Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foreslåtte SuperCharger lokasjoner i Norge

Startet av Griffel, mandag 18. februar 2013, klokken 15:08

« forrige - neste »

Griffel

Elsertifikatmarkedet skal gi 26,4 TWh ny fornybar kraft i Norge og Sverige innen 2020.

I Norge vil det bli bygget ut mellom 7 TWh og 15 TWh  med ny vannkraft. Dette gir energi nok til til et sted mellom 2 og 5 millioner elbiler i Norge eller ca 10 milioner elbiler i Norge og Sverige til sammen.
Noe som kan fortelles videre til de som sier at all ny kraft må komme fra kullkraftverk.

TU: http://www.tu.no/energi/2013/02/01/tror-pa-15-twh-ny-norsk-vannkraft
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

#1
Jeg er helt sikker på at selv om vi hadde fornybar strøm nok til 100 millioner elbiler i 2020 i Norge og Sverige, så ville der vært elbilbilmotstandere på barrikadene.

Jeg heller mer og mer til at det at det faktisk er så mye motstand mot den kommende elbil-revolusjonen, kort og greit fordi dette kommer til å bli et paradigmeskifte. Dette gjør en del personer usikre. "Kan jeg faktisk ha tatt så feil?.... Nei det er ikke mulig". Denne revolusjonen rokker ved grunnvollene, integriteten og alt som er lært gjennom et helt liv.

Til syvende og sist er det fossil-industrien som står bak. Den industrien er redd for hele sin eksistens. Noe de har stor grunn til å frykte for. I 2050, kommer hele verden til å le av denne generasjonen. Var det mulig å være så dum? Tenke seg til... Ødelegge sitt eget miljø... Tenk... De pøste all eksos rett ut i luften...

Det blir som før og etter at røykeloven ble innført. Tenk at det gikk an å røyke over alt? Uten at noen nådde frem med sine protester.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

flux

I 2012 produserte Norge 146TWh og brukte 128TWh. 18TWh overskudd = strøm til 6 millioner elbiler.

https://www.ge.no/2013/01/07/rekordstor-kraftproduksjon-pa-146-twh-i-2012/


timingbeltkiller

#3
Sitat fra: Modelsn på fredag 01. februar 2013, klokken 19:17
Jeg er helt sikker på at selv om vi hadde fornybar strøm nok til 100 millioner elbiler i 2020 i Norge og Sverige, så ville der vært elbilbilmotstandere på barrikadene.
Sikkert, men neppe mer enn promiller av befolkningen.
Den dagen elbilen har løst problemene rekkevidde + kommersiell konkurranseevne, er det neppe mange som kjøper fossilbil av ren ideologisk trass.

BTW
Du kan ikke sammenligne en elbileier med en ikke-røyker.
Elbilen er nok mindre miljøskadelig enn en fossilbil av samme størrelse.
Men den er ikke miljøvennlig. Da må du helt ned til tråsykkel eller spasersko.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

flux

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 02. februar 2013, klokken 12:51
BTW
Du kan ikke sammenligne en elbileier med en ikke-røyker.
Elbilen er nok mindre miljøskadelig enn en fossilbil av samme størrelse.
Men den er ikke miljøvennlig. Da må du helt ned til tråsykkel eller spasersko.
En kan sammenligne en fossilbilsjåfør med en røyker før røykeloven kom.
Begge to forulemper andre med sine lokale utslipp.

Hver gang vi kjører i en tunnel blir vi forulempet:

http://m.guardian.co.uk/science/2012/jun/12/diesel-fumes-cause-cancer-who
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Diesel_exhaust#section_2

Leaffen

#5
Sitat fra: flux på lørdag 02. februar 2013, klokken 15:19

En kan sammenligne en fossilbilsjåfør med en røyker før røykeloven kom.
Begge to forulemper andre med sine lokale utslipp.


Dagfinn Høybråten fikk i sin tid mye pepper for røykeloven. Men nå i dag tror jeg at hvem som helst kan takke ham for at det ble slutt på røyking over alt. Tror til og med at enkelte røykere kan se fordelene.

Så lenge fossilbilsjåførene kan dekke seg bak at "alle andre gjør det" og at "det ikke er ulovlig", vil denne virksomheten fortsette. Kanskje med uforminsket kraft. Derfor synes jeg politikerne våre er alt for bleik. Senest i forrige uke, så beviser politikerne her i Bergen at de ikke tør å gå mot flertallet. I denne sammenhengen så er det fossilbilistene i Bergen. Eksoslokket ligger over byen. Ingen ting blir gjort. Ingen begrensninger. Ingen tiltak. Dette er bleikt. Så lenge man faktisk ikke gjør noe, så legaliserer dette fossilbilbruk. Når du til og med ser at det selges flest dieselbiler her i landet, nesten uten virkelig nedgående salgstall, så forteller det oss alle at det er fritt frem. Du kan bare gjøre som du vil. Dur i vei akkurat som du vil. Akkurat som røykerne gjorde før røykeloven.

Så ja, jeg er helt enig med deg. En kan sammenligne en fossibilsjåfør med en røyker før røykeloven. Lykkelig uvitende og likegyldig til hvilken skade de påfører andre og miljøet rundt oss.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

timingbeltkiller

Sitat fra: flux på lørdag 02. februar 2013, klokken 15:19
En kan sammenligne en fossilbilsjåfør med en røyker før røykeloven kom.
Begge to forulemper andre med sine lokale utslipp.
Den lokale forulempingen er i verste fall sykdomsfremmende for et relativt lite antall mennesker.
Den globale forurensingen truer selve livet på kloden.
Relasjonen mellom de to er derfor micro:giga.

Dieselbiler skader den globale økologien mindre enn bensinbiler, men skader det lokale miljøet nær sterkt traffikerte veier mer. Opprinnelig prioriterte regjeringen det globale mijøet og innførte regler med sikte på å øke dieselandelen.

Et par år senere ombestemte regjeringen seg og prioriterte det lokale framfor det globale. På godt norsk heter dette: "Skitt i Norge, leve Toten" eller "Skitt i verden, leve Norge". Ulempen er bare at globalt vanvidd rammer globalt og slår derfor tilbake på Norge. Nissen følger med på flyttelasset.

Svenskene subsidierte for noen år siden etanolbiler begrunnet i miljøomsyn.
I varmkjøringsperioden forurenser disse lokalmiljøet langt mer enn både diesel- og bensinbilene. Rent bortsett fra at folk kjøper subsidierte etanolbiler og kjører de på bensin som dels er billigere (per kjørte km) og dels gir mer motorkraft. Og videre bortsett fra at etanolen de selger i Sverige, kommer fra landbruket og tar/priser maten ut av munnen på mange.

Elbilen forurenser null lokalt, men globalt avhengig av el'en den "tanker".
Og selvsagt via produksjonen og eventuell resirkulering av bilene etter skroting.
Holder derfor fast på at elbileiere er langt fra ikke-røykere i betydningen totalt forureningsfrie. Heller ikke totalavholdsfolk, men snarere nytere av (lett)vin i motsetning til av sprit.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 02. februar 2013, klokken 12:51

Den dagen elbilen har løst problemene rekkevidde + kommersiell konkurranseevne.........

Typisk utsagn fra en som ikke kjører Elbil, og som kommer til å bruke veldig mange penger på avgifter mens han venter. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 02. februar 2013, klokken 12:51
Elbilen er nok mindre miljøskadelig enn en fossilbil av samme størrelse.
Men den er ikke miljøvennlig. Da må du helt ned til tråsykkel eller spasersko.

Mnja... Skal du se slik på det må du nok gå naken og barbeint. Sykler og sko skal jo også produseres, noe som nødvendigvis påfører miljøet noen utslipp. Deretter skal de fraktes (gjerne helt fra kina). ;)

Men det blir jo selvsagt flisespikkeri; det eneste virkelig miljøvennlige vi kan gjøre er jo å daue, siden våre normale utslipp av gasser (CO2 og andre) er regnet som miljøskadeige, så....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

timingbeltkiller

#9
Sitat fra: cra på mandag 04. februar 2013, klokken 11:19
Men det blir jo selvsagt flisespikkeri; det eneste virkelig miljøvennlige vi kan gjøre er jo å daue,
Sikkert ironisk ment fra din side. Men du har faktisk rett objektivt sett.
For det er ingen tvil om at den globale økologien inklusive det overveiende flertallet av dyre- og plantearter på kloden ville trekke et lettelsens sukk dersom det dominerende patte- og rovdyret storhjerna primat døde ut.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. februar 2013, klokken 19:37
Typisk utsagn fra en som ikke kjører Elbil, og som kommer til å bruke veldig mange penger på avgifter mens han venter. ;)
Kaster du ikke stein i glasshus her?
Din liste over kjøretøyer tyder på du har eldrevne framkomstmidler som din store og dyre hobby.
Du hadde antakelig neppe brukt mer penger på å bytte ut elflåten med en Porsche, Ferrari eller Ami-Schlitten.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA