Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeplasser v/Statoil på Fornebu?

Startet av Ken, tirsdag 04. mars 2008, klokken 10:09

« forrige - neste »

Ken

Gratulerer Anton. Han fra Danmark med Peugeot 106 E og hurtiglader i bagasjerom. Han har ikke byttet ut en eneste blokk, imponerende. Treff han på EV2008 elbiltreff i nord Jylland i mai. Han kommer sikkert. Ken

http://www.evguide.nu/ab150000.html
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

eledille

Wow.

To tanker slår meg:

Hvilke NiMH-celler har han fått tak i, til hvilken pris, og hvor?

Og hvis batteriene blir slitne av at elektrolytten langsomt tynnes ut (det virker jo rimelig), kunne man tyne ut noe ekstra liv av batteriene ved å tilsette littegrann KOH i batterivannet når man fyller? Da måtte man målt PH i overskuddsvannet slik at man får erstattet like mye som går tapt. Kanskje verd litt eksperimentering på en kassert blokk?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Ken

Jeg vet ikke hva beste framgangsmåte man skulle prøve. Jeg er redd for at man ville kortslutte mellom cellene hvis man prøver å etterfylle med lut. Hvis man tømme blokken helt av strøm så ville elektrolitt nivået være veldig lav. Tenkte selv at det var mulig å bore hull og tilføye noe tørr lut rett inni cellene. Dette ville forårsaker varmegang så bare litt om gangen.
Det må vi vente med og helst flytte dikusjonen til advansert batteri saker. Uansett elektrolitten bør ikke forsvinner hvis fyllingsprosedyrer er riktig og man må regner med at en bil som har kjørt 150000km har blitt behandlet riktig.

Etter det jeg vet har ingen klart å etterfylle elektrolitt men fabrikken sier at det er mulig. Det kan være andre årsaker til hvorfor blokkene slites ut

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Sitat fra: eledille på søndag 24. februar 2008, klokken 20:31
Wow.

To tanker slår meg:

Hvilke NiMH-celler har han fått tak i, til hvilken pris, og hvor?

Og hvis batteriene blir slitne av at elektrolytten langsomt tynnes ut (det virker jo rimelig), kunne man tyne ut noe ekstra liv av batteriene ved å tilsette littegrann KOH i batterivannet når man fyller? Da måtte man målt PH i overskuddsvannet slik at man får erstattet like mye som går tapt. Kanskje verd litt eksperimentering på en kassert blokk?


Anton Bech har jo skrevet litt om prosjektene sine av og til i tillegg til den som begynner denne tråden, Her er litt av hvert nyttig å lese

http://www.evguide.nu/extrabatteri.html#27feb07

http://www.evguide.nu/ab132271.html

http://www.evguide.nu/1128km.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Ken: Ja, jeg tenkte på at cellene kunne kortslutte gjennom vannet når det er ledende - men hvorfor kortslutter de ikke ved overkoking da? Så vidt jeg har hørt er det vel bare spytting av elektrolytt og evt. jordfeil som er konsekvensen av overkok - ikke kortslutning?

Men første skritt er jo å måle pH - hvis overskuddsvannet er nøytralt er det jo ikke noe mer å lure på.

Griffel: Åja, det er han, ja. Jeg håpet på en kilde til større NiMH-celler.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA