Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Invitasjon fra Tesla

Startet av Steinar_h, fredag 01. mars 2013, klokken 15:38

« forrige - neste »

Steinar_h

Mitt første innlegg på dette forumet.. Eg har no hatt min Leaf i 2 mnd, og er strålande nøgd so langt! :-)

I mai og juni skal eg og familien til Oslo i ca 1 mnd, og det hadde vore kjekt å fått bruke elbilen der. Me vurderer ulike måter å få bilen med oss over fjellet på.
Å kome seg frå Bergen til Eidfjord burde ikkje vere noko problem, med hurtiglader på Voss. Også turen frå Geilo to Oslo burde gå bra, med både hurtigladere og nedoverbakker. Men so var det oppover fjellet, då.. Me har vurdert moglegheiten å overnatte i Eidfjord for å fullade batteriet i vanlig stikkontakt, og deretter køyre opp mot Geilo dagen etter. MEN: Eg er litt nervøs for rekkevidda på batteriet. Med ein avstand på ca 90 km i kraftig oppoverbakke, og med bilen fullasta av bagasje og tre personer, vil dette antageleg bli for langt? Er det nokon som har erfaringer å dele her?  På veg tilbake vil det vel neppe bli noko enklare...?
Bergen - Blå Nissan Leaf 2012,  bruktimport (250 km) frå Frankrike

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Thomas Parsli

I følge http://www.jurassictest.ch/GR/ som regner med høydeforskjellen skal det gå med et nødskrik.
Med en time (lade)stopp går det derfor utmerket, forutsatt at været er brukbart.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.


flux

Jeg tror det kan bli knapt. Noen som evt. bor i nærheten kan kanskje testkjøre fra Eidfjord til Dyranaut? En fordel kan være at dersom en ser at det holder hardt kan en snu, ned bakkene får en del av kapasiteten tilbake med regen:)


eivisa

#6
Turen eidfjord - halne - eidfjord gå greit ved temp. rundt 10 grader! 8)
(og da skulle du lett komme til haugastøl)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Steinar_h

Tusen takk for gode innspel! Hvis eg oppsummerer rett, so KAN eg kome meg til Geilo dersom eg legg inn ein overnatting i Eidfjord, og legg inn ein middagspause ein stad på veg oppover fjellet. Men det kan verke som dette er litt usikkert, ettersom eg kjem til å ha ein rimeleg fullasta bil (bagasje for 4 veker, samt to voksne og ein baby). So då vert spørsmålet: Er det verdt å køyre heile vegen med hjartet i halsen og ein (forhåpentlegvis ikkje) skrikende baby i baksetet...

Hovudgrunnen til å ha med elbilen er at eg skal bu i Jar i Bærum, og reise dagleg inn til Sagene (nærmere bestemt Lovisenberg Sykehus, i nærleiken av Ullevåll Sykehus). Er det nokon som veit om eg på denne strekningen har noko å hente på å reise med elbil, framfor å rett og slett benytte meg av kollektivtransport? Eg er ikkje so kjent i området... På førehand takk. :)

Bergen - Blå Nissan Leaf 2012,  bruktimport (250 km) frå Frankrike

MaxMad

Trafikanten sier 34 minutter med kollektivt fra Jar til Lovisenberg, det er vel ikke gitt at det går noe raskere med bil inn til Oslo om morgenen.

Du vil kunne kjørekollektivfelt fra Lysaker til Skøyen, men derfra inn til Lovisenberg tror jeg ikke det er  mer.

Du vil spare i overkant av 40 kr i bompenger hver gang du kjører inn til Oslo, men på en måned blir ikke det de store summene.


Sølve

Hurtigladeren som Hordaland fylkeskommune planlegger i Eidfjord fikk av en eller annen underlig årsak ikke støtte da Transnova tildelte støtte nå sist fredag. Dessverre, da denne hadde vært veldig nyttig for øst-vest sambandet.  Fylkeskommunen vil søke på nytt om Eidfjord (og Odda) i neste tildelingsrunde og jobber videre med saken, men ingen hurtiglader vil være klar i Eidfjord til turen du planlegger.
Bergen

Elmo

#10
T/R Oslo - Bergen med en Think som ikke kan hurtiglades http://elbil.no/mennesker/492-langtur-med-elbil
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Trond Arve

Om dere overnatter på en campingplass forbi Eidsfjord litt opp i høyden, er kanskje Geilo innen grei rekkevidde?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Steinar_h

Sitat fra: Trond Arve på mandag 11. februar 2013, klokken 22:18
Om dere overnatter på en campingplass forbi Eidsfjord litt opp i høyden, er kanskje Geilo innen grei rekkevidde?

Har du eit namn eller andresse til ein slik campingplass? Eg søkte uten å finne..

Vel, då ser det ut til at det enten vert campingplass mellom Eidfjord og Geilo ein stad, eller å bytte til bensinbil, og bruke kollektivtransport inn til Oslo i det daglege. Tusen takk for alle svar!

PS! Burde ikkje ein eventuell ny hurtiglader i Eidfjord heller plasseres litt lenger oppe i fjellet, slik at ein lettere kan kome seg heilt opp? Eidfjord er jo "unødvendig" kort avstand frå hurtigladeren på Voss, og det vil vel neppe holde å hurtiglade til 80% og deretter kjøre 90 km i kraftig stigning (med mindre ein har ein Tesla)?
Bergen - Blå Nissan Leaf 2012,  bruktimport (250 km) frå Frankrike

Eirikog

Sitat fra: Steinar_h på tirsdag 12. februar 2013, klokken 08:06
Sitat fra: Trond Arve på mandag 11. februar 2013, klokken 22:18
Om dere overnatter på en campingplass forbi Eidsfjord litt opp i høyden, er kanskje Geilo innen grei rekkevidde?

Har du eit namn eller andresse til ein slik campingplass? Eg søkte uten å finne..

Kanskje Garen Camping eller Liseth Pensjonat og Hyttetun? Vet ikke om turisthytte eller fjellstove på Dyranut (høyeste punktet) har åpent i mai/juni. Det er vel noen muligheter i Øvre Eidfjord, men da har dere fortsatt det meste av stigningen foran dere på vei østover.
Bergen
2012 Nissan Leaf "Silver Ghost" ;-)  63 000 km
2017 Nissan Leaf 30 kWh "rød perle" 63 km

eivisa

#14
Garen camping  tlf. 53665725   ca.750moh.
http://kart.gulesider.no/m/nCJ8O
http://www.garencamping.no/
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA