Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Farger

Startet av Bluesea, lørdag 02. mars 2013, klokken 08:04

« forrige - neste »

Bluesea

Hei.
Har fått pris på iMiev (2013) og undres om det er visse ting jeg bør sjekke. Vet jo at det er kommet en oppgradert 2013 modell, men er det slik at bilen er oppgradert på flere områder foruten setevarme (rygg), girvelger, fjernstyrt forvarme etc.

Mener at jeg leste at NM var gått opp fra 180 til 196, men ser ikke dette av brosjyren, og så var det vel en forskjell på motor 64 og 67 hester. Så til dem som vet noe om dette trenger jeg litt hjelp så jeg ikke kjøper noe feil her.

Ja det er fra seriøs Mitsubishi forhandler dette, men man vet aldri....
2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

bruisepristine

I denne emnetråden kan du lese litt om nyhetene i 2013 modellen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6757.0.html
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Bluesea

Noen som har handlet 2013 i-Miev, lurer litt på pris! Hva burde man gi med vinterdekk og metallic lakk?

Er forskjellen mellom de franske søskene og i-Miev virkelig verdt det?
2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

bruisepristine

#3
Jeg betalte 210' hos motorforum for min 2013 i-miev inkl lev omk og vinterdekk på lettmet. felg.
Bestilte bilen i midten av november, fikk den for litt over to uker siden. Tok litt tid siden jeg valgte å vente på 2013 modellen vs 2012, sikkert kortere leveringstid nå. :)

Om det er verdt pengene å gå for mitsubishi vs citroen el peugeot blir vel en vurderingssak for den enkelte. I mine øyne var det verdt :)
Sammenligner du veiledende utsalgspris av trillingbilene hos
citroen.no 199.900,- (http://www.citroen.no/Resources/Content/NO/PRISLISTER/Prisliste_Czero.pdf),
peugeot.no 201.200,- (http://www.peugeot.no/media/deliacms/media//29/2987-c2cf7b.pdf)
og
mitsubishi.no 192.800,- (http://www.motorforum.no/file.php?id=501)
så kommer jo faktisk mitsubishi billigst ut.
Så må man plusse på lev omk, vinterdekk, ekstrautstyr osv.

Kjøper du derimot brukt eller annen import er det penger å spare på å kjøpe citroen el peugeot vs mitsubishi :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Bluesea

Takk for utfyllende svar, ja er samme pris jeg har fått så langt, men håpte på å få den litt lenger ned.

Hvordan er det å skulle kjøre 35 km, for så å kjøre 35 km 1 1/2 time etterpå. Så 35 km 3 timer etterpå og nye 35 km 4 timer etter det igjen. (med mulighet for vanlig lading ved hver stopp)? Jobber slik at det ofte er litt oppstykket og vil heller reise hjem enn å sitte på jobben. Lar dette seg gjøre, eller blir det helt på grensen. Det er ikke noen mulighet for hurtiglading for meg da kjøringen foregår utenfor tettbygd strøk. Har ca 30k km i året til/fra jobb på denne måten og ser klart at det er en gevinst med elbil om det praktisk mulig å bruke bilen slik.
2013 Mitsubishi i-Miev Oceanblue "Blåbæret"
2006 Land Rover Defender (Blir kun kosekjørt nå.....)

tkornstad

På min bil ( 2012 ), lader jeg på vinterstid ca 10 - 12 km pr time lading. Ser ut til at ladingen går raskere jo mer utladet batteriet er. Jeg bruker 10a ladekabel, som fulgte med bilen.
Hvis jeg tolket deg rett, skal du kjøre 140 km iløpet av dagen, med tre ladestopp på tilsammen 8,5 time.
Dette burde gå, men heller ikke noe mer, iallefall ikke på vinterstid.
I ditt tilfellet ville jeg nok anskaffet en 16a ladekabel, slik at hver ladestopp kan utnyttes maksimalt. Med 16a ladekabel kan du nok lade opp mot 16km pr. time.
i-miev

Averøy i Møre og Romsdal

tomrh

#6
Sitat fra: Bluesea på tirsdag 12. februar 2013, klokken 07:46
Takk for utfyllende svar, ja er samme pris jeg har fått så langt, men håpte på å få den litt lenger ned.

Hvordan er det å skulle kjøre 35 km, for så å kjøre 35 km 1 1/2 time etterpå. Så 35 km 3 timer etterpå og nye 35 km 4 timer etter det igjen. (med mulighet for vanlig lading ved hver stopp)? Jobber slik at det ofte er litt oppstykket og vil heller reise hjem enn å sitte på jobben. Lar dette seg gjøre, eller blir det helt på grensen. Det er ikke noen mulighet for hurtiglading for meg da kjøringen foregår utenfor tettbygd strøk. Har ca 30k km i året til/fra jobb på denne måten og ser klart at det er en gevinst med elbil om det praktisk mulig å bruke bilen slik.
Det går, men på vinteren med tosifrede blå går det såvidt og du MÅ ha 16A ladekladd. Kjører noen ganger slik selv. I 12-14 kuldegrader bruker man typisk så mye som 9 batteristreker (av 16) på 35 km, med forvarmet bil og varme på underveis. Lading i 1 1/2 time med 16A-kladden gir 4 ekstra strek, slik at du har 7+4 = 11 men bruker 10 av dem på nye 35 km (regner med 1 strek ekstra på oppvarming fra parkert bil). På 3 nye timer får du ladet 9 strek og har dermed 10. Siste økta får du ladet 12 strek på 4 timer og har rikelig.
Det er ikke full stopp når alle strekene er brukt opp og restrekkevidden viser 0 km, men varmeapparatet slår seg av og man kan kjøre 4-5 km til i sprengkulda.

Hvis du har mulighet for å parkere i oppvarmet garasje mellom hver kjøreøkt, får du bedre rekkeviddemargin. Kjøp i tillegg en kupévarmer slik at du kan forvarme bilen uten å bruke av ladestrømmen til forvarming. (Krever tilgang til to separate 16A-kurser).

Men dette kommer jo an på klimaet hvor du bor. I bare 5 minusgrader er det god margin. Men hvis sprengkulde er vanlig i lengre perioder og du sier du i tillegg er uten hurtiglademuligheter langs strekningen (som sikkerhetsnett), ville jeg ikke satset på trilling, men heller satset på Leaf som har litt lengre rekkevidde og bedre margin. Men med dieselvarmer er jo rekkevidden endel bedre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ronny

Få en god pris på dieselvarmer og få den med i lånet dersom du trenger sånt, jeg tror du får den uten mva dersom du bestiller den sammen med bilen. Du kommer ikke til å angre ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

bruisepristine

Uten mva tror jeg ikke går, fikk pris hos MF lillestrøm på eber med mobilstyring via app til 28.500,- når jeg bestilte min bil, i mitt tilfelle hadde dette kostet mer enn det hadde smakt :) Jeg kjører jo maks 4 mil mellom hver lading så trenger hverken kjøre forsiktig eller spare på varmen :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

sven erik

jeg betalte  17000 for diselvarmer montert på drammen bilhavn  så 0ver 20 er horibelt  dette hvar en ettermontering

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

gmagnus

Sitat fra: Bluesea på mandag 11. februar 2013, klokken 22:42
Noen som har handlet 2013 i-Miev, lurer litt på pris! Hva burde man gi med vinterdekk og metallic lakk?

Er forskjellen mellom de franske søskene og i-Miev virkelig verdt det?

Jeg kjøpte min i aug, 2012  modell da. Men ga omtrent det samme som du. Fikk da med vinterdekk og bagasjeromsmatte. I dag ville jeg krevd skvettlapper innkludert også, for det trenger du... Det spruter sånn opp på denne bilen og bakdøra er nedsyltet i møkk konstant... :-(

Jeg gikk for IMiev siden min forhandler "utvidet" batterigarantien til 10 år, fikk det med i kontrakten. :-)

Jeg kjører ca 33 km til jobb hver dag. Det går så vidt uten å lade på de kaldeste dagene, men jeg lader om det er mulighet. Vil ikke ta sjansen på å bli stående i kø uten å kunne ha på varmen når det er -10 eller mindre ute!  Resten av året går det fint uten å lade. To dager i uken kjører jeg ca 22 km (en vei) igjen et par timer etter at jeg er kommet hjem fra jobb. Da lader jeg de to timene og det holder da til å komme hjem igjen også uten å lade. Men da har jeg fullt når jeg kjører fra jobb og er nesten helt tom på slutten av dagen. Har fått skillpade en gang eller tre, men det er bare en km eller to hjemmefra så det har gått bra.

Jeg elsker min forvarmer og syns den er verdt forskjellen! Veldig deilig å komme til varm/lunket bil og isfrie ruter. Om ikke annet begynner det å blåse varmt med en gang. Sparer litt strøm på at kjøleveska er varmet opp når du starter kjøringa, men mest på hummøret med varm luft med en gang ;-)

En annen ting du ikke har nevnt, er girkassa. Jeg bruker så og si ikke "D" innstilingen, kun de to "ekstra" girene "B" og "C". Og med "egg under gassen" så er nesten bremsepedalen unødvendig! Bruker "B" overalt uten om på motorvei. Da bremser bilen fint selv så bremsepedalen blir nesten ikke brukt. Må bruke den litt så ikke skivene ruster for syns skyll...

Min setevarmer står altid på nå som det er kuldegrader. Med varme i ryggen også, hvor mye mer trekker det da? Hva er effekten på ryggvarmeren?  Ser ikke helt fordelen med det. Jeg har jo på stor jakke som da dekker ryggen, men deilig å få varme på skinka!
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

tomrh

#12
Sitat fra: Bluesea på mandag 11. februar 2013, klokken 22:42
Er forskjellen mellom de franske søskene og i-Miev virkelig verdt det?
Egentlig ikke. Forvarmingen til i-MiEV klarer nesten ikke å løfte kupétemperaturen i plussgrader engang i sprengkulde (jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6935.0.html), mens en billig 1300W Modernum kupévarmer fra Biltema til 399 kroner klarer tosifret pluss i løpet av samme tiden. Og da kan man forvarme i tillegg til å lade, mens den innebygde forvarmingen går på bekostning av ladestrømmen. Hadde jeg handlet trilling i dag hadde jeg nok heller kjøpt fransk og brukt mellomlegget på dieselvarmer. De ekstra regenerasjonsvalgene er helt unødvendige, bremsing regenererer uansett. Men kjøpt er kjøpt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bruisepristine

-Lengere rekkevidde, 80-160 km vs 75-150 hos peugeot og citroen (etter EU normen)
-Ny elmotor, lettere og mer effektiv
-Dreiemomentet økt fra 180 til 196 Nm
-LED kjørelys foran
-El. varmeseteelementer i begge setene foran, også i seteryggene (ikke kun sitteputene), gir høyere komfort
-Belysning i ladeluka når bilen låses opp/dører åpnes/ladeluka åpnes
-Forvarming om vinteren
-Foravkjøling om sommeren
-Timerinstilling av lading

Sitat fra: Bluesea på mandag 11. februar 2013, klokken 22:42
Er forskjellen mellom de franske søskene og i-Miev virkelig verdt det?

Absolutt! :)

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Mr.Zero

Råder deg til å løfte røret og slå nummeret til Autoco Bærum. De pusher Citroën. I januar solgte de 30 C-Zeroer til knallpris... Disse var hentet opp fra Sveits med sort interiør og uten AC. Full garanti - og til en pris på rundt 40 lapper under mjauuuuuen... Jeg hadde hørt med dem.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA