Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY Times: Stalled Out on Tesla’s Electric Highway

Startet av thorstein, tirsdag 19. februar 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

thorstein

Her er et forslag til tråd for hvordan komme frem asp og så godt som mulig med en TS i EU. Timer brukt på søk over nettet har hittil ikke gitt de beste svar. Har noen erfaringer / teorier, så mange takk.

Oreo

eh,... kanskje ikke så rart du finner masse info om dette på nettet da det per d.d. ikke finnes noen europeiske Model S.
Jeg ville ha lest litt på Tesla's egne nettsider, f.eks. de amerikanske (velg region US).
http://www.teslamotors.com/supercharger
Når info om europa kommer, så blir det nok kommunisert på nettsidene.
Forøvrig er jo en stikkontakt nok. Campingplasser kan være et godt utgangspunkt for å lade/overnatte om en ikke har bekjente en kan stoppe hos. Div. hoteller har også sikkert muligheter for å tilby ladestrøm.
Godt forslag til tråd om jeg forstod deg riktig mtp. kjøring på kontinentet, men mulig litt tidlig ennå.
Du kan jo f.eks. lese denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4494.0.html
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

thorstein

Hei, takk for svar og link. På dette stadiet er vel/jo all form for informasjon om langturer viktig ifm om vi kjøper bilen. Tenker å slette tråden imorgen pga det åpenbare: ingen biler er levert... . T.

laumb

Kan være lurt å høste noen erfaringer før bilen kommer - selv om det ikke er superladere - men at vi som har/skal kjøre kanskje har en liten oversikt over kontakter.

Jeg skal kjøre til Spania i sommer med diesel BMW - og kommer til å følge med etter kontakter med litt guffe for å gjøre meg selv klar over mulighetene med Tesla senere.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

flux

Bruk denne appen og velg utvidet søk etter connector = Type 2

Da finner du 22kw ladepunkter som det begynner å bli mange av.


https://itunes.apple.com/no/app/etankstellen/id425186179?l=nb&mt=8


thorstein


Nuvolari

Sitat fra: flux på mandag 04. februar 2013, klokken 00:45
Bruk denne appen og velg utvidet søk etter connector = Type 2

Da finner du 22kw ladepunkter som det begynner å bli mange av.


https://itunes.apple.com/no/app/etankstellen/id425186179?l=nb&mt=8


22kw krever dobbellader?

Hva er det som skal til for å kunne bruke den innebygde superladeren. Må det være tesla som selv har satt opp dette eller kan hvem som helst sette opp et superladerpunkt?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OleJA

#7
Sitat fra: Nuvolari på mandag 04. februar 2013, klokken 09:26
22kw krever dobbellader?
Forutsatt at spec'en på laderne i EU blir det samme som i US:
Du vil kunne koble deg til et 22kW uttak selv med enkeltlader, men bilen vil ikke 'drikke' mer en 10kW. For dobbeltlader vil den forsyne seg med 20kW. Eksakt spec for EU laderne er enda ikke tilgjengelig, så det kan være andre grenser her. F.eks 11/22 kW for hhv. enkelt og dobbeltlader.

Sitat fra: Nuvolari på mandag 04. februar 2013, klokken 09:26
Hva er det som skal til for å kunne bruke den innebygde superladeren. Må det være tesla som selv har satt opp dette eller kan hvem som helst sette opp et superladerpunkt?
Superladeren er ikke innebygd i bilen - kun støtten for denne. I US eies og driftes superladerne av Tesla selv, hvordan dette blir i Norge / EU er fremdeles ukjent. Fysisk så inneholder en superlader 12 vanlige Tesla ladere som plugges 'rett i batteriet' - dvs bilens egne ladere forbikobles. Dette krever tett integrasjon med bilens batterier og elektronikk, og blir neppe noe som Tesla vil overlate til andre produsenter av ladere. Om en kan kjøpe / sponse opsetting av slike ladere fra Tesla er vel noe vi kanskje kan få se etterhvert, men et slikt ladepunkt vil bli svært mye dyrere enn en 22kW plugg

Edit: En superlader vil også kreve en ganske heftig tilkobling til strømnettet. Dette blir neppe noe man kan sette opp hvorsomhelst.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA