Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model s uten tech pakke

Startet av Stig O, lørdag 16. februar 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

Sponzo

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 12. mars 2013, klokken 12:51
Sitat fra: Sponzo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 12:41
Sitat fra: glaserud på mandag 11. mars 2013, klokken 22:21
Sitat fra: LA-Thing på mandag 11. mars 2013, klokken 22:20
Har kjøpt noen dekk fra dekkonline.com, det fungerer fint. Men du trenger nok noen kontakter innen gummibransjen for å få utbytte av besparelsen; mange dekkforhandlere tar seg uforholdsmessig godt betalt for å legge på og balansere dekk du ikke kjøper av dem.

Fant dekkonline i går. De har avtale med folka rett bak her, så det virket ikke så galt (175,-)

Glaserud hvor i landet bor du -Oslo?

Trengte å balansere noen dekk og kr. 175 hørtes veldig rimelig ut - kan du gi en henvisning til verkstedet - Adresse?

Er det kvalitetsforskjell på en slik jobb eller kan jeg like godt bruke bilvaskshappa på hjørnet som tilbyr dekkskift og avbalansering?

Hei Nuvolari,

Rent teknisk er jobben som gjøres og maskinene som brukes sikkert den samme alle steder.

Jeg var uheldig for 2 år siden da jeg skulle ha skiftet hjulsett fra 19" sommer til 18" vinter. Audi merkeverkstedet mit klarte å ripe den ene felgen og påsto at dette ikke kunne ha skjet hos de. Etter mye diskusjon og argumentasjon valgte de til sist å erstatte felgen med en ny.

Mit poeng er derfor ikke at folkene på bilvaskshappa nødvendigvis gjør en dårligere jobb, alle kan være uheldige, men jeg er mindre sikker på at de hadde tatt den kostnaden på seg.

De større og etablerte verkstedene har ofte økonomi til dette eller har en forsikring som dekker slike eventualiteter.


Oreo

Tøffeste aftermarked felger jeg har sett på lenge, nesten litt vulgær, men ved å se litt nærmere på dem falt de i smak:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14877-Dr-Taras-Model-S-gets-customized!/page15
Se forøvrig post #135 for closeup bilder av felgene.
Anbefaler å se litt gjennom denne tråden om du er interessert i midtkonsoller, parkeringssensor, duppeditter og generell pimping.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på mandag 01. april 2013, klokken 09:35
Tøffeste aftermarked felger jeg har sett på lenge, nesten litt vulgær, men ved å se litt nærmere på dem falt de i smak:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14877-Dr-Taras-Model-S-gets-customized!/page15
Se forøvrig post #135 for closeup bilder av felgene.
Anbefaler å se litt gjennom denne tråden om du er interessert i midtkonsoller, parkeringssensor, duppeditter og generell pimping.
Må si jeg synes bilen til DrTaras har blitt skikkelig stygg etter at han pimpet den opp. Mangler bare en diger streamer i frontruta hvor det står "Tesla", "2fast4u" eller noe sånt....

Men felgene er jeg enig i at var litt tøffe. Likte også felgene Model X ble vist med i Geneve:

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

De felgene som er vist på X er klart en av mine favoritter. Håper de kommer i produksjon.

Sponzo

Var innom tesla store på Alnabru tidligere i dag.

God nyhet!!!

Den svarte S'en som brukes til prøvekjøring har nå fått skiftet til 21" felgene med sommerdekk og ser tusen gange bedre ut enn før med 19" felgene.

laumb

:O

Må ta meg enda en tur da!

Sponzo

Fine felger på denne model s - noen som vet om merke/navn på produsenten?




Stig O

Sitat fra: Sponzo på lørdag 06. april 2013, klokken 00:50
Fine felger på denne model s - noen som vet om merke/navn på produsenten?




Tipper det er TSW Nurburgring i 9x22"
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Oreo

Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Nuvolari

En utfordring ved å velge performance plus pakken med 265 dekk bak er at man da ikke kan bytte dekk foran / bak når de bakre dekkene blir slitt. Dette betyr at dekkene må byttes mye oftere.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Sponzo

Sitat fra: Stig O på lørdag 06. april 2013, klokken 08:48
Sitat fra: Sponzo på lørdag 06. april 2013, klokken 00:50
Fine felger på denne model s - noen som vet om merke/navn på produsenten?




Thanx!


Tipper det er TSW Nurburgring i 9x22"

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 06. april 2013, klokken 09:43
En utfordring ved å velge performance plus pakken med 265 dekk bak er at man da ikke kan bytte dekk foran / bak når de bakre dekkene blir slitt. Dette betyr at dekkene må byttes mye oftere.

Niks, det betyr at man bytter to dekk i slengen, ikke 4. F.eks bakdekk annethvert år og dekk foran hver tredje år. Ingen grunn til å bytte alle 4 om bare de bak er utslitt.

En bonus er at det ofte blir mindre penger å betale på en gang ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

#72
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. april 2013, klokken 09:50
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 06. april 2013, klokken 09:43
En utfordring ved å velge performance plus pakken med 265 dekk bak er at man da ikke kan bytte dekk foran / bak når de bakre dekkene blir slitt. Dette betyr at dekkene må byttes mye oftere.

Niks, det betyr at man bytter to dekk i slengen, ikke 4. F.eks bakdekk annethvert år og dekk foran hver tredje år. Ingen grunn til å bytte alle 4 om bare de bak er utslitt.

En bonus er at det ofte blir mindre penger å betale på en gang ;)

Jeg mente at man ikke kan putte bakdekkene foran for å balansere slitasjen bedre.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Rio

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 06. april 2013, klokken 09:43
En utfordring ved å velge performance plus pakken med 265 dekk bak er at man da ikke kan bytte dekk foran / bak når de bakre dekkene blir slitt. Dette betyr at dekkene må byttes mye oftere.

Ikke nødvendigvis. Det naturlige ville da vært å skifte dekkene bak og foran uavhengig av hverandre - man skifter jo ikke fordekk fordi bakdekkene er slitt.

La oss (enkle tall) si at bakdekkene varer 20k km, og dekkene foran 40k km.

Bytter man når dekkene er utslitt vil man (i løpet av 120k km) bytte bakdekk 6 ganger og fordekk 3 ganger. Tilsammen 18 dekk.

Skifter man halvveis, så får dekkene gjennomsnittslevetid på 30k km. Dvs. i løpet av 120k km må man bytte 4 ganger 4 dekk, som er 16 dekk. Ikke en stor forskjell.

Bredere dekk er naturligvis dyrere, men det er jo det man betaler ekstra for.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

#74
Sitat fra: Rio på lørdag 06. april 2013, klokken 09:59
Ikke nødvendigvis. Det naturlige ville da vært å skifte dekkene bak og foran uavhengig av hverandre - man skifter jo ikke fordekk fordi bakdekkene er slitt.

La oss (enkle tall) si at bakdekkene varer 20k km, og dekkene foran 40k km.

Bytter man når dekkene er utslitt vil man (i løpet av 120k km) bytte bakdekk 6 ganger og fordekk 3 ganger. Tilsammen 18 dekk.

Skifter man halvveis, så får dekkene gjennomsnittslevetid på 30k km. Dvs. i løpet av 120k km må man bytte 4 ganger 4 dekk, som er 16 dekk. Ikke en stor forskjell.

Bredere dekk er naturligvis dyrere, men det er jo det man betaler ekstra for.

Det blir feil. Antall dekk er det samme i begge tilfeller.

Om bakdekkene slites dobbelt så fort som fremdekkene (20 vs 40kkm) og du roterer dem etter 15kkm vil de nye fremdekkene kun holde (20-15)*2=10kkm mens de nye bakdekkene vil holde (40-15)/2=12.5kkm.

Du må rotere etter 13.33kkm for at de skal være utslitt samtidig. De nye bakdekkene holder da (20-13.33)*2=13.33kkm, de nye fordekkene holder (40-13.33)/2=13.33kkm.

Gjennomsnittet blir altså 26.67kkm, ikke 30kkm. Da må du bytte 4.5 ganger på 120kkm, 4.5*4 dekk=18 dekk.

I praksis er det vanskelig å bytte slik alle dekkene blir slitt ut samtidig. Men om det ene settet er slitt ut og det andre er nesten slitt ut bytter man antageligvis alle samtidig alikevel, fremfor å kjøre noen måneder ekstra på to av dekkene. Derfor slipper man i praksis unna med færre dekk om man ikke roterer dem, siden slitasjen da i snitt blir mer ulik. Ulempen blir at man ikke kan velge å ha de beste dekkene bak til enhver tid, noe som som regel er en fordel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA