Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Testtur/inntrykk Tesla S

Startet av Yagi, lørdag 23. februar 2013, klokken 01:00

« forrige - neste »

hma

I'm not sure which type of bulbs are used in the instrument cluster, but the panel is very easy to dismount for inspection and bulb replacement (it takes maximum 3 minutes).

Currently I'm checking which e-store that can deliver the T5 B8.5D LED's before christmas. Buying such components from the Chinese e-bay stores can take up to 5 weeks.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Demonterte klima/varme-panelet i helga og byttet til LED.
For å få tilgang til pærene gjorde jeg som BauDemo foreslo; vri kontrollpanelet rundt inne i dashboardet. Deretter trakk jeg det helt ut av luka, med bunnen pekende nedover. Vel ute kunne jeg rotere det slik at panelet var orientert slik det står inne i dashen.

Pærene jeg satt inn var av denne typen:
http://www.ebay.com/itm/251076980528

Konklusjonen er at disse ikke er egnet, både lysmessig og med tanke på passform. Kontaktvingene må bøyes til ganske nøye med nebbtang for at det skal bli uavbrutt kontakt med printkortet inne i kontrollpanelet.
I tillegg stråler diodene lyset i hovedsak rett fram, noe som gir unaturlig og dårlig lys av panelet.

For å få optimal belysning er man avhengig av pærer som stråler til siden og ikke framover. Da ender man opp med originale glødelamper som er totalt 23mm lang (sokkel + pære).

Har funnet disse to alternativene:
23mm lang - http://www.autobulbsdirect.co.uk/R509TBBK-B8.3D-12V-1.2W-Panel-Bulb-Black-Base.html
20mm lang - http://www.autobulbsdirect.co.uk/R509T-Dashboard-Bulbs-12V-1.2W-black.html
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

BauDemo

Sitat fra: hma på mandag 16. desember 2013, klokken 10:03
Pærene jeg satt inn var av denne typen:
I tillegg stråler diodene lyset i hovedsak rett fram, noe som gir unaturlig og dårlig lys av panelet.

This can be rectified by sanding the top of the diode and applying a dot of paint on the flat top.

I was also considering these if I can somehow extract the led and replace it.
http://dx.com/p/t5-3528-0-15w-8lm-white-light-2-led-car-signal-light-bulbs-2-pack-dc-12v-65146
http://dx.com/p/t5w2x4-6d-0-2w-7k-18-lumen-3x3020-smd-led-car-white-light-bulbs-5-pack-dc12-17v-48717
http://dx.com/p/t5-2smd-5050-white-led-car-light-bulb-135514
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

hma

Sitat fra: BauDemo på mandag 16. desember 2013, klokken 11:48
This can be rectified by sanding the top of the diode and applying a dot of paint on the flat top.
Good suggestion, I might try it next time the control panel is disassemble, when I get the newly ordered 23mm bulbs.

The "bi-directional" led's could be a solution, but it's dependent of optimal positioning inside the control panel, and that the light ducts are pointing toward the led's. The easiest is probably to 'just' try ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA