Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model s uten tech pakke

Startet av Stig O, lørdag 16. februar 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

Nuvolari

Mulig vi snakker forbi hverandre men vil ikke levetiden på dekkene bli lengre dersom man rotere dekkene jevnlig enn om man beholder bakdekkene bak i hele dekkets levetid?

Ifølge tmc slites bakdekkene på innsiden og ved å putte dem foran etter en stund slites de jevnere og levetiden øker. Har jeg misforstått? Øker ikke dette levetiden totalt sett? Gjør man dette kun for å kunne skifte dekkene samtidig?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2013, klokken 13:58
Hvis dekkene slites fortere på innsiden bak mens de slites helt jevnt foran spiller det ingen rolle for levetiden om du roterer. Om de derimot slites fortere på yttersiden foran er det en vits, men det tror jeg ikke de gjør.
Her er jeg uenig- om bakdekkene flyttes frem når de er nede på 30% mot midten mens resten er på eks 60 % vil dette ikke utsettes for samme slitasje rett og slett fordi dette området ikker trykker like hardt mot bakken som resten av dekket. For meg betyr det  den delen som er 60% slites mer enn delen som er 30%- derfor vil levetiden forlenges enn om dekkene kjøres helt ned bak.
Kunsten er å finne det rette tidspunktet for  bytting bak-frem 8)

jkirkebo

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 06. april 2013, klokken 12:08
Mulig vi snakker forbi hverandre men vil ikke levetiden på dekkene bli lengre dersom man rotere dekkene jevnlig enn om man beholder bakdekkene bak i hele dekkets levetid?

Ifølge tmc slites bakdekkene på innsiden og ved å putte dem foran etter en stund slites de jevnere og levetiden øker. Har jeg misforstått? Øker ikke dette levetiden totalt sett? Gjør man dette kun for å kunne skifte dekkene samtidig?

Hvis dekkene slites fortere på innsiden bak mens de slites helt jevnt foran spiller det ingen rolle for levetiden om du roterer. Om de derimot slites fortere på yttersiden foran er det en vits, men det tror jeg ikke de gjør.

Et eksempel: Dekkene har 12mm slitedybde. Framdekk slites 2mm per sesong jevnt, bakdekk slites 2mm ytterst og 4mm innerst.

Uten bytte varer bakdekk 3 år og fremdekk 6 år, på 12 år blir det 12 dekk.

Bytte etter 2 sesonger:
Bakdekkene har nå 8mm jevnt, varer to sesonger til bak, til sammen 4 sesonger.
Fordekkene har 8mm ytterst, 4 mm innerst. Varer to sesonger til foran, til sammen 4 sesonger.

Det blir 3 bytter på 12 år, til sammen 12 dekk. Akkurat samme resultat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig O

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2013, klokken 14:10
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2013, klokken 13:58
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 06. april 2013, klokken 12:08
Mulig vi snakker forbi hverandre men vil ikke levetiden på dekkene bli lengre dersom man rotere dekkene jevnlig enn om man beholder bakdekkene bak i hele dekkets levetid?

Ifølge tmc slites bakdekkene på innsiden og ved å putte dem foran etter en stund slites de jevnere og levetiden øker. Har jeg misforstått? Øker ikke dette levetiden totalt sett? Gjør man dette kun for å kunne skifte dekkene samtidig?

Selv om det bare var et eksempel så er det ikke mange dekk som har 12 mm slitedybde.. Michelin PS2 (7.5mm), Continental Extremcontact (7.9mm)!!

Hvis dekkene slites fortere på innsiden bak mens de slites helt jevnt foran spiller det ingen rolle for levetiden om du roterer. Om de derimot slites fortere på yttersiden foran er det en vits, men det tror jeg ikke de gjør.

Et eksempel: Dekkene har 12mm slitedybde. Framdekk slites 2mm per sesong jevnt, bakdekk slites 2mm ytterst og 4mm innerst.

Uten bytte varer bakdekk 3 år og fremdekk 6 år, på 12 år blir det 12 dekk.

Bytte etter 2 sesonger:
Bakdekkene har nå 8mm jevnt, varer to sesonger til bak, til sammen 4 sesonger.
Fordekkene har 8mm ytterst, 4 mm innerst. Varer to sesonger til foran, til sammen 4 sesonger.

Det blir 3 bytter på 12 år, til sammen 12 dekk. Akkurat samme resultat.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

jkirkebo

Sitat
Selv om det bare var et eksempel så er det ikke mange dekk som har 12 mm slitedybde.. Michelin PS2 (7.5mm), Continental Extremcontact (7.9mm)!!

Ja, jeg valgte 12mm bare for at det skulle være enkelt å regne på, uten desimaler. Resultatet av regnestykket blir det samme uansett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Siggen

Sitat fra: Stig O på lørdag 06. april 2013, klokken 08:48
Sitat fra: Sponzo på lørdag 06. april 2013, klokken 00:50
Fine felger på denne model s - noen som vet om merke/navn på produsenten?




Tipper det er TSW Nurburgring i 9x22"

Tipper mer på AG 310.


paracord

Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 12:48
Sitat fra: paracord på søndag 10. mars 2013, klokken 12:31
er 235/45x20 også ett alternativ?

Den er ca. 2% for stor, så det er innenfor.

På 235/45x20 er det greitt med en felgstørrelse på 20 x 8,5 eller bør jeg gå opp til 20 x 10?


Stig O

Sitat fra: paracord på søndag 21. april 2013, klokken 12:53
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 12:48
Sitat fra: paracord på søndag 10. mars 2013, klokken 12:31
er 235/45x20 også ett alternativ?

Den er ca. 2% for stor, så det er innenfor.

På 235/45x20 er det greitt med en felgstørrelse på 20 x 8,5 eller bør jeg gå opp til 20 x 10?
Du bør absolutt holde deg til 8,5" bredde på 235/45-20 dekk!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

ELbilist1

Til PETERSV.
Di Ebay felgene var fine, passer fint med crom til min røde....
Hva vil disse koste å få til Norge tror du???
Samkjøp med noen andre???

8) 8)
:) Ren nytelse, hvær dag!

paracord

Sitat fra: Stig O på tirsdag 23. april 2013, klokken 15:55
Sitat fra: paracord på søndag 21. april 2013, klokken 12:53
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 12:48
Sitat fra: paracord på søndag 10. mars 2013, klokken 12:31
er 235/45x20 også ett alternativ?

Den er ca. 2% for stor, så det er innenfor.

På 235/45x20 er det greitt med en felgstørrelse på 20 x 8,5 eller bør jeg gå opp til 20 x 10?
Du bør absolutt holde deg til 8,5" bredde på 235/45-20 dekk!

Flott - takk for svar. Da blir de bestilt fra US når Finalize knappen dukker opp ;)

Nuvolari

Sitat fra: paracord på tirsdag 23. april 2013, klokken 17:09
Sitat fra: Stig O på tirsdag 23. april 2013, klokken 15:55
Sitat fra: paracord på søndag 21. april 2013, klokken 12:53
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 12:48
Sitat fra: paracord på søndag 10. mars 2013, klokken 12:31
er 235/45x20 også ett alternativ?

Den er ca. 2% for stor, så det er innenfor.

På 235/45x20 er det greitt med en felgstørrelse på 20 x 8,5 eller bør jeg gå opp til 20 x 10?
Du bør absolutt holde deg til 8,5" bredde på 235/45-20 dekk!

Flott - takk for svar. Da blir de bestilt fra US når Finalize knappen dukker opp ;)

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker denne dekkdimensjonen og ikke 245/45-19?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

paracord

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 23. april 2013, klokken 17:47
Sitat fra: paracord på tirsdag 23. april 2013, klokken 17:09
Sitat fra: Stig O på tirsdag 23. april 2013, klokken 15:55
Sitat fra: paracord på søndag 21. april 2013, klokken 12:53
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 12:48
Sitat fra: paracord på søndag 10. mars 2013, klokken 12:31
er 235/45x20 også ett alternativ?

Den er ca. 2% for stor, så det er innenfor.

På 235/45x20 er det greitt med en felgstørrelse på 20 x 8,5 eller bør jeg gå opp til 20 x 10?
Du bør absolutt holde deg til 8,5" bredde på 235/45-20 dekk!

Flott - takk for svar. Da blir de bestilt fra US når Finalize knappen dukker opp ;)

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker denne dekkdimensjonen og ikke 245/45-19?

Det blir 19" på vinterhjulene, men så har jeg lyst på noe større felger på sommerdekkene. Og da jeg såg denne   ble jeg fullstendig forelsket  ;D selv om dette antaglig er 22". Men finishen og layoten på denne felgen tiltaler meg og passer svært godt på min hvite model S. Men du vet, smaken er som baken...hver sin smak

Eivind_Bergen

Sitat fra: paracord på tirsdag 23. april 2013, klokken 18:02
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 23. april 2013, klokken 17:47
Sitat fra: paracord på tirsdag 23. april 2013, klokken 17:09
Sitat fra: Stig O på tirsdag 23. april 2013, klokken 15:55
Sitat fra: paracord på søndag 21. april 2013, klokken 12:53
Sitat fra: glaserud på søndag 10. mars 2013, klokken 12:48
Sitat fra: paracord på søndag 10. mars 2013, klokken 12:31
er 235/45x20 også ett alternativ?

Den er ca. 2% for stor, så det er innenfor.

På 235/45x20 er det greitt med en felgstørrelse på 20 x 8,5 eller bør jeg gå opp til 20 x 10?
Du bør absolutt holde deg til 8,5" bredde på 235/45-20 dekk!

Flott - takk for svar. Da blir de bestilt fra US når Finalize knappen dukker opp ;)

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker denne dekkdimensjonen og ikke 245/45-19?

Det blir 19" på vinterhjulene, men så har jeg lyst på noe større felger på sommerdekkene. Og da jeg såg denne   ble jeg fullstendig forelsket  ;D selv om dette antaglig er 22". Men finishen og layoten på denne felgen tiltaler meg og passer svært godt på min hvite model S. Men du vet, smaken er som baken...hver sin smak

Ville det ikke være bedre å velge 245/40-20? Dette er jo samme bredde som standarddekkene og nesten helt identisk diameter, ca 1 mm i forskjell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA