Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model s uten tech pakke

Startet av Stig O, lørdag 16. februar 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: rene på tirsdag 05. november 2013, klokken 18:27
Sitat fra: taraquin på tirsdag 05. november 2013, klokken 17:37
Du får ikke automatisk høyere rullemotstand med bredere dekk, men ofte er det sånn.
Enkel fysikk tilsier at du får lavere rullemotstand med bredere dekk ved samme lufttrykk.

Hvorfor det? Hvorfor har ikke alle biler kjempebrede dekk da? Du får jo akkurat samme kontaktflate, men geometrien blir annerledes enn med et tynnere det. Bredre dekk=kortere men bredere kontaktflate. (Gitt lik vekt på bilen likt trykk i dekkene). Luftmostand blir i hvert fall større med et bredere dekk.

rene

Kanskje ikke enkel fysikk... kontaktflaten blir kortere siden ved samme lufttrykk så er samme arealet i kontakt med bakken samtidig. Øk bredden, kort ned lengden. Da får du mindre mulighet til å bevege dekket for å ta imot ujevnheter, noe som er den rullemotstanden som oppleves siden friksjonen i materialet er den samme (gitt at vi selvfølgelig snakker akkurat samme dekk med samme gummi, bare i en annen bredde).

SitatTire rolling resistance on the road is caused by: (1) internal friction and hysteresis within the tire's materials, and (2) on rough roads, small bumps lifting the vehicle slightly on each little impact.A wider tire will have a shorter contact patch and hence less tire deflection. By definition, if the tire pressure is the same, the area of the contact patch must be the same to support the same load. However, the shorter the contact patch, the lower the vertical depth of tire deflection and hence the less the internal friction and hysteresis within the tire's materials.

If a wider tire is made of the same materials in the same thicknesses as a narrower one, it will roll faster, because the internal friction and hysteresis within the tire's materials will be lower, and because the surface imperfections in the road will be absorbed into the tire more easily (since it has more deflection available), thus lifting the vehicle slightly less on each little impact.

Ser det har kommet flere spørsmål her.
Alle biler har ikke kjempebrede dekk fordi det
- er dyrere
- er tyngre
- krever bredere felger, som også er dyrere og tyngre
- er tyngre å svinge med
- sporer mer
- har høyere luftmotstand
det finnes sikkert mange flere grunner..

Cowboystrekk

rene: I praksis vil vell så og si aldri et bredt og smalt dekk være identisk ift at bredere dekk som regel er beregna på adskillig tyngre biler, designa ift andre egenskaper og ofte har XL-rating, på smalere dekk er ofte lav rullemotstand et mål og dermed kommer disse bedre ut enn bredere dekk da det i praksis finnes svært få brede "økodekk". I teorien om det hadde vært identisk ser jeg imidlertid de ressonement :) 265-dekkene til Tesla har f.eks bedre rullemotstand enn begge 245-alternativene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

valvolainen

Sitat fra: Madboy på fredag 08. november 2013, klokken 11:48
Sitat fra: TeslaSignature på søndag 08. september 2013, klokken 09:26
Felger med Teslalogo
Se på SP 15 felgene. Teslalogo i hver eike.

http://www.spath.it/

Er det noen som vet om noen god leverandør på disse felgene?

Felg:  Spath SP18 Dim 8,0x19 Innpress 40mm, Boltsirkel 5x120
Dekk: Nokian Hakkapeliitta 8 245/45R19

Kjenner veldig lite til Spath, men det er kanskje noen her som har erfaring?

Send en mail og spør om norsk importør.
Mek at vanligvis går ikke 18" hjul over caliperene på bilen!
Men hvis noen finner et som passer, gi beskjed! Da vil jeg også ha!
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

trygvelo

Sitat fra: x525 på fredag 01. november 2013, klokken 19:31
Sitat fra: trygvelo på fredag 01. november 2013, klokken 10:52
Nitro Extreme Gunmetal 19" m/Nokian R2

Fine felger, Trygvelo! Hvor har du kjøpt disse og til hvilken pris? Må man bruke sentreringsringer? Dekktrykkmålere?

Beklager sent svar... Disse kjøpte jeg på dekkhallen m sensorer som Tesla programmerte for meg. Sensorer tror jeg at jeg hadde droppet skulle jeg kjøpt igjen, jeg er ganske nøye med å sjekke dekktrykket selv. Pris for pakken var 20500,- inkl ett års dekkhotell. Jeg syns de passet veldig godt til svart bil + at skitten ikke syns så godt på de som sølvfelgene jeg har i 21". Kjekt på denne årstiden :)

Må bruke sentreringsringer, men det syns jeg er en fordel for da er det mye lettere å selge dem senere hvis jeg skulle ønske det. De er jo uansett ikke vektbærende, er kun for å sentrere felgen.

Havebigfun

Sitat fra: trygvelo på fredag 01. november 2013, klokken 10:52
Nitro Extreme Gunmetal 19" m/Nokian R2
Ser ekstremt bra ut og prisen var bra den også!

peskareta

Er det noen som kan anbefale et verksted som vil skifte om til vinterdekk på originalfelg i Trondheim? Helst ikke så langt unna Tesla... Erfaringer? Vil jo helst ikke at noen bruker øks og spett på de nye felgene!
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

Epleskreller

Sitat fra: peskareta på mandag 11. november 2013, klokken 23:22
Er det noen som kan anbefale et verksted som vil skifte om til vinterdekk på originalfelg i Trondheim? Helst ikke så langt unna Tesla... Erfaringer? Vil jo helst ikke at noen bruker øks og spett på de nye felgene!
Virker som om Tempe Dekkservice har hatt mange Teslakunder, de fikser nok dette greit. De er på forumet også:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9764.0.html
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

peskareta

Det så jo veldig oversiktlig og fint ut.

Tar en telefon dit, så kanskje de overtaler til nye felger med sensor også :-)

Takker


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

mosko

Er det noen som vet hvilken pipe man trenger for å få av sommerdekkene?
Morten Skoland, Lier

Havebigfun

Sitat fra: mosko på tirsdag 12. november 2013, klokken 09:41
Er det noen som vet hvilken pipe man trenger for å få av sommerdekkene?
21mm

elnino

Prøver å finne noen stillegående vinterdekk som passer til hovedsaklig kjøring på saltet våt E6 i 100+, men som også duger på turer til hytta. Noen som har noen anbefalinger? Har tittet litt på dunlop sp-winter-sport-3d og disse er i hvertfall stillegående, men finner lite erfaringer med de på Model S.

Dekk1

#1347
Sitat fra: elnino på tirsdag 12. november 2013, klokken 10:34
Prøver å finne noen stillegående vinterdekk som passer til hovedsaklig kjøring på saltet våt E6 i 100+, men som også duger på turer til hytta. Noen som har noen anbefalinger? Har tittet litt på dunlop sp-winter-sport-3d og disse er i hvertfall stillegående, men finner lite erfaringer med de på Model S.

Anbefaler deg Michelin som et veldig godt allround dekk som gir deg veldig gode egenskaper på begge de scenarioene du beskriver:)

Minner om eget kjøp og salg forum.
Har fjernet reklametekst.
- Moderator.

Dekk1

#1348
Minner om eget kjøp og salg forum.
Har fjernet reklametekst.
- Moderator.

Dekk1

Er det noen her inne som har noen konkrete erfaringer med SottoZero på Tesla?

Vi har fått mange forespørsler om dette dekket, men etter som dette dekket ikke er laget for nordiske vintere så har vi ingen erfaringer med det.

Det står jo på Pirelli sine hjemmesider at dekket er kjempebra på tørre og våte veier og ved antydning til snø, og vil i samenligning med et sommerdekk fungere bedre på vannplaning på temperaturer under 7 grader.

I tillegg så er jo dekket W merket, noe som betyr at det er konstruert for hastigheter opp mot 270 km/t i motsetning til Nokian Hakkapeliitta R2 som har hastighetsmerking R (170 km/t)

Vi ønsker veldig gjerne tilbakemeldinger på om dette dekket faktisk fungerer som et vinterdekk på Tesla.

Takker på forhånd for tilbakemeldinger :)

Dekk1 AS avd. Lade

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA