Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Farger

Startet av Salih, lørdag 02. mars 2013, klokken 07:51

« forrige - neste »

Salih

Hei jeg har kjøpt meg en bil for 16500.-

Jeg fikk opplyst at den kjører ca 5mil på vinteren.
Jeg fikk bilen full ladet idag av gamle eieren,jeg kjørte ca4mil før ladelampen lyste på ca30%.
Er det bra

Når må jeg lade den? Kan jeg lade når jeg vil? Vente til den er helt tom? Kan jeg lade på ca60?
Må jeg vente til den er full ladet?

Hvor lenge kan jeg kjøre på gult eller rødt?  8)
Peugeot 106 1998.. :)

Elmo

Det var vel du som fikk tips om å lese tips om kjøring og ladingElbilwiki.no. Der står det nå klart om kjøring på gult/rødt og mere av det du spør om også.

Hvor langt du skal/bør kunne kjøre avhenger veldig av temperatur og kjørestil. Hvor mange grader var det under nevnte kjøretur ?

Prisen du betalte tilsier vel at det ikke står spesiellt bra til.

For meg så rimer det ikke at du bare har 30% igjen etter bare 4mil.
At du får ladelys ved 30% når det er rundt minus 10 grader behøver ikke være unormalt, det kommer veldig anpå hvordan du kjører, men det er nok sansynlig av du har ett eller flere dårlige batterier.

I utgangspunktet skal du bruke hele spekteret fra 100% ned mot 10% hver gang, men det skader ikke om du lader opp igjen ved høyere % en gang i blandt.
MEN, du skal ikke kjøre mere når du har fått ladelys.
Inntil du har fått sjekket batteriene dine - og særlig men det er minusgrader - er det bedre å lade ved litt høyere % enn å kjøre til du får ladelys hver gang.
Sjansen for å få totalt batterihavari er er overhengende når du kjører til du har fått ladelys og særlig etterpå.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Salih

Hei takk for svaret.. Bør jeg levere bilen til verksted eller er det vanlig med en sånn gammel bil at det er dårlige batterier..
Peugeot 106 1998.. :)

Elmo

Heller enn å sette den på verksted, som fort kan koste mye, så bør du vel få montert Robometer (se nederst her)

Det er vel ikke direkte uvanlig at disse bilene får batteriproblemer. En del av disse bygger om til Lithium batterier, mens andre bytter et batteri i ny og ne.
Men det går også en god del biler som ikke har batteriproblemer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Salih

takk for svaret.

Jeg skal undersøke hvor mye det koster å få montert robometer..
Peugeot 106 1998.. :)

frank

Jeg har kjørt i 4-5 år nå med tilsvarende kjørelengde, blokkene kan være OK
Den rimeligste sjekken du kan gjøre, hvis du kan håndtere et multimeter/voltmeter, er å måle batterikassene hver for seg etter å ha brukt ca. 50%
Du må gjøre deg litt kjent under bilen og lokalisere hvor sikringer/koblinger er og være ekstremt forsiktig, det er høye/farlige DC spenninger.
Dette er en enkel metode å finne dårlige blokker ved hjelp av en kalkulator etterpå.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Elmo

Sitat fra: frank på tirsdag 12. februar 2013, klokken 08:06
Den rimeligste sjekken du kan gjøre, hvis du kan håndtere et multimeter/voltmeter, er å måle batterikassene hver for seg etter å ha brukt ca. 50%
Du må gjøre deg litt kjent under bilen og lokalisere hvor sikringer/koblinger er og være ekstremt forsiktig, det er høye/farlige DC spenninger. Dette er en enkel metode å finne dårlige blokker ved hjelp av en kalkulator etterpå.

Det er riktig. Men det er viktig å måle umiddelbart etter kjøring. Svake blokker stabiliserer seg veldig raskt på litt over 6 volt, mens blokken med en gåen celle eller to peker seg lett ut på denne måten.
Egentlig bør det måles under belastning, men det er jo værre å få til.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA