Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av fredag, torsdag 28. februar 2013, klokken 20:30

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 15:46
Med 2 sjåfører kjører du Fehmarn-Italia eller -Spania greitt nonstop på under 2 døgn med en diesel. 100% umulig med en elbil.

Samme Oslo-Kirkenes enten du kjører E6 eller Sverige.

Jeg har jo tenkt meg til Nordkapp neste sommer og det kan godt hende vi tar med Kirkenes. Men vi har nok forskjellig syn på bilferie for jeg har tenkt å bruke ca. 3 uker på turen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 17:59
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 15:46
Med 2 sjåfører kjører du Fehmarn-Italia eller -Spania greitt nonstop på under 2 døgn med en diesel. 100% umulig med en elbil.
Gidder man det da ? Om jeg ikke tar feil går det biltog på omtrent denne strekningen (ihvertfall fra Hamburg). Må jo være mye mer behagelig å sove seg frem i en sovekupé...
Noen like mora. Andre dattera.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 18:01
Jeg har jo tenkt meg til Nordkapp neste sommer og det kan godt hende vi tar med Kirkenes. Men vi har nok forskjellig syn på bilferie for jeg har tenkt å bruke ca. 3 uker på turen...
Greitt første gangen du tar turen
5. og 10. gangen blir det som Tyskland når du skal til Middelhavet og Vestfold når du skal til Kr.sand S: Fortest mulig gjennom!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 18:08
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 18:01
Jeg har jo tenkt meg til Nordkapp neste sommer og det kan godt hende vi tar med Kirkenes. Men vi har nok forskjellig syn på bilferie for jeg har tenkt å bruke ca. 3 uker på turen...
Greitt første gangen du tar turen
5. og 10. gangen blir det som Tyskland når du skal til Middelhavet og Vestfold når du skal til Kr.sand S: Fortest mulig gjennom!

Hadde jeg hatt behov for å dra jevnlig til Kirkenes så hadde det nok blitt fly ja. Tilfeldigvis bruker jeg fly når jeg skal til Middelhavet også, merkelig det der ;)

Bil bruker jeg på kortere distanser (maks 70 mil) eller om selve turen er målet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Jeg kan skjønne at man kjører over 1000 km uten å stoppe om bilen er full. Hvis man er 5+ personer i bilen så begynner det å lønne seg en del i forhold til fly. Jeg skjønner det ikke i det hele tatt om man er 1-2 personer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. februar 2013, klokken 18:22
Jeg kan skjønne at man kjører over 1000 km uten å stoppe om bilen er full. Hvis man er 5+ personer i bilen så begynner det å lønne seg en del i forhold til fly. Jeg skjønner det ikke i det hele tatt om man er 1-2 personer.
Noen syns det er dønn kjedelig å fly og kjempemoro å kjøre bil.
I tillegg kommer fordelen med egen bil framfor leiebil på bestemmelsesstedet.

Og skal du komme ned på lav km-utgift, må du kjøre langt.
Du har kjempestor mengderabatt på bilkjøring.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

leafster


Øyvind.h

Mtp hva det reelt sett koster å bruke bil er det fullstendig galskap å kjøre egen bil 2000km for å ha den på destinasjonen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Celter

Jeg har det enkelt når det gjelder langturer. Alt over 35 mil kjører jeg ikke. Da flyr jeg. At jeg kjører over 20 mil på en dag, skjer kanskje 1 gang i året. Tesla er derfor midt i blinken for meg.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. februar 2013, klokken 18:16
Bil bruker jeg på kortere distanser (maks 70 mil) eller om selve turen er målet.
Totalutgiftene per km blir noe mindre med 52 årlige turer a 1000 km enn med 520 turer a 100km. Og tilsvarende om du halverer tallene. Det dyreste per km er å bruke bilen som erstatning for sykkel og spasersko i bykjøring.

Uansett er en bil til 300 K mer fornuftig enn en til 600. Og mer så jo lavere årlig kjørelengde du har. Bare avskriving og rentetap på bundet kapital gir betydelig forskjell. I tillegg kommer lavere forbruk, billigere dekk og andre slitedeler + + +.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 18:44
Mtp hva det reelt sett koster å bruke bil er det fullstendig galskap å kjøre egen bil 2000km for å ha den på destinasjonen.
Bilkostnad per kjørte km er degressiv av natur. Du må derfor regne marginalkostnad og ikke gjennomsnittskostnad for disse 2000 km'ene og for de km du kjører egen bil isf leiebil på destinasjonen. Marginalkostnaden på sparte leiebilkm er forøvrig oftest negativ = marginalkostnader egen bil lavere enn leiebilkostnad.

Dessuten er antall personer i bilen avgjørende for om det er billigst å fly eller å kjøre bil.
Med 5 personer kan det sågar være billigere å kjøre leiebil enn å fly.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gjermund

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 18. februar 2013, klokken 19:11
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. februar 2013, klokken 18:44
Mtp hva det reelt sett koster å bruke bil er det fullstendig galskap å kjøre egen bil 2000km for å ha den på destinasjonen.
Bilkostnad per kjørte km er degressiv av natur. Du må derfor regne marginalkostnad og ikke gjennomsnittskostnad for disse 2000 km'ene og for de km du kjører egen bil isf leiebil på destinasjonen. Marginalkostnaden på sparte leiebilkm er forøvrig oftest negativ = marginalkostnader egen bil lavere enn leiebilkostnad.

Dessuten er antall personer i bilen avgjørende for om det er billigst å fly eller å kjøre bil.
Med 5 personer kan det sågar være billigere å kjøre leiebil enn å fly.

Ja spesielt for kortere turer.

Etter Teslaen er levert (forutsatt at den er så god å kjøre som jeg håper), tror jeg at jeg kommer til å begynne å vurdere å kjøre til østlandet, men da trenger jeg en hurtiglader på veien, ellers må jeg vel ta en litt lengre pause.

timingbeltkiller

Sitat fra: Celter på mandag 18. februar 2013, klokken 18:54
Jeg har det enkelt når det gjelder langturer. Alt over 35 mil kjører jeg ikke. Da flyr jeg. At jeg kjører over 20 mil på en dag, skjer kanskje 1 gang i året. Tesla er derfor midt i blinken for meg.
Høres ut som du kjører så lite at årlig kostnad blir liten, men kostnad per kjørte km (meget) høy.
Bilkostnader er degressive (mengderabatt) av natur. Jo mindre du kjører jo høyere kostnad per km.
Og stor bil til 600K gir i tillegg høyere kostnad enn mindre bil til 300.

Er ikke Leaf enda mer midt i blinken til ditt bruk?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OleJA

Og hva har så dette med 'Topic' å gjøre? Sikkert artig å diskutere ferieplaner - men ikke i denne tråden.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA