Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av fredag, torsdag 28. februar 2013, klokken 20:30

« forrige - neste »

tk74

Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Øyvind.h

#166
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 19:11
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 18:44
Mtp hva det reelt sett koster å bruke bil er det fullstendig galskap å kjøre egen bil 2000km for å ha den på destinasjonen.
Bilkostnad per kjørte km er degressiv av natur. Du må derfor regne marginalkostnad og ikke gjennomsnittskostnad for disse 2000 km'ene og for de km du kjører egen bil isf leiebil på destinasjonen. Marginalkostnaden på sparte leiebilkm er forøvrig oftest negativ = marginalkostnader egen bil lavere enn leiebilkostnad.

Dessuten er antall personer i bilen avgjørende for om det er billigst å fly eller å kjøre bil.
Med 5 personer kan det sågar være billigere å kjøre leiebil enn å fly.
2000km hver vei blir selvsagt 4000km totalt (eller ca 4.500 fra Oslo-Toscana som jeg skal til senere i år). Så mange km innebærer raskt et hakk eller to opp på kjørelengden hos forsikringsselskapet. Ny service på bilen rykker tilsvarende nærmere. Legg til bompasseringer og at du bruker flere dager av ferien på å transportere bilen din frem og tilbake skjønner du raskt at det er galskap å frakte egen bil til destinasjonen. Jo fler personer i bilen, jo mer tid kastes bort. Er derimot hensikten å få en flott biltur og ikke bare ha egen bil på destinasjonen blir saken en annen. Kjører du en billig gammel bil kan man også holde kostnadene nede. Men en billig gammel bil innbyr ikke akkurat til lange turer, ei heller er det å anbefale av sikkerhetsmessige hensyn.

Og bare så det er sagt, jeg kunne gjerne tatt en 4500km road-trip om det er Model S jeg skal kjøre :)

Nok OT fra meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: OleJA på mandag 18. februar 2013, klokken 19:35
Og hva har så dette med 'Topic' å gjøre? Sikkert artig å diskutere ferieplaner - men ikke i denne tråden.
Tråden går i prinsippet ut på tvil om langturs-dugleiken til S.
Muligheten for og problemene med feriekjøring går nettopp på denne dugleiken.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#168
Sitat fra: tk74 på mandag 18. februar 2013, klokken 19:43
Ny artikkel fra NY Times.
http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/02/18/problems-with-precision-and-judgment-but-not-integrity-in-tesla-test/#more-3373

Leste bloggen nå. Elendig forsøk på å forsvare Broder.
Hun skriver bl.a. "A little red notebook is no match for digital logs". "Unaware that he was monitored...."

Ja da er det jo greit å bøye sannheten såfremt det ikke kan dokumenteres at man lyver da?

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Quattro

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 19:52
Sitat fra: OleJA på mandag 18. februar 2013, klokken 19:35
Og hva har så dette med 'Topic' å gjøre? Sikkert artig å diskutere ferieplaner - men ikke i denne tråden.
Tråden går i prinsippet ut på tvil om langturs-dugleiken til S.
Muligheten for og problemene med feriekjøring går nettopp på denne dugleiken.

Haha, man skal høre mye før øra detter av. Tråden går ut på artikkelen i NY Times. Tråden er nå dessverre ødelagt om Autobahn hastigheter og biltog til Middelhavet.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 19:45
Ny service på bilen rykker tilsvarende nærmere.
Har ikke du bil med computerstyrte serviceintervall?
Dersom du til daglig har småkjøring, er det meget mulig du etter langkjøring på 4000 km har flere km til neste service enn før du dro.

Det er også mulig du har forlenget levetiden til partikkelfilteret med noen 10 tusen km.

Sitat
Er derimot hensikten å få en flott biltur og ikke bare ha egen bil på destinasjonen blir saken en annen.
Hensikten er begge deler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Quattro på mandag 18. februar 2013, klokken 19:57
Haha, man skal høre mye før øra detter av. Tråden går ut på artikkelen i NY Times. Tråden er nå dessverre ødelagt om Autobahn hastigheter og biltog til Middelhavet.
Du benekter med andre ord artikkelen i NYT handlet om (manglende)  langturs-dugleik til S.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 19:53
Sitat fra: tk74 på mandag 18. februar 2013, klokken 19:43
Ny artikkel fra NY Times.
http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/02/18/problems-with-precision-and-judgment-but-not-integrity-in-tesla-test/#more-3373

Leste bloggen nå. Elendig forsøk på å forsvare Broder.
Hun skriver bl.a. "A little red notebook is no match for digital logs". "Unaware that he was monitored...."

Ja da er det jo greit å bøye sannheten såfremt det ikke kan dokumenteres at man lyver da?
Jeg leser den mer som at NYT føler de MÅ forsvare Broder, og har funnet en måte å gjøre det på - ved å ikke gå i detalj alle løgnene som er skrevet. I tillegg sier de at dersom Broder hadde fulgt common sense (her: lest manualen) hadde ikke noe av dette skjedd. Indirekte; han var dum, men vi kan ikke sparke ham for det...
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Øyvind.h

#173
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 20:02
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 19:45
Ny service på bilen rykker tilsvarende nærmere.
Har ikke du bil med computerstyrte serviceintervall?
Dersom du til daglig har småkjøring, er det meget mulig du etter langkjøring på 4000 km har flere km til neste service enn før du dro.

Det er også mulig du har forlenget levetiden til partikkelfilteret med noen 10 tusen km.

Sitat
Er derimot hensikten å få en flott biltur og ikke bare ha egen bil på destinasjonen blir saken en annen.
Hensikten er begge deler.
Bilen har datastyrt service-indikator. Jeg vil tro jeg har en vanlig sammensetning av kjøring. Mest småkjøring, 10-15 turer på 15-20 mil hver, 2-3 turer på 30-35 mil samt et par turer på 45 mil hver vei årlig. Langturer får jeg altså inn uten å legge ut på 4500km tur til Toscana i tillegg. Å påstå at neste service vil være lenger unna etter en så lang tur enn før jeg dro blir bare tull. Og spekulasjoner om at partikkelfilteret vil vare lenger forblir nettopp det, spekulasjoner.

For øvrig skrev jeg at det er galskap å kjøre bilen 2000km en vei (4000km tur/retur) for å ha bilen på destinasjonen. En bilferie hvor turen er målet blir noe annet, men det var ikke det jeg skrev om.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: ohh på mandag 18. februar 2013, klokken 20:17
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 19:53
Sitat fra: tk74 på mandag 18. februar 2013, klokken 19:43
Ny artikkel fra NY Times.
http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/02/18/problems-with-precision-and-judgment-but-not-integrity-in-tesla-test/#more-3373

Leste bloggen nå. Elendig forsøk på å forsvare Broder.
Hun skriver bl.a. "A little red notebook is no match for digital logs". "Unaware that he was monitored...."

Ja da er det jo greit å bøye sannheten såfremt det ikke kan dokumenteres at man lyver da?
Jeg leser den mer som at NYT føler de MÅ forsvare Broder, og har funnet en måte å gjøre det på - ved å ikke gå i detalj alle løgnene som er skrevet. I tillegg sier de at dersom Broder hadde fulgt common sense (her: lest manualen) hadde ikke noe av dette skjedd. Indirekte; han var dum, men vi kan ikke sparke ham for det...
Og i lys av alt som er kommet frem er det provoserende at hun fortsatt antyder at Broder endte der han gjorde fordi han var inkompetent. En idiot kan selvfølgelig prestere det samme (og verden er full av idioter), men det endrer ikke det faktum at Broder åpenbart ønsket å ikke nå frem, noe han lykkes med. Man kan lett gå tom for bensin også om man er litt uoppmerksom, uten at bensinbilene bør kritiseres for førerens tabber.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#175
Sitat fra: tk74 på mandag 18. februar 2013, klokken 19:43
Ny artikkel fra NY Times.
http://publiceditor.blogs.nytimes.com/2013/02/18/problems-with-precision-and-judgment-but-not-integrity-in-tesla-test/#more-3373
Testen endte i katastrofe fordi journalisten ikke forsto:
- Tankinstrumentet til en bensinbil du parkerer utenfor hotellet i kuldegrader om kvelden viser nøyaktig samme innhold neste morgen.
- Batteriinstrumentet viser betydelig mindre rekkevidde neste morgen.
= Kulda spiser batterisaft, men ikke bensin/diesel.
Flertallet av de 300 millionene i USA er antakelig ikke klar over dette.
Eller i det minste hvor raskt og hvor mye den spiser.

Nettoresultatet av (den unødvendig langvarige) krigen merllom Musk og NYT er antakelig at både Tesla-menigheten og elbiltvilerne er blitt bestyrket i troen.

Og siden menigheten er i sterkt mindretall blant bileierne, har antakelig TM tapt mest på at de ikke lot være å svare på artikkelen slik at saken hadde blitt lagt død i fødselen. NYT har antakelig øket løssalget.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Hvorvidt dette har hatt noen som helst effekt på salget finner vi ut ganske raskt, for reservasjonsraten overvåkes løpende. Heldigvis er målgruppen for Model S både oppegående, velutdannede og bemidlede. Dvs. folk som evner å lese mer enn overskrift og ingressen i en artikkel, så jeg ville ikke bekymret meg for at Tesla har tapt noe på å tilbakevise løgnene. I hvert fall ikke før jeg ser et dramatisk fall i antall reservasjoner.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#177
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 21:13
Hvorvidt dette har hatt noen som helst effekt på salget finner vi ut ganske raskt, for reservasjonsraten overvåkes løpende. Heldigvis er målgruppen for Model S både oppegående, velutdannede og bemidlede. Dvs. folk som evner å lese mer enn overskrift og ingressen i en artikkel, så jeg ville ikke bekymret meg for at Tesla har tapt noe på å tilbakevise løgnene. I hvert fall ikke før jeg ser et dramatisk fall i antall reservasjoner.
ENIG
Spesielt for Norge vil 2013 vise om reservasjonene før prishoppet 1. januar melket markedet tomt eller om TM vil fortsette å selge bortimot 3.000 i året.

Det er jo ikke i prisgruppe 600K og (kjempe)stor sedan/Amischlitten volumsalget i N befinner seg.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Artikkelen vil nok ikke påvirke salget ene eller andre veien.

Det var bare snakk om dårlig journalistikk, og denne nye artikkelen bekrefter jo dette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#179
artikkelen har i alle fall gjord det tydelig at man må planlegge turer med elbiler nøye og at man ikke kan forvente samme "komfort" som med fosilbilen.

Oppgående og velutdannede har sikkert fått dette med seg pga artikkelen, teslas svar og etterfølgende test.

Tror ikke at hele saken har hatt noen betyding for salget av Model S, siden de fleste er vel klar over denne svakheten til batteridrevne biler.
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA