Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Invitasjon fra Tesla

Startet av Steinar_h, fredag 01. mars 2013, klokken 15:38

« forrige - neste »

tomrh

Til opplysning har noen nylig klart å kjøre Bergen - Oslo med trilling. Spenstig må jeg si!
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14478.msg224487.html#msg224487
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Han skrev ikke at han hadde kjørt til Oslo men til Geilo. Han sa at han kan bekrefte at det er mulig å kjøre til Oslo. Om han faktisk kjørte til Oslo etter Geilo nevnes ikke. Men det er mulig å kjøre til Oslo fra Geilo og motsatt, det har flere gjort alt. Det som ikke mange har gjort er å kjøre fra Bergen til Geilo for det holder svært hard. Har selv kjørt fra Askøy utenfor Bergen til Hardangervidden. Var en time fra Geilo da jeg snudde på grunn av jeg ikke hadd tid til å kjøre lenger. Da viste gjett o meteret kortere rekkevidde igjen enn det var km til Geilo. Hadde riktig nok ikke begynt å kjøre nedover. Tror jeg skulle klart det med regenerering nedover. Altså - kommer man seg til Geilo kommer man seg til Oslo også. Men det er liten margin fra Eidfjord til Geilo. Burde vært en lader på vidden også. Om vinteren er det omtrent umulig.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Ja, resten til Oslo er vel piece of cake. Men det å se at guessometeret viser mindre, og til dels mye mindre enn det man har igjen å kjøre, uten ladealternativ, er en psykologisk utfordring. Kjenner følelsen. All respekt til dem som klarer Eidfjord-Geilo, Leaf eller trilling!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Knotten

Sitat fra: Mippen på søndag 01. juni 2014, klokken 13:08
Tror jeg skulle klart det med regenerering nedover. Altså - kommer man seg til Geilo kommer man seg til Oslo også. Men det er liten margin fra Eidfjord til Geilo. Burde vært en lader på vidden også. Om vinteren er det omtrent umulig.

Husk at hovedårsaken til at gjettometeret viser økt kjørelengde er ikke nødvendigvis regenerering, men mer det faktum at når du etter alle de bratte og lange bakkene opp fra Eidfjord begynner å kjøre på flat vei og endatil nedoverbakker så rekalkulerer gjettometeret snart til mer optimistiske tall.

Men det var artig å se da jeg med 4 personer i bilen nylig kjørte fra Vøringsfossen ned til Eidfjord, så økte 'tankmåleren' fra 4 til 5 streker. Første gang for min del at dette har skjedd.. ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

klatrechris

Haugastøl kunne trengt en hurtiglader. eller på toppen ved vøringsfossen. men kan nok være litt infrastruktur problem å få til det her.

All honør til de som tar turen. hadde nok ikke hatt nervene til dette selv i min trilling.

Tok turen oslo- bergen med TMS forrige helg. ga eieren rekkeviddeangst delux da jeg ba han kjøre via rv7 uten lading i aurland.. Ankom bergen med 60 km på telleren. Det er en treg mars dag for oss med trilling:)

Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

Mippen

Sitat fra: Knotten på mandag 02. juni 2014, klokken 11:11
Sitat fra: Mippen på søndag 01. juni 2014, klokken 13:08
Tror jeg skulle klart det med regenerering nedover. Altså - kommer man seg til Geilo kommer man seg til Oslo også. Men det er liten margin fra Eidfjord til Geilo. Burde vært en lader på vidden også. Om vinteren er det omtrent umulig.

Husk at hovedårsaken til at gjettometeret viser økt kjørelengde er ikke nødvendigvis regenerering, men mer det faktum at når du etter alle de bratte og lange bakkene opp fra Eidfjord begynner å kjøre på flat vei og endatil nedoverbakker så rekalkulerer gjettometeret snart til mer optimistiske tall.

Men det var artig å se da jeg med 4 personer i bilen nylig kjørte fra Vøringsfossen ned til Eidfjord, så økte 'tankmåleren' fra 4 til 5 streker. Første gang for min del at dette har skjedd.. ;D

Jeg hadde sikkert klart det. Det var et par km til fylkesgrensen og før det går nedover, så hadde nok brukt litt til av rekkevidden før jeg fikk regenerert nedover. Er klar over at GOM bare viser rekkevidde ut i fra kjøremønsteret der og da. Hvis jeg kjører bratte oppoverbakker faller den fort og når det flater ut eller går nedover øker den. Uansett hadde jeg i følge jurrasictest hatt mellom 4 og 0 prosent igjen på betteriet når jeg kom frem. Vet denne testen ofte tar litt hardere i, så kanskje jeg hadde klart det med 10 prosent igjen. 

Jeg også fikk ladet opp batteriet mitt kraftig ned igjen =)
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Jeg kjørte bergen-oslo via eidfjord og geilo i fjor. Ladet til 100% på voss og hadde så vidt klart meg derfra til geilo uten å lade underveis, men hadde to timer lading på 10A på garen camping, 750 moh på vei opp til hardangervidden.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jsa061

Har hatt en 2011 USA Leaf som jeg solgte i går. Får en ny Tekna i morgen - hvis alt går et planen. Da blir det faktisk en Bergen-Oslo tur til helgen. Skal lage en detaljert reisebeskrivelse her på forumet.

Knotten

Sitat fra: erikf på mandag 02. juni 2014, klokken 14:13
Jeg kjørte bergen-oslo via eidfjord og geilo i fjor. Ladet til 100% på voss og hadde så vidt klart meg derfra til geilo uten å lade underveis, men hadde to timer lading på 10A på garen camping, 750 moh på vei opp til hardangervidden.

Så da sier det seg selv at det er NULL problem med den nye hurtigladeren i Eidfjord. Har brukt den 2 ganger hittil, men kun på en tur til Vøringsfossen med turister.
Skal ta turen til Oslo i sommer, må si at 'surret' med hurtigladere, betalingsmåter osv på Østlandet bekymrer meg mer.. :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

erikf

Sitat fra: Knotten på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:20
Sitat fra: erikf på mandag 02. juni 2014, klokken 14:13
Jeg kjørte bergen-oslo via eidfjord og geilo i fjor. Ladet til 100% på voss og hadde så vidt klart meg derfra til geilo uten å lade underveis, men hadde to timer lading på 10A på garen camping, 750 moh på vei opp til hardangervidden.

Så da sier det seg selv at det er NULL problem med den nye hurtigladeren i Eidfjord. Har brukt den 2 ganger hittil, men kun på en tur til Vøringsfossen med turister.
Skal ta turen til Oslo i sommer, må si at 'surret' med hurtigladere, betalingsmåter osv på Østlandet bekymrer meg mer.. :P
Hvis du lader til 100% på voss har du sikkert minst 80% i Eidfjord, så da er 16A en time i Eidfjord like greit sånn sett. Har en fått opp dette ved siden av hurtigladeren?

Skrevet med tapatalk på telefon, beklager knapphet og lav språklig kvalitet.

Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Jimmern

Noen som har utført denne turen i den andre retningen - Oslo - Bergen? 

Jeg planlegger tur Oslo-Granvin neste uke med 2 voksne + 3 barn + bagasje i Leafen (2013 modell). Fra mine beregninger og kontroll på Google og Jurrassictest så er vel strekningen fra min hus i Oslo - Flå den verste delen. Fordi jeg begynner litt øst i Oslo lurer jeg om jeg må stoppe i Sandvika og lade fram til 100% der for å komme meg til hurtiglading i Flå... Jurrassictest viser 10% igjen fra Sandvika til Flå, så det går, kanskje, greit?

En litt kjedelig start på turen. Om hurtigladeren i Hønefoss var online så hadde det vært klart bedre.

Noen som har kommet fra Oslo - Flå uten problemer?



Leon

Sandvika til Flå går greit,  ca 110 km med nyåpnet vei fra Sokna til Ørgenvika. Eventuelt kan du kjøre via Drammen og lade på Hokksund. Hokksund til Flå er 100 km.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

#27
Mer info finner du i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12935.0.html
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Jimmern

Hei Alle -

Vil bare informere at turen Oslo-Granvin og tilbake igjen gikk helt utmerket fint!

Jeg var litt ekstra forsiktig på vei over og ladet 5 ganger for sikkerhets skyld (hadde bilen fult av unger og diverse), men på vei tilbake klarte jeg meg med bare 3 ladinger.

Oslo eller Sandvika til Flå gikk utmerket. Fullladet i Sandvika og hadde 30% igjen i Flå. Dropper den ekstra-ladingen neste gangen og kjører rett hjemmeifra. Alle de andre strekninger gikk helt fint. Jeg var mest bekymret for Eidfjord-Geilo på vei tilbake, men ladet til 93% i Eidfjord og hadde 30% igjen når jeg ankom Geilo. Kjørte med AC på alle de andre strekninger.

Traff en til elbilist på vei fra Oslo til Bergen et par ganger ved ladestasjoner, men det ble ikke mye venting. Alle stasjonene fungerte som de skulle.

Det blir nok El-bil til hytte flere ganger, og kanskje også i vinter.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA