedEx-----

BE

el nino, Fedex ettersender regning på moms og gebyr, du trenger ikke bekymre deg  8)

Mener regningen var på 13-1400,-
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: Geving på onsdag 13. februar 2013, klokken 12:17
Jeg betalte prisen som står oppgitt; 4700 SEK + 140 SEK i frakt.

Et alternativ for de som vil ha en fastmontert en er den nye ECS (EU-modell) fra Clipper Creek.

http://www.clippercreek.com/products.html

Se nederst.

Prising står ikke der ennå men jeg antar den vil koste det samme som LCSen, dvs. $795. Inkl. frakt, mva. og gebyrer blir det ca. 6000 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivisa

Kjøp en slik: http://charge-amps.com/um-evse.
Bruker 16A ladekabelen i bilen, og 10A "original" ladekabelen fast i garasjen.
Fungerer utmerket! 8) Kjørt over 33000km til no. :)

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

thoru

ser ut som det er ca 2 måneder med ventetid på den kabelen da

Griffel

#9
Sitat fra: Jarle_Bergen på onsdag 13. februar 2013, klokken 10:23
Hei, og takker for svaret.
Kunne jeg spørre hva du betalte for en charge-amps lader fra produsenten??

Er det noen andre som har kjøpt PodPoint lader fra produsent i england??

Mvh
Jarle
Du kan jo ta en titt på denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4336.0.html
(281 innlegg om podpoint, tips søk fuknsjonen)
eller:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4167.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5983.msg61731.html#msg61731
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7016.msg76029.html#msg76029

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kvein564

Sitat fra: eivisa på onsdag 13. februar 2013, klokken 16:04
Kjøp en slik: http://charge-amps.com/um-evse.
Bruker 16A ladekabelen i bilen, og 10A "original" ladekabelen fast i garasjen.
Fungerer utmerket! 8) Kjørt over 33000km til no. :)

Jeg er litt interessert i en sånn.
Hvordan vet man hvilken kurs man skal stille inn på kabelen? Det pleier jo ikke å stå på kontakten.
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

gbzdoc

Alle (?) offentlige er 16A, det samme er de feste i parkeringshus med og uten betaling. Andre steder sjekker du kursen i sikrigsskapet og prøver å estimere allere eksisterende forbruk på kursen.

Jeg velger likevel alltid 10A om jeg vet det holder, selv på offentlige ladestolper.

6A er veldig fin når man er på besøk og det bare er kjekt med litt ektra "juice". Eller hvis man skal være lenge. Den kan ofte brukes uten problemer på utestikket hos folk som sjelden er mer enn 10A og ofte delt med litt annet i huset.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA