Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjellige baklys

Startet av hma, fredag 22. februar 2013, klokken 20:26

« forrige - neste »

hma

I USA har Think-eiere fått sitt varmeapparat oppgradert til luftbåren varmer - også kalt PTC heater / varmer.

Varmeren installeres inni i kupéen og høyspennings-kabler (HV) samt styringskabler føres ut via torpedoveggen og termineres på PCU. Vannvarmingskretsen fjernes helt.

I tillegg må PCU oppgraderes med ny SW.

Denne informasjonen og vedlagte bilder er hentet fra Yahoo-gruppen 'think_ev'.

I Norge kan man oppgradere sin eksisterende vannvarmekolbe til et helt nytt design. Kontakt Røhne&Selmer Sandvika for pris og levering.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Veldig bra. Dette blir back to the past, og det geniale varmeapparatet til Classic'en.

Får lyst å bygge om selv om vannvarmeren er OK.

Ny software er sikkert bare en bonus, I alle fall om det medfører bedre pedalrespons.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mohpet

Sitat fra: hma på onsdag 06. februar 2013, klokken 15:23
I Norge kan man oppgradere sin eksisterende vannvarmekolbe til et helt nytt design. Kontakt Røhne&Selmer Sandvika for pris og levering.
Hva er fordelene ved å gjennomføre en slik oppgradering?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Tja. Av umiddelbare fordeler kan jeg tenke meg:

- Vannet blir varmt umiddelbart, ingen akkumuleringstank som må varmes opp
- Velkjent produsent, enkel å reparere/evt. bytte ut om flere år
- Relativt idiotsikker design
- Tar mindre plass i motorrom

Ulemper:
- Ingen akkumulatortank, så vannet blir nok også fort kaldt
- Hele klumpen er i aluminium, så vil gjette på at det er litt varmetap fra den. Kan kanskje isoleres?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Sitat fra: Go-carter på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:59
Tja. Av umiddelbare fordeler kan jeg tenke meg:

- Vannet blir varmt umiddelbart, ingen akkumuleringstank som må varmes opp
- Velkjent produsent, enkel å reparere/evt. bytte ut om flere år
- Relativt idiotsikker design
- Tar mindre plass i motorrom

Ulemper:
- Ingen akkumulatortank, så vannet blir nok også fort kaldt
- Hele klumpen er i aluminium, så vil gjette på at det er litt varmetap fra den. Kan kanskje isoleres?

Rettelse:
- Det blir ikke noe vann å varme opp, all varme tilføres luften direkte inne i varmeapparatet
- Hele vannkretsen til varmeapparatet fjernes, vekten på bilen vil gå ned med ca 3-4kg :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Go-carter

Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 21:18
Sitat fra: Go-carter på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:59
Tja. Av umiddelbare fordeler kan jeg tenke meg:

- Vannet blir varmt umiddelbart, ingen akkumuleringstank som må varmes opp
- Velkjent produsent, enkel å reparere/evt. bytte ut om flere år
- Relativt idiotsikker design
- Tar mindre plass i motorrom

Ulemper:
- Ingen akkumulatortank, så vannet blir nok også fort kaldt
- Hele klumpen er i aluminium, så vil gjette på at det er litt varmetap fra den. Kan kanskje isoleres?

Rettelse:
- Det blir ikke noe vann å varme opp, all varme tilføres luften direkte inne i varmeapparatet
- Hele vannkretsen til varmeapparatet fjernes, vekten på bilen vil gå ned med ca 3-4kg :)

Hvis du bytter til PTC element, som pr. dags dato kun finnes i USA ja. Mohpet lurte på hva som var fordelene med den nye vannvarmeren R&S monterer.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Stemmer, her er det jo to alternative løsninger.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

#7
På Think-kurset i Trondheim forrige uke viste Arni fram et eksemplar av den nye vannvarmeren fra Calix som R&S selger.

Som nevnt tidligere er den mindre og mer kompakt og skal i tillegg være mer effektiv. Jeg tror den med fordel kan isoleres ved montering.
Det viktigste med den nye varmeren er dog at den ikke er selvdestruktiv og at den dermed også forhindrer å ødelegge sikringen inne i PCU'en, dersom den blir deprimert ;)

Den nye PTC-varmeren ser veldig fin ut, man får dog en litt annen varme (tørrere luft med litt karakteristisk lukt), men den er trolig svært effektiv, jamnfør med erfaringer fra Think Classic.

Det ville vært interessant om noen med gen2 PCU forsøkte å skaffe noen enheter (+ ny sw).

Noen som vil forsøke?

Her er en tråd på det amerikanske Think-forumet:
http://www.thinkcarforum.com/viewtopic.php?f=10&t=22

Samt kontaktinfo til de som jobber med Think i USA:
http://www.thinkcarforum.com/viewtopic.php?f=10&t=403

Bryant's Auto Electric
1753 Grant St.
Santa Clara, CA 95050
Phone: 408-654-9570
Contact: Randy Bryant

eller
/Patrick Bouchard/
Patrick Bouchard
THINK Parts and Service Director
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lynet

Sitat fra: Go-carter på onsdag 06. februar 2013, klokken 21:31
Sitat fra: Lynet på onsdag 06. februar 2013, klokken 21:18
Sitat fra: Go-carter på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:59
Tja. Av umiddelbare fordeler kan jeg tenke meg:

- Vannet blir varmt umiddelbart, ingen akkumuleringstank som må varmes opp
- Velkjent produsent, enkel å reparere/evt. bytte ut om flere år
- Relativt idiotsikker design
- Tar mindre plass i motorrom

Ulemper:
- Ingen akkumulatortank, så vannet blir nok også fort kaldt
- Hele klumpen er i aluminium, så vil gjette på at det er litt varmetap fra den. Kan kanskje isoleres?

Rettelse:
- Det blir ikke noe vann å varme opp, all varme tilføres luften direkte inne i varmeapparatet
- Hele vannkretsen til varmeapparatet fjernes, vekten på bilen vil gå ned med ca 3-4kg :)

Hvis du bytter til PTC element, som pr. dags dato kun finnes i USA ja. Mohpet lurte på hva som var fordelene med den nye vannvarmeren R&S monterer.

Ups, leste inleggene litt for fort der  :-[ Tenkte bare på bildene i HMA sitt innlegg.

Men den originale har egentlig ikke noen akkumulator heller, bare selve volumet der varmeelementene sitter som er større. Og husk at den fra Calix ikke har noe plasthus rundt seg.
Vil tro at antal desiliter i Calixvarmeren er bare noen desiliter mindre.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA