Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 19" mot 21"

Startet av trygvelo, torsdag 21. februar 2013, klokken 01:09

« forrige - neste »

ebbrey

Er nesten så jeg håper jeg ikke får min før våren neste år, da er det sikkert ordnet opp i det meste mtp vinterproblematikk. Kanskje noen ekstra ting å velge i konfiguratoren også :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Quattro

Denne testen viser vel mye mindre rekkevidde en 30 % reduksjon. Argument godt nok for å kansellere reservasjonen min, dette er rett og slett for svakt!
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

foxy

prøvekjøring både i Norge og Tyskland viser at man bør regne med 270-300 km rekkevidde om vinteren (på en ny bil). Mer sportslig kjøring under prøvekjøringene blir erstattet av høydeforskjeller og last på lengre turer.
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Quattro på lørdag 09. februar 2013, klokken 15:49
Denne testen viser vel mye mindre rekkevidde en 30 % reduksjon. Argument godt nok for å kansellere reservasjonen min, dette er rett og slett for svakt!

Jeg anbefaler at man leser denne også:

http://electricroadtrips.com/a-response-to-stalled-on-the-e-v-highway/

Et sitat fra den opprinnelige testen:

"As I crossed into New Jersey some 15 miles later, I noticed that the estimated range was falling faster than miles were accumulating. At 68 miles since recharging, the range had dropped by 85 miles, and a little mental math told me that reaching Milford would be a stretch."

85 miles er EPA rekkevidde (265 miles), omregnet til "ideal" rekkevidde blir det 96 miles ((300/265)*85, tilsvarende 300 miles på fullt batteri). 96*0,7=67 altså ca. 29% reduksjon fra "ideal" tilsvarende en rekkevidde på ca. 213 miles eller 343km.

Merk at dette var i noen få minusgrader, med klimaanlegget på normalt og i "amerikansk" hastighet. Etter dette senket han hastigheten til 87km/t, så jeg antar hastighet før var minimum 65mph (105km/t) og sannsynligvis noe høyere ("normal highway speeds" som han skriver).

Jeg har regnet på de andre distansene han oppgir også, og alle ligger rett rundt 30% reduksjon fra "ideal" miles. F.eks på siste distanse brukte han 92 "rated" som tilsvarer 104 "ideal" for å kjøre 71 miles. Det er 32% reduksjon, i amerikanske hastigheter. I 55mph (~90km/t) som "ideal" går ut ifra blir nok reduksjonen garantert lavere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Godt noen kan regne for meg :) vel har aldri greid 90 km i snitt på mine langturer. Greier jeg 34 mil på vestlands vinter er jeg fornøyd regner med at jeg om 8 -10 år kan få ny batteri pakke på 125 kWh og dermed vil problemene for min del være løst :)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på lørdag 09. februar 2013, klokken 16:23
Mer sportslig kjøring under prøvekjøringene blir erstattet av høydeforskjeller og last på lengre turer.

Last er ut fra min erfaring ikke i nærheten av å påvirke rekkevidden på samme måte som hard kjøring. Har kjørt rundt i en Leaf i hele dag (ca 11 mil på kryss og tvers i Oslo inkl. besøk på Volvat etter et uhell i Korketrekkeren). Fikk rundt 8 mil ut av fulladet batteri med tre pers i bilen + noe utstyr. Innom bl.a. Grünerløkka, Furuset, Frognerseteren og Nordstrand. Kjørte på eller litt over fartsgrensen hele tiden. Stoppet 15 min på Statoil Økern for å fylle på det jeg trengte for å komme meg gjennom dagen.

Til sammenligning kjørte jeg hardt med Leafen alene i fjor høst, godt over fartsgrensen og med mange harde akselerasjoner. Da fikk jeg rundt 6 mil ut av batteriet i +10....

Min erfaring er altså at last nærmest er irrelevant sammenlignet med kjørestil. Men legger du til en takboks vil det nok trekke noe ned, og snakker vi takboks + tur på fjellet kan nok 27-30 mil rekkevidde være helt korrekt mtp stigning og kuldegrader.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cobos

Det som sånn sett er "problemet" med Model S85 og spesielt S85Perf er jo at det er så gøy å kjøre hardt :) Så det er en helt reell problemstilling.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Epleskreller

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 09. februar 2013, klokken 18:18
Godt noen kan regne for meg :) vel har aldri greid 90 km i snitt på mine langturer. Greier jeg 34 mil på vestlands vinter er jeg fornøyd regner med at jeg om 8 -10 år kan få ny batteri pakke på 125 kWh og dermed vil problemene for min del være løst :)

Det er ikke mulig å bytte til en større batteripakke på et senere tidspunkt. Høres merkelig ut, men står på Tesla sine sider..


No, you will not be able to replace your current battery with a different size battery. We recommend configuring your Model S today with the battery that will meet your current, as well as future range needs.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på lørdag 09. februar 2013, klokken 21:04
Det som sånn sett er "problemet" med Model S85 og spesielt S85Perf er jo at det er så gøy å kjøre hardt :) Så det er en helt reell problemstilling.

Kjør hardt når du kan og pent når du må ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 09. februar 2013, klokken 21:16
Det er ikke mulig å bytte til en større batteripakke på et senere tidspunkt. Høres merkelig ut, men står på Tesla sine sider..

De vil nok ikke love noe som helst på forhånd, men jeg blir overrasket om ikke muligheten kommer på sikt. Uansett er poenget riktig, kjøp det du trenger nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

toppi

Det viktigste for meg er at rekkevidden som Tesla oppgir faktisk er korrekt. Og det tyder alt på så langt.
Se graf:

http://www.teslamotors.com/forum/forums/range-vs-speed-graph

Dette er prøvd av flere, blant annet han som kom over 700 km ved å holde 45 km/t i snitt.

Så må man trekke fra på rekkevidden om man skal/vil varme/kjøle batteri/ kupe, skal kjøre kupert, hvor fort/ økonomisk en skal kjøre osv, osv..
Vinterkjøring i seg selv sier jo ingen ting. Kan jo like gjerne være + 10 som -20 om vinteren.

Rekkevidden kan tynes på vinteren om man ønsker dette også, dette vet Leaf og trilling eiere alt om :)
Samme regler gjelder for Model S

Utfordringene ligger for de som er avhengige av å kjøre strekker på minst 30 - 40 mil uansett vær og temperatur, og uten lademuligheter underveis. De bør kanskje vente noen år? Tesla model S har tatt elbilen flere lysår i riktig retning, men fortsatt er det begrenset til 85 kWh.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

trygvelo

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12191-Winter-Driving-Experiences/page85?p=271568&viewfull=1#post271568

Jada, ekstremt eksempel, men 175km rated range for å kjøre 30 km viser jo hvor ille det kan være bare med å faktisk bruke bra med kupevarme, vindusviskere osv. osv.

Jeg tror uansett at 300km er omtrent det vi kan forvente i normalt norsk vintervær i fart rundt 90 km/t og uten veldig mye stigning, passer godt her på østlandet. Det var derfor jeg tenkte på at en eller annen varmer som går på diesel eller annet alternativt drivstoff som er perfekt til å produsere VARME og vil øke rekkevidden med ca. 50km burde være en option. Kombiner det med hjul med hel og flat overflate, såkalte aero-wheels, og vi kommer opp i rundt 380 km rekkevidde. Da hjelper det mye for min del. Har lest noen tråder på teslamotors.com hvor folk har kjørt i minusgrader med en god del stigning i 100-120 km/t og fått ca. 220-240 km rekkevidde, altså omtrent halvparten av "ideal range"...

ebbrey

Hva med å presse inn en etanol varmer eller lignende inn i det innerste rommet fremme i frunken? Kunne det teoretisk fungert så lenge man fikk ordnet til en forsvarlig påfylling? Ser for meg at den kicker inn når ventilasjonsanlegget starter og leverer en konstant temp hele vinteren. Største problemet med noe slik måtte da være garantier? Typegodkjenning slår vel inn slik at bilen ikke kan leveres orginalt med dette, men fint om tesla tilbydde ettermontering. Hadde hjulpet pent på rekkevidde vinterstid. Ikke minst god og varm bil.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Bent

Den gangen jeg gikk inn for å teste ut Roadsteren i kulde opplevde jeg omtrent 30% lavere rekkevidde enn "ideal". Oppsummering av turen er her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6709.msg71671.html#msg71671 (håper linken virker også for andre enn meg)

Kaldeste på den turen var rundt -22°C over fjellet, og jeg kjørte varmeapparatet på full guff til godt over halvveis. Farten lå nok i området 50-80 for det meste, for dårlige veier og for glatt føre til noe annet.

Jeg vil håpe at Model S har en videreutviklet batteriteknologi og derfor kanskje er enda litt bedre på kulde, men varmeapparatet er jo veldig forskjellig da så vanskelig å si hvilket utslag det vil ha.
Tesla Roadster, 25Mm

PAS

det er en laang tråd nå med repons på NY times artikkelen i TM forumet

for de som orker å lese

http://www.teslamotors.com/forum/forums/new-york-times-article-and-my-response

det koker vel ned til

1. mye større energitap enn forventet når bilen står parkert utilkoblet i kalde omgivelse
2. "vampyr drain" på batteri når bilen startes etter å ha sått kald
3. Man må planlegge alle lengre turer godt mht lading og tenke elbil og batteri under kjøring mht fart og ekstra forbruk om kjørelengde er problemstilling
4. Koble til når man kan og parkere der tilkobling er mulig
5. Ikke stole ubetinget på "range left" i display, ha alltid en sikkerthetsmarig helst minst 30% i kaldt vær
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA