Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Farger

Startet av mags, tirsdag 19. februar 2013, klokken 12:35

« forrige - neste »

mags

Hei. Endelig har vi fått vår aller første bil og valget falt på en svart Zero importert i fra Danmark  :) Til vår overraskelse, fant vi ut i dag at ladekabelen ( 10 A) er et trefasestøpsel og fungerer ikke/passer ikke med norske stikkontakter. Stor sorg. Er dette noe som kan fikses lett ved at man rett og slett fjerner det danske støpselet og setter på et norsk støpsel på kabelen. Er det noe fare forbundet med dette?

Rio

Ser den sånn ut?



Det er en én-fase industriplugg, og er helt kompatibel med en vanlig Schuko (slik du har på kjøkkenet).

Den er egentlig mye bedre enn Schuko, men det hjelper lite når neste alle ladestasjoner hra Schuko.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Med andre ord, du kan skifte den med en vanlig Schuko. Pass veldig godt på å sette på strekkavlastningen.

I tillegg, bruk hyssing rundt festehullene på ladekladden, slik at vekten henger på krokene på ladepunktene. Schuko skal ikke belastes med mer enn 500 g, og ladekladden veier mye mer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

mags


mags

Helt ny her, så ting blir litt rotete i starten. Men, slik ser altså laderen vår ut. Skal vel ikke være noe problem å få en kyndig elektriker til å skifte denne med en kontakt som er kompatibel med norske kontakter.

Griffel

#5
Sitat fra: mags på søndag 03. februar 2013, klokken 16:50
Helt ny her, så ting blir litt rotete i starten. Men, slik ser altså laderen vår ut. Skal vel ikke være noe problem å få en kyndig elektriker til å skifte denne med en kontakt som er kompatibel med norske kontakter.
Det er problemfritt å skifte en slik kontakt på ladekablen for en kyndig person. (Det er faktisk en av de få ting en ikke behøver fagutdannet elektrikker til)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: mags på søndag 03. februar 2013, klokken 16:50
Helt ny her, så ting blir litt rotete i starten. Men, slik ser altså laderen vår ut. Skal vel ikke være noe problem å få en kyndig elektriker til å skifte denne med en kontakt som er kompatibel med norske kontakter.

Det er en helt vanlig dansk 1-fase jordet "hus-stikk", og det tar kun noen få minutter å sette på en jordet norsk Schuko. Som Griffel nevner, har man lov å gjøre det selv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

#7
Behold CEE støpselet ditt, og ta turen innom Biltema eller Clas olson og kjøp en overgang til bruk på tur.

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/Pr362297000

Alternativt kan Elbilhjelpen.no sende deg en overgang.

Hjemme monterer du et CEE stikk.

Du har en framtidsriktig plugg. ikke degrader ladekabelen din ved å sette på et shuko støpsel. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Electrolux: Det er ikke et CEE-stik, slik jeg først trodde, men et dansk stikk. Dvs. likt Schuko, men med jord på "feil plass".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Sitat fra: mags på søndag 03. februar 2013, klokken 12:36
Hei. Endelig har vi fått vår aller første bil og valget falt på en svart Zero importert i fra Danmark  :) Til vår overraskelse, fant vi ut i dag at ladekabelen ( 10 A) er et trefasestøpsel og fungerer ikke/passer ikke med norske stikkontakter. Stor sorg. Er dette noe som kan fikses lett ved at man rett og slett fjerner det danske støpselet og setter på et norsk støpsel på kabelen. Er det noe fare forbundet med dette?

Som nevnt i tråden, denne kontakt er ikkje trefase, men med jord, på eigen pinne. Ingen av trillingene kan bli lada med trefase.

Ps: Eg har også "Dansk" bil, men kjøpt via Norsk forhandler. Der var norsk schuko kontakt montert når eg henta bilen. Dette er ein 8 A ladekladd - ikkje 10 A.
Er denne bil kjøpt direkte / parallell importert frå Danmark?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

mags

Takk for svar og hjelp fra alle som tok seg tid til tråden. Vi har nå ganske enkelt satt på en norsk schuko, fungerer bra.
Bilen blei kjøpt direkte fra aut. Citroen forhandler i Danmark, den hadde gått 1000 km,første gang reg juli 2012,  3 års fabrikkgaranti ( danske C Zeroer har 3 års fabrikkgaranti) og vi fikk med ladekladd 10 A, bare med dansk jording. Meget god service og hjelp fra danske forhandler, så ville gjort dette igjen, da vi sparte ganske mye på dette. Ferje fra Frederikshavn med bilen og vips var bilen i Norge.


Ps: Eg har også "Dansk" bil, men kjøpt via Norsk forhandler. Der var norsk schuko kontakt montert når eg henta bilen. Dette er ein 8 A ladekladd - ikkje 10 A.
Er denne bil kjøpt direkte / parallell importert frå Danmark?
[/quote]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA