Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av eivisa, søndag 03. mars 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

Electric

Jeg hadde også litt av dette - men jeg fikk bremsene luftet og da ble de bedre. Litt luft som vandrer kan gi trøbbel. Men det burde vel ha vært sjekket for lenge siden i bilene i denne tråden....

RoundTrip

Har også "lugging" men antok det var pga jeg har kjørt 42k km og ikke smørt de..

Skal følge med om det viser noe på regen og forsøke å trykke bremsa i bånn før start neste gang..
Stord

2013, Dark Metal Grey, Tekna

Levert Juni 2013, kjørt 80K

Marius Engel


Sitat fra: RoundTrip på fredag 13. februar 2015, klokken 05:42
Har også "lugging" men antok det var pga jeg har kjørt 42k km og ikke smørt de..

Skal følge med om det viser noe på regen og forsøke å trykke bremsa i bånn før start neste gang..

Prøvd pedal i bunn trikset? Trøkk pedalen helt i gulvet, se om det gir seg.

fws

Jeg har også hatt god nytte av pedalen i bunn trikset. Men selv om dette tilsynelatende fungerer, er det fortsatt en "brannslukker". Så at den egentlige feilen ligger et annet sted virker sansynlig.
Hvis man ser på hva som skjer (mekanisk) når man trykker inn bremsen, så er det hovedsaklig bremsekalypperne som får full belastning. Det blir bare å spekulere , men en teori er at dette gjør at bremseklossene går lettere i sporene sine, og derfor får en forebyggende effekt. En annen teori er at det skjer noe med hvordan sensorene tolker signalene etter "pedalen i  bunn" trikset. Men som sagt blir dette kun spekulasjoner fra min side.

Det hadde uansett vært fint om alt hadde fungert som det skulle i utgangspunktet.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Marius Engel

Jeg smurte bremsene mine, etter grundig rens. En uke etterpå kjørte jeg litt hardt på en fartsdump. Da luggert bremsene helt vanvittig ekstremt etterpå, (av/på bremsing!) inntil jeg tok pedal i bunn trikset. De har holdt seg helt fine etterpå.

Det er noe rart som skjer i kraftige humoer her jeg merket.

Er jeg under en oppbremsing, og kjører i ett hull i veien, er det som om bremsekraften forsvinner. Nissan finner ikke noe galt.

BE

Det er nok en sensorunøyaktighet i overgangen mellom regenerering og innkobling av mekanisk brems som er grunnen til denne luggingen i bremsene. Jeg antar at "pedal i gulvet" gir systemet et nytt nullpunkt, slik at denne overgangen i ettertid inntreffer uten lugging.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Sitat fra: Marius Engel på fredag 13. februar 2015, klokken 14:56
Det er noe rart som skjer i kraftige humoer her jeg merket.

Er jeg under en oppbremsing, og kjører i ett hull i veien, er det som om bremsekraften forsvinner. Nissan finner ikke noe galt.

Jeg har opplevd noe tilsvarende på glatt føre; det var som om elektronikken bestemte seg for at den måtte slippe bremsene for å holde bilen i riktig retning (nedoverbakke).
Det har kun skjedd en gang og jeg tror bilen er (programvare)oppdatert siden.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

Min har nyeste software. To kolleger av meg har opplevd akkurat det samme. Sammenstøt med bilen som bremset foran har hvert en hårsbredd unna, for alle tre...

Rio

Som tidligere diskutert er det en softwareoppdatering i USA som fikser dette, men den er ikke tilgjengelig i Europa.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på fredag 13. februar 2015, klokken 18:48
Som tidligere diskutert er det en softwareoppdatering i USA som fikser dette, men den er ikke tilgjengelig i Europa.

2012 USA bil, snart 50.000km, ingen softwareoppdateringer, ingen bremseservice tatt, men jeg trykker bremsepedalen i gulvet en gang i blandt ved oppstart og har et par kraftige oppbremsinger i uka vinterstid og bilen både bremser og regenererer forutsigbart.

krisrst

Jeg har også hatt problemer med at bremsene lugger veldig. Min erfaring er at det skjer under følgende forhold:

1) på høy SoC (kanskje mellom 9-12 streker),
2) ved kaldere vær (-10 og opp mot 0)
3) ved lett bremsing
4) ved lavere hastigheter (50km/t og ned)

Problemet var i allefall mye mer fremtredende når det var kaldest.

BNH Alna vil ikke ta i en bil engang hvor det ikke er feilkoder. Mao. du må virkelig insistere på at noe er galt for at de i det hele tatt skal forsøke å se på det. I allefall var dette meldingen når jeg leverte bilen inn dit etter at den ikke ville starte etter forvarming.

Det har nok noe med at den ikke helt klarer å bestemme seg for om den vil bremse på motor eller bremsekloss.

e-h

For dere som viser til "pedalen i bunn" trikset. I manualen står det at man skal holde pedalen helt i bunn når man setter bilen i gir:

"Starting vehicle

1. After placing the vehicle in the READY to drive position, fully depress the foot brake pedal before moving the shift lever to the D (Drive) position"

Kjell Leaf

Det er nok for å være sikker på at bilen ikke beveger seg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

sdhweb

Jeg har også dette problemet med bremser som er umulig å dosere, de er enten av eller på. Dette er faktisk det jeg er aller minst fornøyd med på Leafen. Nå om dagen synes jeg bremsene er mer sånn enn i 'vanlig' modus. Det er rett og slett helt håpløst. Finnes det virkelig ingen måte å rette dette på? Nissan som har produsert biler i årevis må vel klare å fikse dette? Det burde jo være ramaskrik hos Nissanforhandlere verden over dersom bremsene er som på min bil. PS: 'trikset' med å trå pedalen helt i bunn har absolutt ingen effekt på min bil.

Innspill?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA