Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av eivisa, søndag 03. mars 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

PK

Sitat fra: BE på mandag 22. desember 2014, klokken 08:12
@PK : Fantastisk uttalelse av representanter fra Nissan at de ikke prioriterer å finne feil med bremsene. En liten lekkasje i media om dette, så tenker jeg det spretter opp på prioriteringslisten...

Hehe, ja hadde gjort det om jeg trodde det hjalp. Men desverre så har jeg ikke troen på at de bryr seg nevneverdig =(
Var kundebehandleren som sa dette på tlf når jeg snakket med de, så har det desverre ikke "skriftelig" for å si det sånn.
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

BE

Du får si det til det til dem at du vil ha et skriftlig svar da du ikke mener dette er godt nok begrunnet, send dem en epost. De vil nok da bruke litt mer tid på å svare deg skikkelig.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

#32
Neste gang du står i et kryss , klem pedalen i bunnen etpar sekunder -  ;)  vips mine bremser var helt fine etterpå. :P ( men selvsagt - det er noe rart med regenerering/kontra når klossene får kontakt med skivene - er vel noe med at klossene ligger litt for langt ut ifht sensorer - eller noe slikt - og kan vel fikses av programvare - de har gjort det i USA ihvertfall.)

Leon

Har samme erfaring selv. Det hjalp å trykke bremsen i bånn, men det er jo ikke alle steder det passer like bra...

Kan ikke huske at dette har vært noe problem lenger etter service og software-oppgradering i oktober i år.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Thomas Parsli

Det holder å trykke bremsepedalen i bunn når man starter bilen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

havardr

Har selv en norsk Leaf levert i slutten av Juli i år, og denne har den siste måneden også "lugget" eller hva man skal si. Den tar i allefall plutselig ekstremt brått, såpass at passasjeren blir dyttet forover, selv om man tar pent på pedalen.

Hadde bilen inne på tidligere Gravdahls auto i Tønsberg (Nå Vestfold Auto), de prøvekjørte, og testet på benk. Bilen var da selvfølgelig symptom-fri. Det eneste de kunne tenke seg at det kunne være er bremsestøv i kalipperen såvidt jeg forstod. Det de da ønsket å gjøre var å plukke av alle sammen og rense disse. Dette hadde de selvfølgelig ikke tid til denne dagen, da det jo faktisk er litt jobb.

Jeg må jo si det da, at det er jo noe rart om litt bremsestøv skal gjøre så mye ugang, etter så kort tid?
Kan det også være mulig at dette er det andre opplever? Eller er det bare mitt verksted som er uvitne om hva det egentlig er?

PK

Hei.

Skal selvfølgelig sjekke og prøve ut tipsene her. men tror ikke det er bremsene det er noe feil med, siden eg ser at regen jager opp og ned i takt med luggingen. Da har jo ikke bremsene "slått inn" enda... bremser jeg kraftigere slik at bremsene går inn så er oppbremsingen mye jevnere.

Skal se om jeg får laget en kort videosnutt av det en gang =)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 22. desember 2014, klokken 18:33
Det holder å trykke bremsepedalen i bunn når man starter bilen...

Kanskje det er derfor jeg aldri har hatt noe problemer med rykking i bremsene. Kjører alltid pedalen i bånn eller deromkring når jeg starter bilen.

ingolfzp

Jeg har også opplevd rykking under svak nedbremsing på regenerering i det siste. Nå har jeg riktignok bilen hos Witro pga. bremsefeil (bilen nektet å starte /m bremse-DTCer), så det blir spennende å se resultatene.

Electra

Har lest gjennom tråden her og må slenge meg på, dog med et lite avvik:
Min Leaf, Tekna kjøpt ny av forhandler i Norge September 2013, lugger når jeg rygger!
Fenomenet inntreffer som regel når jeg skal rygge ut fra jobb med kald og fulladet bil. Rygger sakte uten å bruke brems, har også forsøkt med svakt trykk på bremsepedalen uten at det har hatt noe å bety. Virker som om en pumpe pulserer på bremsen høyre side bak, og det er høyst merkbart i bilen. Skjer som regel når bilen har stått en stund og når jeg rygger svært sakte.

skysurfer

Slenger meg også på denne tråden. Har en "norsk" Tekna levert i oktober som også har en tendens til å hugge til på bremsene selv om jeg tråkker forsiktig. Skal sjekke om regen spretter opp og ned...
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Daeedor

Sitat fra: meiniac på mandag 29. desember 2014, klokken 22:07
Slenger meg også på denne tråden. Har en "norsk" Tekna levert i oktober som også har en tendens til å hugge til på bremsene selv om jeg tråkker forsiktig. Skal sjekke om regen spretter opp og ned...

Ikke tråkk forsiktig , da....  - dvs trykk pedalen i bunn som vi foreslår , før du begynner kjøreturen  - og se om det ble bedre. Du kan bremse som vanlig etterpå selvsagt.

BE

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:38
Sitat fra: meiniac på mandag 29. desember 2014, klokken 22:07
Slenger meg også på denne tråden. Har en "norsk" Tekna levert i oktober som også har en tendens til å hugge til på bremsene selv om jeg tråkker forsiktig. Skal sjekke om regen spretter opp og ned...

Ikke tråkk forsiktig , da....  - dvs trykk pedalen i bunn som vi foreslår , før du begynner kjøreturen  - og se om det ble bedre. Du kan bremse som vanlig etterpå selvsagt.
Og bare for å presisere, når vi snakker om bunn, så snakker vi HELT I GULVET  :)
I motsetning til konvensjonelle bremser, hvor dette bare er mulig ved feil på bremsene, går dette helt utmerket på bremsene i Leaf.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ingolfzp

Jeg har også irritert meg over lugging i bremsene ved regenerering, slik det blir nevnt her.
Forsøkte å tråkke bremsepedalen i gulvet (like hardt som Reodor Felgen gjør det uten å lage hull) - og etterpå har problemet forsvunnet.
Takk for tipset!

Leaf 2012.

E_S

Samme her. 2013 (facelift) USA-modell. Bremsene hugger til alt for brått til "pen" f.eks. køkjøring til vanlig, men tråkker jeg pedalen helt i bunn en gang etter start er problemet borte og bremsene er mye lettere å dosere.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA