Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering ladeplass uten å lade

Startet av Ken, onsdag 20. februar 2013, klokken 22:53

« forrige - neste »

Ken

Jeg har forsøkt å utføre vannservice på 2 eldre Think biler siste helg. Batteripakkene var rundt  null grader ved aktivert service lading og bilene var ladet opp til nesten 100%. Med lading i gang var det tydelig at spenningen gikk fort opptil spenningsgrense til laderen og effekten gikk ned til nesten null. Siden  bilene hadde BMS 116 versjon kunne jeg la de lade ferdig uten tilsyn natten over. Spenning og effekt gikk opp og ned stadig om hverandre mens overlading pågikk. Temperaturen økte etter hvert og jeg forventet at batteripakkene var klar til vannfylling neste dag. Jeg opplevd at lading hadde stoppet etter mindre enn 20 Ah tross at vddlikeholdslading var fortsatt aktivert på Nikometer. Jeg påstår at lading hadde Time Out pga at lading kommet aldri til full effekt innen en viss tidsramme. Lading måtte aktiveres igjen 2 ggr før tilstrekkelig antall overladet Ah var nådd. På den ene bil kom den aldri. til full effekt tross at batteripakken var 20 grader. Til slutt havnet den på 4 ampere og 171 volt i et halvt dogn. Jeg ga opp og fylt bilen på 60Ah overlading.
Vi har store utfordringer med disse gamle blokker pga høy indre motstand. Om sommeren er det vanlig at vi nå maks temp. av 40 grader før laderen tar en pause til å la temp sensorer kjøle ned 3-4 grader før den starter opp igjen.
Jeg har stor tro på å la bilene overlade ordentlig til å minimere risiko for overfylling med vann og utjevning av batteripakken.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på tirsdag 05. februar 2013, klokken 00:02
Jeg har stor tro på å la bilene overlade ordentlig til å minimere risiko for overfylling med vann og utjevning av batteripakken.

Denne "ordentlige" overladingen er ofte det som gis svake celler dødstøtet. Selv fyller jeg vann så snart temperatur og spenning tilsier det. Så snart batteriet viser negativ delta V og 25C, er det vannfylling, og det skjer ofte etter kun 20Ahr overlading.

Så til ditt egentlige tema: Stor indre motstand ser også jeg mer og mer av for tiden. Første gang på en P106, men nå også på en Think, og minst en bil til bland mine faste kunder. Dette medfører at laderen ikke klarer å levere høy nok spenning, og på PSA stopper hele ladeprosessen opp, mens på Think fortsetter den men med så liten effekt at det heller ikke fungerer.

På disse bilene bruker jeg ekstern lader som går høyere opp i spenning, slik at det er mulig å holde konstant 10A. Blokkspenningen går gjerne opp i over 9,5V i snitt, så det er ikke rart bilens lader sliter.

Normale verksteder har desverre ikke denne muligheten, og resultatet blir gjerne som Ken sier, fylling av vann uten skikkelig lading, og fare for overfylling av vann.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Figgen

Eg gjennomførte òg ei vannfylling sist lørdag og strevde litt med å få temp'en opp på batteripakka.  Eg kjørte bilen "tom" kvelden før og greidde med det å løfte temp frå 15 til 28 grader (kjørte alltid med minst 100V, avslutta ved ca. -87 Ah).  Sette bilen på lading over natta, men tempen hadde sokke til 18 grader. Sette i gang vedlikehaldslading med Nikometer, oppnådde 169,6 V og 23 grader etter ca. 1 time, då kopla ladeprosessen ut og spenninga falt straks til 140V. Fylte 4 - 4,4 - 4,3 liter i blokkene (942 Ah overlading og 3000 miles sidan forrige vannfylling).  Faren for "overfylling" av vatn har eg derimot ikkje forstått; tettheten på vatnet er svært lite forskjellig om det held 7 eller 27 grader, og vi lar uansett litt vatn renne ut under påfyllinga (ca. 3 dl for min del).  I dag returnerte eg frå jobb (53 km) og hadde 50% på nåla,  så alt ser ut til å vere i beste orden, trass i at eg kanskje ikkje har følgt "kokeboka" ved vannfyllinga.
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Ken

Sitat fra: Figgen på tirsdag 05. februar 2013, klokken 19:32
Faren for "overfylling" av vatn har eg derimot ikkje forstått; tettheten på vatnet er svært lite forskjellig om det held 7 eller 27 grader, og vi lar uansett litt vatn renne ut under påfyllinga (ca. 3 dl for min del).  I dag returnerte eg frå jobb (53 km) og hadde 50% på nåla,  så alt ser ut til å vere i beste orden, trass i at eg kanskje ikkje har følgt "kokeboka" ved vannfyllinga.
Det er ikke tettheten av vannet som er viktig, det er nivået av elektrolytt i cellene som er viktig. Ved overlading så presser man elektrolytt ut av platene. ved synkende spenning er man sikker på at elektrolytten er på maks nivå før vannfylling. Hvis for eksempel men får batterihavari kort tid etter vannfylling så er man trygg på at uansett hvor mye overlading man bruker for å tilpasse noen nye blokker til pakken at ingenting vil overløpe fra fyllings systemet.
Elektrolux: hva slags lader bruker du til vannfylling?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

En ombygget platsmakutter.

Leverer masse DC strøm regulerbart fra 0-20A og lader fra 1 litium celle til en hel Berlingo pakke.

Kjøpes på nærmeste Jula butikk for et par lapper. Desverre har jeg ikke detaljer om hvordan den bygges om for å fungere som Elbilbatterilader.

Har en lignende 3 fase versjon på vei for lading med inntil 70A
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA