Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model s uten tech pakke

Startet av Stig O, lørdag 16. februar 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

Ronlane

Man må jo uansett kunne bytte dekk på de standard 19" helårshjulene, når de blir slitt  ::)

Så mitt valg blir å kjøpe bilen med standard 19" hjul, og "crawle" bort til en dekkleverandør i vinter (så snart som mulig etter overleveringen) for å få byttet dekk på de samme felgene til noen vinterdekk som passer bedre til føreforholdene her til lands. Det burde fungere bra ift TMS dekktrykksensorer i originalfelgene.

Sommerhjul har jeg helt frem til neste sommer å finne en god (og stilfull) løsning på.

Kvalvag

Er ny og har ikke lest alle 78sidene i denne tråden... men:

Ser at det finnes carbo-felger på markedet til biler nå - det må jo være det optimale for Tesla S for egenskaper, rekkevidde og ytelser. Men de koster flesk $ 15.000.-  det er jo godt over 100 lapper med mva .... så man bør muligens vente noen år... De sparer ca. 20kg uavfjæret roterende masse...

http://www.popularmechanics.com/cars/news/auto-blog/carbon-fiber-wheels-by-carbon-revolution

Amper

#1157
for de som er opptatt av lav vekt på hjul.. så kan denne listen være kjekk å ha  :)

http://www.wheelweights.net/
P85D :o)


Kvalvag

Sitat fra: Amper på mandag 23. september 2013, klokken 10:28
http://www.pistonart.uk.com/acatalog/Dymag_Carbon_Fibre_Wheels_20.html


Se her ja - disse er omtrent samme vekta og halve prisen - ca. det dobbelte av hva de orig 21" koster.

Det er den ytre felgringen som er i carbon som er viktigst - da "moment of inertia" blir mindre - men er litt skeptisk til innfestingen carbon/alu. Blir mye enklere å lage på denne måten.

Hyperstress

Hvor tidlig er det mulig å bestille tesla sine vinterhjul?
Ser at priser på 19" vinterhjul har gjort et monsterhopp fra $2400 til $4000 i teslashoppen! Og 21" har steget fra $4500-$6500.
Dette sammen med prisstigning på alt annet på US sidene må jo bety at denne bilen kommer til å stige en god del i pris her i Norge snart..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Sitat fra: Hyperstress på mandag 23. september 2013, klokken 19:49
Hvor tidlig er det mulig å bestille tesla sine vinterhjul?
Ser at priser på 19" vinterhjul har gjort et monsterhopp fra $2400 til $4000 i teslashoppen! Og 21" har steget fra $4500-$6500.
Dette sammen med prisstigning på alt annet på US sidene må jo bety at denne bilen kommer til å stige en god del i pris her i Norge snart..
Vil tro du kan bestille vinterdekk når du bekrefter bilens konfigurasjon? Det viktigste om du vil ha Teslas felger er å få dem levert sammen med bilen, så du slipper mva.

Tror ikke de kan skru opp prisen så veldig mye, for 23.500,- for 19" med Hakka R2 er definitivt ikke billig når man tenker på at mva ikke er lagt til. 15.000,- for felgene med Pirelli Sottozero derimot er ganske rimelig priset, men det er ikke et vinterdekk for nordiske forhold.

21" er for øvrig oppjustert i pris i Norge og representerer nå et pristillegg på nesten 7000,-  per dekk/felg ift. standard 19".  (Ca 27.000 ekstra kontra ca 22.000 ekstra før)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hyperstress

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. september 2013, klokken 20:00
Sitat fra: Hyperstress på mandag 23. september 2013, klokken 19:49
Hvor tidlig er det mulig å bestille tesla sine vinterhjul?
Ser at priser på 19" vinterhjul har gjort et monsterhopp fra $2400 til $4000 i teslashoppen! Og 21" har steget fra $4500-$6500.
Dette sammen med prisstigning på alt annet på US sidene må jo bety at denne bilen kommer til å stige en god del i pris her i Norge snart..
Vil tro du kan bestille vinterdekk når du bekrefter bilens konfigurasjon? Det viktigste om du vil ha Teslas felger er å få dem levert sammen med bilen, så du slipper mva.

Tror ikke de kan skru opp prisen så veldig mye, for 23.500,- for 19" med Hakka R2 er definitivt ikke billig når man tenker på at mva ikke er lagt til. 15.000,- for felgene med Pirelli Sottozero derimot er ganske rimelig priset, men det er ikke et vinterdekk for nordiske forhold.

21" er for øvrig oppjustert i pris i Norge og representerer nå et pristillegg på nesten 7000,-  per dekk/felg ift. standard 19".  (Ca 27.000 ekstra kontra ca 22.000 ekstra før)

21" har økt med $2000 i teslashoppen nå helt nylig, altså lenge etter det norske "hoppet". Det kom etter at 21" ble oppjustert fra $3500 til $4500 i sommer, og nå er altså neste hopp kommet fra $4500 til $6500.
Så vi skal ikke se bort ifra at 21" kommer til å bli 12000kr dyrere om kort tid..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Stellar

Sitat fra: Capriso på søndag 22. september 2013, klokken 09:11
Sitat fra: Stellar på søndag 22. september 2013, klokken 00:08
Hvor har du dette fra da? Tar det som en selvfølge at Tesla kan(mot betaling ev.) lese av og registrere sensorene selv om de er kjøpt et annet sted. Det tar under ett minutt å lese de av, deretter må dette legges inn i bilens system.


Jeg vurderte å legge om dekk og pratet først med servicesenteret i Oslo, de er ikke interessert i å hjelpe visst det ikke er orginale deler.Så ringte jeg et service nummer og nevte det samme og der sa de at det også var en mulighet for å få mangellapp visst sensoren viser en feil.
For Tesla Bergen er ikke dette noe problem, snakket med de idag, og de skulle ikke være vanskelig hvis noen kom og trengte koding av sensorer, selv om de ikke var kjøpt der.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Øyvind.h

Etter ca 1200km så langt opplever jeg at dekkene sitter bedre og bedre. Mindre hjulspinn (men samme sinnssyke akselerasjon!) både på vått og tørt føre. Sitter definitivt bedre, og bilen kjemper ikke lenger hardt for å beholde grepet. Sitter fortsatt som limt i svingene, og er en drøm å kjøre! Perfekt vektfordeling og lavt tyngdepunkt tror jeg er alfa og omega :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AllanW

Hvordan dekk har du? Noikan Hakkapelta?

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. september 2013, klokken 21:36
Etter ca 1200km så langt opplever jeg at dekkene sitter bedre og bedre. Mindre hjulspinn (men samme sinnssyke akselerasjon!) både på vått og tørt føre. Sitter definitivt bedre, og bilen kjemper ikke lenger hardt for å beholde grepet. Sitter fortsatt som limt i svingene, og er en drøm å kjøre! Perfekt vektfordeling og lavt tyngdepunkt tror jeg er alfa og omega :)
BMW 320D Touring 2006
Tesla Model S 85kwh - Svart m/Mellombrunt Nappa Skinn , Klar Abachi-tre , Tech Pakke , Parkering Sensor , Vinter-pakke , Lydstudio-pakke , Aktiv Luftfjæring , Dobbeltlader , Supercharger , Panorama-tak.

Øyvind.h

#1166
Sitat fra: AllanW på onsdag 25. september 2013, klokken 21:39
Hvordan dekk har du? Noikan Hakkapelta?

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. september 2013, klokken 21:36
Etter ca 1200km så langt opplever jeg at dekkene sitter bedre og bedre. Mindre hjulspinn (men samme sinnssyke akselerasjon!) både på vått og tørt føre. Sitter definitivt bedre, og bilen kjemper ikke lenger hardt for å beholde grepet. Sitter fortsatt som limt i svingene, og er en drøm å kjøre! Perfekt vektfordeling og lavt tyngdepunkt tror jeg er alfa og omega :)
Hei. Dette gjelder Goodyear dekkene på 19" felger. Vinterdekk har jeg ikke kjøpt enda :)

Obs obs - liten korreksjon: opplevd bedre veigrep kan komme av at jeg nå lar batteriet ligge på lavere SOC enn i starten. Når jeg fikk bilen var den ladet til ca 98-99%, og første uken lå den i hovedsak rundt 90% tror jeg. Nå ligger den på ca 80% og brukes i intervallet 70-80% SOC. Lavere effektuttak kan skyldes lavere SOC. Effektmåleren topper nå ut i underkant av 320kW merket, mens den ved 90% SOC + toppet ut over 320kW merket (såvidt jeg husker). Derav bedre opplevd grep ved full aks. Kan ikke si jeg opplever noe forskjell i akselerasjonen, men har merket meg at jeg spinner mindre.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

teslapower

Er det noen som vet om det er mulig å levert bilen med piggfrie dekk på 19" felgene fra Tesla? Istedet for de Goodyear helårsdekkene som "normalt" blir levert med? Jeg har kjøpt eksterne sommerdekk og felger som står i garasjen :-), så bilen skal leveres bare med de 19" hjulene.
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

prophan

... Helt sikkert mange som har postet denne linken flere ganger allerede, men poster denne (igjen).
http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-tire-woes-part-3.html

Lærdom, husk å rotere dekkene, eventuelt å få sjekket camber alle som har 21 tommers hjul (inkludert meg)
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Stig O

Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA