Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venture one

Startet av PLUTO, mandag 03. mars 2008, klokken 20:33

« forrige - neste »

PLUTO

For et par dager siden satte jeg bilen på lading over natten, men når jeg kom ut på morgenen kjørte kjøleviften for fult, men energimåleren viste kun 40% og den ladet ikke mer (kun 0,4A)

Jeg kjørte den en liten tur og ladet den igjen. Samme skjedde; den lader kun til 40%. Jeg kjørte den da helt tom og satte den til lading. De stoppet igjen ved 40% og energimåleren viste at jeg hadde brukt 5,3kWh for å komme dit. jeg kjørte bilen ned til ca 20% og ladet den igjen idag. den stoppet igjen ved 40% og hadde da fylt opp 2,6kWh. batteriet har nå 127V. vannpumpa lager lyd som vanlig.
??? noen med lignende erfaringer?

Jeg har en blokk med lavere kapasitet en de øvrige, men ellers har alt vært fint. Alle blokker ligger nok så jevnt i spenning i følge Pak Trakr.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#1
Det var noe med den 40% grensen. Huske å ha lest om flere med samme problem. Jeg har prøvd og lese ut innlegg fra den Thinkers forum i cached format men vet ikke hvordan man gjør det. Opplysninger fra data kyndige velkommen.
Det ser ut som BMS har stoppet lading pga oppfattet høy temperatur i batteripakke og fordi du har problemmer meg temperaturfølere det kan være riktig. Første ladefasen er kjølende og kanskje BMSen tillater det. Koble fra følerne og montere en motstand etter Hennings ambefalinger og se hvordan det går.
Du få instrumentet snart.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Ser ikke ut som google har cachet så veldig mye. Det du kan gjøre er å hive på site:thinkers.no når du googler. Da vil eventuelle treff være fra thinkers.no
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Forumet har en utmerket søkefunksjon øverst på hver side; http://elbil.no/forum/index.php?topic=239.0
kom opp.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg fikk nå "lurt" den til å komme over den magiske 40% grensen. jeg prøvde dette igår også, men da gikk det ikke. jeg tok ut ladekabelen når den ikke ville lade mer (ved 40%), så lot jeg den stå noen timer og koblet inn kontakten igjen. Idag virket det og den er nå snart full ladet. Jeg håper det bare var for å skremme meg den gjorde dette??!
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#5
Teknikken har jeg brukte selv når en bil ikke ville overlader. Fikk lure laderen med å koble fra og på igjen. Trengte ikke vente lenge før tilkobling. Ser ut som en slags ladeprosedyr settes i gang hvor maks effekt er gitt og effekten trappes ned til det nivået ønsket av BMSen. I tilfellet over sank lade effekt til under en ampere men ved hyppige av og på kobling klarte jeg å overlade tilstrekkelig på 5A til å ta en vannfylling. Bilen mottok lading normalt etter det. Dette var før vi fikk diagnose instrument. Lure på hva Ford skulle ha gjort.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Problemet fortsetter, men jeg greier å "lure" den over grensen. desverre er der en annen grense på ca 85% hvor den også stopper. jeg "lurte" den igår ved bruk av tidsur slik at han først fikk ladet seg til 40% dettetter opp til 85% og deretter fikk en pause på 5 timer før den startet med lading videre mot 100%. Litt tungvindt, men det går til jeg får ordnet det på skikkelig. 8)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Think

Hadde nesten samme problemet på gul thinken men fikk også problemet under kjøring da  en av blokkene med temp føler gikk varm på ende cellen narmest føler. Leverte bilen til Ford for diagnose hadde ikke diagnose apparat selve den gangen. Ford testet bilen på motor vei i Stavanger og  blokken smeltet i enden. Hvis eg huske riktig det kostet meg 1500 NOK,,, kun ha smeltet den selve gratis???? Derfor blir gul thinken til Think 21......
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

Figgen

Er dette Think'ens svar på influensa på sørvestlandet?  Min fekk same problemet for ei veke sidan, under lading rett etter litt intens kjøring (og etter at displayet hadde bedt om servicelading ei vekes tid).  Ladinga stoppa på 45%.  Etter nokre dagar pause, har eg fått nåla opp til 55%.  Har prøvd både lange og korte ladepausar, men dette fører tydelegvis ikkje fram.  Spørsmålet er nå om det er noko eg kan retta opp sjølv (er ingen elektrikar), eller om eg skal la Ford Kverland få overta problemet.   Servicelading krever i alle fall at bilen først tar lading.   Det er ikkje mange månader sidan eg fekk ladaren reparert... :-\ 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Ken

#9
Jeg vet ikke hva verkstedene gjøre hvis ikke bilen tar lading. Det kan tenkes at bilen er satt til initialiseringslading med diagnose instrumentet og da til overladingsfase i ett. Hvis bilen trenger vannfylling da må du finne en måte å gjøre det på snarest. Det med av på lading kan lade bilen fullt men hvis vannservice melding vises på displayet da kan ikke bilen lades fullt til å begrense vann forbruk og beskytte batterier. Meldingen må slettes med instrumentet før vannfylling prosedyr begynnes.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

grunnen til at ladingen stoppet ved 40% er nå funnet. problemet var at BMS målte ujevn temperatur i batteriet og at den ene målte over 35 grader til vanlig (når batteriene er kalde) og over 40 etter kjøring. dette kom av dårlig kontakt bak kontakten (i ledningen). Dette løste samtidig problemet med feilmeldingen i displayet (system failure - service required) :)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Jeg husker nå en ting som jeg skulle ta opp med deg angående temperaturfølerne. Hvis ikke de fungerer som de skal (nøyaktig måling av pakketemperatur) ville ikke lading prosedyeret være temperatur kompensert som det skulle og det kan hende at du få for lite overlading( eller for mye?). Du bør sjekke ut dette. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Nå er saken løst for min del. Jeg har skiftet temp.følere og alt er såre vel. jeg målte de gamle følerne over tid og fant at de tilsynelatende fungerte som de skulle, men at den ene plutselig sank til 1Kohm og kunne bli hengende der. BMS trodde da at batteriet var for varmt og forhindret mer varme ved å forby lading.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Figgen

Ladaren til min Think må til resirkulering.  Prisen på ny ladar er oppgitt her på forumet til 18-20 tusen kr.  Designet på "gamle" ladarar var slik at vatn kunne samla seg på toppen, trekke ned i ladaren og føre til kortslutning, i følge forum-innlegg.  "Nye" ladarar har ei utforming som hindrar vassoppsamling, blir det sagt.  Samtidig blir det hevda at gamle ladarar blir sendt til reparasjon, og at ein "ny" gjerne kan vere ein eldre som er reparert.  Når eg legg opptil 20' kr i ein "ny" ladar vil eg gjerne ha ein som ikkje har dei svakhetene som den "gamle" hadde.  Korleis kan eg sikre meg å få ein fullgod ny ladar frå Kverneland?  Kor lang garanti bør eg få på den?
Er det kanskje noen på forumet som har ein pent brukt ladar til salgs?

2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Ken

En "ny" en har jeg sett. En slags plast plate festet på toppen. Du må sikre deg at du få en garanti men etter kjøpsloven blir det minst to år for deler. Spør om prisen med/ uten innlevering av den gamle. Det kan hende at noen på forumet her kan fikse den gamle. Med vanninntregelse kan den bli fullstendig ødelagt.
Andre har bare komponent feil som er vanskelig å feilsøke.

Som med DC/DC omformeren, det ser ut som de har blitt montert opp ned og ville tåle vann bedre om de hadde blitt snudd.

Si fra om du få beholde den gamle fordi vi har en i Agder med mye erfaring.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA