Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 19" mot 21"

Startet av trygvelo, torsdag 21. februar 2013, klokken 01:09

« forrige - neste »

trygvelo

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13416-Hypermiling-in-the-Cold

For å summere:
- Ca. 30% tap av rekkevidde om vinteren, hovedsakelig pga. kupevarmer og til dels oppvarming av batteriene.
- Mellom 80 og 90 km/t
- Rekkevidde øker betraktelig med lavere fart, ca. 5 km rekkevidde pr 1km/t reduksjon i snittfart.
- For lav fart vil ikke hjelpe på rekkevidde fordi man da bruker lengre tid og kupevarmeren brukes lengre.

Synes også denne var interessant:
http://www.elbil.no/elbiler/491-kjorelengde-og-kupeoppvarming-for-i-miev

SitatBoxwell konkluderer med at oppgitt rekkevidde kan være mulig å oppnå ved bykjøring så sant det ikke er kaldt og vinter. Men anbefalingen er krystallklar, og den gjelder ikke bare for i-MiEV, men for alle elbiler: Halvér den offisielle kjørelengden når du vurderer om elbilen dekker ditt eget behov. Da kan du få en sikker, praktisk rekkevidde og slippe bekymringer uansett forhold.

Ser mange snakker om dieselvarmer for kupévarme i andre elbiler, kanskje det hadde vært noe for Model S også?

arv

Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

OleJA

Sitat fra: arv på tirsdag 05. februar 2013, klokken 09:27
Tesla har varmepumpe. Bruker derfor lite energi på varme.
Varmepumpe er nok ikke særlig effektiv under -10C. Da er det god(?) gammeldags varmekolbe som gjelder :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Kallagtunet

Velig dårlig effektivitet på den i alle fall hvis en ser på erfaringene fra USA og CAN. Ut i fra det jeg ser på US forumet så trekker oppvarmingen 4,5 kwh og noen ganger mer (opp til 6 kwh hvis jeg ikke husker feil), og batteri varmingen mye mer enn det igjen når den slår inn fra tid til annen...

Ut i fra US og CAN tall ser det ut som 25 mil på vinteren med normal lading og 28 mil med range lading er realistisk og komfortabelt når batteriet er nytt og det ikke er ekstrem kulde og esktremt mye løs snø. Dvs 30% reduksjon tror jeg desverre optimistisk hvis en vil kjøre den som en normal bil.

kjølholdt

Min lengste kjøretur vinterstid vil være 34 mil. Det betyr at tesla bør lage chademo  adapter til model s da er det ikke noe problem for meg. Kommer den til japan må det jo være mulig å få tak i den til Norge?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

laumb

Snakket med innehaver av Teslabutikken i Oslo om dette og hans erfaring med Model S (siden han bruker den vesentlig mer enn oss). Uten å være optimistisk var han krystallklar på at i den kaldeste perioden vi har hatt så har han klart å trekke ut 40 mil av bilen uten noen spesielle problemer. Bare normal kjøring.

Jeg er dermed litt mer pessimistisk og satser på at den glatt går 35 mil med familien på tur.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

OleJA

Sitat fra: laumb på tirsdag 05. februar 2013, klokken 10:57
Snakket med innehaver av Teslabutikken i Oslo om dette og hans erfaring med Model S (siden han bruker den vesentlig mer enn oss). Uten å være optimistisk var han krystallklar på at i den kaldeste perioden vi har hatt så har han klart å trekke ut 40 mil av bilen uten noen spesielle problemer. Bare normal kjøring.

Jeg er dermed litt mer pessimistisk og satser på at den glatt går 35 mil med familien på tur.
Vi kan jo håpe på at en relativt lav fartsgrense i Norge - for en gangs skyld - gir oss en fordel i form av lengre rekkevidde enn det de erfarer i USA / Canada :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Lanber

Satt å lekte med tallene og kom til en vinterrekkevidde på 250km uten range charge og uten å kjøre batteriene helt tomme.
Holder fint for meg.

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på tirsdag 05. februar 2013, klokken 09:49
Sitat fra: arv på tirsdag 05. februar 2013, klokken 09:27
Tesla har varmepumpe. Bruker derfor lite energi på varme.
Varmepumpe er nok ikke særlig effektiv under -10C. Da er det god(?) gammeldags varmekolbe som gjelder :-\

Når man forvarmer bilen med stikkontakt plugget i mister man vel ikke noe rekkevidde i den fasen. Så når det er kaldt ute gjelder det å forvarme bilen slik at man kun trenger å vedlikeholde temperaturen underveis.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OleJA

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. februar 2013, klokken 12:54
Når man forvarmer bilen med stikkontakt plugget i mister man vel ikke noe rekkevidde i den fasen. Så når det er kaldt ute gjelder det å forvarme bilen slik at man kun trenger å vedlikeholde temperaturen underveis.
Det rapporteres litt ymse erfaring med dette på TMC forumet: Så vidt jeg forstår så tas strøm til forvarming alltid fra fremdriftsbatteriet. Dersom lading ikke allerede var avsluttet når du starter forvarming, så fortsetter bilen å trekke strøm fra nettet, og 'etterfyller' batteriet. Var derimot lading avsluttet, så starter ikke ladingen automatisk opp igjen - Ihvertfall ikke før du har brukt en betydelig del av batteriet / rekkevidden. Med mobil app'en kan du imildertid manuelt overstyre dette vil jeg anta, og starte opp lading igjen når du forvarmer.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på tirsdag 05. februar 2013, klokken 13:01
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. februar 2013, klokken 12:54
Når man forvarmer bilen med stikkontakt plugget i mister man vel ikke noe rekkevidde i den fasen. Så når det er kaldt ute gjelder det å forvarme bilen slik at man kun trenger å vedlikeholde temperaturen underveis.
Det rapporteres litt ymse erfaring med dette på TMC forumet: Så vidt jeg forstår så tas strøm til forvarming alltid fra fremdriftsbatteriet. Dersom lading ikke allerede var avsluttet når du starter forvarming, så fortsetter bilen å trekke strøm fra nettet, og 'etterfyller' batteriet. Var derimot lading avsluttet, så starter ikke ladingen automatisk opp igjen - Ihvertfall ikke før du har brukt en betydelig del av batteriet / rekkevidden. Med mobil app'en kan du imildertid manuelt overstyre dette vil jeg anta, og starte opp lading igjen når du forvarmer.

Ja de få gangene man faktisk er avhengig av 25mil rekkevidde.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Fra versjon 4.2 henter bilen strøm fra laderen når du starter forvarming med app.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 13:09
Fra versjon 4.2 henter bilen strøm fra laderen når du starter forvarming med app.

Jeg er imponert! Må si kompetansenivået på forumet her begynner å bli høyt. Tviler på at noen på Tesla på Alnabru vet dette f.eks :)

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Lanber

Men de kan sikkert lese på Alnabru også, og vær sikker de følger med på det som står her :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. februar 2013, klokken 14:02
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. februar 2013, klokken 13:09
Fra versjon 4.2 henter bilen strøm fra laderen når du starter forvarming med app.

Jeg er imponert! Må si kompetansenivået på forumet her begynner å bli høyt. Tviler på at noen på Tesla på Alnabru vet dette f.eks :)
Bakgrunnen for påstanden er at et par brukere har rapportert at bilen begynner å trekke strøm fra laderen om de aktiverer forvarming med app. Jeg kan ikke utelukke at noe strøm hentes fra batteriet, men det ser ut til at Tesla har forstått at oppvarming av kupè og batteri gjøres fra laderen og ikke batteriet.

Tesla slipper endringer av sw hele tiden, så at ansatte på Alnabru skal være oppdatert på hver minste endring et halvt år før det faktisk kommer biler til landet (via offisielle kanaler) er mye å forlange.
På den annen side ser vi her fordelen ved forum. Et par personer i Canada nevner hvordan bilen oppfører seg, og folk på venteliste i Norge blir opplyst :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA