Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 19" mot 21"

Startet av trygvelo, torsdag 21. februar 2013, klokken 01:09

« forrige - neste »

Oreo

Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

Sitat fra: Stig O på tirsdag 05. februar 2013, klokken 19:24
Flott med en rekkevide tråd, men synd at alle vi på forumet som har reservert ikke får særlig nytte av denne før vi skal konfigurere evt. kanselere. Føler jeg begynner å bli bekymret med hensyn til rekkevidde på vinteren.Kjører 2-3 ganger 36 mil, gjerne fredag etter job på vinteren. Skal i tillegg over Haukeli med mye stigning.Det er uaktuelt å stoppe mere en en halv time på turen bort i hvert fall.Flott med de amerikanske/canadiske erfaringene, men sier ikke så mye om det har vært mye stigning på turene.Et annet paradoks er at man nesten ikke tørr å ta forbikjøringer i frykt for å bruke ekstra strøm.Det er jo nettopp på langturer det er kjekkt med en rask bil når man blir liggende bak trailere.Til daglig bruk kjører jeg skjelden forbi andre biler. Har i det minste utsatt reservasjonen i påvente av flere erfaringer og forhåpentligvis hurtigladere.Vil heller ikke starte Tesla livet med dårlige vinterforhold. Et hjertesukk fra en som har veldig lyst på Tesla S og prøver å se bort fra alle svakheter, men kanskje er det ikke bilen for meg.

Om du har 36 mil til hytte på vinteren med mye stigning er du nok avhengig av lademulighet på veien. Kanskje en butikk eller et senter på veien som kan være interessert i å sette opp 22kW AC ladeuttak for å tiltrekke seg kunder med elbil? Er det hytte du skal på antar jeg du handler på veien uansett?

Eller er det familie du besøker slik at du kommer til fullt kjøleskap og klar middag :) ?

Ser absolutt problemet ditt, for 36 mil er så kort at det hadde vært fint å slippe unna med en kjapp pause (eller i verste fall kjøre i ett strekk), og i -15 med stigning blir 36 mil for optimistisk. Uten lademulighet på denne strekningen er ikke bilen noe godt alternativ for deg pt. Så du bør jobbe for å få ladepunkt på plass! Og en av fordelene du får ved å vente er at flere feil er luket bort når du eventuelt bestiller en gang i fremtiden. Og kanskje batteriet har fått 20-30kWh ekstra kapasitet om et par år?

Jeg mener man skal bruke bilen relativt normalt. Dvs. man skal holde flyten i trafikken (som fort er 10-20km/t over fartsgrensen), man skal kunne bruke varme/AC som normalt, og man skal ikke være redd for forbikjøringer. I tillegg har man gjerne ski på taket eller takboks om vinteren. Da faller rekkevidden fort ned på 30 mil. Jeg føler ikke at rekkevidde-tråden er nytteløs for oss på forumet, for kombinerer du denne med Jurassictest får du et godt bilde av hvor langt du kommer. Men lurer du på helt konkrete turer i Norge får du selvfølgelig ikke svar før noen har tatt akkurat den turen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Vi hadde det oppe på en annen tråd- Det er åpenbart at varmepumpens spesifikasjoner( les COP/forbruk) er relevante for rekkevidden om vinteren.
Det er lite sannsynlig at man i California hvor man fortrinnsvis trenger kjøling setter inn en varmepumpe som er optimalisert for varmeproduksjon. Markedet for Mod S i kalde strøk er stort.
I en vinterpakke hører med en optimal varmepumpe slik at bilen er attraktiv også hos oss.
Vi kan fokussere litt på dette problemet ved hver anledning når vi snakker med Teslafolk.
Kanskje det kommer en oppgradering- å ettermontere en bedre varmepumpemodell blir mulig veldig dyrt.

kjølholdt

Sendte avgårde en e post til tesla ownwership vedrørende CHAdeMO her er svaret.
Hello Christer,

My name is Luke Sohl and I'm an Ownership Experience Advocate with Tesla. I just wanted to let you know that Tesla is currently evaluating CHAdeMo for Model S. We don't have a specific ETA of when the verdict on this will be released, but we're investigating compatibility. If we release a pairing option, all owners will be alerted. Thank you, I hope you're enjoying your car so far.

Best regards,

Luke
Luke Sohl |  Ownership Experience Advocate
3500 Deer Creek Rd.  |  Palo Alto, Ca 94304
p  650.681.6180  | 877.79.TESLA  e lsohl@teslamotors.com


HelloI have tesla model s reservation, 2659. I live in Norway. Will Tesla make an adapter for CHAdeMO charging stations.This would be very useful for us in Norway. Best RegardsChrister Kjoelholdt.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Oreo

Sitat fra: JohanH på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:51
Her er videon på Youtube, hvor han også bekrefter at det er snakk om Mennekes type 2 kontakt på EU bilene.
http://www.youtube.com/embed/YKXSt39afFI?wmode=opaque
Interessant info GB kommer med. Spesielt mål om fri Supercharging i alle marked, men ideelt sett basert på solpanel. Jeg tror fortsatt ikke helt 100% på dette før jeg ser det i praksis, spesielt på vinters tid, men er optimist.
Likte også kommentaren til slutt: "...om vi har mer etterspørsel øker vi bare produktiviteten" (men da blir ikke Tesla så eksklusiv)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

trygvelo

Kanskje en ekstra dieselvarmer burde være en option eller del av en eventuell fremtidig vinterpakke? Hvis det gir 50km++ ekstra rekkevidde og man i tillegg setter på helt flate hjulkaplser slik som noen har eksperimentert med kan man oppnå minst 80km økt rekkevidde ved 100km/t på vinterføre. Det begynner å bli ganske betydelig, til sammenlikning er denne økningen omtrent like langt som i-Miev klarer på en lading på vinteren...

samotholt

Er ikke poenget med el-biler å bli kvitt dieseldunsten (og NOx)? :P

Skal man absolutt ha en ekstra fossildrevet varmer så bruk gass (eller til nød bensin).
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Havebigfun

Sitat fra: samotholt på fredag 08. februar 2013, klokken 00:29
Er ikke poenget med el-biler å bli kvitt dieseldunsten (og NOx)? :P

Skal man absolutt ha en ekstra fossildrevet varmer så bruk gass (eller til nød bensin).
En elbil som bruker noen titalls liter drivstoff ila sin levetid er allikevel mye mere miljøvennlig enn en fossilbil som bruker mange tonn.
Om vinterrekkevidden er et vesentlig argument for ikke kjøpe en elbil er en rekkeviddeforlenger i form av en dieseldrevet Webasto allikevel det bedre alternativet. De som trenger denne funksjonen er langveisfarende som neppe belaster byluften i særlig grad.
;)

ebbrey

Den dagen det kommer 120kw batteri i en tesla så er de "i mål" for min del mtp rekkevidde etter 8 år vinterkjøring etc.. Men frem til det får denne holde. Man skulle alltids gjerne hatt litt til.. Men er disse magiske 30 milene jeg så gjerne alltid vil ha uansett føre uansett batteritap/restkapasitet. Og den dagen kommer jo til slutt, hvor dette er tilgjengelig for samme pris som 85 kw idag. 5 år frem i tid kanskje mtp utvikling og prisfall?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

PAS

Vedr vinterforhold og kjørelengde  - sjekk denne artikkelen i NY times. 
Journalist som prøvekjørte model S  opplevde drastisk reduksjon av kjørelengde og ble tilslutt stående på veien. Det er mulig at han ikke var en erfaren elbilist som ikke brukte de riktige innstillinger og muligheter for lading, men dette gjelder jo mange av oss elbil nykommere

http://www.nytimes.com/2013/02/10/automobiles/stalled-on-the-ev-highway.html?pagewanted=all&_r=1&
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

ebbrey

Ja det var skrekken å lese den der. Er lov å være litt betenkt når bilen tross alt ikke er laget for nordiske forhold. Håper de kommer med noen gode vinter tilpasninger, får de heller revurdere prisen. Dette toget har nok gått, men hadde gledelig bladd opp litt ekstra for å få bort rekkevidde angsten.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Leste artikkelen nå, og den illustrerer to ting:
1. Man må planlegge litt når man kjører elbil
2. 32 mil mellom superladere er for langt

Slik jeg tolker artikkelen har han brukt bilen som han ellers ville gjort, og det er viktig at man kan gjøre i mine øyne. Han sier riktignok ikke noe om hastigheten han holder annet enn at når han skal spare energi legger han seg i underkant av  90km/t og blir forbikjørt av 18-wheelers.

Det er bra at det kommer noen negative artikler, så Tesla får litt press på seg på utbyggingen av hurtigladere, tilpasning til kaldt vær etc.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

For Tesla kan dette bety at de mister en del av det nordiske markedet- Mange av oss tenker på å kjøpe TMS fordi den er egnet til å erstatte fossilbil tilnærmet komplett.
om dette bare gjelder om sommeren kommer sikkert en del til å hoppe av.
Det forste de bør ta fatt på er å sette inn en "nordisk" varmepumpe- De som står fremme i køen vil neppe får glede av slike tiltak- da er det Webasto som kan redde prosjektet.
Det hadde vært fint om man fikk tilbud om en slik pakke ved spesifiseringen istendenfor å måtte ordne det selv og risikere at garantien går tapt fordi andre håndverkere har tatt seg tilrette :o

kjølholdt

Slike artikler er jo også bra, 25 til 30 mil om vinteren kanskje det er maks rekkevidde, men dette vil man jo få dokumentert i Norge i løpet av et par års tid nå.
Jeg kommer allikevel til å kjøpe, men legger inn at 25 -30mil vinterstid med -15 og full lastet da bør jeg regne med å lade 40 min og da helst fra en CHAdeMO lader . Realistisk sett er det disse som er tilgjengelige for hurtiglading i Norge de 2-3 neste årene.
Dette betyr at Tesla hvis de vil selge nok biler i Norge bør lage en CHAdeMO adapter
Et spm til slutt. Er det slik at CHAdeMO laderne som kommer i fremtiden kommer med combo løsning slik at model s kan hurtiglader fra de nye som settes opp?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Havebigfun

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 09. februar 2013, klokken 09:03
Et spm til slutt. Er det slik at CHAdeMO laderne som kommer i fremtiden kommer med combo løsning slik at model s kan hurtiglader fra de nye som settes opp?
Spørmålet hører vel egentlig hjemme i nabotråden om ladere i Europa ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA