Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fisker Karma - 1300 Nm??

Startet av Lene Jensen, mandag 25. februar 2013, klokken 16:58

« forrige - neste »

Lene Jensen

Jeg skrev om tidligere i en annen tråd at en dag hadde bilen bare ladet 10% mens jeg var på jobb og at det lyste rødt på ladekladden.

Vel, i går da jeg skulle sette støpselet i veggen så lyste det rødt igjen. Det lyste grønt i symbolet som viser at det er strøm i veggen, men i tegningen av kladden så lyste det rødt og bilen tok heller ikke lading. Etter å ha prøvd å ta støpselet ut og inn noen ganger så kom det grønt lys og bilen begynte å lade. Etter noen timer sjekket jeg og det var rødt lys og bilen hadde ikke ladet nevneverdig. Så jeg kjørte til RS med de 20% jeg hadde, de "nullstilte" kladden ved å trykke på knappene og prøvde igjen. Da ladet den som den skulle.

Stein Erik på RS sa at det var et parkeringssted hvor det hadde vært problemer med jordfeil og denne typen ladekabel i kombinasjon. Hvis man satte inn støpselet den ene veien så følte støpselet jordfeilen og kladden slo seg ut. Hvis man tok ut støpselet, roterte det 180 grader og satte det inn igjen så gikk det greit, det var noe med en føler på støpselet som bare er på den ene siden.

Mulig at dette stemmer med der jeg lader på jobben for jeg har kladden liggende på et bord (under tak) og den pleier å ligge den ene veien og i går lå den den andre veien noe som kan tyde på at jeg har satt i støpselet annerledes enn jeg pleier.

Enden på visa var at jeg byttet min nye ladekabel mot en gammel original kabel, så slipper jeg å få det problemet flere ganger.

Lovte electrolux at jeg skulle fortelle hvordan det gikk, og det har jeg gjort nå  :)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

mohpet

Er bildet av den nye eller gamle? Original er sort ikke sant?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lene Jensen

Bildet er av den "nye" kladen, som jeg nå har byttet ut med den svarte "gamle" kladden. Den nye er jo mere fancy da.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

mohpet

Men ble noen biler solgt opprinnelig med denne "nye"?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lene Jensen

Det tror jeg ikke.

Iflg RS ble denne kabelen kjøpt fra dem av noen som hadde bilen før meg (usikker på om det var forhandleren jeg kjøpte av eller forhandleren som hadde bilen før dem, eller privatpersonen som har eid bilen fra den var ny).
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Etter å ha måttet bytte ladekabel enda en gang hos R&S (den jeg fikk var det brudd i), så lader nå bilen som en drøm.

Bruker power charging på jobb, det må til. En dag kom "lavt batterinivå"-lyset på rett før jobb, og for at den da skulle lade 110% (opp til 100% på nåla og enda litt til så ladelampen i bilen slår seg av) så tok det ni timer selv med power charge.

Men stort sett har jeg minst 20% igjen når jeg kommer til jobben så det går greit å lade fullt opp i løpet av åtte timer.

Hjemme i garasjen står den jo lenge over natta så da bruker jeg vanlig lading.

Savner litt mulighet for hurtiglading om man skulle ta seg en lengre tur og få behov for lading i løpet av en pause på veien.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

elektrolux

Sitat fra: Lene Jensen på onsdag 20. februar 2013, klokken 15:58
Savner litt mulighet for hurtiglading om man skulle ta seg en lengre tur og få behov for lading i løpet av en pause på veien.

Det jobbes med dette, og er vi heldige vil det dukke opp ladeløsninger som vil gi inntil 3 ganger hurtigere lading fra 3 fase stikk. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. februar 2013, klokken 16:45
Sitat fra: Lene Jensen på onsdag 20. februar 2013, klokken 15:58
Savner litt mulighet for hurtiglading om man skulle ta seg en lengre tur og få behov for lading i løpet av en pause på veien.

Det jobbes med dette, og er vi heldige vil det dukke opp ladeløsninger som vil gi inntil 3 ganger hurtigere lading fra 3 fase stikk. ;)
Også for Zebra, er de bygget for dette?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

Sitat fra: mohpet på onsdag 20. februar 2013, klokken 17:08
Også for Zebra, er de bygget for dette?
Zebra-cellene brukt i Think støtter maks 10A lading, så svaret er nei.
Eltek-laderen i gen2-pcu gir litt høyere batteristrøm ved powercharge (ca7-8A) enn laderen i gen1-pcu (ca 6-7A). Sånn sett kan man ved å bygge inn en tilleggslader redusere ladetiden noe.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

Og det som gjør ladetiden lang på Zebra er pusen på to timer ved 80%

Vær også obs på at ved 10A lading trekker bilen maks 10A inklusiv AC batterivarme, ved 16A lading trekker den 13A til lading + batterivarme.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lene Jensen

Jeg visste ikke at det var en pause. Noen som kan utdype dette? Hvordan vet man hvor lang pausen er?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

hma

Sitat fra: Lene Jensen på torsdag 21. februar 2013, klokken 10:57
Jeg visste ikke at det var en pause. Noen som kan utdype dette? Hvordan vet man hvor lang pausen er?
Zebra-batteriet (kjemi + elektronikk) er konstruert slik at det tar en pause i ladingen ved 80% SOC.
Pausen benyttes til å sjekke en del parametere (temperatur, endring i temperatur, spenning og spenningsfall). I denne perioden lades batteriet ut ørlittegrann (ikke merkbart) slik at kalibrering av SOC kan finne sted. Når denne prosedyren er utført fortsetter lading helt til spenning når ca 384,5V.
Mot slutten vil ladestrømmen reduseres, slik at tiden fra 80-100% kan variere noe.

Uten å vite det eksakt, tror jeg pausen ved 80% kan variere for gen0/1 og gen2-biler, men mener den minimum er 30 minutter.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lene Jensen

Takk for forklaringen, Håkon. Setter stor pris på at dere tar dere tid til å lære opp en nybegynner :-)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

hma

Sitat fra: Lene Jensen på torsdag 21. februar 2013, klokken 12:11
Takk for forklaringen, Håkon. Setter stor pris på at dere tar dere tid til å lære opp en nybegynner :-)
Det er bare hyggelig. Tror mange her fortsatt setter pris på at vi diskuterer elbil på elbilforum.
Mange av postene den senere tid handler om spekulasjoner rundt aksjekurser og hvilke aluminiumsfelger som ser tøffest ut. Jeg syns det er fint om dette nettstedet også kan være et sted hvor man kan lære noe om kjøretøyene våre ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA