Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen spørsmål før kjøp av elbil.

Startet av edyrli, søndag 03. mars 2013, klokken 12:46

« forrige - neste »

edyrli

Angående artikkene på VG om muskelsyke Thomas.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10113618
Er det noe som vet hva som var problemet med sykkelen hans?
For høy effekt? For høy hastighet?
Hvilken regelendring er det snakk om?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

leafster

Det er vel en maks vekt, 25kg? Eller husker jeg feil?

edyrli

Det kan muligens stemme men har ikke klart å finne hvor dette er spesifisert.
Sånn jeg har forstått dette følger Norge EN15194 standarden, men dersom maksvekt på 25kg er spesifisert her kan de da overstyre dette når vi er bundet gjennom EØS avtalen?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

edyrli

Jeg har ikke funnet EN15194 standarden i sin helhet, men utifra hva som står rundt på nettet så ser det ut til at maksvekten er 40kg for en EPAC.
Finner det litt rart hvis den sykkelen som er nevnt har en egenvekt over dette.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

PerBear

#4
Elsykler er det mest effektive personlige transportmiddelet vi har. Det er 30-80 ganger mer effektivt enn en bil og bidrar ikke til forurensing eller støy. For mange er det også en veldig viktig kilde til mosjon.

For ti år siden ble elsykler lovlig i Norge som følge av harmonisering med EU sine elsykkelregler. Det ble gjort som et unntak for elsykkel i motorvognreglene slik at alle kunne bruke elsykler fritt uten registrering og godkjenning. Men deretter laget norske byråkrater en annen tolkning av hva en elsykkel var enn det som ble gjort i alle andre EU/EØS land.

De fleste elsykler blir derfor tolket til å være ulovlige i Norge selv om de er lovlige i andre EU/EØS land. Forskjellen kom i 2009 og norske byråkrater ansatt i Statens vegvesen (SVV) og Samferdselsdepartementet har tilsynelatende ikke løftet en finger for å løse problemet, de har kun motarbeidet harmonisering med EØS/EU reglene. Dessuten er forskjellene kun flisespikkeri. I hvert fall for oss som daglig bruker elsykkel.

Den viktigste forskjellen sett med SVV sine øyne er at starthjelp, som er viktig for mange elsykkelbrukere, ikke er definert i det norske lovverket. Dessuten er farten som kan oppnås med motorassistanse begrenset til 25 km/t i Norge, mens EN 15194 tillater 10% avvik, dvs 27,5 km/t. Alle som har syklet vet at om fartsgrensen med motor er 25 eller 27,5 så er det fullt mulig å trø fortere.

Frem til nå har SVV forsvart Samferdselsdepartementets elsykkel-definisjon med bøter og det som verre er mens de har fektet vilt med paragrafene. Men etter tre år med elsykkel-vertigo er det nå endelig håp om at fornuftige politikerne overstyrer Samferdselsdepartementets paragrafryttere.

Nå har endelig politikerne innsett at dette maktmisbruket må stoppes. 

Statens Vegvesen ga i fjor skriftlig beskjed til NAV om at deres antatt lovlige og trygge elsykler allikevel ikke var lovlige i Norge, kun i alle andre europeiske land. Det fikk NAV til å trekke tilbake alle elsyklene de lånte ut til sine brukere. Når de 2700 elsyklistene i NAV plustselig stod uten elsykkel gikk det ikke lang tid før noen "sladra" til avisene:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10107205

Dette skjedde i fjor høst men nå er det valgår og plutselig hører politikerne godt etter:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10107280

Så endelig skjedde det noe hos SVV:
http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=433959

Elsykkel er veldig bra for Norge og norges befolkning. Dette har tydeligvis Samferdselsdepartementet og SVV ikke fått med seg. Det virker som om de med vilje har sabotert utbredelsen av elsykler ved å nekte å akseptere den felleseuropeiske elsykkelstandarden EN 15194.
Dersom det viser seg at byråkratene ikke har løftet en finger for å harmonisere norske regler til elsykkelstandarden EN 15194 er det sabotasje av EØS samarbeidet. Da vil det etter min mening være såpass grov embetsunnlatelse at det er straffbar ihht. §14 i tjenestemannsloven.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

edyrli

Takk for et meget oppklarende svar. Siden El-sykler er tilatt i norge og vi er medlem av EØS så antok jeg at norge fuglte EN 15194, men så enkelt var det tydeligvis ikke.

Utrolig norskt og lage et sinnrikt byråkrati utav noe som burde vært enkleste sak i verden. Men vi må vist prøve å sysselsette alle de statlig ansatte med et eller annet.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

EV-O

Norge har nå implementert EUs direktiver for elsykkel, EN 15194.
Norge har hatt forskrifter som på enkelte punkt har krasjet med EN 15194, dette gjaldt oppstartsassistanse.
Disse forskriftene håndheves nå ikke.

Regelverket er enkelt og ganske fornuftig:
-max. 250W motoreffekt
-max. motorassistert hastighet 25km/t (det er en 10% margin, så 27,5 km/t tillatt)
-pedalene må brukes for å starte motoren.

Dreiemomentet i motoren er ikke definert i regelverket, dette varierer i stor grad mellom de forskjellige elsykkelmerkene.

jkirkebo

Sitat fra: EV-O på lørdag 16. mars 2013, klokken 10:38
Regelverket er enkelt og ganske fornuftig:
-max. 250W motoreffekt
-max. motorassistert hastighet 25km/t (det er en 10% margin, så 27,5 km/t tillatt)
-pedalene må brukes for å starte motoren.

Tja, er ikke helt enig i at de er "fornuftige". Den amerikanske varianten er langt mer fornuftig synes jeg; maks 20mph (32km/t) og 500W motoreffekt. 250W og 25km/ter veldig lite, mange sykler fortere enn 25km/t på flatmark og 250W er veldig snaut i bratte oppoverbakker. En elsykkel er tyngre å trå og vil da føre til det stikk motsatte på flatmark av det som er hensikten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EV-O

Hastighet er alltid et omstridt tema, men med tanke på at elsykkelen tillates brukt på sykkelstier, synes 25 km/t som en ganske akseptabel hastighet.

250W sier relativt lite om motoren yteevne i bakker. Her er det dreiemomentet som betyr  mest. 250W elsykkelmotorer leveres dreiemoment fra relativt lave 15Nm og opp mot 50Nm.
Man opplever mao store forskjeller i klatreevne fra mellom de forskjellige merkene/modellene.

En av årsakene til elsyklens store salgsfremgang i Nederland, er dens evne til å holde høyere gjennomsnittshastighet (Nederland=flatmark). Dette betyr at pendlere på elsykkel bruker kortere tid til og fra jobb.

PerBear

Dersom SVV endelig har akseptert EN 15194 som tekniske krav så er motoreffekten helt OK. Da kan en motor yte mye mer enn 250W i begrenset periode. I hht. EN 15194 defineres motoreffekten etter IEC S1 som er den maksimale effekten en motor kan levere kontinuerlig. Ved måling skal motorens driftstemperatur være konstant i 30 minutter.
For eksempel har krankmotoren til Bosch maksimal uteffekt på 350W men vil bli for varm dersom dette var kontinuerlig uteffekt.
De motorene jeg kjøpte sist til mine elsykler leverer ikke mer enn 200W ihht IEC S1 men klarer opp mot 400W i et par minutter hvis motoren er kald.

Det er også viktig å vite at uteffekten måles på hjulet. Dersom effekten måles direkte på motoren tillates noen % høyere kontinuerlig effekt.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA