Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Frontrute, mulig å få tak i ?

Startet av leafeierskien, søndag 03. mars 2013, klokken 23:56

« forrige - neste »

leafeierskien

Hei, folkens  8)

Jeg er virkelig en idiot på elektrisitet-feltet.

Men jeg har et spørsmål angående statistikken på kjøreturene mine under "driving records" på Nissan+you (altså Nissan-portalen på nett).

La oss ta gårsdagen som et eksempel: Driving distance: 74 km. Average economy: 0,18 kWh/Km. Power consumption 13,4 kWh.

Hvor stort er batteriet til Leaf?

Da jeg var 4 minutter unna å være hjemme i går fikk jeg low battery warning og det stod 10 km igjen.

Trond Arve

Stemmer logget kjørelengde med faktisk kjørelengde? Hvis ikke vil jeg tro du har kjørt deler av turen uten logging (må trykke OK på konsollet hver gang for å logge).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

leafeierskien

Tja, jeg trodde det. Men sjekket nå og det vel cirka 84 km i avstand egentlig. Men jeg bruker jo konsollen hver tur, så jeg trodde jeg trykket på OK med engang bilen startet, men har tydeligvis ikke vært konsekvent på det?

Men med 10 km mer i driving distance da så skal det bli 15,21 kWh i power consumption (forutsatt at jeg holder meg på average consumption).

Og er ikke det og lite i forhold til batteristørrelsen? Hvor stort er Leaf-batteriet? 20, eller 24?

Hvis det er 24, betyr vel det at jeg bruker nesten 9 kWh til oppvarming og elektrisitet (musikk, navi, etc).

Er dette riktig tankegang? Jeg vil bare vite hvor strømmen forsvinner, forstår jo at kulda presser rekkevidden, men vil bare få et klarere bilde av det (om mulig kvantifisert)...

BE

Batteriet er på 24 kWt, men det er bare 21 kWt tilgjengelig. Dette er ved en utetemperatur på 20 plussgrader.

En tommeregel er at kapasiteten reduseres med en prosent pr grad celsius. Ved 10 minusgrader vil du da ha 30% reduksjon på dine 21 kWt. Da er tilgjelgelig kapasitet ca 15 kWt.

Første batterivarsel inntreffer med ca. 17.8% SOC (State Of Charge) på batteriet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Sverre_E

Siste data fra bilen lastes ikke opp før neste gang bilen startes. For å få siste data raskt må bilen da stoppes og startes en ekstra gang når man parkerer.

Selv har jeg ikke kommet inn på Carwings på nett på over en uke.
"Service Temporarily Unavailable"
???
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

leafeierskien

Sitat fra: BE på onsdag 13. februar 2013, klokken 10:23
Batteriet er på 24 kWt, men det er bare 21 kWt tilgjengelig. Dette er ved en utetemperatur på 20 plussgrader.

En tommeregel er at kapasiteten reduseres med en prosent pr grad celsius. Ved 10 minusgrader vil du da ha 30% reduksjon på dine 21 kWt. Da er tilgjelgelig kapasitet ca 15 kWt.

Første batterivarsel inntreffer med ca. 17.8% SOC (State Of Charge) på batteriet.

Ok! 17 % igjen ved batterivarsel. Det var mer enn jeg trodde...

Men om jeg har 15 kWt og stort sett bruker opp det på vei til og fra jobb (mellom 7,5 og 8,4 mil), så må det da bety at strøm til varme og utstyr inkluderes i driving records. Lurte litt på det og, men da er det jo slik.

leafeierskien


Selv har jeg ikke kommet inn på Carwings på nett på over en uke.
"Service Temporarily Unavailable"
???
[/quote]

Er det ikke bare herlig, hvor driftsikker Carwings er? Hehe

Sverre_E

Sitat fra: montymastiff på onsdag 13. februar 2013, klokken 13:09
Er det ikke bare herlig, hvor driftsikker Carwings er? Hehe

Heldigvis fungerer Leaf Manager fra gythaar som en kule 8)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA