Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av fredag, torsdag 28. februar 2013, klokken 20:30

« forrige - neste »

Bent

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 21:13
Hvorvidt dette har hatt noen som helst effekt på salget finner vi ut ganske raskt, for reservasjonsraten overvåkes løpende. Heldigvis er målgruppen for Model S både oppegående, velutdannede og bemidlede. Dvs. folk som evner å lese mer enn overskrift og ingressen i en artikkel, så jeg ville ikke bekymret meg for at Tesla har tapt noe på å tilbakevise løgnene. I hvert fall ikke før jeg ser et dramatisk fall i antall reservasjoner.
Vi kommer nok til å få se langt verre drittpakker enn dette før Tesla blir mainstream. :)
Tesla Roadster, 25Mm

Oreo

HVA er det jeg leser i dagens Adresseavisen?
Der er det en artikkel som beskriver en test Auto Motor og Sport har gjort med drivstoff forbruket og utslippene til noen vilkårlige fossiler.
Her kommer Audi spesielt dårlig ut som viser seg å ha et drivstoff forbruk på hele 54% MER enn oppgitt fra fabrikk ved bykjøring. En kan jo risikere å gå tom for drivstoff  :'(
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 21:18ENIG
Spesielt for Norge vil 2013 vise om reservasjonene før prishoppet 1. januar melket markedet tomt eller om TM vil fortsette å selge bortimot 3.000 i året.

Det er jo ikke i prisgruppe 600K og (kjempe)stor sedan/Amischlitten volumsalget i N befinner seg.
Jeg regnet over reservasjonstakten, og den ligger på 608 biler mellom 2/1-2013 og 15/2-2013. Det blir 4931 biler i året, eller ca 25% av Tesla's planlagte produksjon.

Dette er riktignok ikke i Norge, dette er europa. Man kan vel forvente at et sted mellom 30 og 50% av disse reservasjonene er i norge, altså 1500-2500 biler per år. Dette er som kjent før Tesla får kundebiler på norske veier og åpner for prøvekjøring for alle. I USA økte dette reservasjonstakten betydelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nuvolari

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2013, klokken 09:12
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 21:18ENIG
Spesielt for Norge vil 2013 vise om reservasjonene før prishoppet 1. januar melket markedet tomt eller om TM vil fortsette å selge bortimot 3.000 i året.

Det er jo ikke i prisgruppe 600K og (kjempe)stor sedan/Amischlitten volumsalget i N befinner seg.
Jeg regnet over reservasjonstakten, og den ligger på 608 biler mellom 2/1-2013 og 15/2-2013. Det blir 4931 biler i året, eller ca 25% av Tesla's planlagte produksjon.

Dette er riktignok ikke i Norge, dette er europa. Man kan vel forvente at et sted mellom 30 og 50% av disse reservasjonene er i norge, altså 1500-2500 biler per år. Dette er som kjent før Tesla får kundebiler på norske veier og åpner for prøvekjøring for alle. I USA økte dette reservasjonstakten betydelig.

Hva var antallet siste 45 dager i 2012 til sammenligning? Holder vi oss på samme nivå første 45dg i 2013 eller faller det? Når vi legger til grunn insentivene som lå til grunn siste 45dg i 2012 er det imponerende om takten har holdt seg de første 45 dg i 2013.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 21:13
Heldigvis er målgruppen for Model S både oppegående, velutdannede og bemidlede.
Håper for TM sin skyld målgruppen er de som TROR de er oppegående, velutdannede og bemidlede. Denne gruppen er vesentlig større enn gruppen av de som ER oppegående, velutdannede og bemidlede.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mircado


AnandTech har gått gjennom saken, basert på Leaf-målinger i lab. Ingen store overraskelser, men ok grafer og tall for Leaf i hvert fall.

http://www.anandtech.com/show/6759/tesla-model-s-effects-of-temperature-on-ev-efficiency-and-range


--
Think City Zebra

timingbeltkiller

#186
Sitat fra: Bent på tirsdag 19. februar 2013, klokken 01:22
Vi kommer nok til å få se langt verre drittpakker enn dette før Tesla blir mainstream.
Et eksempel:

===================================
RE: Be careful.. by jonup on Tuesday, February 19, 2013
This is sensible piece of advice.
If you do not have common sense do not buy Model S, you will fail to charge it. On the other hand, if you have common sense, don't waste you money and get a better car.
====================================

Mighty nasty?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: angenvilla på tirsdag 19. februar 2013, klokken 13:27

AnandTech har gått gjennom saken, basert på Leaf-målinger i lab. Ingen store overraskelser, men ok grafer og tall for Leaf i hvert fall.

http://www.anandtech.com/show/6759/tesla-model-s-effects-of-temperature-on-ev-efficiency-and-range
Syns det var en ganske irrelevant analyse.

Leaf har passivt luftkjølt batteri (og for kaldt klima en resistiv batterivarmer), Model S har aktiv væskebasert temperaturstyring på batteriet. Leaf har resistivt varmeelement, Model S har varmepumpe.

Dette er så store forskjeller at en direkte sammenligning er umulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 19. februar 2013, klokken 09:16
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 19. februar 2013, klokken 09:12
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 21:18ENIG
Spesielt for Norge vil 2013 vise om reservasjonene før prishoppet 1. januar melket markedet tomt eller om TM vil fortsette å selge bortimot 3.000 i året.

Det er jo ikke i prisgruppe 600K og (kjempe)stor sedan/Amischlitten volumsalget i N befinner seg.
Jeg regnet over reservasjonstakten, og den ligger på 608 biler mellom 2/1-2013 og 15/2-2013. Det blir 4931 biler i året, eller ca 25% av Tesla's planlagte produksjon.

Dette er riktignok ikke i Norge, dette er europa. Man kan vel forvente at et sted mellom 30 og 50% av disse reservasjonene er i norge, altså 1500-2500 biler per år. Dette er som kjent før Tesla får kundebiler på norske veier og åpner for prøvekjøring for alle. I USA økte dette reservasjonstakten betydelig.

Hva var antallet siste 45 dager i 2012 til sammenligning? Holder vi oss på samme nivå første 45dg i 2013 eller faller det? Når vi legger til grunn insentivene som lå til grunn siste 45dg i 2012 er det imponerende om takten har holdt seg de første 45 dg i 2013.
Fra 15/11-2012 til 2/1-2013 ble det reservert 616 biler. Det blir 4784 over ett år, altså er det tilnærmet ingen endring.

Det er vel et faktum at jo nærmere leveransene kommer, jo høyere kan vi forvente at reservasjonstakten går. Da vil effekten av prisøkningen 1. Januar kunne forsvinne i støyen, så lenge man ser på reservasjonstakten over en litt lengre periode.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

#189
Jaja. I dag har det rullet gratis reklame for Tesla hele dagen på CNBC. De knuser NYTs artikkel, og aksjekursen er kraftig opp. NYTs artikkel begynner virkelig å se dårlig ut, og Sullivans respons blir mer og mer patetisk. Ser ut til at Musk har fått uttelling for sine utspill, og med CNN, CNBC + entusiastiske eiere begynner det å bli tydelig at Broder hadde ett mål for øyet.

Bra positiv spin i dag i hvert fall.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Quattro

Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Øyvind.h

Så filmen fra 1.40PM nå. Dette er reklame du ikke kan kjøpe for penger  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tk74

Ny blogg fra Elon  :)

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/most-peculiar-test-drive-follow

Yesterday, The New York Times reversed its opinion on the review of our Model S and no longer believes that it was an accurate account of what happened. After investigating the facts surrounding the test drive, the Public Editor agreed that John Broder had "problems with precision and judgment," "took casual and imprecise notes" and made "few conclusions that are unassailable."

We would like to thank Margaret Sullivan and The New York Times for looking into this matter and thoughtfully considering the public evidence, as well as additional evidence provided on background. A debt of appreciation is also owed to other media outlets, such as CNN, CNBC, and Consumer Reports, who repeated The New York Times test drive at normal highway speeds and comfortable cabin temperatures without ever running out of range.

But, most of all, we would like to thank our customers, who rallied immediately to the defense of Tesla and the electric car revolution, sending hundreds of heartfelt letters of support to The New York Times in the space of a few days! Entirely of their own volition, several customers spent the past holiday weekend recreating the Broder test drive route and showing that it can be done easily using the Tesla Supercharger network on the East Coast. You guys are awesome!

The bottom line is that the Model S combined with Supercharging works well for a long road trip, even in a cold, snowy winter. Nonetheless, we will keep increasing the number of Superchargers, improving the software in the car (via over the air updates), and the technology behind the Supercharger itself. Without people even having to think about it or Tesla having to physically touch the car, the free long distance travel enabled by our Superchargers will steadily improve with each passing month.

Elon
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Quattro

Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Øyvind.h

Sitat fra: Quattro på onsdag 20. februar 2013, klokken 20:44
Interessant artikkel om saken:

http://readwrite.com/2013/02/19/would-you-buy-a-tesla-model-s

Vesentlige feil i Broders artikkel er for lengst konstatert, så den bør ikke brukes som grunnlag for noe som helst. Men det er korrekt som Lyons skriver at en elbil krever mer planlegging på langturer enn en fossilbil. Det er mange som vil slite med dette, og dermed faller mange utenfor målgruppen til Model S. Og han har rett i at feilraten er høyere enn for en del andre biler, og at det for mange vil være fornuftig å vente på versjon 2.0.

For øvrig rart Lyon glatt droppet å nevne at CNN og CNBC demonstrerte hvor konstruert Broders artikkel var?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA