Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 19" mot 21"

Startet av tomrh, fredag 22. februar 2013, klokken 08:14

« forrige - neste »

Bjornt

Ja det er vel en ganske god beskrivelse av dette. Men jeg opplever den som en ganske god vinterbil, så langt. Vel så god som de forhjulsdrevne fossilbiler jeg har hatt  oppgjenom årene.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

i_expect

Ja, jeg er fornøyd med min I-miev. Det er selvsagt noe som jeg gjerne skulle hatt, men så er dette tross alt en liten bil som aldri har vært meningen at skal være noe mer enn en liten doning med fire hjul som tar deg fra A-B over relativt korte avstander.

Det er det at den er så enkel som gjør at jeg er så fornøyd med den. Har også en Leaf, men de to bilene er rimelig forskjellige. Jeg liker faktisk at imieven er så enkel. En nøkkel, 4 hjul og en gasspedal. Kjør til du stopper, plugg i og ikke tenkt noe mer på det. Selvsagt liker jeg Leafen også med alle duppedingsene og alt dill som er på den. Men jeg er faktisk ikke like skråsikker som jeg en gang var, på at når jeg skal bytte ut en bil så vil jeg beholde leafen og bytte ut imieven med feks Tesla. Nettopp fordi det er en så enkel bil (har kjørt 52000 nå på litt over 2 år) vil jeg heller vurdere å bytte ut Leafen.

Om kona er enig i det er en annen sak...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

i_expect

Når det gjelder vinter så er min erfaring som de andre her. Den sliter når det blir litt glatt og en del snø. Leafen en helt annen bil der. Men igjen: hva forventer man av en så liten bil? 106 jeg hadde en gang var ikke rare greiene på vinterføre den heller.

Men nå har jeg gamle vinterdekk da som må skiftes og jeg merker også stor forskjell fra da de var nye... Kjører piggfritt.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

bruisepristine

#18
Har så vidt hatt min i-miev i to uker, men trass snever fartstid og erfaring er jeg kjempefornøyd. :)
Angrer virkelig ikke lenger på at det ikke ble Leaf, var litt deppa til å begynne med, men virker som om det er en laaang liste med trøbbel hos leaf kontra trilling, mye teknikk og dupeditter vs fire hjul/gass og brems. Mjauen går som ei kula ;)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

fredag

Sitat fra: bobakka på onsdag 06. februar 2013, klokken 21:41
Etter noen måneder rygget jeg inn i en annen bil og hele støtfangeren fikk en kjempebulk. Mens jeg så på den og regnet på hvor mye det ville koste å rette opp - så rettet den seg ut av seg selv :)... Det var riktignok en liten strekskade på lakken, men alt i alt så er den "selvreparerende".

Samme her. Jeg rygget inn i en Mercedes. Bulken på i-Mieven spratt ut og er knapt synlig, mens Mercedesen måtte repareres for 20 000kr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

tomrh

Sitat fra: bruisepristine på torsdag 07. februar 2013, klokken 15:54
Angrer virkelig ikke lenger på at det ikke ble Leaf
Samme her. Jeg hadde mine tvil noen ganger. Inntil jeg faktisk fikk prøve en Leaf for et par måneder siden. Da forsvant all tvil, mjauen er gulle god den. Ikke at løvet er noe dårligere, tvert imot, mye mer luksus og stæsj enn jeg kunne drømme om i en elbil. Men enkelheten, påliteligheten, oversikten, smidigheten, kjappheten etc. Dere skjønner sikkert. <3
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Interresant å lese sammenligningene mellom Leaf og trillingene.

Forstår godt at folk kjøper Leaf, men er mest fornøyd med Trillingene. Etter at beundringen or alle gizmoene har lagt seg, er det tross alt hvordan bilen tar deg fra A til B som teller, og der kommer ekte kjøreglede og smidighet inn, ikke flott interiør og fancy gimmiks.

Tipper det samme skjer med folk som kjøper svære SUV'er. Kjekke å beundre, men Polo'en er den som blir mest brukt.

Opplever det samme med mine biler: Kjører alt mulig, men hver gang Think Classic'en med Litium kjøres kommer beundringen tilbake for hvor genial denne enkle lille bilen er, og hvor godt den gjør det den skal.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ronny

Jeg var forsåvidt fornøyd med mieven, men enkelte ting irriterte:
max fart bakover 20 km/t (kunne ikke justeres ifølge bilforum)
Elendig radio (skulle visst være sånn)
Skrangling på humpete vei (Kombinasjon av stereo og vindusviskermekanisme)
Treg ut av kryss (ca 0-30km/t, strøm til motor begrenset av motorstyring, kunne ikke justeres)
Hadde en del tull med bremsene (viste seg å være vacuumpumpen da den til slutt ga seg for godt)
Manglet setevarme i rygg og på passasjersiden.
Rekkevidden når det var kaldt.
Elendig antiskrens som bremser bilen for mye i oppoverbakker og sving(måtte flere ganger slå den av for å komme opp på glatten)
Veldig følsom for sidevind.
Dugg!!!!
Varmeapparatet døde, tok lang tid å få deler.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jkirkebo

Sitat fra: Ronny på fredag 08. februar 2013, klokken 12:32
Treg ut av kryss (ca 0-30km/t, strøm til motor begrenset av motorstyring, kunne ikke justeres)

Merkelig, i følge Foxy her på forumet er jo trillingene blant verdens raskeste biler ut av kryss ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#24
Sitat fra: jkirkebo på fredag 08. februar 2013, klokken 12:51
Sitat fra: Ronny på fredag 08. februar 2013, klokken 12:32
Treg ut av kryss (ca 0-30km/t, strøm til motor begrenset av motorstyring, kunne ikke justeres)
Merkelig, i følge Foxy her på forumet er jo trillingene blant verdens raskeste biler ut av kryss ;)
Merkelig ja. ;) For en trilling *er* jo blant verdens raskeste ut av kryss, det vet jo alle.  :D
80 km/t i mjauen oppleves forøvrig mye raskere enn 80 km/t i fossilen. ;D

Visste forresten ikke at det var hastighetsbegrensning i revers, har aldri hatt behov for så rask tilbaketrekning og ser ikke helt nytten. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ronny

Den nytten ser du når du kjører på smale veier, og må rygge et par hundre meter innimellom ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

foxy

Sitat fra: Ronny på fredag 08. februar 2013, klokken 12:32
Jeg var forsåvidt fornøyd med mieven, men enkelte ting irriterte:
max fart bakover 20 km/t (kunne ikke justeres ifølge bilforum)
Elendig radio (skulle visst være sånn)
Skrangling på humpete vei (Kombinasjon av stereo og vindusviskermekanisme)
Treg ut av kryss (ca 0-30km/t, strøm til motor begrenset av motorstyring, kunne ikke justeres)
Hadde en del tull med bremsene (viste seg å være vacuumpumpen da den til slutt ga seg for godt)
Manglet setevarme i rygg og på passasjersiden.
Rekkevidden når det var kaldt.
Elendig antiskrens som bremser bilen for mye i oppoverbakker og sving(måtte flere ganger slå den av for å komme opp på glatten)
Veldig følsom for sidevind.
Dugg!!!!
Varmeapparatet døde, tok lang tid å få deler.

hehe morsom lesing - sliter dog også veldig mye med hastigheten i revers! Måtte gi meg mot en leaf forleden som bare tok av bakover..
I-miev 2011
Asker

tomrh

Sitat fra: foxy på fredag 08. februar 2013, klokken 14:51
Sitat fra: Ronny på fredag 08. februar 2013, klokken 12:32
max fart bakover 20 km/t (kunne ikke justeres ifølge bilforum)
hehe morsom lesing - sliter dog også veldig mye med hastigheten i revers! Måtte gi meg mot en leaf forleden som bare tok av bakover..
Ja, mot Leaf i revers sliter de fleste: http://www.wired.co.uk/news/archive/2012-07/04/reverse-driving-record
De skulle jo bare snudd setene og kjørt permanent i revers. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Antagelig kan den ikke en gang holde følge med en Think når de kappkjører i revers.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bruisepristine

#29
Sitat fra: Ronny på fredag 08. februar 2013, klokken 12:32
Treg ut av kryss (ca 0-30km/t, strøm til motor begrenset av motorstyring, kunne ikke justeres)
Manglet setevarme i rygg og på passasjersiden.
Rekkevidden når det var kaldt.
Dugg!!!!
Varmeapparatet døde, tok lang tid å få deler.

Min går som ei kula ut av kryss, og jeg har tilgode å bli bli frakjørt eller tatt igjen ;)
Setevarme i både rygg og sete, og på passasjerside foran er på plass i 2013 modellen :)
Ingen problemer med dugg hos meg, ei heller problemer med varmeapparatet, bank i bordet ;)
Aldri hatt problemer med rekkevidde (7% lengere rekkevidde i 2013 modellen), da jeg stort sett aldri kjører mer enn 4 mil mellom hver lading. Jeg har på denne reiselengden, i -15 grader, halvt batteri pluss/minus en strek igjen når jeg parkerer / 4 mil, 60-100 km/t, 10-210 høydemeter, forhåndsvarmet bil og i garasjeanlegg både hjemme og på jobb :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA