Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Testtur/inntrykk Tesla S

Startet av nyttblad, søndag 24. februar 2013, klokken 09:49

« forrige - neste »

nyttblad

Har siste uka opplevd to ganger at lader har slått ut sikring. Første gang i forrige uke, satte stikkontakt på lader i veggen på jobb (Telenor). Sto gnister ut av kontakten og sikringen gikk. Har etter det ikke opplevet noen problemer. Så skjedde det samme hjemme i dag. Plugget inn laderen i veggen (16A sikring). Gnister sto ut og sikringen gikk.
Bruker laderen som fulgte med bilen ved kjøp.
Kan det være et problem med laderen eller er det eventuell fuktighet som kan være problemet?
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Rasmus.B

Ikke at det skal ha så mye å si, men plugger du først inn i veggen og så inn i bilen? Og hva skjedde etterpå? Var det bare å resette sikringen og lade? eller måtte du gi opp lading? Litt fukt vil nok ikke føre til gnister, men heller at jorfeilsbryteren slår ut hvis du har det på din installasjon. For meg ser det ut som om det er en feil i kabelen. Du kan jo prøve å fremprovosere feilen ved å tøye og bøye på kabelen. Hvis kladden henger etter stikket hele tiden kan det jo være at kabelen har blitt skadet.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

nyttblad

Plugger først inn i veggen. Gnist og sikringa slått ut. Ladekabelen har kun vært i veggen og ikke bilen.
Hjemme resatte jeg sikringen og satte stikket i veggen igjen og alt som normalt så plugget inn bilen og lading går som normalt.
Hjemme henger ikke kabelen etter stikket men har en strips som jeg henger på en skrue på veggen.
Hadde kabelen innom Birger N Haug i forrige uke der de plugga den i veggen og alt så normalt ut så de mente det var bare å bruke den som normalt.
Redd for at noe eventuelt kan skje så når det nå skjedde igjen er jeg litt skeptisk.
Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

Rasmus.B

Skjønner at du er skeptisk, ja. Skjer det igjen så er det kanskje mulig å gå til forhandleren og høre om du f.eks. kan få byttelåne med demobilen deres. Da finner de sikkert fort ut at det er noe feil med kabelen, og du kan få en ny eller beholde den du allerede låner.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Bil2

Litt på siden, men i samme gate allikevel:

Har to punkter i garasjen som er koblet uavhenig av hverandre, og koblet til henholdsvis en 10A og en 16A sikring.
Leafen lades problemfritt fra begge punktene, men det har plutselig oppstått et annet problem.

Når motorvarmeren på Touranen kobles til, ryker sikringen, uavhengig av hvilket av de to punktene jeg bruker. Har prøvd med ulike skjøteledninger, uten skjøteledning, og jeg har byttet kabelen som kobles til bilen(den ene helt ubrukt)
På siste service gikk de over motorvarmeren, men kan ikke finne noen feil på den.

I et siste desperat forsøk på å oppklare dette koblet jeg den til et punkt i yttergangen - da gikk ikke sikringa!
Noen som har en ide om hva dette kan være?
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

Rio

Sitat fra: Bil2 på fredag 08. februar 2013, klokken 09:10
Litt på siden, men i samme gate allikevel:

Har to punkter i garasjen som er koblet uavhenig av hverandre, og koblet til henholdsvis en 10A og en 16A sikring.
Leafen lades problemfritt fra begge punktene, men det har plutselig oppstått et annet problem.

Når motorvarmeren på Touranen kobles til, ryker sikringen, uavhengig av hvilket av de to punktene jeg bruker. Har prøvd med ulike skjøteledninger, uten skjøteledning, og jeg har byttet kabelen som kobles til bilen(den ene helt ubrukt)
På siste service gikk de over motorvarmeren, men kan ikke finne noen feil på den.

I et siste desperat forsøk på å oppklare dette koblet jeg den til et punkt i yttergangen - da gikk ikke sikringa!
Noen som har en ide om hva dette kan være?

Er det en sikring som går, eller er det en jordfeilbryter (har en liten knapp med "T" for test på)?

(Beklager hvis jeg "fornærmer" deg, det er bare at mange skriver "sikring" når det egentlig er en jordfeilbryter som står der, og da blir årsaken/svaret helt forskjellig.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#6
Sitat fra: Rio på fredag 08. februar 2013, klokken 09:27
Er det en sikring som går, eller er det en jordfeilbryter (har en liten knapp med "T" for test på)?
Tyder på jordfeilbryter ja (dersom punktet i gangen ikke har jordet stikkontakt, kan en være nesten helt sikker på at det er jorfeil på motorvarmer).
Vær også klar over at mange har kombiautomater, altså jordfeilbryter og sikring i et.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Sitat fra: Griffel på fredag 08. februar 2013, klokken 09:48
Sitat fra: Rio på fredag 08. februar 2013, klokken 09:27
Er det en sikring som går, eller er det en jordfeilbryter (har en liten knapp med "T" for test på)?
Tyder på jordfeilbryter ja (dersom punktet i gangen ikke har jordet stikkontakt, kan en være nesten helt sikker på at det er jorfeil på motorvarmer).
Vær også klar over at mange har kombiautomater, altså jordfeilbryter og sikring i et.

Og for all del. Hvis du bruker ujordet stikk i gang samtidig som du har jordfeil på motorvarmeren din, og "sikringen" (sannsynligvis jordfeilautomaten) ikke ryker da. Da står du i virkelig fare for å få farlig / dødelig strøm gjennom deg når du tar i bilen.

Aldri skjøteledning fra ujordete stikkontakter ut til utstyr ute. UANSETT!!!

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Bil2

Sitat fra: Griffel på fredag 08. februar 2013, klokken 09:48
Sitat fra: Rio på fredag 08. februar 2013, klokken 09:27
Er det en sikring som går, eller er det en jordfeilbryter (har en liten knapp med "T" for test på)?
Tyder på jordfeilbryter ja (dersom punktet i gangen ikke har jordet stikkontakt, kan en være nesten helt sikker på at det er jorfeil på motorvarmer).
Vær også klar over at mange har kombiautomater, altså jordfeilbryter og sikring i et.

Takk for mange svar.

Sikringene sitter i to ulike skap, og ved nærmere ettertanke er det jordfeilknappen som spretter ut i ett av skapene, mens i det andre skapet er det sikringen. Det er mulig denne har innebygd jordfeilbryter.

Stikkontakten i gangen er ujordet, ja. Har ingen planer om å bruke denne fast til uteaktiviteter. :)
Møller påstår at de fikk varmeren til å funke utmerket når de testet den på verkstedet, men jeg får ringe dem igjen.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

Leaffen

Sitat fra: Bil2 på fredag 08. februar 2013, klokken 13:12
Sitat fra: Griffel på fredag 08. februar 2013, klokken 09:48
Sitat fra: Rio på fredag 08. februar 2013, klokken 09:27
Er det en sikring som går, eller er det en jordfeilbryter (har en liten knapp med "T" for test på)?
Tyder på jordfeilbryter ja (dersom punktet i gangen ikke har jordet stikkontakt, kan en være nesten helt sikker på at det er jorfeil på motorvarmer).
Vær også klar over at mange har kombiautomater, altså jordfeilbryter og sikring i et.

Takk for mange svar.

Sikringene sitter i to ulike skap, og ved nærmere ettertanke er det jordfeilknappen som spretter ut i ett av skapene, mens i det andre skapet er det sikringen. Det er mulig denne har innebygd jordfeilbryter.

Stikkontakten i gangen er ujordet, ja. Har ingen planer om å bruke denne fast til uteaktiviteter. :)
Møller påstår at de fikk varmeren til å funke utmerket når de testet den på verkstedet, men jeg får ringe dem igjen.

Det at Møller får denne til å funke utmerket, kan jo for eksempel bety at de bare har plugget denne til en stikkontakt uten jordfeilbryter. Få elektrikeren din til å megge den, så får du nok svaret. Tviler på at noen bilverksteder har meggere tilgjengelig for å isolasonsteste denne typen utstyr.



Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Griffel

Sitat fra: Bil2 på fredag 08. februar 2013, klokken 13:12
Stikkontakten i gangen er ujordet, ja. Har ingen planer om å bruke denne fast til uteaktiviteter. :)
Møller påstår at de fikk varmeren til å funke utmerket når de testet den på verkstedet, men jeg får ringe dem igjen.
På verkstedet er det mange muligheter for at de får dette til å virke.
De har kanskje ikke jordfeilbryter.
De har kanskje jordfeilbryter med høyere feilstrømgrense
De bruker kanskje en skjøteledning med defekt jordledning

På verkstedet er det bilmekanikkere ikke elektrikkere, og de har kanskje ikk en gang utstyr for å måle isolasjonsmotstand.
Ikke destomindre bruk jordet stikkontakt og skjøteledning med jord for alt utendørs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

En lett test er å se om problemet er saltlake (som leder strøm) i kontakten på bilen.

Rens kontaktene (inkl. begge ender av kontakten mellom den interne kabelen og motorvarmeren) for salt og "skitt".

Det er ikke usannsynlig at krypstrømmene her er nok til å få en jordfeilbryter til å slå ut.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Modelsn på fredag 08. februar 2013, klokken 11:58
Aldri skjøteledning fra ujordete stikkontakter ut til utstyr ute. UANSETT!!!



Jeg trodde ikke vi var så nøye på det når det gjaldt folk som kjører fossilbil!  :P

;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Sitat fra: Rio på fredag 08. februar 2013, klokken 18:00
Sitat fra: Modelsn på fredag 08. februar 2013, klokken 11:58
Aldri skjøteledning fra ujordete stikkontakter ut til utstyr ute. UANSETT!!!
Jeg trodde ikke vi var så nøye på det når det gjaldt folk som kjører fossilbil!  :P
;D
Æ: jeg kjører fossilbil
(fant ikke mindre font)
:-[
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Sitat fra: Rio på fredag 08. februar 2013, klokken 18:00
Sitat fra: Modelsn på fredag 08. februar 2013, klokken 11:58
Aldri skjøteledning fra ujordete stikkontakter ut til utstyr ute. UANSETT!!!



Jeg trodde ikke vi var så nøye på det når det gjaldt folk som kjører fossilbil!  :P

;D

Vi trenger alle. I hvert fall dem som betaler avgifter og bompenger. Og hvem skulle vi ellers harsellert med?

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA