Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Farger

Startet av KSt, tirsdag 19. februar 2013, klokken 13:06

« forrige - neste »

KSt

På Farmanstredet kjøpesenter i Tønsberg ble jeg truet med bot da jeg ladet min Prius Plugin. Begrunnelsen var at bilen ikke er EL registrert.

Griffel

Sitat fra: KSt på søndag 03. februar 2013, klokken 15:28
På Farmanstredet kjøpesenter i Tønsberg ble jeg truet med bot da jeg ladet min Prius Plugin. Begrunnelsen var at bilen ikke er EL registrert.
Truet av hvem?
Det høres helt feil ut, at ikke en Plugin skal kunne lade på vanlig ladeplass. Men husk å lade, ikke bare parker!
På et kjøpesenter kan vel kjøpesenteret bestemme reglene? Jeg tro vel ikke de vil plage kunder som lader med bot? Men i dette tilfelle er det vel kun det aktuelle kjøpesenteret som kan gi et helt sikkert svar.

I Oslo kommune er det i alle fall slik at Plugin Hybrider som lader står lovlig:

Fra Oslo kommunes hjemmeside:
"Elbiler, ladbare hybridbiler og offentlige lademuligheter
Bymiljøetaten har etablert 400 parkeringsplasser med mulighet for lading, reservert for elbiler. Ladestasjonene er låst med en nøkkel. Nøkkel og strøm er gratis. Nøkkel fås ved å kontakte Bymiljøetatens kundesenter. Normalt kan ladbare hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for «Ladbar motorvogn», men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for «El-motorvogn». På alle steder må ladbare hybridbiler lade, slik at våre trafikkbetjenter ser at du kjører en ladbar bil. Ladbare hybridbiler har ikke lovfestet unntak fra å betale parkeringsavgift, slik elbiler og hydrogenbiler har. På alle kommunale avgiftsplasser må ladbare hybridbiler betale parkeringsavgift. På ladeplasser må du alltid se på skiltet. Dersom det står «Ladbar hybrid mot avgift» på skiltet må du betale på nærmeste automat. Dersom det ikke står noe kan du parkere og lade uten å betale.

På alle tidbegrensede ladeplasser må elbiler og ladbare hybridbiler ha en urskive og forholde seg til makstiden på stedet. Urskiven stilles inn på tidspunktet du ankommer parkeringsplassen. Urskive fås ved å kontakte Bymiljøetaten. "

http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/elbilparkering_/
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KSt

Takk,
Det var en yngre ansatt som passet parkeringskontoret på lørdag. Han sa at sjefen ville gitt meg bot. Jeg må imidlertid skaffe med urskive så jeg kan vise at jeg ikke bare parkerer.

Finnes det noen nasjonale retningslinjer jeg kan vise til?

Griffel

Sitat fra: KSt på mandag 04. februar 2013, klokken 20:29
Takk,
Det var en yngre ansatt som passet parkeringskontoret på lørdag. Han sa at sjefen ville gitt meg bot. Jeg må imidlertid skaffe med urskive så jeg kan vise at jeg ikke bare parkerer.

Finnes det noen nasjonale retningslinjer jeg kan vise til?
Jeg tror ikke det. Den generelle holdningen er vel at Plug-in skal kunne benytte ladestasjoner. Hensikten er jo å bruke mer el. og mindre fossiler og da blir det galt å nekte Plug-in hybrider lademulighet. Oslo har markert det som sin holdning så følger vel resten av landet etter. Siden det (trolig) ikke finnes nationale regler er det sikrest å spørre kommune og de kjøpesentere en vanligvis benytter, skriftlig.

Her trengs det kanske et "Også Ladbar- hybrid" skilt enn så lenge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leafster

Husk at det ikke holder med p-skive på private plasser som krever at man henter lapp for gratis parkering.

Det burde forøvrig vært innført p-skive på alle biler, så hadde vi sluppet det tullet med å hente p-lapp på kjøpesenter o.l.

PerBear

Sitat fra: KSt på søndag 03. februar 2013, klokken 15:28

Dersom de har skiltet plassen(e) med "reservert ladbar motorvogn" er du sannsynligvis på trygg grunn. Men tolking av parkeringsregler på privat grunn er et minefelt så jeg ville spurt på forhånd OG NOTERT NAVNET PÅ VEDKOMMENDE SOM GIR ET POSITIVT SVAR (en gang måtte jeg ut med mye penger fordi jeg ikke husket navnet på den som hadde gitt meg tillatelse).

I Oslo kommune skal plug-in hybrider få lade men må betale for parkering hvis det er parkometerplasser. Her er en artikkel fra VG i fjor: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10057399
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA